Sami Marttila

SAS vaarassa mennä konkurssiin

367 viestiä aiheessa

Expressen kertoilee, että SASsilta on rahat loppumassa ja rahotuspäätöksiä pitäisi saada asap toiminnan jatkumisen turvaamiseksi.

 

Expressenin uutinen aiheesta: http://www.expressen.se/ekonomi/uppgifter-i-natt-sas-hotas-av-konkurs/

Expressenissä pelotellaan jo lippurahojen menetyksestä: http://www.expressen.se/ekonomi/du-kan-bli-blast-pa-dina-biljettpengar/

Kaleva: http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/lehti-sas-vaarassa-menna-konkurssiin/610366/

 

Ohessa Google translaattorin englanninnos Expressenin uutisesta:

 

Last Thursday evening, met financiers, banks and the Nordic ownership States representatives. It was the week's second emergency meeting. Now it is clear that banks are very reluctant to extend its loan, which expires in March next year. Funding must be resolved quickly - perhaps as early as this weekend, experiencing daily Dagens Industri (DI). According to the newspaper to Erik Thedéen, Secretary and Financial Affairs closest thing, in a meeting with several major banks earlier this week have threatened to SAS Board may put the company into bankruptcy.

- We do not comment on rumors, greets Thedéen through his press secretary to DI.

 

Both Swedish and international major banks are reported to be very reluctant to extend loans SAS. The Company is not considered to be sufficiently stable and solid company, the newspaper said. Banks are wondering instead about Financial Markets Minister Peter Norman and Erik Thedéen really follow the rules of the exchange - which requires that full information about it in a very weak financial position.

 

But the Treasury Department put the lid on it, referring all questions to the SAS. Also, do not want to comment on Saturday the company's financial situation.

- We do not comment on rumors. We have accounts in two weeks, says Sture Stölen to Expressen.se.

 

Sweden, Norway and Denmark has previously been criticized by the EU to have helped SAS too much. But now requires banks to owner-states, which together own 50 percent of SAS, must resolve its crisis.

 

Saapa nähdä onko suuremman luokan uutisankka vai mitenkä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erilaisia huhuja on ollut liikkeellä jo jonkin aikaa. SAS kuulemma suunnittelee Wideroen ja Eurobonusohjelman myymistä. Wideroen työntekijät ovat kiinnostuneet ostamaan yhtiönsä, jos se tulee kaupan. SGS maapalvelun myymisestä ei tule rahaa kassaan, mutta SAS pääsisi eroon eläkevastuista.

 

http://boarding.no/art.asp?id=51553 (norjaksi)

 

http://boarding.no/art.asp?id=51557 (norjaksi)

 

Finnairia ei kiinnosta SAS pätkääkään mutta SAS:n asiakkaat kelpaavat  ;)

 

http://www.svd.se/naringsliv/finnair-nobbar-sas-samarbete_7620748.svd (ruotsiksi)

 

Vielä löytyy villi huhu pakkosäästöpaketista. SAS:n markkinointiosaston työntekijöitä kuulemma pakotetaan irtisanoutumaan ja hakemaan omia työpaikkojaan uudelleen mutta 25 % pienemmällä palkalla  ::)

 

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2012/10/24/lonesankning-vantar-sass-marknadsavdelning-/ (ruotsiksi)

 

Siinä nyt ensi alkuun, jos joku haluaa kahlata näitä läpi norjaksi ja ruotsiksi.

 

Sensijaan ei ole huhu, että Ruotsin valtion 3 viimeisen vuoden aikana SAS:n osakkeisiin satsaamat 2,4 miljardia kruunua ovat osakkeiden nykyisen arvon mukaan enää vain 425 miljoonaa kruunua. melkein 2 miljardia kruunua on siis kadonnut mustaan aukkoon.

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/sas-svart-hal-for-staten_7617446.svd (ruotsiksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sensijaan ei ole huhu, että Ruotsin valtion 3 viimeisen vuoden aikana SAS:n osakkeisiin satsaamat 2,4 miljardia kruunua ovat osakkeiden nykyisen arvon mukaan enää vain 425 miljoonaa kruunua. melkein 2 miljardia kruunua on siis kadonnut mustaan aukkoon.

 

 

Onkohan kukaan selvittänyt montako miljardia suomen valtio on hukannut finnairin aukkoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kukaan selvittänyt montako miljardia suomen valtio on hukannut finnairin aukkoon?

Eiköhän se selviä aika helposti (talousammattilaiselle) Oyj:n tilinpäätöksestä. Arvaukseni on ettei valtio ole laittanut rahaa Finnairiin esim. "konserniavustuksena" kovinkaan paljon (lainkaan?). En ole talousammattilainen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naureskelkaa vaan  täällä  SASsille ei  mene kauaa kun samanlainen tilanne jo uhkaa Finnairia ellei ole jo joku suostunut ostamaan siihen mennessä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naureskelkaa vaan  täällä  SASsille ei  mene kauaa kun samanlainen tilanne jo uhkaa Finnairia ellei ole jo joku suostunut ostamaan siihen mennessä.

 

Jukka

Jos yhtään olet kiinnittänyt huomiota Finnairin kehitykseen, niin se on ollut varsin positiviinen viimeaikoina. Pitkä matka on vielä siihen, että asiat ovat hyvin, mutta ne sentäs paranevat. SASin tilanne ei ole edes niin hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yhtään olet kiinnittänyt huomiota Finnairin kehitykseen, niin se on ollut varsin positiviinen viimeaikoina. Pitkä matka on vielä siihen, että asiat ovat hyvin, mutta ne sentäs paranevat. SASin tilanne ei ole edes niin hyvä.

 

Aivan luitko loppuun..?  Tarkoitin että ellei joku ole jo ehtinyt ostamaan/valtaamaan  Finnairia ennen kuin käy SASsit.

Turha edes kuvitella että 2020 on olemassa Finnairia sellaisena kuin sen nyt tunnemme ellei ollenkaan;edes nimenä.

Siiinä herra Ryanair oli oikeassa aikanaan en muista sanatarkasti käännöstä mutta että perinteiset vanhat fossiilit kuten Lufthansa British Airways, Finnair jne katoavat;tavalla tai toisella.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turha edes kuvitella että 2020 on olemassa Finnairia sellaisena kuin sen nyt tunnemme ellei ollenkaan;edes nimenä.

Siiinä herra Ryanair oli oikeassa aikanaan en muista sanatarkasti käännöstä mutta että perinteiset vanhat fossiilit kuten Lufthansa British Airways, Finnair jne katoavat;tavalla tai toisella.

Jukka

Viime 8 vuoteen on mahtunut SARSit, lintuinfluensat, globaali talouskriisi ja ties mitä. Eikä 11.9. iskuistakaan kauaa ole. Ainahan sitä löytyy se seuraava joka "tappaa" perinteiset firmat. Se on kyllä selkeää, että ala erää jatkuvaa murrosta, mutta eipä nuo vanhat firmat kovin helpolla katoa kuitenkaan pois. Enkä usko, että seuraavan 8 vuoden aikanakaan näin käy.

 

Eihän nykyinenkään Finnair ole sitä mitä se oli 10v tai 20v sitten, sama muutos tulee jatkumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukholman pörssi keskeyttänyt kaupankäynnin SAS:n osakkeilla:

 

http://www.di.se/artiklar/2012/10/30/just-nu-sas-handelsstoppat/

 

Ja siitä vierestä uutinen, jossa todetaan rahoituskuvioiden selvinneen:

 

Uppgifter: SAS finansiering är löst

 

Men minst fyra banker ställer nu upp på nya finansieringslösningar, erfar di.se. Flera svenska storbanker och minst en utländsk bank ska bidra, enligt uppgifterna.

http://www.di.se/artiklar/2012/10/30/uppgifterna-som-kan-ha-stoppat-sas/

 

Kauppalehden uutisia di.se:n uutisiin pohjautuen:

 

Taloussivusto: SAS:in rahoitus järjestyy

 

Skandinaavinen lentoyhtiö SAS saa rahoituksensa kuntoon. Näin väittää talouslehti Dagens Industrin nettilehti di.se nimettömien lähteiden perusteella.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/taloussivusto+sasin+rahoitus+jarjestyy/201210293335

 

Velkainen SAS kaupankäyntikieltoon pörssissä

 

Tukholman pörssi on asettanut SAS:n osakkeen kaupankäyntikieltoon. Mediassa velloneet huhut lentoyhtiön rahoitusvaikeuksista aiheuttivat kiellon.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/velkainen+sas+kaupankayntikieltoon+porssissa/201210293247

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei uskaltaisi? Jos jännittää niin ostaa luottokortilla kuten fiksut ja jos pulju menee nurin saa rahat takaisin luottokorttiyhtiöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei uskaltaisi? Jos jännittää niin ostaa luottokortilla kuten fiksut ja jos pulju menee nurin saa rahat takaisin luottokorttiyhtiöltä.

Ei rahojen menetys ole ainoa syy miksi arastelee ostaa lippua yhtiöltä joka sukeltaa syvällä. Itsellä ainakin syy lipunostoon on matkustaminen. Mitä suurempi syy matkustaa, sitä varmemman palveluntarjoajan matkalleen haluaa. Tylsä alkaa viime tingassa järjestämään uutta lippua, luultavimmin hyvin kalliilla kun alkuperäinen yhtiö on laittanut lapun luukulle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä voidaan turmiota ja maailmanloppua maalata seinälle tuormion oraakkelien toimesta ja muiden hyviksi mutta faktat faktana ja mutut erikseen. Minulle sopii SAS jatkossakin aivan yhtä hyvin kuin aiemmin. Matkan syy on aina työ, eli pakko matkustaa ei vaihtoehtoja. Milloin SAS on muuttunut epävarmaksi palveluntarjoajaksi? Ei ainakaan roskalehtien kuten expressen, ilta-lehti tai Iltasanomien toimesta. Käsittääkseni em lehdet eivät kuitenkaan ole standardi lentoyhtiöiden luokittelussa tason tai luotettavuuden osalta vai onko jotain tälläistä tapahtunut ja jäänyt huomaamatta. Lisätään tähän nyt että huomattavasti huonommassa taloudellisessa tilassa olevat firmat kuin SAS  ovat lentäneet, lentävät yhä ja tulevat lentämään jatkossakin. Joten se että SAS nyt yön yli kippaisi on aika kaukaa haettua ja uskon että SAS, vaikka muutoksia toimintaa tulee varmasti kuten on jo tullut, ei nämä ainakaan lyhyellä aikavälillä tule vaikuttamaan tavallisen kaduntallaajan matkustamiseen ei ainakaan pitäisi vaikuttaa matkasuunnitelmien tekemiseen. Ilmailun ammattilaisena ja ainakin 5 kaupallista edestakaista lentoa kuussa lentävänä näitä asioita katsoo kuitenkin hieman toiselta kantilta ja tietoa tulee muualtakin kuin lehtien palstoilta tai foorumeilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain hämärää tässä touhutaan.

 

Pohjoismainen lentoyhtiö SAS on myöhäistänyt heinä–syyskuun tulosjulkistustaan. Yhtiön piti kertoa kolmannen neljänneksen tuloksestaan tänä aamuna, mutta nyt yhtiö sanoo, että tuloksesta kuullaan viimeistään marraskuun 12. päivä eli ensi maanantaina.

 

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/11/08/neuvottelut-kesken-sas-lykkasi-tulosjulkistusta/201241610/12

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksu luottokortilla ja/tai matkavakuutus.

Jos jännittää konkurssit liikaa, niin matkaa ei kannata varata yhtikäs miltään lentoyhtiöltä, vaan kannattaa kulkea esim. bussilla tai junalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

5 niistä kuudesta pankista, joiden isot lainat SAS:ille pitää uudistaa ensi vuoden kesäkuussa, on suostunut uusimaan ko. lainat "valtionvarainministeriön painostuksesta"  ::) Handelsbanken kieltäytyi ja sen osuuden ottaa hoitaakseen Nordea. Pankit taas edellyttävät välitöntä omaisuuden myyntiä ja säästöohjelmaa, joita nyt yritetään saada pikaisesti aikaan.

 

Efter påtryckningar från finansdepartementet har fem av sex banker gått med på att förlänga lån till SAS, vilka har ett totalt värde på 4,7 miljarder kronor och som löper ut i juni.

 

Det rapporterar Dagens Industri i sin torsdagsutgåva.

 

Av de sex banker som står bakom en stor del av lånen är det bara Handelsbanken som tackat nej till en förlängning, och deras del av krediten kommer nu att tas över av Nordea.

 

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=232347

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pankit neuvottelevat mitä neuvottelevat mutta osarin julkistus on ihan toinen homma.

 

Kyllähän pankkien on jo pakko tietää ne osarin luvut eli miksi suurelle yleisölle ei voi antaa kolmanneksen lukuja ajallaan. Joko ne on niin kamalat että moni laskee alleen tai sitten firma on hönkäyksen päässä kuiluun putoamisesta.

 

Edelleen, ne luvut silti pitäisi julkistaa. Mikään niissä luvuissa ei voi enää pahentaa tilannetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pankit neuvottelevat mitä neuvottelevat mutta osarin julkistus on ihan toinen homma.

 

Kyllähän pankkien on jo pakko tietää ne osarin luvut eli miksi suurelle yleisölle ei voi antaa kolmanneksen lukuja ajallaan. Joko ne on niin kamalat että moni laskee alleen tai sitten firma on hönkäyksen päässä kuiluun putoamisesta.

 

Edelleen, ne luvut silti pitäisi julkistaa. Mikään niissä luvuissa ei voi enää pahentaa tilannetta.

 

No kyllä SAS:in 3Q luvut on ulkona, tuosta linkki yhtiön tiedotteeseen http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=263426

 

Ei tämä viivästys varmaan johdu mistään jo tapahtuneesta vaan oleellisesti tulevaisuuten vaikuttavasta tekijästä kuten alla taisi jo ollakin tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanska, Norja ja Ruotsi ovat pyytäneet Euroopan unionilta hyväksyntää lentoyhtiö SAS:n lainojen takaamiselle, ruotsalainen talouslehti Dagens Industri kertoi perjantaina.

Lehden mukaan kuusi yhtiötä lainoittanutta pankkia on vaatinut valtiollista takausta uusille lainoille. Kyse on Dagens Industrin mukaan 4,7 miljardin kruunun eli noin 550 miljoonan euron takauksista.

Tanska, Norja ja Ruotsi omistavat 50 prosenttia lentoyhtiöstä.

Euroopan komission tiedottaja kertoi perjantaina komission olleen tällä viikolla epävirallisesti yhteydessä Skandinavian hallitusten kanssa. Hänen mukaansa virallista pyyntöä valtiollisen avun hyväksymisestä ei kuitenkaan ole vielä tullut.

SAS ilmoitti torstaina lykkäävänsä kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen julkistamista. Yhtiö lupasi kertoa tuloksestaan viimeistään ensi maanantaina.

 

http://www.hs.fi/talous/Ruotsalaislehti+SASn+lainoille+haetaan+takauslupaa/a1305614006644

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n kerrotaan uhanneen ammattiliittoja konkurssilla, elleivät liitot allekirjoita sopimusta palkkojen leikkaamisesta ja työehtojen tiukentamisesta. Joidenkin tietojen mukaan Ruotsin hallituksessa mietitään tänään kuumeisesti, miten SAS:n konkurssissa toimitaan.

 

http://www.di.se/artiklar/2012/11/11/sas-hotar-med-konkurs/

 

Expressen kertoo jo, mitä vaikutuksia konkurssilla on yhtiön osakkeenomistajille, lentoja varanneille, bonuspisteitä keränneille, työpaikoille, jne. Expressenin mukaan kaikki haihtuu savuna ilmaan, tietenkin  ::)

 

http://www.expressen.se/nyheter/sa-paverkas-du-om-sas-gar-i-konkurs/

 

Mielenkiintoinen päivä tiedossa huomenna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän lähteeseen nämä kaikki tämänpäiväiset jutut perustuvat?

 

Mutta jokatapauksessa todella onnetonta firman hoitoa SAS:lta että annetaan mennä asioiden siihen pisteeseen että edes spekuloidaan konkurssilla. Mitä tässä nämä vuodet on nyt odoteltu? Niitä monien odottelemia ja haikalemia ilmailubisneksen hyviä aikoja vai mitä?

Jos nyt pää märkänä palkkoja pitää leikata, porukkaa irtisanoa, toimintaa supistaa jne. että firma pysyy kasassa, miksei ole toimittu 5 vuotta sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän lähteeseen nämä kaikki tämänpäiväiset jutut perustuvat?

 

 

Paikallinen HTT toimii Statoil Arlanda Flygplats-bensa-aseman kahviossa osoitteessa Driftvägen 4  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juomatölkkiteollisuus jo hieroo käsiään:

 

- 7 x A340-300,

- 28 x 737-600.

- 23 x MD-82,

- 4 x MD-87,

- 3 x 737-400,

- 7 x 737-500.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään