Jaakko Männistö

Ultrakevyt-onnettomuus Nummelassa

18 viestiä aiheessa

Mikä tässä on kun ultrakevyitä tippuu tuon tuosta. Huolimattomuus vai muuta?  :thmbdn:

 

Kun "Ilmailun uutiset" -palstalle kommentoidaan näinkin tuoretta uutista niin kuvittelisin että Lähetä -nappia kannattaa painaa vain jos oikeasti kykenee antamaan jotain lisäarvoa uutiseen...

 

Vahvistamattomien tietojen (Nummelan web-kamera) mukaan epäillään että kyseessä olisi trike. Myöskin tuon uutisen luonnehdinta erittäin kevyt lentokone tukisi sitä teoriaa.

Virallisempaa tietoa odotellessa.

 

Edit: No niinpäs näkyy trike olevan: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288511466478.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nummelassa on pyörinyt yksi tuollainen radioton (periaatesyistä) trike, liekö juuri tämä?

 

No, hyvä että kaveri säilyi hengissä! Toivottavasti paraneekin pian. Vaikka artikkelissa manataan korjauskelvottomuutta, ainakin moottori näyttäisi jotenkin säilyneen kasassa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos palataan alkujuurille. Ennen oli lentämisestä kiinnostuneet köyhiä, ja ainut tie harrastukseen oli purjelento kerhojen kautta.

Liekö sitten kerhotyön osuus vaikuttanut siihen jotta koulupoikienkin oli mahdollista tulla kursseille, oli rahallisesti mahdollista jotenkin. Elintason noustessa ja kaluston hankintahintojen karatessa jotenkin käsistä niin näitten oppilaiden keski-ikä nousi parikymmentä vuotta. Entisenä purjelennon opettajana sanoisin että melkein kaikki yli 40-vuotiaat oppilaat olivat käsialaltaan kankimiehiä. Ja sitten nykyään joka on kiinnostunut yleensä lentämisesta, ja on sen verran varallisuutta iän mukana kertynyt jotta voi ostaa jonkinlaisen lentämisvärkin. Sitä sitten sattuu kaikenlaista minkä tämmönen eläkeläisilmailija voisi ehkä väistellä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä onnettomuutta mitenkään kommentoimatta sillä en tiedä lentäjän taustoista saatikka tuosta rakkineesta en sitten yhtikäs mitään mutta Alpon tarinaa jatkaisin hieman.

 

Jenkeissä on aika monta konetta kulkenut nimikkeellä "Doctor Killer" lähinnä siitä syystä että liian ison lompakon turvin ja pienellä kokemuksella on lähdetty lentämään konetta johon älli eikä taidot riitä. Lopputulokset sen mukaisia.  Se lompakko on yleensä tosiaan karttunut iän myötä vaikka eivät nuoremmatkaan ole immuuneja vastaavalle esimerkkinä eräskin Kenndyn klaanin edustaja joka painoi koneensa mereen mittarisäässä ja pimeällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä näihin lentämisen alkulähteisiin palatakseni. Ne purjelentokursseille aikoinaan tulleitteet 16 vuotiaat pojat lensivät kuin enkelit, ja kaikki oppi sanottuna meni perille.. Ei tytöiltäkään sitä oppimiskykyä puuttunut, mutta se itseluottamus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, nyt siis tiedämme, että kyseisessä onnettomuudessa on ollut osallisena varakas, akateemisesti koulutettu, lentokäsialaltaan karkea ja vähintään keski-ikäinen henkilö, joka on lentänyt ns. rakkinetta?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä näihin lentämisen alkulähteisiin palatakseni. Ne purjelentokursseille aikoinaan tulleitteet 16 vuotiaat pojat lensivät kuin enkelit, ja kaikki oppi sanottuna meni perille..

 

Meinaatko? ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän olisi Juhan aika opetella sisälukutaitoa vai onko kyseessä Suomalaisittain selektiivinen ymmärtäminen missä tekstistä poimitaan ne kohdat jolla halutaan tukea omia harhakuvitelma ja fantasioita että kylvää riitaa? Käsittääkseni edellä ei kukaan ole väittänyt että kyseessä olisi kuvailemasi kaltainen skenaario jonka olet tainnut aivan omasta päästäni kehittää. Suosittelen em kirjoitusten lukemista uudelleen ja mikäli ei lukutaito riitä ottaa huomenna printattu teksti mukaan jonka sitten voi joku luku- ja ymmärrystaitoinen tulkata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokerhoissa kaluston ehjänäsäilyvisen vuoksi toimi sisäinen kevättarkastuslentoperiaate, tietääkseni sitä ei ohitettu. Toisekseen silloisessani kerhossani  olisin sen heti huomannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne purjelentokursseille aikoinaan tulleitteet 16 vuotiaat pojat lensivät kuin enkelit, ja kaikki oppi sanottuna meni perille..

 

Ei ne kaikki opi noin hyvin, vaikka olisivat 15-vuotiaita. Itse siitä hyvänä esimerkkinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä on aika monta konetta kulkenut nimikkeellä "Doctor Killer" lähinnä siitä syystä että liian ison lompakon turvin ja pienellä kokemuksella on lähdetty lentämään konetta johon älli eikä taidot riitä. Lopputulokset sen mukaisia.  Se lompakko on yleensä tosiaan karttunut iän myötä vaikka eivät nuoremmatkaan ole immuuneja vastaavalle esimerkkinä eräskin Kenndyn klaanin edustaja joka painoi koneensa mereen mittarisäässä ja pimeällä.

 

Kuinka nelikymppisen JFK Jr:n mahdollinen varallisuus mielestäsi vaikutti tämän onnettomuuden syntymiseen? Jos nyt jätetään laskuista se, että hänellä ylipäätään oli varaa lentää. Eikö lopputulos olisi voinut olla aivan sama vaikka kalustona olisikin ollut vanha C172:n riepu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä näihin lentämisen alkulähteisiin palatakseni. Ne purjelentokursseille aikoinaan tulleitteet 16 vuotiaat pojat lensivät kuin enkelit, ja kaikki oppi sanottuna meni perille.. Ei tytöiltäkään sitä oppimiskykyä puuttunut, mutta se itseluottamus.

 

Pitäisikö näille lentämisen alkulähteille perustaa ihan oma ketju?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka nelikymppisen JFK Jr:n mahdollinen varallisuus mielestäsi vaikutti tämän onnettomuuden syntymiseen? Jos nyt jätetään laskuista se, että hänellä ylipäätään oli varaa lentää. Eikö lopputulos olisi voinut olla aivan sama vaikka kalustona olisikin ollut vanha C172:n riepu?

 

Nelikymppinen = nuorimies oman mittapuun mukaan aikamoisen nuori. Se että hänellä oli allaan tehokas, nopea ja monimutkainen lentokone verrattuna C172 oli yksi syy miksi hän lähti liikkeelle, luottamus koneeseen ja automaatiojärjestelmiin FD jne suuri ja sai miehen lähtemään kykyjään vaativampaan tilanteeseen. Suurin syy mittarilentokelpuutuksen ja arvostelukyvyn puute. Olen tehnyt aiheesta CRMInä kurssille oppitunnin nimikkeellä "Flight beyond means".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään