Tumi Hämäläinen

Veneilyyn liittyviä kysymyksiä

14 viestiä aiheessa

Ajattelin perustaa tällaisen ketjun, jossa voi kysellä veneilystä mitä vaan. Veneilykausi alkaa olla päätöksessään, mutta talvella kunnostellaan paatteja. Ilmailuharrastajissa on aika paljon veneilijöitäkin. Oli tuolla jokunen veneilyketju, mutta viimeisistä postauksista näyttää kuluneen jo melkoinen tovi. Yritetään nyt uudella lähestymistavalla. Ja toiveena, että tämä ketju vain veneilyyn liittyville kysymyksille ja vastauksille (vähän niin kuin tyhmiä kysymyksiä ilmailusta - ja viisaita vastauksia).

 

Yleistä asiaa ja kuvia veneilystä varmaan voisi laittaa vielä tuonne vanhaan ketjuun sitäkin elvyttäen: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,64824.0.html

 

Noh, ensimmäinen tiedusteluni kuuluu: onkohan kellään kokemuksia veneen kuomun/pressun homepilkkujen poistamisesta, vai lieneekö mahdoton tehtävä? Edellinen paattini omistaja ei juurikaan näytä tehneen kuomulle pesuja tai käsitellyt muutenkaan suoja-aineilla. Yritin ensin epätoivoisesti veneliikkeen suosittelemalla puhdistusaineella, ei vaikutusta. Käytin sitten ihan pesulassa, jossa kuomut valkaistiin kloriitilla. Kaikki lika-lika on kyllä poissa, mutta homepilkut ovat edelleen tallella.

 

Tämä kuva kuitenkin ennen pesua. Olisiko iideoita?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiles esim. mattopesuloiden ( ammattilaisten ) käyttämää homeenpoistoainetta. Sitä olen käyttänyt varsin hyvin tuloksin omaan satamapressuun. Tosin vaati pari käsittelyä liottamalla ja karkeahkolla harjalla, että lähti puhtaaksi. Monet jättävät pressujen pesun ja suoja-ainekäsittelyn syksyisin tekemättä - ja siitä se homekasvusto sikiää. Ei ne muuten mihinkään homehdu jos pitää vähänkin huolta.

 

Toki jos pressu on "imenyt" pilkut syvälle kuituihin - on aika mahdoton saada niitä kokonaan pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, tuota pitää testata.

 

On tosiaan niin, että nuo pilkut on kyllä vuosien saatossa (2007>) menneet läpi, mutta täytyy ainakin yrittää. Mitään näyttelyvenettä en ole rakentamassa, mutta voihan kuomut silti olla siistit - kuten muu venekin. Pilkuttomat saa ostamalla uuden kuomusarjan, ja kuvetta saa kaivaa sen 500 euron edestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää nostaa tämä ketju kun veneilykesä lähestyy kovaa vauhtia. Jokos olette puunanneet purtilonne vesillelaskukuntoon?

 

Talven aikana olen kunnostanut kuomua ja istuimien pehmusteita, mutta muuten paatti on saanut olla talviteloillaan ihan rauhassa. Mikäs sillä, kun on hyvä talvehtimispaikka, ja tarvittavat huollot tehty.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, laitoin vaseliinia vannasputkeen viikko sitten, tankkasin 200 litraa dieseliä ja kone tulille, männätiistaista kolistelin jäissä ja nyt jo kolmatta päivää nautin avovesiajelusta.

Päremoottorit on laskettu vesille eilen/tänään eiköhän tuo juhannus tästä pikkuhiljaa tule. :thmbup:

 

Niin jäi mainitsematta että parin viikon kuluttua vene telakalle, lievä hiekkapuhallus ja uutta väriä sekä uudet sinkit pohjaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl rupee peli oleen kohta laskukunnossa. Pientä kiillottelua vielä siellä vaatii mutta eiköhän se siitä. Saas nähdä tänä kesänä, kumpi antaa enemmän voimaa, ja iloa: Mercruiser 454 V8 Magnum+ Bravo One - vai Lycoming O-235. Se kumpi häviää tämän taiston, on poissa pelistä ensi kautena, ja tulevaisuudessa ja lopullisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päremoottorit on laskettu vesille eilen/tänään eiköhän tuo juhannus tästä pikkuhiljaa tule. :thmbup:

 

Muistetaan sitten ettei laiteta sitä jalkaa sinne potkuriin  ;)

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl rupee peli oleen kohta laskukunnossa. Pientä kiillottelua vielä siellä vaatii mutta eiköhän se siitä. Saas nähdä tänä kesänä, kumpi antaa enemmän voimaa, ja iloa: Mercruiser 454 V8 Magnum+ Bravo One - vai Lycoming O-235. Se kumpi häviää tämän taiston, on poissa pelistä ensi kautena, ja tulevaisuudessa ja lopullisesti.

 

Meinaat tehdä kovan luokan päätöksiä. Noo, elämä on täynnä valintoja, tulemisia ja lähtemisiä...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä mennään. Veneissäkin on se paha juttu, että ruokahalu kasvaa syödessä. Ja niin se kasvaa myös konkreettisesti, kun moottorin koko kasvaa. Jotta asiat olisivat balanssissa on toinen harrastus oltava säästöliekillä. Tässä tapauksessa se tarkoitti jo kaksi ja puolivuotta sitten Lycomingin iskutilavuuden pienentymistä 360:stä kuutiotuumasta 235:een, potkurin muuttumista kiinteälapaiseksi ja laskutelineiden juuttumista pysyvästi ala-asentoon. Kun oikein säästämisen vauhtiin pääsin - koneen maksimi henkilömääräkin puolittui - ollen nyt siis vain kaksi.

 

Veneilyn vuoksi en viimekesänä paljoa lennellyt - tulikohan edes kymmentä tuntia. Olin vesillä aina, kun oli aikaa - heittelin virveliä ja kävin jopa mato-ongella  :)

 

Tänä vuonna olen tosin suunnitellut lentäväni noin 50 tunnin paikkeille, johon varmasti pääseekin - mikäli säät ovat suotuisat. Onhan se jo etukäteen tiedossa, kuinka tuossa leikkimielisessä vertailussa käy  ;D Koneesta en luovu, ainoastaan siinä oleva moottori voi ottaa ja vaihtua isompaan 320 kuutiotuumaiseen  ::)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu ihan missäpäin vaikutat. Usealla soodafirmalla on siirrettävä kalusto. Tulee muuten sitten pikkasen hienoa jälkeä!!! Voin suositella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Veneilyn vuoksi en viimekesänä paljoa lennellyt - tulikohan edes kymmentä tuntia. Olin vesillä aina, kun oli aikaa - heittelin virveliä ja kävin jopa mato-ongella  :)

 

 

Näin se menee. Veneily on nyt meidänkin perheessä se päällimmäinen harrastus - semminkin kun paattiin mahtuu koko popula, toisin kuin esim. ultraan. Vaimokin on tyytyväinen kun perhe on kasassa (sanan varsinaisessa merkityksessä), eikä taivaalta putoamisesta ole vaaraa.  ;D

 

Syys-kesällä tosin tuli ajettua erään "laivan" peräaaltoon hiukan kovemmalla teholla kun piti ehtiä kanavaan ennen sitä. Pikku lento loivasta ja syvästä perä-aallosta seuraavan aallon rinteeseen pudotti vaimolta kakkulat päästä. Huuto oli asiaan kuuluva, mutta jälkikasvu kirkui: "lisää tällaista!"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään