Sami Pirinen

Ryanair jättää Turun

10 viestiä aiheessa

Ryanair vetäytyy Turusta yhden kesän lentojen jälkeen.

 

Ryanair lopettaa lennot Turkuun

 

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair lopettaa Turun lennot. Yhtiön lennot ovat tauolla talven ajan, mutta lentoja ei myöskään tulla jatkamaan kesäkaudella 2013. Ryanairin mukaan syynä ovat Finavian perimät korotetut valvontamaksut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin viimeinen lento Turusta lähti juuri Charleroihin 23 minuuttia aikataulusta myöhässä eli klo 20:13. Jään hivenen kaipaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maastamme tarvitaan muitakin reittejä maailmalle kuin helsingistä, olen tässä ryanin puolella vaikka olenkin tuon kyseisen yhtiön omalle älämene-listalle lisännytkin.

Lentokenttien pitäjien pitäis miettiä, ottaako sen mitä saa vai jääkö sitäkin paitsi. Tietysti jos lento tulee suomeen muualle, on melko todennäköistä, että se sattuu juuri saman kentänpitäjän saaliiksi. Ehkä kilpailun lisääminen tälle saralle olisi aiheellista, yksityisellä puolen tuohon vääristyneeseen tilanteeseen olisi kilpailuvirasto jo puuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokenttien pitäjien pitäis miettiä, ottaako sen mitä saa vai jääkö sitäkin paitsi.

 

Ryanairin Turun tapauksessa on kyse Finavian Trafille keräämästä lentoliikenteen valvontamaksusta. Lakiin perustuva maksu on sama kaikilla kentillä ja kaikille yhtiöille. Maksu nousi vuodenvaihteessa eurosta 1,2 euroon matkustajaa kohden. Valvontamaksulla rahoitetaan niitä Trafin tehtäviä, joita ei rahoiteta valtion talousarviosta tai joita ei voi maksuperustelain perusteella rahoittaa suoritemaksuilla. Tällaisia tehtäviä ovat muun muassa asematasotarkastusten suorittaminen, poikkeamahavaintojen käsittely ja matkustajien oikeuksiin liittyvät valvontatehtävät.

 

Lainaus Aamulehdestä 22.10.2012:

 

Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho ei niele yhtiön perusteluja purematta.

– Ryanair viittaa valvontamaksuun, jota keräämme liikenteen turvallisuusvirasto Trafille.

– Yhtä lentoa kohtaan maksu on noin 150 euroa. Minulla herää epäilys, onko lentäminen siitä kiinni. Ryanair maksaa myös Finavian tytäryhtiö Airprolle lentoasemapalveluista. Sopimushintaan vaikuttavat monet seikat, mutta Airpron mukaan ohjeellinen yksittäisen lennon peruskääntöhinta on Ryanairin käyttämälle konetyypille arkipäivisin 1 490 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin Turun tapauksessa on kyse Finavian Trafille keräämästä lentoliikenteen valvontamaksusta. Lakiin perustuva maksu on sama kaikilla kentillä ja kaikille yhtiöille. Maksu nousi vuodenvaihteessa eurosta 1,2 euroon matkustajaa kohden. Valvontamaksulla rahoitetaan niitä Trafin tehtäviä, joita ei rahoiteta valtion talousarviosta tai joita ei voi maksuperustelain perusteella rahoittaa suoritemaksuilla.

 

Kysymys kuuluu, että onko Trafin toiminta kustannustehokasta vai olisiko korotuksista voinut pidättäytyä jos Trafi olisi tehostanut toimintaansa. Korotuksista ei suuremmin noussut älämölöä, eikä Trafilta saatu perusteita miksi hintoja pitää korottaa. Miten Trafin toimintaa valvotaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli lipun hinnasa olisi ollut korotuspaineita reilun 20 sentin verran lentoa kohden, jonka jälkeen lentämistä olisi voitu jatkaa Trafista riippumatta... Itse olisin ainakin valmis maksamaan tuon lisän, joskaan näin talvikaudella en kyllä noita lentoja kaipaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksu nousi vuodenvaihteessa eurosta 1,2 euroon matkustajaa kohden. Valvontamaksulla rahoitetaan niitä Trafin tehtäviä, joita ei rahoiteta valtion talousarviosta tai joita ei voi maksuperustelain perusteella rahoittaa suoritemaksuilla. Tällaisia tehtäviä ovat muun muassa asematasotarkastusten suorittaminen, poikkeamahavaintojen käsittely ja matkustajien oikeuksiin liittyvät valvontatehtävät.

 

Lentoliikennetilaston v. 2011 mukaan Finavian lentoasemilla oli n. 19 miljoonaa matkustajaa. Valvontamaksua kerättiin siis aiemmin 19 M€ ja nyt 23 M€. Mitä nämä "asematasotarkastukset, poikkeamahavaintojen käsittely ja matkustajien oikeuksiin liittyvät valvontatehtävät" oikein sisältävät, ja tarvitaanko niihin todella 100-200 hengen vuotuinen työpanos?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin Turun tapauksessa on kyse Finavian Trafille keräämästä lentoliikenteen valvontamaksusta. Lakiin perustuva maksu on sama kaikilla kentillä ja kaikille yhtiöille. Maksu nousi vuodenvaihteessa eurosta 1,2 euroon matkustajaa kohden. Valvontamaksulla rahoitetaan niitä Trafin tehtäviä, joita ei rahoiteta valtion talousarviosta tai joita ei voi maksuperustelain perusteella rahoittaa suoritemaksuilla. Tällaisia tehtäviä ovat muun muassa asematasotarkastusten suorittaminen, poikkeamahavaintojen käsittely ja matkustajien oikeuksiin liittyvät valvontatehtävät.

 

Lainaus Aamulehdestä 22.10.2012:

 

OK, taitaa olla ryanilla turhaa nipottamista jos muut maksut ei paina kuitenkaan missään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään