Esa Karanko

Virukset ja QuickWeb

5 viestiä aiheessa

HP-läppärissäni on QuickWeb -toiminto, jolla pääsee nettiin käynnistämättä Windows seiskaa. Siksi kylmäkäynnistys on aika nopea. Samsung töllöni osaa myös mennä nettiin ilman Windowsia. Toiminta on rajoitettua, koska Windowsin päälle rakennetut ohjelmat eivät toimi. Perussurffailu onnistuu hyvin.

Windowsin palomuuri ja Security Essentials eivät käsittääkseni ole päällä, koska Windows uinuu. Onko siitä jotain haittaa? Vai onko tietokone tässä tilassa niin tyhmä, ettei siitä ole hyötyä krakkereille?

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitsi vieköön. Kukaan ei vastannut. Haisenko minä?

Kysyn uudestaan. Hoitaisitteko pankkiasioita Hewlett Packard Pavilion G7 QuickWebillä?

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutu-tuntumalla, ilman minkäänlaista 100% faktatietoa, väittäisin, että on varsin turvallinen. Mitä lueskelin internetistä niin tuo Quickweb on ilmeisesti jonkin Linux-ytimen ympärillä pyörivä "karsittu", periaatteessa täysin Windowsista erillinen käyttöjärjestelmä. Linuxit ovat varsin turvallisia ja "virusvapaita" käyttöjärjestelmiä. Esim. omalla koneellani kakkoskäyttöjärjestelmänä olevassa Ubuntussa (eräs Linux-jakelu) ei ole virustorjuntaa ollenkaan, sillä tuolle käyttöjärjestelmälle ei yksinkertaisesti ole tehty viruksia. Ilmeisesti linuxien käyttö on kuitenkin niin marginaalista, ettei kukaan viitsi tehdä niille viruksia. Tai sitten ovat niin erilaisia systeemejä kuin Windowsit että virusten tekeminen on vaikeampaa. Joku asiasta tietävä voi valaista.

Joku tietoturva-/linuxexpertti voi ja pitää korjata, jos johdan harhaan kuvitelmillani :D

EDIT Tässä vielä joltain netin keskustelupalstalta poimittu lontoonkielinen viesti joltain persoonalta;

Since QuickWeb is Linux based its actually ultra secure, in fact you can even turn on a read only mode so that nothing is written to the notebooks (/device) so if someone needs to just browse something and has a one button restore/clear all saved data is you don't have write protect on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Otto vastauksesta. Surfailin itse vähän lisää. Asia on nyt selvä. Linuxia ei mainita tietsikkani käsikirjassa. Siksi se ei kertakaikkiaan juolahtanut mieleeni. Olen myös aina luullut, että se on loputonta säätämistä. Tämä QuickWeb kuitenkin toimii kuin junan vessa. Skype pelaa myös. Hewlett Packard on ovelasti ujuttanut Linuxin kotiini.

:-)     Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Otto vastauksesta. Surfailin itse vähän lisää. Asia on nyt selvä. Linuxia ei mainita tietsikkani käsikirjassa. Siksi se ei kertakaikkiaan juolahtanut mieleeni. Olen myös aina luullut, että se on loputonta säätämistä. Tämä QuickWeb kuitenkin toimii kuin junan vessa. Skype pelaa myös. Hewlett Packard on ovelasti ujuttanut Linuxin kotiini.

:-)     Esa

Saattaapi olla myös, että tuo sovellus on tehty niin, että se ei tallenna kiintolevylle mitään, eikä edes suostu lukemaan kiintolevyä. Jos näin on, niin sähköt pois ja kaikki sen hetkinen on mennyttä mahdollisine viruksineen. En tiedä, veikkailen vaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään