Mika Koski

SIL: mitä saa 75 eurolla?

83 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailuliiton tiedoitustilaisuuden (14.10.2012) kalvosarjoissa mainitaan, että ensi vuodesta alkaen jäsenmaksu on 75 eur. Tämä on mielestäni jo sen verran rahaa, että olisi mukava tietää, mitä vastiketta sillä saa (Ilmailu -lehden lisäksi).

Samaisessa kalvosarjassa myös kerrotaan, että jatkossa liiton uusi painopistealueita tulevat olemaan edunvalvonta, urheiluilmailu, palvelut ja viestintä. Olisi mukava tietää, millaisia konkreettisiä tavoitteita esim. edunvalvontaan on suunniteltu ja millä kriteerein tuon edunvalvonnan tuloksellisuutta aiotaan mitata? Vastaavasti kiinnostaa tietää millaisia palveluita liitto tulee tarjoamaan, kuinka paljon palvelusuoritteita aiotaan tuottaa ja kuka ne tuottaa?

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymyksesi on mielestäni väärin aseteltu. Tai ainakin otsikon sävy ohjaa hieman väärään suuntaan. Jäsenyys aatteellisessa yhdistyksessä ei ole palvelu. Liittymällä jäseneksi pääset osalliseksi ko. yhteisön päätöksenteosta ja jäseniltä kerättävillä jäsen- ja vuosimaksuilla katetaan tämän toiminnan aiheuttamia kustannuksia, joita välttämättä aina syntyy.

On tietysti totta, että olisi mukava nähdä SIL ry:n käyttävän sille kertyneet varat (jäsenmaksukertymä, yhteiskunnan tuki, mahdollinen muu varainhankinta) aatteellisen tarkoituksensa toteuttamiseksi mahdollisimman järkevästi, tehokkaasti ja jäsenistön yhdenvertaisuutta kunnioittaen.

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Harrin linjoilla kysymyksen väärin asettelusta.

Vastakysymys: Mitä sinä haluaisit saada SIL jäsenenä 75 eurolla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymyksesi on erittäin hyvä ja viisaasti aseteltu!

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ajattelin että saisin pyydetyllä 75:n euron sijoituksella kunnollisen SIL:n toimintojen järkeistyksen. Kaupan päälle tulisi vielä se että ponnekkaasti viljelty jargoni strategian jalkauttamisesta muuttuisi teoiksi.

Merkkejä tällaisesta toiminnasta on jo ilmassa, olen toiveikas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos vaikka aluksi vastauksen kysymyksiin: Olisi mukava tietää, millaisia konkreettisiä tavoitteita esim. edunvalvontaan on suunniteltu ja millä kriteerein tuon edunvalvonnan tuloksellisuutta aiotaan mitata? Vastaavasti kiinnostaa tietää millaisia palveluita liitto tulee tarjoamaan, kuinka paljon palvelusuoritteita aiotaan tuottaa ja kuka ne tuottaa?

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos vaikka aluksi vastauksen kysymyksiin: Olisi mukava tietää, millaisia konkreettisiä tavoitteita esim. edunvalvontaan on suunniteltu ja millä kriteerein tuon edunvalvonnan tuloksellisuutta aiotaan mitata? Vastaavasti kiinnostaa tietää millaisia palveluita liitto tulee tarjoamaan, kuinka paljon palvelusuoritteita aiotaan tuottaa ja kuka ne tuottaa?

Palkataan pari konsulttia tutkimaan kuinka tuloksellisuutta kannattaa mitata. Myös palvelusuoritteiden määrän ja laadun seuraamiseen tehdään tarkat (ja monisivuiset) ohjeet, joiden ohjeilla kaikkien SIL:n työntekijöiden oletetaan täyttävän päivittäin tehty työ - 15 min tarkkuudella. Viikoittain pidetään palavereita joissa seurataan edellisen viikon saavutetut suoritteet ja suunnitelmat seuraavalla viikolle. Näistä tehdään raportit erikseen nimetyille tarkistajille ja e.m. konsulteille. Konsultit tekevät lisäksi kenttätutkimusta eri liittojen jäsenille puhelingallupilla. Raporteista tuotetaan powerpointteja joissa on käppyrää ja piirakkakaaviota niin että heikompaa heikottaa.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Tiedotusta yhdistyksen asioista ja päätösten perusteista

- Tasapuolisen mahdollisuuden vaikuttaa yhdistyksen asioihin muiden jäsenten kanssa

- Edunvalvontaa.

- Edes yhden näytön oman harrastuslajini edunvalvonnan tuloksellisuudesta vuodessa

- Lehden jossa on oma harrastuslajini edustettuna 1/8 osalla lehden sivumäärästä.

Tässä nyt alkuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän mahtaa olla uuden Ilmailun sivumäärä? Katselin juuri aiemmin ilmestyneitä lehtiä ja vuonna 1945 oli numero kuutosessa 32 sivua, ja vuonna 1954 numero kuudessa oli 20 sivua. Eikä ollut liehuvia reunoja palstoissa, ja juttuja joka lähtöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Lehden jossa on oma harrastuslajini edustettuna 1/8 osalla lehden sivumäärästä.

Mulle riittää yksi seitsemäsosakin.

Vakavasti, edunvalvonta on se mulle tärkein enkä kuvittelekkaan että koskaan saan tietää kaikkea mitä on tehty.

Edit: Tuosta lehden sivumäärästä - taitaa olla tietoinen päätös sillä fonttia pikkasen isontamalla tulisi pari sivua enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palkataan pari konsulttia tutkimaan kuinka tuloksellisuutta kannattaa mitata. Myös palvelusuoritteiden määrän ja laadun seuraamiseen tehdään tarkat (ja monisivuiset) ohjeet, joiden ohjeilla kaikkien SIL:n työntekijöiden oletetaan täyttävän päivittäin tehty työ - 15 min tarkkuudella. Viikoittain pidetään palavereita joissa seurataan edellisen viikon saavutetut suoritteet ja suunnitelmat seuraavalla viikolle. Näistä tehdään raportit erikseen nimetyille tarkistajille ja e.m. konsulteille. Konsultit tekevät lisäksi kenttätutkimusta eri liittojen jäsenille puhelingallupilla. Raporteista tuotetaan powerpointteja joissa on käppyrää ja piirakkakaaviota niin että heikompaa heikottaa.

:P

Palkattaiskos muka samasta firmaste se konsultti, mistä hankittiin IP-palvelut.

Saisit muuten sitä piirakkaa ihan muualta ja halvemmalla  ;D

Nyt SIL:ry tarvitsee apua jatkoon, eikä pelkkää näsäviisasta whittuilua tapahtuneista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palkattaiskos muka samasta firmaste se konsultti, mistä hankittiin IP-palvelut.

Saisit muuten sitä piirakkaa ihan muualta ja halvemmalla  ;D

Nyt SIL:ry tarvitsee apua jatkoon, eikä pelkkää näsäviisasta whittuilua tapahtuneista

Mikäli viittaat tekstiini sanalla "tapahtuneista" menet metsään, ja sarkasmidetektorisi on pahasti rikki. Minä "kauniisti huomautin" näille ruikuttajille jotka vaativat "hetimullekaikkinyt ja kultalautasella", että jospa ette nyt älyttömiä haluaisi - minä inhoan tarpeetonta byrokratiaa ja tunnuslukujen keräämistä pelkästä keräämisen ilosta. Minusta ei ole manageriksi.

Se jäi toistamatta, että jospa itse näkisivät vaivaa katsoa mitä SIL tekee ja missä. Toivon vilpittömästi ettei SIL henkilökohtaisesti kenellekään kerro yhtään mitään¹, vaan vaativat että jäsenistö on myös aktiivinen. Mitä jäsenet ovat tehneet, vaikkapa "tiedottaneet yhdistyksen asioista ja päätösten perusteista" tai "vaikuttaneet yhdistyksen asioihin muiden jäsenten kanssa (tai yksin)" tai "valvoneet etujamme/etujaan" tai "tuottaneet edes yhden näytön oman harrastuslajinsa tuloksellisuudesta vuodessa" tai "toimittaneet lehteen oman harrastuslajinsa tekstiä/kuvia 1/8 osalla lehden sivumäärästä". Tai ainakin sen seitsemäsosan :P

Pika-arvaus, että ovat kirjoittaneet tänne sata tulikivenkatkuista sanaa ja feisbookissa tykänneet "menemme barrikaadeille jos ei XXX" ainakin kolmesti. Onhan se sitten ihme kun SIL ei ole antanut kultaisia tammenlehviä noin aktiivisen jäsenen toimista.

Niin, en ole tehnyt minäkään mitään, että silleen, mutta enpä ole vaatimassakaan mitään.

¹ no joo, en toivo, oli kärjistys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL:n jäsenmaksu 75Eur - siihen vielä lisäksi sitten paikallisten kerhojen jäsenmaksut ???

Köyhän purjelentäjän näkökulmasta alkaa olla jo aika paljon. Varsinkin kun asiaa katsoo täältä pohjoisesta.

Ite olen kauhistuneena kuunellut muutaman etelän lennokkimiehen möykkäystä, kun heiltä on viety nyt SIL Soppi ja että liitoon ei kannattas edes kuulua ilman sitä. On tullut aika paska olo. sama jäsenmaksu ollaan maksettu ja saatu ...

Ilmailuliiton toiminta on keskittynyt etelään (lasken tähän myös SUIO). Koulutus ja tapahtumat on myös sielä.

Ite toivoisin tähän muutosta! Tiedän että ilmailijoista suurin osa on etelä Suomessa ja kehän III sisäpuolellla.

Toivoisin että ilmailua tuettaisiin pohjoisessa (siis Vaasan pohjoispuolella) edes jäsenmaksujen suhteessa.

-Juha

Ps mitä tulee "valitukseen" tiedoittamisen epäonnistumisesta, niin internetti aikakaudella tiedoitus on vaikeampaa kuin koskaan.

Kaikki haluaa tiedon heti, mutta tiedon kirjoittaminen ja julkaiseminen siten, että se oikeesti vastaa tehtyjä päätöksiä on vaikeampaa kuin vois olettaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edelleenkään en ole, ekä ole koskaan ollut SIL:n jäsen, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen...

Olen ymmärtänyt, että ilmailukerhojen jäseneksi liittymällä liittyy samalla myös SIL:n jäseneksi? Jos haluan harrastaa ilmailua (vaikka moottoritttomalla lentolaitteella purjehtimista), ja alueellani ei ole kuin yksi ainoa ilmailukerho, onko minulla mitään mahdollisuutta harrastamiseen ilman "pakkojäsenyyttä" SIL:ssä? Jos ei ole kiinnostunut kuulumaan edunvalvontaliittoon henkilöjäsenenä, pystyykö ilmailua harrastamaan silti, ts. onko SIL:n jäsenyydessä jotain sellaista välttämätöntä jota ilman ei voi harrastaa?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että ilmailukerhojen jäseneksi liittymällä liittyy samalla myös SIL:n jäseneksi?

Olet ymmärtänyt väärin. Joillakin kerhoilla tällainen kytkös löytyy, mutta varmaan useammilta ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet ymmärtänyt väärin. Joillakin kerhoilla tällainen kytkös löytyy, mutta varmaan useammilta ei.

Liiton säännöt nopeasti selattuna sanoo asiasta vaan että kerhon äänimäärä liittokokouksessa määräytyy niiden jäsenten mukaan jotka ovat liiton jäseniä, ja jotka ovat ilmoittaneet kyseisen kerhon olevan se jonka eduksi jäsenyys lasketaan.

Kerhot saavat sitten määrätä asiasta mitä haluavat. Enempi taitaa olla käytäntö, että vaaditaa liitonjäsenyys, kuin että ei. (Pohjosen näkökulma)

-Juha

TYPO korjattu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edelleenkään en ole, ekä ole koskaan ollut SIL:n jäsen, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen...

Olen ymmärtänyt, että ilmailukerhojen jäseneksi liittymällä liittyy samalla myös SIL:n jäseneksi? Jos haluan harrastaa ilmailua (vaikka moottoritttomalla lentolaitteella purjehtimista), ja alueellani ei ole kuin yksi ainoa ilmailukerho, onko minulla mitään mahdollisuutta harrastamiseen ilman "pakkojäsenyyttä" SIL:ssä? Jos ei ole kiinnostunut kuulumaan edunvalvontaliittoon henkilöjäsenenä, pystyykö ilmailua harrastamaan silti, ts. onko SIL:n jäsenyydessä jotain sellaista välttämätöntä jota ilman ei voi harrastaa?

Juha

Jos sen alueellasi olevan kerhon säännöt sanovat, että jäseneksi liittymällä liityt myös SIL:n jäseneksi, niin sinulla on perustuslain suoma oikeus olla liittymättä siihen. Kukaan ei sinua pakota liittymään. Tällöin voit vaikka perustaa ihan oman ilmailukerhon. Kenenkään toisen velvollisuus sellaisen perustaminen ei kuitenkaan ole. Ja esimerkiksi koulutusasiat sinun tarvitsee selvittää ihan omin avuin, koska Ilmailuliitosta et tule apua saamaan.

Ja jos vaikka haluaisit harrastaa autourheilua tai jopa kilpailla jossakin sen lajissa, sinun on liityttävä jonkin autourheilukerhon, joka taas on kattojärjestön AKK-MOTORSPORT-nimisen yhdistyksen jäsen. Jos siis haluat harrastaa em. toimintaa, sinun on pakko liittyä, koska mikään muu taho ei Suomessa edes järjestä autokilpailuja.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mahdollista Suomessa, mutta ehkä ei sinun alueellasi. Käy kurssi jossain missä ei vaadita kerhojen jäsenyyksiä. Osta oma lentolaite. Osta hinaukset jostain missä ei vaadita kerhoon kuulumista. Tai hanki itsestarttaava, jos budjetti riittää.

Enpä tiedä ketään joka toimisi näin... mutta teoriassa.

PS. Tuppaa unohtumaan tietyt tosiasiat... Kävisit kurssin luonnollisesti Ilmailuliiton valmisteleman koulutusohjelman mukaisesti, Ilmailuliiton kouluttamien opettajien kanssa, lukien Ilmailuliiton valmistelemaa oppimateriaalia. Lentäisit kurssin laitteilla, jotka omistaa Ilmailuliittoon kuuluva yhdistys. Lentäisit kentältä, jota ylläpitää Ilmailuliittoon kuuluva kerho. Lentäisit useimmiten G-alueella, jonka Ilmailuliitto on neuvotellut. Nämähän ovat luonnollisesti kaikki veloituksetta käytettävissä (paitsi ne lentolaitteet).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite toivoisin tähän muutosta! Tiedän että ilmailijoista suurin osa on etelä Suomessa ja kehän III sisäpuolellla.

Toivoisin että ilmailua tuettaisiin pohjoisessa (siis Vaasan pohjoispuolella) edes jäsenmaksujen suhteessa.

Eipä liitolla mitään suoraan tukea ole antaa millekään alueelle. Tukisäätiön rahoja voi anoa sopiviin projekteihin, käsittääkseni niitä on jaettu ympäri Suomea.

Minä toivon että saan jäsenmaksuni vastineeksi jatkossakin ihmisiä, jotka viitsivät käyttää vapaa-aikaansa erinäisissä tylsissä palavereissa, tuomassa harrasteilmailijan näkemyksiä esiin, oli kyseessä sitten vaikkapa ilmatilan käyttö Suomessa tai EASA-byrokratian kanssa tappelu. Näistä toimista hyötyy jokainen harrasteilmailija tässä maassa, asuinkuntaan katsomatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä liitolla mitään suoraan tukea ole antaa millekään alueelle. Tukisäätiön rahoja voi anoa sopiviin projekteihin, käsittääkseni niitä on jaettu ympäri Suomea.

En varsinaisesti halua rahallista tukea, vaan että liitton toiminta jalkautuisi koko toiminta alueelle. Esim. kisat, koulutustoiminta ja vaikka ne kokoukset. Tekniikan käyttö, esimerkiksi videoinit olis hiukan vastaantuloa.

-J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha

Olen samaa mieltä. haluan olla MIK:n jäsen mut en SIL: jäsen enkä halua tota uutta lehteäkään enää. Mikä neuvoksi??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytynee vastata kun noin paljon minun viestistäni on tuonne lainattu mukaan.

Se jäi toistamatta, että jospa itse näkisivät vaivaa katsoa mitä SIL tekee ja missä. Toivon vilpittömästi ettei SIL henkilökohtaisesti kenellekään kerro yhtään mitään¹, vaan vaativat että jäsenistö on myös aktiivinen. Mitä jäsenet ovat tehneet, vaikkapa "tiedottaneet yhdistyksen asioista ja päätösten perusteista" tai "vaikuttaneet yhdistyksen asioihin muiden jäsenten kanssa (tai yksin)" tai "valvoneet etujamme/etujaan" tai "tuottaneet edes yhden näytön oman harrastuslajinsa tuloksellisuudesta vuodessa" tai "toimittaneet lehteen oman harrastuslajinsa tekstiä/kuvia 1/8 osalla lehden sivumäärästä". Tai ainakin sen seitsemäsosan :P

Täällä ja monessa muussa paikassa kaikki "järjestöaktiivit" huutavat suureen ääneen, että pitää kertoa mitä halutaan ja että oikea kysymys ei ole että "mitä SIL tarjoaa?" vaan että "Mitä haluaisit SIL:n tarjoavan sinulle".

Nyt vastasin ja heti kettuillaan takaisin. Kyseessä oli siis lista jota minä haluaisin SIL:n tekevän. En sano että se on järkevä tai realistinen tai mitään muutakaan. Se oli vastaus kysymykseen.

Lisäksi voisin kommentoita, että minä en pysty "tiedottamaan yhdistyksen asioista ja päätösten perusteista" koska en ole ollut paikalla niinkuin eivät ole olleet suurin osa muustakaan jäsenistöstä. Kyllä sen tiedottamisen pitää hoitaa ne jotka ovat olleet päätöksiä tekemässäkin. Vaikuttaakin olen yrittänyt yhdistyksen asioihin, mutta ilmailukerhon rivijäsenenä se on aika mahdotonta. Edes virheellistä vuosikertomusta ei suostuttu muuttamaan vaikka siitä lähetin sähköpostia toimistolle. Vastauksena oli vain epämääräisiä perusteluita sille että väärinhän se on mutta ei me sitä muuteta kun me vaan ei muuteta kun siinä ei olekaan virhettä vaikka siinä virhe onkin. Ei pystynyt ymmärtämään.

Oman harrastuslajini etuja olen paikallisesti onnistunut hoitamaan kyllä, mutta tämähän on työtä jota varten meillä tämä liitto on. Aina huudellaan kovaan ääneen että edunvalvontaa tehdään. Kun kysytään konkreettisista onnistumisista, huudot ihmeellisesti lakkaavat ja on ihan hiljaista.

Sen myönnän, että juttuja en ole lehteen kirjoitellut.

Pika-arvaus, että ovat kirjoittaneet tänne sata tulikivenkatkuista sanaa ja feisbookissa tykänneet "menemme barrikaadeille jos ei XXX" ainakin kolmesti. Onhan se sitten ihme kun SIL ei ole antanut kultaisia tammenlehviä noin aktiivisen jäsenen toimista.

Olen saanut henkilökohtaista palautetta SIL:stä kyllä paljonkin. Tammenlehviä ei ole tullut mutta mielenkiintoinen kuva järjestön toiminnasta on kyllä niiden postien kautta tullut. Sitä voi kuvata kahdella sanalla "Merkillistä venkoilua". Onneksi nyt näyttää siltä, että hommaan on tulossa muutos. Odotan siltä paljon, mutta pelkään kyllä pahinta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton toiminta on keskittynyt etelään (lasken tähän myös SUIO). Koulutus ja tapahtumat on myös sielä.

SUIO on järjestänyt ja tulee tietääkseni edelleenkin järjestämään kursseja siellä missä on riittävä määrä osallistujia kurssin järjestämiseksi. Myös SUIO-G toimii maanlaajuisesti.

Edit: Ja sen mukaan, mitä tiedän omasta takaa, esimerkiksi EUT järjesti Rakentajien ja moottorilentäjien talvipäivät pitkään aksellilla Jyväskylä-Pieksämäki, jotta matkustaminen Pohjois-Suomesta olisi helpompaa. Hiljattain järjestetyt Kuhmon experimental-päivät kuulunevat myös saman ajattelun piiriin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.... Kyseessä oli siis lista jota minä haluaisin SIL:n tekevän. En sano että se on järkevä tai realistinen tai mitään muutakaan. Se oli vastaus kysymykseen....

Minusta se oli hyvä lista. Selkeä, konkreettinen, mitattava. Kannatetaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palkataan pari konsulttia tutkimaan kuinka tuloksellisuutta kannattaa mitata. Myös palvelusuoritteiden määrän ja laadun seuraamiseen tehdään tarkat (ja monisivuiset) ohjeet, joiden ohjeilla kaikkien SIL:n työntekijöiden oletetaan täyttävän päivittäin tehty työ - 15 min tarkkuudella.

No, mitä 75 eurolla ei saa tai miten sen muuten voi tuhlata ?

GTi-Magazine 12 kk kestotilaus / 10 lehteä / 83,00 €  - eli ei saa

V8-Magazine 12 kk kestotilaus / 10 lehteä / 79,80 € - Nope

Suuri Käsityö 12 kk kestotilaus / 10 lehteä / 99,50 € - ei sitäkään  :laugh:

No, lentämisessä sillähän saa sitten

http://www.rayskala.fi/files/hinnasto.pdf (2012)

Räyskälästä

A Motelli 2 ja 3 hengen huone (wc+suihku)

1 hlö 65 € - Jee tämä on halvempi !!!

2 hlöä 76 € - No, kahta henkilöä ei sitten majoitettu

tai vaihtoehtoisesti

B Hinausmaksu 1 hinaus 1 000 m 66 € - ja jäi vielä 9 jolla saa sitten jo, vaikka....  ::)

G (Vapaaehtoinen) laskeutumismaksu vierailijat /min 6 €

Että sellaista hienoa sillä 75 eurolla saa !

Kyllä se lehti, jäsenedut (esim. sille kerholle tulevat) ovat ihan kohtuullisia verrattuna yhteen yhden hengen yöpymiseen Räyskälässä tai hinausmaksuun...

S

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään