Jari Vanhatupa

Keräilijät kohtaavat

66 viestiä aiheessa

Keräily on kiva ja kiehtova harrastus joka vie mennessään. Keräily voi tulla erittäin kalliiksi tai se voi olla täysin ilmaista, riippuen keräilyn kohteesta. Tuottoisaakin se voi olla mikäli niin halutaan. Oli miten oli keräilijöitä löytyy runsaasti, niitä on varmasti myös tälläkin foorumilla mitä erilaisimpine keräilykohteineen.

 

Olisiko aika kypsä perustaa tälläinen aivan oma ketju "kaikenmaailman" keräilijöille. Ketju jossa voisi keskustella keräilystä yleensä, sekä takemminkin esiintulevista aihepiireistä. Myös muutamia kuviakin erilaisista kokoelmista voisi laittaa . . . oli se kokoelma sitten arvokas tai arvoton, sillä ei ole väliä, pääasia että keräilijä itse pitää sitä jollaintapaa arvokkaana itselleen . . .

Kysymyksiäkin voisi esittää, vaikkapa kuvan kera. Ehkäpä täällä on asiantuntijoita vastaamassa. Itse en kuitenkaan väitä olevani sellainen vaikka jotain "irtotietoja" saatankin tietää . .

 

Jostain aiheet on aloitettava ja aloituksen tekee ketjun alkuunpanija esittelemällä upean partakoneenterä-kokoelmansa! ;D

 

Aivan, tässä on kyseessä käyttämättömät "uudet" terät tehtaan paketissa. Kuinka ne ovat voineet säilyä käyttämättöminä, nehän ovat ilmiselvästi iänikuisen vanhoja! Niinpä, jokaisella noilla olisi varmaan oma tarinansa kerrottavana "Miksi olen vielä paketissa"

Tunnen vain tuon SOKOL terän tarinan. Niitä oli avaamattomissa punteissa tuhansittain joskus 70-luvulla, silloisella työpaikallani. Ostin pari punttia kun olivat niin halpoja, niillähän pystyi vaikka raaputtamaan maalia ikkunasta tms. askarteluhommaa tekemään. Tämän pienen kokoelman muut terät ovat sitten kaikki tulleet yhtäaikaa vaihtokaupassa toiselta keräilijältä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaa no itse rupesin vahingossa keräilemään hattuja eri maista. osa on ystävien tuomia jotka matkustavat enemmän kuin minä. kokoelmassa on tällä hetkellä vaatimattomat 3 kappaletta :D (eli voiko sitä vielä edes kokoelmaksi sanoa, mutta ainakin hyvä kokoelman alku) Siihen kuuluu Tunisialainen "ali papa" hattu, Kenialainen norsun kouluttajan hattu, ja thaimaalaisen riisinviljelijän hattu (joka oli näistä kaikista vaikein kuskata Suomeen) :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keräilin aikoinani suomalaisia postimerkkejä. Harrastus hiipui elämän villinä vuosina, mutta nyt taas kaivoin kansiot esiin, ja yritän hiukan elvyttää. Kokoelmani on suhteellisen mittava ja osin laadukaskin sisältäen joitakin hiukan harvinaisempiakin merkkejä. Vanhimmat merkit ovat vuodelta 1885.

 

En nyt tähän hätään napannut kuvia, ehkä tuonnempana.

 

Tietenkin junnarina tuli kerättyä tulitikkuaskien ettareita, purkkakääröjä, tarroja, lätkä- ja ilmailukeräilysarjoja sun muuta. Ja biologian maikan käskemänä piti kerätä 15 kasvia vihkoon, minä keräsin kolme kansiota täyteen - kun innostuin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^^Hitto, noita sinisiä Gilletten ukonkuva-varsiteriä olen pikkumikkona salaa usein isän laatikoilla näprännyt, niissä oli juuri noin komeat paperit, ihan tässä silmä kostuu  :'(

 

Jos partateräkeräilijä uskaltaa avautua niin kai sitten paperinkerääjäkin  :laugh: Vuodesta 1977 aloitettu henkilö- ja kuorma-autoesitteiden keräys on päätynyt noin 190 cm korkeaan pinoon vaatekomeron kulmassa. Esillä en noita viitsi/kehtaa pitää, koska täällä kulkee ihmisiä...On siinä pirssi poikineen, kokoelman helminä mm. Ferrari 360 Modena, Subaru SVX ja jokunen urheilumersubrosyyri alkuperäiskielellä. Johonkin olen läjännyt myös melko paksun nipun Ladan Konela-aikaisia virityksiä ja Volvoa taitaa löytyä lähes joka vuodelta aina Daf-peräisistä ja 264/265:stä tähän päivään. Ei voi välttyä ajatukselta, että mainospainotuotteiden keräily olisi vaikuttanut myöhempään ns. uraani copywriterina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jari ellei sinulla ole Toreador merkkisiä voin muutaman laitella.

 

Juu, kiitti! Käyn tuossa päivemmällä verstaassa katsomassa ja pistän myöhemmin tänään Yv:tä tulemaan :)

Sinänsä muuten nuo terien nimet ovat melko hauskoja: "Avot, Silvo, Sportman" Ompa siinä ilmailuaiheinen "Aerokin"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pistit Jari hienon ketjun pystyyn! Onhan tässä tullut keräiltyä kaikenlaista roinaa jo yli 40 vuotta. Parasta keräily on silloin kun keräiltävä tavara on lähes ilmaista keräilijälle. Pahimmillaan keräily on sitten "sairasta" touhua. Molempia ääripäitä on kokeiltu. Kaikkihan alkoi tietysti postimerkeistä aikoinaan. Se oli isän ja pojan yhteinen harrastus. Ostettiin kilon pakkaus käytettyjä postimerkkejä postista ja sitten alettiin metsästämään "aarretta". Eipä niitä kyllä pahemmin löytynyt postin paketeista... mutta silloin oppi keräilyn perusidean.

 

Faija oli aikoinaan pariin otteeseen kirjeenvaihdossa saksalaisen postimerkkeilijän kanssa. Lothar oli palvellut rintamalla faijan tavoin. Lotharilla oli ollut vain huonompi tuuri. Molemmat jalat oli amputoitu jo Stalingradin motissa 1943. Huono tuuri jatkui, kun Saksa jaettiin kahtia. Lothar jäi koteineen Itä-Saksan puolelle. Pyörätuolimies halusi maailmalle, mutta eipä sitä kylmän sodan aikoihin niin vain lähdetty DDR:stä ulkomaille. Yksi tie matkustaa maailman ympäri oli eri maiden postimerkkien keräily. Jostain Lothar löysi sitten faijan Suomesta vaihtokaverikseen. Ainoa ongelma oli siinä, että Lothar halusi arvokkaita suomalaisia postimerkkejä Suomi-kokoelmaansa. Ensimmäisillä kerroilla (50-luvulla) Lotharilta oli löytynyt vielä natsi-Saksan aikaisia Deutsches Reichin merkkejä, mutta 70-luvulla vaihdokiksi tuli vain DDR:n arvottomia merkkejä. Eipä sitä vaihtokauppaa kovin montaa vuotta harrastettu, mutta siitä syntyi varmaan kipinä postimerkkeilyyn myös ittellä.

 

Olihan minulla sitten pian myös oma Suomi-kokoelma faijan hienon kokoelman rinnalla. Varsin pian siirryin kuitenkin jostain kumman syystä keräilemään aihemerkkejä (lentokoneet ja laivat). Jo paljon ennen internetin yleistymistä haalin postimerkkejä ja kuoria maailmalta. Kirjeiden välityksellä homma hoitui hyvin. Jossain vaiheessa aloin keräilemään RAF:n museon kuoria. Kuorissa oli usein ilmailuaiheinen postimerkki ja erikoisleima. Tämän lisäksi kuoret olivat lentäneet jossain koneessa ja niissä oli pilotin signeeraus. Kalliimmissa erikoiskuorissa oli sitten jonkun kuuluisamman pilotin nimmari. Kolmas ja halvin vaihtoehto oli sitten lentänyt kuori ilman signeerauksia.

 

Postimerkkiliike Lauri Peltonen Hangosta kävi tutuksi jo nuorella iällä. Isälle oli tullut 50-luvulta lähtien aina ensipäiväkuoret Lapesta. Minäkin sain säännöllisesti lentokone- ja laiva-aiheisia postimerkkejä armeija-aikoinani. Lapen porukka plokkasi maailmalta aina uusimmat aihemerkit ja postitti ne laskun kera kotio joka kuukausi. Jossain välissä merkkejä ja kansioita alkoi olla liikaa, ja kun sotilas liikkui paikasta toiseen varsin tiuhaan, niin kansioiden raahaminen muuttopaikasta toiseen alkoi rassaamaan. Möin suurimman osan kokoelmastani pois jo 90-luvulla. Muutama kansio on kuitenkin vielä jäljellä noista keräilyajoista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kotopuolessa on vielä muutama kansio tallessa myös noista Lotharin ajoista. Juuri niitä kattelin pari päivää sitten syyslomalla.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KIRJAT

 

Toinen helppo keräilyn aihe on sitten kirjat. Niitähän saa antikvariaateista helposti. No, ei tietenkään saanut aina, kun keräili jotain tiettyä aihetta. Ilmailukirjoja oli vaikea löytää. Nyt jos kannan nuo vaikeasti löydetyt kirjat takaisin antikvariaattiin, niin kirjojen ostaja toteaa, että ilmailukirjoja on niin vaikea myydä etiäpäin, kun niitä kysytään niin harvoin... ;D

 

Mutta näinpä taidan tehdä. JJ haluaa Australiaan ja autokin pitäisi taas vaihtaa. Lisäksi yöpöytä on jo tämän näköinen. Ei löydy tilaa kaikille kirjoille enää keräilijän kodista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aluksi kirjoja piti ostella pienoismallien rakentelun materiaaliksi. Pienoismallia ei voinut tehdä, ennen kuin näki koneesta alkuperäisiä valokuvia jne. Noi ulkolaiset kirjat vaan maksavat maltaita. Kirja voipi olla 50 euroa ja 20 euron postikulut vielä siihen päälle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten piti tietysti alkaa keräilemään koko sarja, kuten Joppe Karhusen tuotanto. Ensin kelpasi kirja kuin kirja, sitten piti saada kirja kansipapereilla. Jotkut keräilevät kirjoja omistuskirjoituksilla ja joillekin kelpaa vain ensimmäinen painos.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yhden kirjaharvennuksen olen jo tehnyt muutamia vuosia sitten ja nyt aloitan seuraavan harvennuksen. Mukana on myös Minervan aarteita... Kannattaa kysäistä, jos joku kirja puuttuu kokoelmista. Pistän kirjat ensin Huuto.nettiin ja kannan lopuksi suurimman osan sitten pääkaupunkiseudun antikvariaatteihin, kun en jaksaa enää pakata ja postitella. Tosin postikulut kirjattuna kirjeenä voivat olla enemmän kuin itse kirja... Taidanpa myydä taas kirjat köntässä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VALOKUVAT, VHS:t & DVD:t

 

Viimeisin villitys on ollut sitten alkuperäisten valokuvien keräily. Yksi kuva voi maksaa muutaman euron tai sitten jopa satoja euroja. Nyt on kuvakokoelmani skannattu, ja sen on määrä jatkaa etiäpäin. Kannattaa seurata Saksan eBaytä. Toki muutama voi eksyä myös Huuto.nettiin, mutta Saksasta saa parhaimman hinnan. ;)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

VHS-kasettejakin tuli aikoinaan keräiltyä urakalla. Olen kärränyt jo pari isoa laatikkoa kaatopaikalle. Muutaman (sata tai pari) olen vielä jättänyt talteen. Nyt ei sovi enää puhtaat kalsarit hyllyyn, joten osa lähtee myyntiin ja osa päätyy roskiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

DVD:t on helpompi säilöä, mutta nyt alkaa jo DVD-hyllykin pullistelemaan. FSX:n lisäosia on myös tullut keräiltyä bokseina. Ei enää. Liikkeet eivät ota näitä uusimpia edes vaihdossa. Jos pyytää viisi euroa per peli, niin postituskulut kirjattuna kirjeenä ovat enemmän. Siis roskiin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERÄSKYPÄRÄT

 

Teräskypärien keräily alkoi noin 15 vuotta sitten, kun löysin saksalaismallisen teräskypärän kirpputorilta 50 markalla. Tosin se oli vain m/38 unkarilaisen potan mustaksi maalattu kupu ilman sisuksia ja remmiä. No olihan noita teräshattuja parhaimmillaan liki sata pottaa. Markka-aikana kannatti ostaa, kun halvalla sai. Euron aikakaudella kannatti sitten myydä, kun sai kohtuu hyvän korvauksen. Tällä hetkellä yksi parhaimmista Suomi-kokoelmista sijaitsee Italiassa. Italialaiset keräilijät olivat hulluina fritsien kypäriin. Yksi tuli jopa ostosmatkalle Helsinkiin. Hotellin sänky oli silloin täynnä teräspottia... ;)

 

Kymmenen vuotta sitten alkuperäisiä sarvikypäriä sai vielä 300 markalla (50 euroa). Nyt samoista potista pyydetään kunnosta riippuen 500-1000 euroa. Onneksi jäi yksi kokoelmaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Paikallisen lehden mukaan Ämmässuon kaatopaikan kavereilla on hieno kypäräkokoelma. Kuolinpesät ja vihaiset naiset ovat heittäneet rahanarvoista tavaraa paljon menemään vuosikymmenien aikana. Yhden tarinan mukaan joku työntekijä hankki hyvän kokoelman työpaikaltaan. Kaveri on jo kuollut ja kuopattu. Potat ovat eri kokoelmissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän SS-Nordin SS-kypärän ostin Huuto.netistä 500 eurolla. Siitä saisi Suomestakin pari tonttua. Ulkomailla hintapyynnöt ovat tuplasti enemmän. Jenkit pyytävät SS-kypäristä jopa yli $30 000, jos nimi potassa oli erittäin pahan miehen... USA:n armeijan erikoisjoukkojen (Kelly Hicks) upseeri oli aikoinaan haalinut ison kasan näitä pahojen poikien pottia. Hicks on pikkuhiljaa luopunut kokoelmastaan ja kovat ovat olleet hinnat. Mies on tehnyt kirjankin potistaan.

 

Tämä potta on tullut suomalaisen Kiestingin veteraanin mukana sotamuistona. SS-Nord tappeli suomalaisten kanssa rinta rinnan Kiestingin lohkolla. Lappihan oli sakemannien temmelyskenttänä koko jatkodan ajan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Glory days"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näillä olisi tehnyt useammankin Australian matkan nyt.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Älkää heittäkö poies wanhoja sotamuistoja. Tosin varikon mallit ovat tulleet myyntiin joku vuosi sitten, niin ne pistivät pakan sekaisin. Jengi tarjoaa varikon pottaa wanhana rintamakypäränä. Varikon potissa on kyllä sakemannin alkuperäinen kupu, mutta kuvut ovat ylimaalattuja, ja niissä on uudet sisukset ja leukaremmit. Arvoltaan 20-30 euroa. Rintamapotista saa jopa Suomessa 200-300 euroa. Tietyistä malleista jopa tuplasti enemmän. Suomessahan oli käytössä yli 20 erilaista teräskypärä-mallia ja fritsejä yli 200 000 Lapissa 1941-45.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENTOKYPÄRÄT

 

No, nyt on liki sata lentokypärää rivissä teräspottien sijasta. Jos saisi satasen per potta, niin saisi tuohta... liian vähän. Jos saisi 300 euroa per potta, niin sillähän saisi jo uuden Skodan. Jos saisi 500 euroa per potta, niin sillähän saisi jo uuden E-sarjan Mersun.  8)

 

No, eiköhän se 5000-10000 euroa riitä välirahaan, ja Omakaan pitäisi myös päästä, joten puolet potista lähtee kyllä seuraavan vuoden aikana kiertoon. Toiseksi lupasin rouvalle, että siirrän kolmen huoneen keräilytavarat yhteen huoneeseen, joten nyt pistetään kokoelma lihoiksi.  :thmbup:

 

Sakemanni lähtee ensimmäisenä kiertoon. Suomalaistenkin Mersu-miesten käyttämien lentopuvun housujen arvo vaihtelee 300 eurosta 1300 euroon. Takista saa saman verran, riippuu siitä, että kuinka kipeästi kaipaavia keräilijöitä on markkinoilla. Pelastusliiveistä saa 600 eurosta 1200 euroon kunnosta riippuen. Tuosta DDR:n kahden machin miehestä ei saa kuin valitettavsti noin 500 euroa (housut, takki, kypärä ja maski jne). Mutta tuon minä kyllä pidän. Vaihdan vain Fitter-miehen potan maskeineen Röslerin potan tilalle. Röslerin ZSh-5 lentokypärän maskeineen voi lunastaa 300 eurolla. Molemmissa on saman miehen nimi, mikä on erittäin harvinaista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luftwaffen T-33 T-birdin jakkara lähtee 800 eurolla pyörineen. Fougan laskuvarjon persosan saa kaupan päälle. Ranskalainen tarjosi pari viikkoa sitten 600 euroa Mirage F-1 potasta. 800 eurolla voin harkita Gueneaun kotiuttamista Ranskaan. Kreikkaakin olen tukenut 800 eurolla henkilökohtaisesti, kun maksoin tuosta Kyproksen kriisin (1974) potasta 800 euroa + postikulut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fougan takaohjaamo mittareineen lähtee 1600 eurolla. Vakiovarusteisiin kuuluu uusi takaohjaamon kaasu. Tosin joudun varmaan paloittelemaan tämän kokonaisuuden ja myymän sen Ranskan eBayn kautta takaisin Ranskaan. Kuoret lähtevät kaatopaikalle. Nyt saa vielä lunastaa itselleen kokonaisena.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ai saa....na, että noi mittarien kiinnitykseen tarvittavat pultit olivat kiven alla. Niitä ei meinaa löytyä mistään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä saapi sveitsiläinen poliisipäälikkö kaivaa kuvettaan. Mies on aivan hulluna merijalkaväen pottiin. Tonnilla per USMC lähtee Sveitsiin. Tullit ja alvit on maksettu jo Suomessa, mutta kun noi lähtee Sveitsiin, niin kaveri maksaa taas tullit ja alvit.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kymmenen vuotta on kyselty Gerbenin NF-5-pottaa jo Hollantiin ja Ranskaan. Pistämpä viestin ranskalaiselle pankkiirille, että 800 eurolla lähtee. Kanarian (Gando) potan pidän.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Neukuista pidän puolet. Jostain syystä nämä menevät kaupan vain parilla huntilla per potta. Maskin kanssa saa kolme hunttia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alarivin pidän, mutta ylärivi lähtee maailmalle. Suomalaistenkin MiG-21F-13 ohjaajien käyttämästä Gsh-4-potasta saa 400-800 euroon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tikkakosken Kasinhäntä myi HGU-sarjan pottia aikoinaan 500 markalla/85 eurolla per potta. MiG-miesten potista Kasinhäntä pyysi jo sitten huntin. Eipä ole Tikkosken museossakan enää tullut käytyä, kun Kasinhäntä lopetti myymälänsä. Laivuemerkeistä saa sitten ko kovemman hinnan. Kannattaa katsoa tuolta ilmailuhistoria puolelta, jossa jonkun keräilemät Suomen ilmavoimien laivuemerkit nousivat pilviin! Karjalan ilvestä en myy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keräily menee sairaaksi tässä vaiheessa, kun se alkaa valtaamaan lisää huoneita. Nyt aloitetaan jättipoisto!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Palataan alkuperäiseen suunnitelmaan, ja tehdään yhdestä varastohuoneesta se laivan messi, jossa koottuna kaikki halvat sotamuistot laiva-ajoilta, ja huone on täydennetty ilmailuhenkisellä materiaalilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ai prkle! Minä vallan unohdin nuo pienoismallit... Haiskahtaa myynti-ilmoitukselta, mutta annoin siinä vain hintavinkkejä ja arvioita ilmailuhenkisistä keräilytavaroista. Toki ne nuilla hinnoilla pyritään kyllä hukkaamaan etiäpäin.  ;D

 

Mahdolliset yhteydenotot privana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vetää kyllä sanattomaksi nuo Juutilaisen kokoelmat ja tuskin tuossa edes vielä nähtiin kaikkea. Täytyy kyllä nostaa hattua sillä senverran perusteellisesti olet aiheeseen paneutunut.

:o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa Jukalla poikenneena täytyy sanoa että kyllä mies tietää mitä tekee.Itse keräilen kaikenlaista, aloitin aikoinaan lentikoneiden pienoismalleilla ja postimerkeillä, postimerkit annoin vuosia sitten tyttärelleni ja pienoismallit ovat taivaan tuulissa.Jotain pientä tosin tekeillä kunhan joskus tuon Tamworthin saisi aikaan.

perämoottoreita vanhoja löytyy sellanen 16 kappaletta, 4 bernard paikalliskonetta, muutama moottorisaha, siis vanhempaa laatua ja sitten tietty tuo Ranger, mahdollisesti ainoa suomessa.

Kaikenlaista vanhaa sälää liikaakin jonkun mielestä, kameroita jokunen vanha ja ilmailukirjoja muutama.Tuoppeja jokunen ja tietty hatuista kun oli tuossa puhe, niitäkin vissiin kymmenkunta.

Haaveena olisi tuollainen 3000 neliön lämmin halli jonne näitä voisi asetella ja kunnostaa, nyt vain budjetti asettaa rajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, aikansa kutakin. Täällä on ainakin vaimo nyt iloinen. Nyt hän on jo vaatimassa provikoita ja koko varastoa itselleen. Provikat voin kyllä antaa, mutta varastosta en luovu, saa kyllä riittää, että roudaan kolmen huoneen tavarat yhteen varastoon. Ranskasta tuli muuten jättilaus muutamasta lentokypärästä. Arvasin, että kelpaavat Alexille, kun on jo monta vuotta "hiostanut" muutaman potan myyntiä. No, hyvä, että noista sai ainakin omansa poies.

 

T: Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haaveena olisi tuollainen 3000 neliön lämmin halli jonne näitä voisi asetella ja kunnostaa, nyt vain budjetti asettaa rajat.

 

Niinpä, tuo tilan puute on kyllä keräilijälle ainainen riesa. Ennemmin tai myöhemmin tilat jäävät pieneksi, minkälaiseen kartanoon sitä olisi pitänyt alunperin muuttaa että tilat riittäisivät. Sitten sen huomaa kuinka paljon tavaraa on kun tulee asunnon muutto eteen.

Minulle kävi juuri niin, vähän yli vuosi sitten jätin taakseni ison 140-neliön asunnon lukuisine huoneineen , ison vintin ja kellarin.

Karkealla kädellä piti kokoelmia karsia ja se oli vaikeaa, koska en yleensä myy mitään minkä olen kerran ostanut. En nyt suoranaisesti tavaroihin kiinny mutta en vain pidä muutoksista.

 

On täytynyt opetella uusi suhtautumistapa eteentuleville "löydöille" Ei enään mitään jättierien hankintaa tyyliin: osta ensin, mieti myöhemmin. Periaatteessa olemassoleva harrastetavara saisi pääosin riittää, käytännössä sitä kuitenkin tihkuu hiljalleen lisää mutta tahti on saatu kuitenkin hidastumaan merkittävästi.

 

Mikko Luoto tuolla edellä kertoi 190 cm korkeasta autoesitteiden pinostaan. Paperiesitteet on sikäli kiitollinen keräyskohde, ettei niiden hankkimiseen kulu juurikaan rahaa. Minäkin keräilin paperiesitteitä oikeastaan koko 90-luvun. Kohteena eivät tosin olleet autot vaan soittopelit, painottuen pääasiassa syntikoihin ja muihin konemusan laitteisiin.

Esitteitä kertyi hieman vähemmän kuin Mikolla sillä pinon korkeus on noin 1-metri. Osa on siististi kansioissa muovikelmujen välissä. Ohessa näyte kokoelman helmistä. Paljon tosin puuttuu vielä syntikkaesitteitä, esim. Moog, Oberheim, Arp, ym. vanhemmat merkit. Niitä ei enään liikkeistä löytynyt 90-luvulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, aikansa kutakin. Täällä on ainakin vaimo nyt iloinen. Nyt hän on jo vaatimassa provikoita ja koko varastoa itselleen. Provikat voin kyllä antaa, mutta varastosta en luovu...

 

 

Nuo kokoelmakuvat saivat haukkomaan henkeä huvittuneesta äimistyksestä. Usein tuntuu, että omassa päässä viiraa, kun haluaa kerätä kaikkea kummallista nurkkiinsa, mutta jotenkin on hirmu lohdullista huomata, ettei ehkä olekaan hulluin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, eikös roskiin heittämisen sijaan kannata laittaa hyvä kiertoon ja jos joku tulisi noita lisäreitä tms hakemaan itselleen vaikka vaan ilmaiseksi, jos ovat muutenkin roskiinn menossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, tuo tilan puute on kyllä keräilijälle ainainen riesa. Ennemmin tai myöhemmin tilat jäävät pieneksi, minkälaiseen kartanoon sitä olisi pitänyt alunperin muuttaa että tilat riittäisivät. Sitten sen huomaa kuinka paljon tavaraa on kun tulee asunnon muutto eteen.

Minulle kävi juuri niin, vähän yli vuosi sitten jätin taakseni ison 140-neliön asunnon lukuisine huoneineen , ison vintin ja kellarin.

Karkealla kädellä piti kokoelmia karsia ja se oli vaikeaa, koska en yleensä myy mitään minkä olen kerran ostanut. En nyt suoranaisesti tavaroihin kiinny mutta en vain pidä muutoksista.

 

Keräilijä oppii varsin pian logistiikan I perussäännön:Jokainen varasto - suurinkin - täyttyy, kunhan vain aikaa kuluu tarpeeksi.

Kummastuksen sekaisella ihmetyksellä seuraan usein keräilijöitä, jotka pystyvät myymään kokoelmiaan. Kokoelmassa oleva harvinainen esine on "se" esine juuri. Maksuksi saadut eurot häviävät jonnekin tyhjyyteen, eikä niitä voi mitenkään identifioida enää jälkeenpäin.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita VHS-nauhoja meni tosiaan pari laatikkoa roskiin. Olin äänittänyt 80- ja 90-luvulla nauhoille erilaisia tv-ohjelmia (dokkareita ja elokuvia). Laatukin oli aika huono. Sain minä sentään myytyä muutaman laatikon huuto.netin kautta, lähinnä noita kaupan tallenteita. Täytyy katsoa, mitä noille lopuille VHS-nauhoille tekee. Niillä nyt ei ole toistaiseksi niin kiire. Täytyy ensin raivata poies noita kirjoja ja päävarastoa.

 

Kyllähän keräilytavaroihin on tullut vuosien varrella tietty omistussuhde, ja hyvin hankalaa on ollut niiden myynti etiäpäin. Tosin minä olen myös vuosien varrella päivitellyt niin paljon noita lentokypäriä, että kyllähän tässä on postin neidit tulleet jo tutuiksi. Teräskypärien suhteen kävi niin, että kun oli löytänyt hankalimmatkin potat, niin tuli "tyhjä" fiilis. Lentokypärissä oli olevinaan enemmän haastetta. Nyt on koettu myös niiden osalta vähän samanlainen fiilis. Eläkerahoiksihan minä noita meinasin, mutta kun on kysyntää, niin antaa nyt mennä. Kyllä niitä vielä jää rouvan harmiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No itselläni on sellainen tällä hetkellä naurettavan pieni baggage-lätkä kokoelma joita nyt ei ole vasta kuin Finnair, norwegian.com, Blue1 ja finnmatkat mutta tarkoitus ois kerätä lisää.

Riku ollaan samalla linjalla.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole varsinainen keräilijä, en vaan osaa heittää tavaraa pois edes silloin kuin pitäisi.

 

Reilu vuosi sitten yksi kaveri kertoi, että oli saanut vanhempiensa vintiltä joitain vanhoja leluja. Hän innostui sitten tutkimaan verkosta, olisiko niillä jotain arvoa. Kyseessä olivat siis 80-luvun "pre-transformers" -lelut, joita täällä myytiin R-kioskeilla Diaclone-tuotemerkillä. Maailmalla ne ovat haluttua tavaraa nykyään. Itse harmittelin, koska minulla oli aikoinaan Corvette Stingray, joka on nykyään erityisen haluttu, ja olin aivan varma, että olin lahjoittanut sen vuosia sitten pois eräälle muutamaa vuosikertaa nuoremmalle kaverille. Vaan yhdellä "kotikäynnillä" äitini sitten kantoi esiin laatikon vanhoja lelujani, ja mitäs siellä olikaan joukossa!

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kunto näkyy kuvista, eli leikitty on. Tuo oli vielä kaikkea muuta kuin täydellinen - ei pakkausta, ei ohjeläpyskää, ei autoon kiinnitettäviä ohjuspattereita tai niiden ammuksia. Tarroituksetkin leikkien ja ajan saatossa tuhoutuneet pahasti. Mutta silti tuosta maksettiin (asustaa tietääkseni Italiassa nykyään) yli tuhat euroa.

 

Hulluja nuo keräilijät  :D

 

Tämä siis osittain varoituksena kaikille - omasta vanhasta lelulaatikosta saattaa nykyään löytyä aarteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla alkaa pahenevissa määrin himoittaa tuollaisen Mikon mainitseman Subaru SVX:n keräily. Yksikin riittäisi 8)

 

Eivät maksa enää tolkuttomia ja on kuitenkin tekniikkaa mitä pystyy itsekin kunnostamaan. Onneksi vielä on toistaiseksi löytynyt aina muita rahanreikiä ( ja todennäköisesti tulee löytymään ) ja talliin ei mahdu..... mutta aina silti tulee kurkattua eBay ja Craigslist että vieläkös niitä olisi.....

 

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Subaru-SVX-LSL-Coupe-2-Door-1992-Subaru-SVX-LSL-Coupe-2-Door-3-3L-/321003084963?pt=US_Cars_Trucks&hash=item4abd465ca3

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^The future classic. Toiminnan mittakaavassa eroja meillä  ;D mutta tuollaisen tuominen Suomeen voisi olla kulttuuritekoon verrattavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^The future classic. Toiminnan mittakaavassa eroja meillä  ;D mutta tuollaisen tuominen Suomeen voisi olla kulttuuritekoon verrattavissa.

 

Joo niin on eroja, en oo saanu vielä aikaiseksi mitään muuta kuin haikailua  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään