Juha Suomalainen

Nurminen ja Fokker F27?

36 viestiä aiheessa

Morjensta

 

Nyt lähdetään kajoamaan pienen pojan hatariin muistikuviin 80-luvulta. Vuosi oli muistaakseni -87. Saattaa heittää vuodella suuntaan tai toiseen. Lensimme tätini kanssa Helsingistä Savonlinnaan ja takaisin. Toiseen suuntaan, muistaakseni mennessä, koneena oli hopeanharmaa Fokker F27 jossa myös jotain punaista maalausta. Muistaakseni punaisia kolmioita peräsimessä kuten logistiikkayhtiö Nurmisella. Finnair-teksti oli teipattu ylhäälle etu-runkoon.

 

Konetyypin tunnistus on tehty noin 7v. ikäisen aloittelevan lentokoneharrastelijan varmuudella. Takaisin tullessa tunnistin koneen taas varmuudella Fokkeriksi, tällä kertaa puhtaasti Finskin väreissä, mutta ihmetykseni oli suuri kun laskeutuessa ei moottorikotelosta tullutkaan esiin laskutelinettä ennen kuin kone tömähti kenttään. Kone taisi olla ATR sillä kertaa. Minulle tietysti ylätasoinen kaksi moottorinen kone oli F27, kuten myös kaverillani ollut B26 Marauderin pienoismalli. Tässä lähinnä kuvausta siitä millä varmuudella tunnistus on tehty. Varma muistikuva on kuitenkin se että kone ei ollut Finnairin maalauskaaviossa vaikka sillä operoikin.

 

Kysymykset:

-Oliko kone tosiaan Nurmisen ja F27? En ole missään nähnyt ikinä mitään viitettä siihen suuntaan että Nurmisen väreissä olisi lentänyt ylipäätään mitään lentokonetta.

-Jos ei niin kenen väreissä se saattoi olla ja miten päätynyt Finnairin operoitavaksi?

-Onko kellään kuvia? Hakemalla en ole löytänyt.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karairin koneelta vaikuttaisi, mutta lensikö Karair F27:lla?

Joo, voisi olla Karair, mutta se hopeanharmaa väritys? Siitä on melko vahvat muistikuvat. Eikös Karairin koneet olleet kaheksankymmentäluvulla valkoisia mustapunaisine raitoineen? Konetyyppi on tässä se joka voi heittää pahemminkin. Ainoa varma muisti siitä on että ylätasoisesta puhutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Karair ei koskaan lentänyt F27:llä, toi vain maahan Ilmavoimille menneet FF-1:n ja 2:n. ATR:t alkoivat muistaakseni lentää Karairin väreissä vasta 90-luvun puolella. Olisiko mahdollista, että vuonna -87 Finnairilla olisi jo ollut ensimmäiset ATR42:t liikenteessä, ja vielä Fokkeritkin? Ei nyt ole lähdekirjallisuutta käsillä.

 

Edit: täsmennetään nyt vielä, että tuolla OH-KFA:lla ei koskaan lennetty reittiä, vaan se oli siirtolentotunnus Ilmavoimien FF-1:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervosen kirjaa juuri katselin, sieltä ei löytynyt apuja noille vuosille, Wegg in kirja ei myöskään auttanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näyttänyt kuvat ihan tutuilta. Olisikohan Finnair voinut liisata koneita hetkeksi muualta? Jos Karairin kone olisi ollut Finnairin käytössä, olisiko siihen silloin teipattu Finnair teksti? Ei ollut nimittäin mikään pikku tarra vaan ihan yhtä isoilla kirjaimilla kuin Finskin omissa Fokkereissa. Lisäksi kone oli muistaakseni ylärunkoa myöten hopeanharmaa väriltään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karair ei koskaan lentänyt F27:llä, toi vain maahan Ilmavoimille menneet FF-1:n ja 2:n. ATR:t alkoivat muistaakseni lentää Karairin väreissä vasta 90-luvun puolella. Olisiko mahdollista, että vuonna -87 Finnairilla olisi jo ollut ensimmäiset ATR42:t liikenteessä, ja vielä Fokkeritkin? Ei nyt ole lähdekirjallisuutta käsillä.

 

Edit: täsmennetään nyt vielä, että tuolla OH-KFA:lla ei koskaan lennetty reittiä, vaan se oli siirtolentotunnus Ilmavoimien FF-1:lle.

 

Elikkäs toi meni sitten suoraan FAF:in väreihin...

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuo Petrin näyttämä kone ja olisiko silloin ollut muita kiiltävärunkoisia paikalla, kolmiot voisivat tietty tulla jos malminetsintäkone oli paikalla koska jossain vaiheessa siinä oli Karhumäen Nalle perässä.

Toisaalta mieltäni kaivaa kaukainen kuva perästä jossa Nurmisen kolmiot, Nurminen aloitti -80 luvulla kenttätoiminnan.Voisitko Juha kysellä tädiltäsi oliko normi reittilento vai oliko jokin erityinen matka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: täsmennetään nyt vielä, että tuolla OH-KFA:lla ei koskaan lennetty reittiä, vaan se oli siirtolentotunnus Ilmavoimien FF-1:lle.

Test flights, kuten Wegg kirjassaan mainitsee, voinee kai sisältää reittilentojakin? Mikäs sen parempaa tietoa antaa koneen ominaisuuksista kuin heittäminen siihen työhön mihin se on tarkoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

malminetsintäkone oli paikalla koska jossain vaiheessa siinä oli Karhumäen Nalle perässä.

Jos mun dementialta muistelen, niin nalle ei ollut kuin DC-6:n pyrstössä. Eikä John Nurmisen väreissä ole tietääkseni ollut yhtään lentävää laittetta ainakaan Suomen ilma- alus rekisterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vähän sitä mieltä, että Karhumäen KFA ei lentänyt koskaan reittilentoa, kone on ollut toi ranskalaisrekisterissa ollut Atikka, kolmiot Nurmisen logosta. Nurmisen ja koneen ovat yhdistäneet toisiinsa hopeinen väritys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei nyt vain olisi kyse tästä härpäkkeestä, joka lenteli Finskillä 1987-88?

 

http://www.airliners.net/photo/Finnair/ATR-ATR-42-300/1158425/L/&sid=91bc10ccb3c971a5f40fbc1f2228c112

Hyvä bongaus! Voisi olla muuten tämä. Hieman erilaisena sen muistan mutta onhan aikaakin kulunut jo neljännes vuosisata. Omissa muistikuvissa Finnair teksti on harmaalla pohjalla eikä valkoista olisi ollut ollenkaan, mutta kuten sanottu, aikaa on mennyt ja olin aika pikku skidi.

 

Arne. Matka oli reittilento. Jäänyt ihan siitäkin mieleen että samassa koneessa matkustivat silloisesta Tv-sarjasta Hymyhuulet tutut Aki ja Turo. Oli muuten koulussa kavereille kertomista.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa muuten aika löytö tuo ATR42:n kuva.

 

Ei ole löytö ollenkaan.

70- luvun lopulta alkaen diakuvia on arkistossani kymmeniä tuhansia.

Mr. Alanko on vain laittanut aikanaan kuviaan julkisesti näkyville, minä en ja samanlainen itse ottama löytyy myös arkistostani.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Test flights, kuten Wegg kirjassaan mainitsee, voinee kai sisältää reittilentojakin? Mikäs sen parempaa tietoa antaa koneen ominaisuuksista kuin heittäminen siihen työhön mihin se on tarkoitettu.

 

Koelennot ovat aina ei-kaupallisia, joten matkustajia niillä ei kuljeteta.

 

EDIT: Tai no, tuohon aikaan kansaa saattoi olla kyllä kyydissä koelennoilla, mutta se on kokonaan toinen juttu.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tuohon aikaan kansaa saattoi olla kyllä kyydissä koelennoilla, mutta se on kokonaan toinen juttu.

 

-A-

 

No, ei koelento, mutta näytöslento täynnä porukkaa ja muistaakseni jonkun kilpailun/arvonnan johdosta.

Metsään mentiin uudella ja oudolla koneella niin, että kävyt lenteli. Huonomminkin olisi voinut käydä.  :-\

 

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=06261988®=F-GFKC&airline=Air+France

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vähän sitä mieltä, että Karhumäen KFA ei lentänyt koskaan reittilentoa, kone on ollut toi ranskalaisrekisterissa ollut Atikka, kolmiot Nurmisen logosta. Nurmisen ja koneen ovat yhdistäneet toisiinsa hopeinen väritys.

 

Minä taas olen paljon sitä samaa mieltä. OH-KFA rekisteröitiin 20.3.80 ja luovutettiin Ilmavoimille heinäkuussa samana vuonna. Tässä välissä se ilmeisesti siirtolennettiin Suomeen, huollettiin, modifioitiin Ilmavoimien käyttöön sopivaksi, maalattiin sotamaalaukseen jne. Ketjun aloittaja taisi muistella lentojensa tapahtuneen vuoden 1987 paikkeilla, ollessaan n 7 vuotias, siitäkin ehkä matemaattisesti lahjakkaimmat voivat päätellä jotakin... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alan olemaan sitä mieltä että se oli se Petrin ehdottama ATR. Nurmisen autoja ja muuta tavaraa on saattanut olla kentällä tuohon aikaan joten ehkä olen siitä yhdistänyt ne toisiinsa. Sääli sinänsä koska olisin mieluusti nähnyt kuvia Fokkerista Nurmisen väreissä (nim. ikuinen F27 ihailija) ;).

 

Kiitoksia kuitenkin kaikille asian pohtimiseen osallistuneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään