Simo Lallukka

Nokka-siipi-potkurinen kone Pirkkalassa

6 viestiä aiheessa

Tuttava muisteli lentäneensä vuoden 1980 tienoilla kotimaan reittilennolla Pirkkalaan potkurikoneella, jossa oli potkurit siivissä ja nokassa (esim. tyyppiä Ford Trimotor).  Itselle tulisi mieleen, että kone olisi ollut ehkä Bandeirante, nokka-siipi potkurinen se ei kyllä ole. Tuollainen kolmimoottorinen potkurikone ei varmaankaan ollut Suomessa liikenteessä 70-80 luvulla(?).  Junkers 52 on myöskin kolmimoottorinen, mutta se on menneen ajan kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttava muisteli lentäneensä vuoden 1980 tienoilla kotimaan reittilennolla Pirkkalaan potkurikoneella, jossa oli potkurit siivissä ja nokassa (esim. tyyppiä Ford Trimotor).  Itselle tulisi mieleen, että kone olisi ollut ehkä Bandeirante, nokka-siipi potkurinen se ei kyllä ole. Tuollainen kolmimoottorinen potkurikone ei varmaankaan ollut Suomessa liikenteessä 70-80 luvulla(?).  Junkers 52 on myöskin kolmimoottorinen, mutta se on menneen ajan kone.

Kyllä ne Pirkkalan rupelikonevaihtoehdot taisi olla tässä:

oh-fad.2.jpg.ea65d068828c2dd7089db1413b601100.jpg

" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-ltc.jpg.b80950ed2d9f82d358cd5db76ad9eaa9.jpg" />

<

Ei tuolloin lennellyt kolmimottisia kuin Fiinskin DC-10 muttei siinä ollut ropeleita...

Markku

p>oh-lkc_vk.jpg.f84910da5c3206dba47a1aa865acc104.jpg

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_10/oh-ltc.jpg.b80950ed2d9f82d358cd5db76ad9eaa9.jpg" data-fileid="19577" rel="">
  • Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Hienoja koneita ja kuvia, tuttavani varmaankin hämääntyi propellikonekyydistä  ja hämmästyksissään ajatteli koneen moottoreita olleen kolme, vaikka niitä oli vain kaksi.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Saabit tulivat vuonna 1986, siihen asti Finnaviation operoi Pirkkalaan Embraer Bandeiranteilla. Potkuriturbiini sekin.

    Ja kuva siitäkin

    class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-ebb.2.jpg.339e323d395b1e6f4839f51e14b227b5.jpg" />

    Sama Botnian färeissä

    <

    Markku

    class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_10/oh-ebb_8vk.jpg.cd3948b3cba16d2f7d7bff4ec6685b83.jpg" data-fileid="19578" rel="">oh-ebb_8vk.jpg.cd3948b3cba16d2f7d7bff4ec6685b83.jpg

    class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2012_10/oh-ebb.2.jpg.339e323d395b1e6f4839f51e14b227b5.jpg" data-fileid="19579" rel="">

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

     

    Ei tuolloin lennellyt kolmimottisia kuin Fiinskin DC-10 muttei siinä ollut ropeleita...

     

    Markku

     

    No olihan toki Britten-Norman Trislander: kolme moottoria ja propelit, mutta se kolmas ei ollut nokalla, vaan DC-10 tyyliin perässä. Onko moista koskaan edes käynyt Suomessa, sitä en tiedä.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

    Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

    Luo käyttäjätili

    Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


    Luo uusi käyttäjätili

    Kirjaudu sisään

    Sinulla on jo käyttäjätili?


    Kirjaudu sisään