Nils Rostedt

SERA-asetus (Yhteiset eurooppalaiset lentosäännöt) julkaistu

10 viestiä aiheessa

EU-asetus joka koskee lentosääntöjen yhtenäistämistä Euroopan alueella (Standardized Rules of the Air) on nyt julkaistu EU:n virallisessa lehdessä.

 

Suomeksi: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:281:0001:0066:FI:PDF

Englanniksi: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:281:0001:0066:EN:PDF

 

Asetus tulee voimaan 20 päivää siitä kun se on 13.10. julkaistu EU:n virallisessa lehdessä eli marraskuun alussa.

 

Sitä sovelletaan 4.12.2012 lähtien. Jäsenvaltioille on kuitenkin annettu mahdollisuus lykätä soveltamista 4.12.2014 saakka.

 

Trafin sivuilla en vielä löytänyt mainintaa tästä uudesta säädöksestä. Otaksun kuitenkin että Suomessa sen soveltamista tullaan lykkäämään joulukuusta. Käsitykseni mukaan lentosäännöt-määräys (OPS M1-1) pitää uusia osittain ja kenties myös ilmailulaki osittain.   

 

SERA sisältää muutamia tärkeitä uudistuksia verrattuna Suomen nykyisiin lentosääntöihin. Esimerkkinä kansallinen yön määrätelmä poistuu ja tilalle tulee ICAO:n määritelmä. Halukkaat voivat tutustua näihin jo etukäteen EU-asetuksesta. Toivottavasti jokin taho tekee muutoksista aikanaan hyvän koulutusmateriaalin. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös hieman muuttuneessa muodossa:

 

b) Transponderivyöhyke (TMZ-vyöhyke)

1) Kaikilla lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilassa, jonka toimivaltainen viranomainen on nimennyt transponderivyöhykkeeksi (TMZ-vyöhyke), on oltava käytössä SSR-toisiotutkavastain, joka toimii A- ja C-moodissa tai S-moodissa, ellei lennonvarmistuspalvelun tarjoaja ole toisin määrännyt kyseisen ilmatilan osalta.

c) Radiovyöhykkeeksi tai transponderivyöhykkeeksi nimetyt ilmatilat on vahvistettava asianmukaisesti ilmailukäsikirjoissa (Aeronautical Information Publications).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttuuko esim. Kajaani tavalliseksi G-ilmatilaksi?

Toinen vaihtoehto on perustaa radiovyöhyke RMZ (Radio mandatory zone) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tuo yön määrityksessä oleva 6 asteen kulma horisontin alla mitataan, vai joutuuko käyttämään ihan laskennallista aikaa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tuo yön määrityksessä oleva 6 asteen kulma horisontin alla mitataan, vai joutuuko käyttämään ihan laskennallista aikaa.  ::)

 

Auringon nousu- ja laskuajat sekä hämärän alkamisen ja päättymisen ajat  löytyvät lentoasemakohtaisesti täältä: http://www.finavia.fi/C/palvelut/aurinko_taulukot

 

Ne ovat olleet saatavana AIP:ssa jo iät ja ajat, mutta nykyään ovat siis siirtyneet verkkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auringon nousu- ja laskuajat sekä hämärän alkamisen ja päättymisen ajat  löytyvät lentoasemakohtaisesti täältä: http://www.finavia.fi/C/palvelut/aurinko_taulukot

 

Ne ovat olleet saatavana AIP:ssa jo iät ja ajat, mutta nykyään ovat siis siirtyneet verkkoon.

 

Juu, kyllä tuon tiesinkin, tuota Harrin linkittämää sivua en tiennyt.

Kotimaisessa tulkinnassa oli ehkä parempi puoli siinä, että yleinen valoisuus/pimeys asetti liukumaa tuolle. SERA:n mukaan on mahdollista lentää pilkkopimeässä ilman yökelpparia jos vain sattuu tulemaan se pilkkopimeä.

Tietysti standardointi on oltava, jotta voidaan sanoa täsmällisesti milloin yö alkaa ja loppuu, samalla lailla kuin esimerkiksi raskaan liikenteen kuskeille milloin heitä väsyttää ja milloin ei.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään