Timo Hyvönen

Pelastusvarjo moottorikoneessa


24 viestiä aiheessa

Noiden uusien ultrien myötä pelastusvarjot ovat alkaneet yleistyä moottorilentsikoissa. Cirruksissahan niitä on kai aika yleisesti, joissain muissakin peltikoneissa?

 

Mitäs mieltä olette tällaisesta härpäkkeestä?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppo vastata "kyllä" kun se tuli valmiiksi asennettuna koneen mukana  :thmbup:.

 

Niin, tuli van mieleen että autossakin on nykyään ihan mukavasti niitä turvavälineitä;mm. ABS,SRS,VDIM yms....miks ei lentsikassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo edesmennyt ilmamoimien lentäjä sanoi näin: Se on hyväksi jos vähän lentäessään pelkää, pysyy näin tarkkaavaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On totta, ettei pelastusvarjoon pidä liiemmin tukeutua jos jotain odottamatonta sattuu. Aina pitää olla skarppina ja osata proseduurit jos jokin menee pieleen. Merkityksensä on silläkin missä korkeuksissa mennään, onko varjosta apua.

 

Mikkelin Ilmailuyhdistykselle vaihdettiin uudempi Ikarus jossa varjo on. Edellisessä ei ollut. En osaa sanoa mikä vaikutus tuolla on kenenkin lentämiseen, mutta uskoisin, että ei se ainakaan pahasta ole. Asenne harrastukseen ratkaisee aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Jos tässä keskustelussa on kyse PPL-koneen pelastusvarjosta,niin missähän tilanteessa sitä oikeasti käytettäisiin?Ainoana tulee mieleen koneen rikkoutuminen ilmassa ohjauskyvyttömäksi,joka on harvinaista. Koneen hallinnan menettäminen taas tapahtuu lähes aina matalissa,eli varjosta ei tule olemaan mitään turvaa. Ja montakohan kertaa ultrissa on varjo pelastanut? Eli mielestäni tarpeeton kustannuslisä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Jos tässä keskustelussa on kyse PPL-koneen pelastusvarjosta,niin missähän tilanteessa sitä oikeasti käytettäisiin?

Koneen rikkoutuminen ilmassa, lintutörmäys, törmäys toiseen koneeseen, koneen hallinnan menetys pilvessä, sairaskohtaus jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Ja montakohan kertaa ultrissa on varjo pelastanut? Eli mielestäni tarpeeton kustannuslisä!

Taitaa olla niin ettei varjolla varustetuille ultrille vielä ole sattunut sellaista onnettomuutta jossa sitä olisi tarvinnut käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen rikkoutuminen ilmassa, lintutörmäys, törmäys toiseen koneeseen, koneen hallinnan menetys pilvessä, sairaskohtaus jne.

Kaikki todella harvoin sattuvaa.Hallinnan menetys IMC:ssä,silloin ollaan yleensä matalissa,ei ehdi tehdä juuri mitään! Ehkäpä Taipalsaaren tapauksessa olisi saattanut kyllä pelastaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niitä pelastusvarjoja maailmalla käytetty, en osaa sanoa kummissa enemmän (pp-lentsikoissa vai ultrissa). Muistaakseni lähin oli Norjassa joskus?

 

Youtubesta ballistic parachute ja löytyy montakin videota.

yksi,
toinen, Cirrus näyttää olevan
ja toinen
- nätisti tulee alas. Muutaman ihmisen siis ovat pelastaneet.

 

Niin, onhan tossa autossakin jo vaikka mitä turvatyynyjä ja sivuikkunaverhoja ja ja ja...

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä kokoiseen/painoiseen koneeseen pelastusvarjo voidaan ylipäätään asentaa?

 

Tässä tavanomaisimpia Suomessa käytössä olevia varjoja:

USH: http://www.ushrescue.com/index.php?nid=3644&lid=en&oid=507103

Junkers: http://www.junkers-profly.de/xtc/Magnum-Rettungsgeraete:::3.html

BRS: http://brsparachutes.com/brs_aviation_home.aspx

 

Selkeästi suurin osa maassa olevista varjoista on asennettu UL-koneisiin. Monissa varjo on ollut käytännön pakko: ilman niitä ei koneen periaatteellista kuormattavuutta ei ole saatu nostettua 175 kiloon (vaatimus Suomeen rekisteröitävälle UL-koneelle).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puutteellinen kysymyksenasettelu.

 

Cirruksessa on pelastusvarjo, koska koneella ei ole lennetty koelento-ohjelmaa, jolla voitaisiin osoittaa että syöksykierteen oikaisu on mahdollinen.

 

Sitä miettii, onko järkevää lentää koneella, jota ei voi oikaista syöksykierteestä.

 

Sitä voi myös miettiä, onko järkevää lentää jos ei ole koskaan oikaissut syöksykierrettä.

 

***

Useimmiten peruskoulutukseen ei kuulu syöksykierteen oikaisu.

PPL-koulutus yleensä lennetään koneella, jolla syöksykierteen oikaisu on mahdollinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja montakohan kertaa ultrissa on varjo pelastanut? Eli mielestäni tarpeeton kustannuslisä!

 

Juurihan näistä oli toinen ketju "Ultrien pelastusvarjot", sieltä lainaus:

 

Varjovalmistaja BRS:n sivuilla on laskuri, joka mainostaa tällä hetkellä "282 ihmishenkeä pelastettu" tällaisilla varjoilla, joten se on ihan varteenotettava turvallisuusväline.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cirruksessa on pelastusvarjo, koska koneella ei ole lennetty koelento-ohjelmaa, jolla voitaisiin osoittaa että syöksykierteen oikaisu on mahdollinen.

 

Sattuneesta syystä olen tutustunut syöksykierteen kokeiluihin uudella tyypillä.  Ja siinä selvitellyt oikaisuvarjon käyttöä.

Oikaisuvarjo, jossa on lyhyt lieka voi jäädä koneen yläpuolelle (kierteen keskelle) jolloin se ei oikaise yhtään mitään. Kupu jää siis pyörivän koneen vanaveteen.

 

Tuollainen koko koneen pelastava varjo on tarkoituksella ripustettu niin että se jää koneen päälle.  Ts mahtaakohan siitä olla kierteessä olla mitään hyötyä?  Pitäisi kokeilla ennenkuin tuollainen väittämä on perusteltu.

Sehän tarkoittaa täysin kehittyneeseen kierteeseen menoa ennen laukaisua, joten miten se alkuperäinen tarve olikaan?

Kas kun syöksykierteen tositus koneella jolle ei tulla sallimaan kierrettä, saadaan tehdä alkavasta kierteestä (ei täysin kehittyneestä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä olen tutustunut syöksykierteen kokeiluihin uudella tyypillä.  Ja siinä selvitellyt oikaisuvarjon käyttöä.

Oikaisuvarjo, jossa on lyhyt lieka voi jäädä koneen yläpuolelle (kierteen keskelle) jolloin se ei oikaise yhtään mitään. Kupu jää siis pyörivän koneen vanaveteen.

 

Tuollainen koko koneen pelastava varjo on tarkoituksella ripustettu niin että se jää koneen päälle.  Ts mahtaakohan siitä olla kierteessä olla mitään hyötyä?  Pitäisi kokeilla ennenkuin tuollainen väittämä on perusteltu.

Sehän tarkoittaa täysin kehittyneeseen kierteeseen menoa ennen laukaisua, joten miten se alkuperäinen tarve olikaan?

Kas kun syöksykierteen tositus koneella jolle ei tulla sallimaan kierrettä, saadaan tehdä alkavasta kierteestä (ei täysin kehittyneestä).

PARAS SYÖKSYKIERTEEN ESTOLAITE ON KUULA. KUN LENNÄT KUULA KESKELLÄ ET JOUDU SYÖKSYKIERTEESEEN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PARAS SYÖKSYKIERTEEN ESTOLAITE ON KUULA. KUN LENNÄT KUULA KESKELLÄ ET JOUDU SYÖKSYKIERTEESEEN

 

Tismalleen oikein.  Mutta jos joudutaan koneen elämän alussa osoittamaan, voiko siitä ylipäätään oieta.  Ja varsinkin koneella, jota ei ole tarkoitettu kierteitä tekemään.

Silloin se kuule rauhoittaa kovin, jos mukana on (varmasti toimiva) apulaite oikaisemaan kehittynyt kierre.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoin kun suoritin syöksykierrekokeita kotimaisella konetyypillä niin totesin: ennen syöksykierteitä ao. koneen ohjainten pitäisi toimia kaikissa lentotiloissa,

etenkin pienillä nopeuksilla ja suurilla kohtauskulmilla. Jos korkeus- ja sivuperäsimet ovat tehottomat ei hommasta tulee mitään.  Autorotaatioliikkeessä em. peräsimillä, jos ne pelaa, saadaan

komponentteja kierteen oikaisemiseksi.

Käytimme oikaisuvarjoa kerran. N. 8 metrin köyden jatkeena oli entinen GN:n jarruvarjo. Varjo alkoi pyöriä heiluttaen konetta miten tahtoi ja kun

varjon irrotus ei pelannut piti tehdä nopea päätös, radan puolivälissä 300 metrissä, laskuun menosta, rataa jäi 50 metriä.  Uudet varjot olivat risti - mallisia, ne vedettiin

maassa,  ilmassa ei niitä tarvittu. Muutamalla lennolla varjo oli mukana. 

Jos syöksykierre on ns. latta, oikaisuvarjo ehkä auttaa, mutta jos kierre on pysty pyörien kierroksen noin sekunnissa, varjo tuskin oikaisee, tulee perässä jarruna.

 

Kyseisellä tyypillä tuli pyörittyä yli 3000 syöksykierteen kierrosta. Alku oli arpapeliä, lopussa ei tarvinnut arpoa.  :)

Ohessa kuva oikaisuarjo perässä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä olen tutustunut syöksykierteen kokeiluihin uudella tyypillä.  Ja siinä selvitellyt oikaisuvarjon käyttöä.

Oikaisuvarjo, jossa on lyhyt lieka voi jäädä koneen yläpuolelle (kierteen keskelle) jolloin se ei oikaise yhtään mitään.

 

Eikös kyse ole kahdesta eri jutusta, jos kyse on syöksykierteen oikaisuvarjosta tai pelastusvarjosta? Pitäisikö pelastusvarjon oikaista syöksykierre? Anteeksi tietämättömyyteni, en tiedä noista kapistuksista mitään, mutta kuulostaisi vain ihan jo nimitystensä perusteella eri tarkoituksiin suunnitelluilta, erilaisilta varjoilta. Jatkokysymys tietty tulee mieleen, että mitä ne pelastusvarjo ja oikaisuvarjo tarkalleen ottaen tekevät, ja miten niitä käytetään? Jos Cirrus pyörii syöksykierteessä, ja pelastusvarjo avataan, mitä tapahtuu? Entä jos taitolentokelpoinen kone lentää koelennolla kierrekokeita, ja päädytään käyttämään oikaisuvarjoa, mitä se oikaisuvarjo tekee?

 

Jaa, Erkki tuossa jo vähän valistikin ennen kuin ehdin ampua viestin eetteriin, kiitos, mutta olisi mielenkiintoista kuulla enemmänkin noista varjoista ja niiden käytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys tietty tulee mieleen, että mitä ne pelastusvarjo ja oikaisuvarjo tarkalleen ottaen tekevät, ja miten niitä käytetään? Jos Cirrus pyörii syöksykierteessä, ja pelastusvarjo avataan, mitä tapahtuu?

 

Tämä oli just mun pointti.  Että miksi Cirrus sanoo että pelastusvarjo on sitä varten, kun ei ole tehty kierrekokeita?

Koska mun oletus on, että pelastusvarjo ei välttämättä toimi ollenkaan kierretilanteessa. (ja sen kokeileminen olisi juuri syöksykierteiden tekemistä, jolloin koko tuo väittämä voi olla turha. Jos siis kone oikenisikin ohjaamalla!)

 

Pelastusvarjo on ripustettu koneen painopisteeseen. Ja tarkoitus on leijalla alas (kone noin vaakana)

Oikaisuvarjo mahdollisimman kauas siitä. Ja sen tehtävä on pysäyttää pyöriminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tismalleen oikein.  Mutta jos joudutaan koneen elämän alussa osoittamaan, voiko siitä ylipäätään oieta.  Ja varsinkin koneella, jota ei ole tarkoitettu kierteitä tekemään.

Silloin se kuule rauhoittaa kovin, jos mukana on (varmasti toimiva) apulaite oikaisemaan kehittynyt kierre.

 

Tuo on Aki selvää asiaa uudelle koneelle tehtävistä kokeista, kuten Erkkikin tuossa totesi. 

Olen lentänyt useilla koulukoneilla ,joilla on syöksykierteet kielletty. Ne ovat olleet tyyppihyväksyttyjä koneita  8)

Siinä listassa oli mm. Amerikan Jenkki ja Robiinit.

Siksi huomautin tuosta kuulasta  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämä "pelastuslaskuvarjo" ammutaan ulos, sehän periaatteessa lähtee oikeaan suuntaan. Mutta koneen pyörimisliike, vaikkapa kierros/sekunti. Pyörittääkö nyörit kuvun suppuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuolla yhden valmistajan sivulla artikkeli Recovery from spin, mutta siinä kyllä pohdiskellaan vain sitä tilanneta, että kone lähtee sakkausnopudella kierteeseen, oikeastaan vain nopeuden vaikutusta vaadittavaan korkeuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuolla yhden valmistajan sivulla artikkeli Recovery from spin, mutta siinä kyllä pohdiskellaan vain sitä tilanneta, että kone lähtee sakkausnopudella kierteeseen, oikeastaan vain nopeuden vaikutusta vaadittavaan korkeuteen.

 

Lisähuomautuksena, kone EI LÄHDE KIERTEESEEN, edes sakkausnopeudella , jos kuula on keskellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään