Guest mty

Koivulahden lento-onnettomuuden muistomerkki

7 viestiä aiheessa

Moi!

 

Joskus loppukesästä taisin lupailla postata muutamia kuvia Koivulahden (OH-LCC) lento-onnettomuuspaikasta, jossa nykyisellään on hyvin hoidettu ja kaunis muistomerkki. Paikalle on erittäin vaikea löytää, sillä oikeastaan minkäänlaista opastusta sinne ei ole. Muistomerkki on tosin merkitty GT-karttaan, mutta tien löytäminen perille vaatii hieman toisen kotimaisen käyttämistä ja esiintymisrohkeutta :)

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Jos asian tiimoilta on tullut jotain uusia mielenkiintoisia tietoja (esim. Håkan?), kuulisin niistä mielelläni.

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Joskus loppukesästä taisin lupailla postata muutamia kuvia Koivulahden (OH-LCC) lento-onnettomuuspaikasta, jossa nykyisellään on hyvin hoidettu ja kaunis muistomerkki. Paikalle on erittäin vaikea löytää, sillä oikeastaan minkäänlaista opastusta sinne ei ole. Muistomerkki on tosin merkitty GT-karttaan, mutta tien löytäminen perille vaatii hieman toisen kotimaisen käyttämistä ja esiintymisrohkeutta :)

 

Jos asian tiimoilta on tullut jotain uusia mielenkiintoisia tietoja (esim. Håkan?), kuulisin niistä mielelläni.

 

- Mikko

 

Juu kävin itsekin paikanpäällä. Paikalle menevän tienhaaran kun löytää loppu onkin helppoa.

Kyllä kuva onnettomuuten johtavista tekijöistä alkaa hahmottua. Onnettomuuden käsikirjoitusta alettiin laatia vuonna 1958. Ehkä merkittävin seikka on, että koneen kapteeni ei todellakaan ollut hyvä mittarilentäjä. Hän ei ollut muuten tuolloin Suomen kansalainen. Sitä vastoin visuaalilentämisessä hän oli taitava. Ei siis ihme, että siihen keliin tunkeminen siinä kunnossa johti kaputtiin. Sitävastoin mitä koneessa todella tapahtui kahtena viimeisenä minuuttina ei saada koskaan selville. Mahdollinen kuultu sanaharkka radioliikenteen läpi ei saa vahvistusta tai sitten siitä vaietaan lopullisesti.

Myös syy kahden matkustajan siirtymisestä pakoiltaan jaa arvailuksi. Kumpi konetta ohjasi??? Tutkijalautankunnan jäsen joka irroitti lentäjien ruumiit ohjaamosta, ei kiinnittänyt huomiota seikkoihin, joista olisi voitu yrittää päätellä asia. Nähtävästi koneesta yritettiin heti hakea teknistä vikaa. Miksi perämies ei ollut vöissä??? Miksi kierrokset nostettiin jo Oravaisissa??? Imuilman lämpötilaerot??? Öljyläikät tulosuunnassa hangella??? Miten kone saatiin niin jyrkkään kaartoon, kun koelennolla se saatiin vain tehoja huomattavasti vähentämällä?????????????????

Väittäisin kivenkovaan, että lennonjohtajat tiesivät/tietää asiasta paljon enemmän kuin mitä ovat kertoneet virallisesti.

Mutta homma jatkuu.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva kun saatiin kuva tuosta paikasta. Itse unohdin käydä siellä nyt kesällä, pitää sitten taas yrittää ensi vuonna. Kuinka kauan piti kävellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koivulahden kirkonkylästä Veikkaalan suuntaan menevää tietää ajetaan ensin pari kolme kilometriä. Siitä kääntyy pienempi metsäautotie, joka pienenee entisestään. Tätä tietä taivalletaan vaihtelevan maaston läpi kilometrin verran.

 

Håkan:

 

Radioliikenteen tallenteiden puute tosiaan lienee ollut aika ratkaisevassa roolissa ohjaamaan tutkintaa pois ohjaamon tapahtumista. Törmäsin itsekin tässä vähän aikaa sitten tietoon, ettei Hattisella ollut Suomen kansalaisuutta. Sitävastoin mielenkiintoinen havainto oli, että ohjaajien ruumiit olivat säilyneet palamiselta huomattavasti matkustajia paremmin sillä perämiehen istuimen takana ollut palonsammutin oli räjähtäessään levittänyt hiilihapposammutteen tuhoutuneeseen ohjaamoon. Käsittääkseni ohjaajien ruumiit irroitettiin melko lailla ensimmäisten joukossa, joten arvokkaita jälkiä tuhoutui tässä varmasti kun työ tehtiin ilmeisen varomattomasti.

 

Mielenkiintoista on, ettei perämiehen loukkaantumisesta Kruunupyyssä ole missään minkäänlaista mainintaa. Kruunupyyn lentoasemalla oli kuulusteltu useita henkilöitä, joista näköyhteydessä ohjaajiin lienee olleet vain lennonjohtaja, kuormaaja ja liikennevirkailija Kaakkolahti. Näiden henkilöiden kuulustelujen yhteydessä ei kuitenkaan näin merkittävää asiaa, kuin kaatuminen ja siitä seuraava mahdollinen toimintakyvyn alentuminen, mainita lainkaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin paikalla myös syksyllä. Veikkaalan tieltä löytyy nyt viitta, jossa lukee "Lento-onnettomuuspaikka". Sitä ei ennen ollut, nyt helpottaa paikan löytämistä. Ja polun varrelle on lisätty pieniä valkoisia lentokonesilhuetteja viitoittamaan polkua. Kaiken kaikkiaan käymisen arvoinen paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Håkan:

 

Mielenkiintoista on, ettei perämiehen loukkaantumisesta Kruunupyyssä ole missään minkäänlaista mainintaa. Kruunupyyn lentoasemalla oli kuulusteltu useita henkilöitä, joista näköyhteydessä ohjaajiin lienee olleet vain lennonjohtaja, kuormaaja ja liikennevirkailija Kaakkolahti. Näiden henkilöiden kuulustelujen yhteydessä ei kuitenkaan näin merkittävää asiaa, kuin kaatuminen ja siitä seuraava mahdollinen toimintakyvyn alentuminen, mainita lainkaan.

 

 

Tuota, tuohon kaatumiseen tuli tosiaan oikaisu myöhemmin. Hän kaatui edellisenä yönä seurahuoneen rappusissa eikä aamulla koneen rappusissa. Noihin kuullustelupöytäkirjoihin olisi ollut mieleenkiintoista tutustua. Mekaanikkoa mm kuullusteltiin 11t yhteen menoon. Valitettavasti ne ovat hävinneet (tai hävitetty). Koska onnettomuus oli hyvin pitkälle ennakoitavissa monien taholta, haluttiin se unohtaa ja vaieta mahdollimman nopeasti ja hyvin.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nuo asenteet ovat edelleenkin pinnalla.

 

Aina jos ajankohtaiset tapahtumat jossain muodossa liippaavat läheltä suoranaista viittausta OH-LCC:n tapaukseen, varotaan erityisesti edes vihjaamasta siitä. Hyvä esimerkki oli hiljattain tapahtunut Finnairin kipparin alkoholiepäily, jonka yhteydessä yhtiön johto kiirehti korostamaan tahratonta historiaa alkoholikysymyksissä Finnairin nimen alla.

 

Aeron kaputit on onnistuttu melko hyvin ja varmasti tarkoitushakuisesti lakaisemaan maton alle nykyisen median silmiltä. Raaputtamalla hieman pintaa, selviäisi kuitenkin moni mutkikas asiavyyhti ja antaisi ajattelemisen aihetta suuntaan jos toiseenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään