Osku Leskinen

Lontoo Heathrow [15-17.10]

17 viestiä aiheessa

Syyslomalla käväisitiin Oskarin kanssa Lontoossa kuvailemassa. Ensimmäinen päivä oli hieman pilvinen, mutta kaksi päivää aurinko paisteli ja kohtalaisen lämmintäkin oli (+15). Lentomatkat hoidettiin British Airwaysin siivillä. Hinta ei ollut paha, ja palvelukin pelasi. Miinuspuolena Heathrowsta mainittakoon, että kuvausmahdollisuudet voisivat olla paremmatkin.. Koko kenttää kiertää korkeahko aita jossa on vielä katselukorkeudella metallilevyä edessä. 27:lle laskevista saa ihan hyvin kuvia, mutta lentoonlähdöt 27R:ltä on aika huonosti kuvattavissa. 27L:n lentoonlähdöille löytyi ihan hyvä kuvauspaikka erään huoltoaseman pihasta. Mutta ei sieltäkään juuri mitään 777aa pienempää kannata sihtailla. Liikennettä tosin riittää kuvattavaksi asti.

 

Qatarin A330 laskussa 27L:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

Qantasin 380. On se vaan iso laitos

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvauspaikkakin selvinnee tästä kuvasta :) US Airwaysin 330 laskussa

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten sitä itteensä, eli Boeingin 777. Mikäli triploja tahtoo kuvata, niin LHR on kyllä oiva valinta. Näitä kyllä piisaa  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Maanantainakin saatiin hetkittäin jo makua tulevasa auringonpaisteesta. Virginillä on tää maalaus kyllä mun makuun  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Eka päivänä oli vähän muitakin menoja, joten lähdettiin kentältä jo hyvissä ajoin. Tämä jäi parhaaksi kuvaksi tästä laitoksesta, joka kyllä jäi harmittamaan. Kyseessä siis Air New Zealandin ZK-OKQ

[ attachment removed / expired ]

 

Aidanraosta kuvattiin muutama line-up. British Airwaysin 747

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Unitedin 777

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten piti vielä odottaa hetki, kun tällainen möhkö mateli kohti lähtöpaikkaa. Malaysianin A380 9M-MNA

[ attachment removed / expired ]

 

Illalla käytiin vielä muutama hämäräkuva ottamassa. Etihadin 340-600 kisailee bussin kanssa

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana aamuna pienen kiertelyn jälkeen löysimme itsemme taas Myrtleltä. BAWin 777-300ER laskussa

[ attachment removed / expired ]

 

Virginin 747

[ attachment removed / expired ]

 

Saman puljun 340-600

[ attachment removed / expired ]

 

Deltan 767-400 "Force for global good" speciaalivärissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Iran airin A300

[ attachment removed / expired ]

 

Air Indian 777-300ER

[ attachment removed / expired ]

 

Qatarin 777-200LR

[ attachment removed / expired ]

 

Etihad A330-300

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää Qataria, 777-300ER

[ attachment removed / expired ]

 

Brittien 747, yksi monesta "oneworld" teemalla varustetusta vehkeestä.

[ attachment removed / expired ]

 

Emiraatit...

[ attachment removed / expired ]

 

...Egyptiläiset...

[ attachment removed / expired ]

 

...Amerikkalaiset...

[ attachment removed / expired ]

 

...Brasilialaiset...

[ attachment removed / expired ]

 

...Kuwaitilaiset...

[ attachment removed / expired ]

 

...ja Pakistanilaiset oli liikkeellä erikokoisilla Triplaseiskoilla  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Joka päivä kolmelta iltapäivällä saapuvien ja lähtevien kiitotiet vaihtuivat päikseen, ja siirryttiin jokunen kilometri eteenpäin kuvailemaan 27L:tä lähteviä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Auringon alkaessa painua mailleen ja taivaan ollessa pilvetön, valokin oli kohdallaan

[ attachment removed / expired ]

 

ANZ:n 777-300ER lähdössä

[ attachment removed / expired ]

 

Virginin 340-300 yrittää kiivetä rekka-auton yli

[ attachment removed / expired ]

 

Americanin 777 kiipesi vähän rivakammin

[ attachment removed / expired ]

 

ja tähän BAWin 747aan on hyvä lopettaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti kelpasivat. Oskari laittanee omia kuviaan tähän perään jossain vaiheessa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava setti! Olitteko yötä jossakin kentään läheisyydessä vaiko keskustassa? Oskarin kuvia sitten odotellessa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänks. Ibis London Heathrow nimisessä lentokenttähotellissa oltiin, 3 yötä 155e. Noin 500m oli matkaa tohon paikalle, mistä kateltiin line-uppeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat mielenkiintoisesta kalustosta!  :thmbup: Liikuitteko autolla vai julkisilla?

Tattista vaan :)

 

BMW 730 oli alla ;D Tosin vain kerran, kun hotellin kautta taksi tilattiin :P Herätti kyllä huomiota muissa myrtlen spottajissa kun sillä päräyteltiin mestoille... Heathrown alueella liikkui ilmaisia busseja joilla pääsi aika hyvin terminaaleille ja kuvauspaikkojen läheisyyteen ja niitä tuli jonkun verran käytettyä. Kävelyäkin harrastettiin kun matka hotellilta myrtlelle ei ollut kuin pari kilsaa... 27rn lähestymislinjalle tuskin kilometriäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kuten Osku tuossa kertoikin, tuli heitettyä neljän päivän reissu Lontooseen, pääasiassa Heathrow'lle. Yöpyminen oli ibis London Heathrow-hotellissa, noin 50€/yö. Hotellilta oli 27R:lle hyvin lyhyt matka, eikä Myrtlellekään kävellyt 40 minuuttia pidempään. Kokonaisuudessaan todella mukava reissu, paljon uusia koneita ja myös pari yhtiötä josta en ollut koskaan kuullutkaan! Mutta pidemmittä puheitta kuviin. Ensimmäiseltä päivältä ei löytynyt oikein mitään kovin kummoista kuvasatoa, saatan lisätä jossain vaiheessa jos jotain mukavaa löytyy. Kaikki kuvat ovat siis tällä hetkellä toiselta päivältä.

 

Osuttiin paikalle siis viikolla jolla joka aamu lähtöihin on 27R ja laskuille 27L, ja klo 15 paikallista aikaa konffi vaihtui päinvastoin. Päätettiin lähteä katsastamaan lentoonlähtöjä ensin, ja suunnattiin kohti 27R:n rotaatiopaikkoja. Sieltäpä pari:

 

Heti kättelyssä isompaa rautaa ponnisti taivalle. Näitä näkyikin koko reissun aikana reilunpuoleisesti.

[ attachment removed / expired ]

 

Olympiaväreissä oleva G-EUPC.

[ attachment removed / expired ]

 

G-EUXF

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten saatiinkin jo tarpeeksemme vastavalosta ja karautettiin Bemarilla Myrtle Avenuelle katsastamaan laskuja.

 

Pikkubusseja tuli myöskin solkenaan, loppuvaiheesta niihin ei edes muistikorttitilaa kehdannut kuluttaa.

[ attachment removed / expired ]

 

KLM:n bojo.

[ attachment removed / expired ]

 

Väliin taas kookkaampaa vehjettä, Britishin 777.

[ attachment removed / expired ]

 

Välillä piti kokeilla laajakulmaa, ei se näihin "pieniin" koneisiin oikein sopinut  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Neitsyttä oli kyllä tarjolla runsaasti, ja mukavan vaihtelevalla kalustollakin.

[ attachment removed / expired ]

 

Nokkaa

[ attachment removed / expired ]

 

Skandinaavitkin pyörähtivät parilla koneella. LN-RRA.

[ attachment removed / expired ]

 

Americaanit lensivät myös ahkerasti 777:lla ja 767:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

Kanadalaiset tulivat hetki jenkin perään, allaan 767.

[ attachment removed / expired ]

 

Olympiavärejäkin oli useammassa koneessa. G-EUPH.

[ attachment removed / expired ]

 

MEA oli yksi yhtiö mistä itselläni ei ollut liiemmin tietoa.

[ attachment removed / expired ]

 

767:ja riitti, taustalla muutama 747, odottelemassa omaa keikkaansa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kanukit toivat lisää pokaa, star alliance-erikoisvärien kera.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää neitsyttä. On tuo kuusisatanen kyllä jäätävän pituinen laite...

[ attachment removed / expired ]

 

Air Indian tripla.

[ attachment removed / expired ]

 

Puskaan män että pätkähti!

[ attachment removed / expired ]

 

Qatar B777.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen sille.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää porukkaa Pohjoismaista.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten paikalle pamahti erimaattien A380. Tähän tarkoitukseen tämä 12-millinen putki sopii kuin nenä päähän!

[ attachment removed / expired ]

 

Syömään mennessä käveltiin lähestymislinjan ali, sieltä sai kanssa kiitettävän hyviä kuvia.

[ attachment removed / expired ]

 

Kanssailmailijoita havaittavissa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen yhtiö mistä en tiennyt, Air Algerie tuli 737:lla, 7T-VJL.

[ attachment removed / expired ]

 

El Alin 747 oli mukava yllätys.

[ attachment removed / expired ]

 

Yksimaailmoita oli kanssa yllättävän monessa koneessa maalattuna.

[ attachment removed / expired ]

 

Tarom tuli 318:lla, mukava yllätys myöskin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aer Linguseja näkyi todella paljon myös. Niin peruskauraa jo, että hyvillä mielin voi ottaa lepiä ja katsella ko. koneen laskua  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten siirryttiin 27L:n toiseen päätyyn seuraamaan nousuja. Aluksi pilvet meinasivat olla tiellä, mutta siitä se sitten kirkastui kun iltapäivä eteni.

[ attachment removed / expired ]

 

El Al sai tarpeekseen ja lähti takaisin.

[ attachment removed / expired ]

 

Egyptair pyörähti paikalla myös 777:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuwait airwaysin tripla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Deltan kauniissa ilta-auringossa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Swiss pitää huolen että myös rekisteri näkyy  :P

[ attachment removed / expired ]

 

Royal Jordania oli kanssa mukava kuvattava.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Behind the scenes.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kuten lähes kaikki lentomatkat, myös tämä päättyi ohjaamokäyntiin. Onnekkaasti satuttiin illan viimeiselle lennolle, joten oli aikaa jäädä hieman pidemmäksi aikaa juttelemaan kapteenin kanssa, ja hän tarjoutui ottamaan matkaajista yhteiskuvan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos, kumarrus ja seuraavaa matkaa suunnittelemaan  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 27:n finaalissa oleva niitty on itse asiassa Haunslow Heath, eli ainakin Englannin, mutta mitä ilmeisemmin myös koko kansainvälisen aikatalutetun lentoliikenteen alkupiste. Olette, pojat siis olleet historiallisella maaperällä kuvailemassa. Kun yleensä (ainakin omasta kokemuksesta) finaaliiin Lontooseen tullaan nimenomaan Lontoon keskustan yli 27:lle, niin tuo niitty jää juuri ennen kynnystä koneen vasemmalle puolelle. Tuoilla niityllä alkoi kv lentotoiminta, kun heinäkuussa 1919 ensimmäinen Gaudron saapui tänne Pariisista, ja kuten  amerikkalaiset sanovat, loppu on historiaa...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 27:n finaalissa oleva niitty on itse asiassa Haunslow Heath, eli ainakin Englannin, mutta mitä ilmeisemmin myös koko kansainvälisen aikatalutetun lentoliikenteen alkupiste. Olette, pojat siis olleet historiallisella maaperällä kuvailemassa.

 

Ei ole vaan aivan kenttäalueen vieressä Great South-West Roadin ja Myrtle Avenuen välissä oleva pieni nurmialue, jolla ei Google Mapsin mukaan ole nimeä. Spotteripiireissä paikka tunnetaan nimellä "Myrtle Avenue".

 

Hounslow Heath sijaitsee siitä noin kaksi kilometriä itään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hounslow Heath Aerodrome sijaitsi nykyisin Houslow Heathin nimellä tunnetulla nurmikkoalueella, eli siis suunnilleen Hatton Crossin metroaseman ja Felthamin rautaitieaseman yhdistävän linjan itäpuolella, likipitäen saman verran linjan itäpuolella, kuin on mainittujen asemien väli. Mainittakoon tässä kuitenkin myös, että aikojen saatossa tuon alueen maantieteellinen määriitely on muuttnut, ja alueen historiahan ulottuu ainakin roomalaisaikaan, tai jopa sitäkin pidemmälle.

 

Timo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi eilen kiireessä toteamatta, että tuo kuva Qatarin 330:stä on oikein mallikas!

 

Timo

 

Missähän tuolla on Qatarin A330? Triplaseiska löytyy kyllä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpo liuta hyviä kuvia. Monipuolisia rajauksia ja paljon teknisesti oivia otoksia. Onpa vielä käynyt mäihä kelin suhteenkin. Lontooseen kun lähtee varta vasten kuvaamaan, siellä on aina vähintään overcast, jos ei vettä satu satamaan! Hieno reissu epäilemättä :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla