Vesa Laine

Kokemuksia ja keskustelua Norwegianista

28 viestiä aiheessa

Aloitan nyt tällaisen keskustelun kun ei ole enää lempihaukuttavaani markkinoilla. Mitä mieltä olette Norskista yhtiönä ja sen palveluista? Onko kokemuksia koneista ja reiteistä? Itse lähden 3.11. DY5856 lennolla Malagaan ja otan ensikokemuksen ko yhtiöstä ja palvelusta. Paluu on 10.11. DY5857 lennolla joten aika pian saan joko kehuttavaa tai moitittavaa. Usein Espanjassa käyvät ystäväni ovat jo kehuneet. Mitkä ovat omat näkemyksen, se nähdään kohtapuoliin. Näillä lennoilla meno-paluun hinta on 431€ joka ei ole paha mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

BCN->HEL tuli Norwegianilla lennettyä pari kuukautta sitten, ihan positiivinen kokemus. Päätyi tuon perusteella suosikkeihin halpisyhtiöistä, etenkin kun vertailukohtana oli viikkoa aiempi TKU-BCN Ryanair. Jos nyt muutaman pointin kaivaa niin..

- Hyvin pelaavat webbipalvelut. Lipun osto menee helposti ja loogisesti ja ainakaan tällä reitillä hintakaan ei noussut päivää ennen lähtöä ostetulle lipulle älyttömästi.

- Mobiili-boardingpassit kelpaavat, ei tarvetta pakolliseen printterin etsimiseen lisämaksun uhalla ála Ryanair.

- Järkevät lentoaikataulut ja pääkentät käytössä eikä esimerkiksi Barcelonan tapauksessa 100km päässä oleva Girona.

- Käsimatkatavaroiden lisäksi sallittu "small personal bag" eli ei tarvitse Ryanairin kaltaisen ehdottoman tiukan single-bag politiikan takia survoa pientä kamera/ipad-olkalaukkua reppuun..

- Uusi kone, ihan mukavat ja tilavat penkit. WLAN joka tosin tällä kyseisellä lennolla toimi luokattoman huonosti. Muiden kokemusten perusteella ilmeisesti yleensä toimii hyvin, vähän reitistä riippuen kai.

- Mukava ja iloinen palvelu kaikilta osin. Barcelonassa sakki kyllä sai jotenkin tehtyä boardauksesta aivan käsittämättömän hitaan tapahtuman, puolityhjän 737:n täyttö ei voi kestää yli puolta tuntia.. Noh, lentoemännällä ainakin asenne kohdallaan kun ei kymmenkunta "etsikää nyt jo ne paikkanne älkääkä tukkiko käytävää" -kuulutusta tuottanut tulosta: "We have to be airborne in ten minutes or we will lose our slot and be stuck in here for a couple of hours so.. It's your call". :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Vuosi sitten Vantaalta Teneriffan sur-kentälle LN-NOF. Eestiläinen miehistö hoiti hommansa mallikkaasti,kaikki toimi ja pelasi. Haluamansa paikan sai varata,otimme riviltä 1,siis business jalkatilat. Paluussa keväällä LN-NOE samat sanat,rivi vain oli kakkonen. Eikä välilaskuja. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikko sitten tuli kokeiltua kotimaan lentoja Norwegianilla eikä ole moittimista. Uudet ja tilavat koneet sekä ystävällinen henkilökunta. Koneessa oli WLAN jota tulikin sitä nopeasti lennon aikana kokeiltua ja kyllä sillä ainakin uutiset pystyi lukemaan. Kyllä tällähetkellä ensisijaisesti pyrin omat lentomatkani tekemään Norjalaisilla, juurikin tuon lippujen halvemman hinnan takia, kattavan reittivalikoiman sekä uusien koneiden ja hyvän henkilökunnan takia.. Yhtiön kanssa ei ole itselläni ollut koskaan mitään ongelmaa ja voin suositella.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi sitten Lontooseen ja takasi Norwegianilla ja ei kyllä moittimista ole niistä lennoista. Halvat lennot sekä hyvä palvelu koneessa. Matkustamot oli siistissä kunnossa

(-NOB ja -DYM) sekä jalkatilat hyvät ja paremmat kuin Finnairin A320 ja A321:ssä. Kyllä itse suosittelen Norwegiania ja tulee olemaan ensinmäinen yhtiö jolta katsoa lentolippuja jatkossa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu erinomaiset kokemukset jäi. Matkustaninen halpaa, helppoa ja erittäin mukavaa. Itse siis lentänyt 7 kertaa ja kertaakaan ei ole ongelmaa ollut enkä usko että tulevaisuudessakaan tuskin tulee. :) Hyvä hinta/laatu suhde. Suosittelen kovasti! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Oulu väliä muutaman kerran olen lennellyt ja kerran Gatwick-Oslo välin. Hyvin on palvelu pelannut ja ystävällistä ja asiansa osaavaa miehistöä (ja naisistoa) ollut. Voin suositella. Lennot olleet aina ihan puoli-ilmaisia, Helsinki-Oulu-Helsinki n. 50 euroa menopaluu joka kerta ja Gatwick-Oslo jotain hieman päälle 30 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa vuolasta ylistystä. Ihan hyvät kokemukset norskista on täälläkin hintaansa nähden, mutta ei kai se matkustuskokemus noille perinteisille yhtiöille vielä vedä vertoja. Noista kommenteista meinaa saada sellaisen vaikutelman.

 

Esimerkkinä vaikka kotimaan lento viikon takaa. Alle kaksivuotias DYJ oli Sky Interioreineen yllättävän kuluneessa kunnossa esimerkiksi penkkien verhoilujen osalta. Olikohan ikkunoita pesty sisältä koskaan? "Juoskaa äkkiä istumaan" -nauha repeatilla soitettuna on paitsi ärsyttävä, tekee jotenkin turvattoman tunteen. Virolainen miehistö puhui huonoa suomea ja vielä epäselvempää englantia. Juoksivat kärryjen kanssa käytävän läpi kuin toivoen ettei kukaan osta mitään ja sen jälkeen keskittyivät virkkaamaan kyökin puolella. Sinänsä olivat ihan perusystävällisiä.

 

Toisaalta viimeksi köpikseen mennessä oli kielitaitoisempi tanskalainen miehistö, ei hoputusnauhaa ja konekin puhdas. Taso vaihtelee.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki on hyvin niin kauan kuin kaikki on hyvin  ::) . Jos kohdalle sitten tulee esim. teknisiä ongelmia, se saattaa merkitä heti kerralla tuntikausien myöhästymistä, koska heillä ei oikein ole korvaavaa kalustoa Suomessa. Lisäksi yrittävät luistella EU:n matkustajien oikeuksista milloin milläkin verukkeella. Tosin korvaavat kyllä ihan ok kentällä ruoat yms., mutta ei puhettakaan rahakorvauksista ilman "tappelua" (ne säännöt eivät kuulemma koske heitä...).

Lennettynä on useampia lentoja, esim. Oulu - Helsinki - Kööpenhamina - Helsinki - Oulu, Oulu - Helsinki - Oulu pariinkin kertaan, Oulu - Helsinki - Rooma, Helsinki - Catania - Helsinki (Finnmatkojen tilauslento). Noista muutama Oulu - Helsinki (tai p.v.) lento ollut myöhässä (1 - 2 tuntia), ja Helsinki - Catania myöhästyi 16 tuntia, jolloin saimme 36 euron edestä ruokakuponkeja kentällä käytettäväksi per henkilö.

 

Muita etuja: Halpalentoyhtiöksi hyvä etu on mahdollisuus ostaa vaihdollisia yhteyksiä joillekin tietyille reiteille. Ja myös matkatoimistojen kautta saattaa saada ihan kohtuuhintaisia lentoja Norwegianille, jolloin lipun hintaan sisältyy yleensä 2 x 20 kg matkatavaraa!

 

Olen kiinnittänyt huomiota samaan "istumaan hoputusnauhaan". Samoin virolaismiehistön suomenkieliset kuulutukset ovat välillä surkuhupaisia, kun niistä ei saa mitään tolkkua. Lisäksi outoa on myös heidän valuuttapolitiikka: riippuu ihan koneen "kotimaasta", mitä valuuttaa voi käteisenä käyttää (esim. ruotsalaisessa koneessa saat vastarahan aina Ruotsin kruunuissa, vaikka maksaisit euroilla - onneksi luottokortti pelastaa tältä ongelmalta).

 

Summa summarum: ei mitään niin kamalaa, ettenkö matkustaisi heidän lennoillaan, jos lentoaikataulut ja hinnat sopivat omiin suunnitelmiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianilla olen lentänyt 13 kertaa. Hyvin on kaikki pelannut ja ajoissa oltu. Mukavat lentoemännät/stuertit olleet joka kerta. Eikä tuo Suomen kielen vaihteleva osaaminen niin haitanne. Lähinnä oli hauskaa omasta ja kanssa matkustajien mielestä erinäiset kielikukkaset tuossa taannoin Helsinki-Chania lennolla. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävipä kerran niin, että myöhästyin kahden peräkkäisen Norwegian -lennon ensimmäiseltä legiltä. Jouduin sitten ostamaan kallislentoyhtiöltä pohjoismaisen yksittäislennon että pääsin vaihtopisteelle.

 

No rahanmeno oli ihan omaa syytä joten ei siitä sen enempää. Mutta tässä kohtaa Norwegian yllätti positiivisesti. Jatkolippuni olivat edelleen voimassa, vaikka tipuinkin pois ensimmäiseltä väliltä.  Kun pääsin vaihtosatamaan, ei muuta kuin uusi lähtöselvitys alkuperäisellä varauskoodilla automaattiin, tägi matkalaukkuun ja laukku ruumaan. Ja niin oltiin jatkolennolla.

 

Hämmästyttävän sujuvaa toimintaa!

 

Kamerareppukin menee mukinoitta kabiiniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kohdalle sitten tulee esim. teknisiä ongelmia, se saattaa merkitä heti kerralla tuntikausien myöhästymistä, koska heillä ei oikein ole korvaavaa kalustoa Suomessa. Lisäksi yrittävät luistella EU:n matkustajien oikeuksista milloin milläkin verukkeella. Tosin korvaavat kyllä ihan ok kentällä ruoat yms., mutta ei puhettakaan rahakorvauksista ilman "tappelua" (ne säännöt eivät kuulemma koske heitä...).

 

Omassa lipussani on tiedote:

Lentoyhtiön tuottamat kuljetus- ja muut palvelut ovat sopimuksen alaisia. Sopimusehdot ovat saatavilla lentoyhtiöstä ja yleiset sopimusehdot tässä dokumentissa myöhemmin mainitusta IATAN internet osoitteesta.

 

Joten kai ne korvaukset sieltäkin tulevat ilman "tappelua" jos ehdot täyttyvät.

VL.

 

EDIT: Lainauslaatikko lisätty /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omassa lipussani on tiedote:

 

EDIT: Lainauslaatikko lisätty /MM

 

Ylläpidollinen välihuomautus:

 

Käyttäkää aina tuota lainauslaatikkoa, kun lainaatte toisen tekstiä. Ensinnäkin siitä näkee heti, että nyt on lainattu tekstiä ja toisekseen siitä näkee, kenen viestiä on lainattu ja sitä lainauksen otsikkoa klikkaamalla pääsee myös suoraan siihen lainattuun viestiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omassa lipussani on tiedote:

Lentoyhtiön tuottamat kuljetus- ja muut palvelut ovat sopimuksen alaisia. Sopimusehdot ovat saatavilla lentoyhtiöstä ja yleiset sopimusehdot tässä dokumentissa myöhemmin mainitusta IATAN internet osoitteesta.

 

Joten kai ne korvaukset sieltäkin tulevat ilman "tappelua" jos ehdot täyttyvät.

VL.

No kokeilepa... Ensin saat vastaukseksi jargonia "ylivoimaisista, yhtiöstä riippumattomista" syistä ja sitten, jos/kun jaksat jankuttaa, pyytävät kääntymään heidän asiakaspalvelukeskuksensa puoleen (Oslossa), josta kyllä sitten sen korvauksen saa, jos "ehdot täyttyvät". Alla Norwegianin asiakaspalvelukeskuksesta tullut vastaus. Kuitenkin käsittääkseni tekniset viat menevät aina lentoyhtiön piikkiin, eli kyseessä ei ole heidän kannaltaan "force majeure".

 

We certainly apologise for the obvious inconvenience caused on this occasion. We appreciate that punctuality is vital for our passengers, and Norwegian strives to ensure that all flights are on schedule. Regrettably, due to the nature of air travel, delays and cancellations are unavoidable and do occur from time to time.

On this occasion, the flight due to operate your flight was cancelled due to an foreseen technical problem caused by the fuel leak in engine.

 

We can confirm that the technical difficulties experienced on this day occurred during operation and outside of scheduled maintenance. Norwegian follows all maintenance programs imposed by the CAA, and the aircraft manufacturer, as well as internal maintenance procedures. We therefore consider that all reasonable measures were taken to avoid such technical difficulties.

In accordance with the legislations which we are bound by, we are not obliged to provide compensation or cover additional expenses incurred aside from that specified in EC Regulation 261/2004 Article 9 if the disruption was caused by reasons outside of our control. Circumstances that are beyond the control of the air carrier are events that are not caused by an act or omission of the air carrier. In light of this information, unfortunately we are unable to honour your request for compensation.

 

If however you have had additional costs (meals, telephone costs) while waiting for the next flight DY5608 you can send original receipts to Norwegian for reimbursement. Norwegian Air Shuttle ASA / CR KRP ej 4131695, Postboks 115, 1330 Fornebu, NORWAY

 

For the avoidance of doubt, we refer to the Regulation EC 261/2004, Article 5(3) and European Court of Justice – C-549/07 (Wallentin-Hermann) which apply to your particular case.

 

Regulation EC 261/2004, Article 5(3):

An operating air carrier shall not be obligated to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the disruption was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

 

European Court of Justice – C-549/07 (Wallentin-Hermann):

Judgement C-549/07 (Wallentin-Hermann) is trying to define what can be classified as extraordinary circumstances. According to the judgement, technical problems that are found during the scheduled maintenance of an aircraft cannot be defined as extraordinary circumstances, unless the technical problem stems from events which, by their nature or origin, are not inherent in the normal exercise of the carrier’s activity and are beyond the operating carrier’s actual control. Circumstances that are not inherent in the operation of air services are events that do not routinely occur during the operation of the aircraft.

 

We respect that our response may not offer the outcome you were seeking, however we must adhere to certain guidelines to ensure we are providing a fair and equitable service.

We trust that our response has addressed your concerns, and hope that this experience will not deter you from including Norwegian in any future travel plans.

 

 

Kind regards,

 

Customer Relations

Norwegian Air Shuttle

 

Kuluttajavirasto

Teknistä vikaa ei EY-tuomioistuimen ratkaisun C-549/07 nojalla ole pidettävä ylivoimaisena esteenä ellei vika johdu tapahtumista, jotka eivät liity lentoyhtiön tavanomaiseen toiminnan harjoittamiseen ja jotka eivät olleet sen tosiasiallisesti hallittavissa. Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole vielä käytännön kokemusta. Mutta alku ei lupaa hyvää. Koneeseen ei voi edes rahalla saada erikoisruokia. Pitkä ---------------------.

Asiakaspalvelija ei edes tiennyt mitä vaihtoehtoja koneessa on.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kyllä minä sen löysin. Siitä ei kuitenkaan saa selvää mikä on kluteenitonta. Suurin osa on sellaista puppua joka pitäisi lailla kieltää.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kyllä minä sen löysin. Siitä ei kuitenkaan saa selvää mikä on kluteenitonta. Suurin osa on sellaista puppua joka pitäisi lailla kieltää.

 

Heikki

Puppuahan nuo monillakin yhtiöillä nykyään ovat.Cluteenitarjonnasta en tiedä mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kokeilepa... Ensin saat vastaukseksi jargonia "ylivoimaisista, yhtiöstä riippumattomista" syistä ja sitten, jos/kun jaksat jankuttaa, pyytävät kääntymään heidän asiakaspalvelukeskuksensa puoleen (Oslossa), josta kyllä sitten sen korvauksen saa, jos "ehdot täyttyvät". Alla Norwegianin asiakaspalvelukeskuksesta tullut vastaus. Kuitenkin käsittääkseni tekniset viat menevät aina lentoyhtiön piikkiin, eli kyseessä ei ole heidän kannaltaan "force majeure".

 

Jos lipussa lukee tuo sopimus niin en kuuntele mitään jargonia vaan seuraava porras on heti IATA ja se on sellainen virasto jota lentoyhtiöt tottelevat mieluummin saavat huonon maineen.

VL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lipussa lukee tuo sopimus niin en kuuntele mitään jargonia vaan seuraava porras on heti IATA ja se on sellainen virasto jota lentoyhtiöt tottelevat mieluummin saavat huonon maineen.

VL.

 

Sinne kun saat yhteyden, niin kerrothan täälläkin. On se sellainen virasto, että etulinjan sidosryhmätkään ei saa välillä sieltä mitään irti ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lipussa lukee tuo sopimus niin en kuuntele mitään jargonia vaan seuraava porras on heti IATA ja se on sellainen virasto jota lentoyhtiöt tottelevat mieluummin saavat huonon maineen.

VL.

Jotenkin tuntuu, että IATA olisi se viimeinen instanssi, joka asettuisi tällaisessa matkustajan puolelle. IATA:han on lentoyhtiöiden yhteenliittymä, jonka jäseniä lentoyhtiöt ovat (ja maksavat varmaankin jäsenmaksuakin...) ja siten mm. lentoyhtiöiden äänitorvi, jonka tavoitteita on mm "Prevent the implementation of other costly new regulatory burdens on the industry".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään