Sami Virkkula

Suomelta 2-4 Hornettia valvomaan Islannin ilmatilaa

117 viestiä aiheessa

Voihan sitä hyvinkin valvoa aseettomana, minäkin viimeyönä valvoin kun koipea särki enkä aseita sänkyyn ottanut.

 

Joo, mutta Arne, sulla ei ollut uhkia... Tai no, olishan sun pitänyt pyssy ottaa messiin. Kun oli se särki kuitenkin uhkana.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toimitaan aseettomina...  ???

 

Niinhän sitä Suomen rajojen sisälläkin harjoitellaan aseettomina. Jos lukee tiedotteen tarkasti, niin siinä lukee, että osallistuttaisiin vain oheisharjoitustoimintaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei kerrota, että Hornetit ovat aseistettuja  :).  Tai näkyyhän se , jos rungon ja siipien alla roikkuu risteilyohjuksia, pommeja, ym. Roinaa  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Uutisesta lainaukseen vain lyhennelmä. Koko jutun lainaaminen / copy&pastettaminen rikkoo tekijänoikeuksia / IP

 

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin ei riko. Yleensä uutinen ei ylitä ns. teoskynnystä jolloin sen voi lainata vaikka kokonaan. Jos uutinen on riittävän omaperäinen, eli sisältää jotain luovan työn tuloksia voi uutistakin suojata tekijänoikeus. Normaali vain faktoja sisältävä uutinen ei sisällä riittävästi luovaa sisältöä.

 

Sinänsä olen IP:n kanssa samaa mieltä, että koko uutista e tarvi lainata, mutta keksittäiskö kuitenkin se pitävä perustelu eikä huuhaata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta Arne, sulla ei ollut uhkia... Tai no, olishan sun pitänyt pyssy ottaa messiin. Kun oli se särki kuitenkin uhkana.  ;D

 

 

Ei kuule särkeen jäänny, vaimo todellisena uhkana vieressä, väittää että kuorsaan ja antaa kyynärpääiskun tasaisin välein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolustusministeriön tiedote:

 

 

14.06.2013 12:45

 

Suomi osallistuu Islannin ilmatilan valvomisen yhteydessä tapahtuvaan harjoitustoimintaan

 

Puolustusministeri Carl Haglund on päättänyt puolustusvoimien osallistumisesta Islannin ilmatilan valvomisen yhteydessä toteutettavaan Iceland Fighter Meet -harjoitukseen Islannissa tammi-helmikuussa 2014. Suomesta harjoitukseen osallistuu enintään neljä F-18-hävittäjää ja yksi NH-90-helikopteri varakoneineen (2kpl F-18 ja 1kpl NH90) sekä 55 henkilöä. Norjan valvontavuoron yhteydessä tapahtuvaan harjoitukseen osallistuu Suomen ja Norjan lisäksi myös Ruotsi, Islanti, Yhdysvallat ja Nato.

 

Iceland Fighter Meet -harjoitus on osa puolustusvoimien vuoden 2014 kansainvälistä harjoitus- ja koulutustoimintaa ja harjoituksen tavoitteena on syventää ohjaajien ja taistelunjohtajien koulutusta yhteispohjoismaisessa toimintaympäristössä sekä kehittää ilmavoimien kriisinhallintakykyä.

 

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta on antanut asiassa yksimielisen lausunnon 4.6.2013, jonka mukaan valiokunta puoltaa Suomen osallistumista Islannin ilmatilan valvomisen yhteydessä toteutettavaan harjoitustoimintaan. Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan yhteinen kokous käsitteli asiaa 14.6.2013 ja totesi asian etenemisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/suomalaishornetit-lentavat-islantiin-jo-tammikuun-lopussa

 

Islantiin lentää tammikuun lopussa Suomesta viisi Hornetia, kaksi NH-90-helikopteria ja 55-henkinen komennuskunta kolmen viikon ajaksi.

 

Ne eivät kuitenkaan mene valvomaan Islannin ilmatilaa. Ne osallistuvat pohjoismaisen puolustusyhteistyön eli NORDEFCO:n puitteissa järjestettävään harjoitukseen nimeltä Iceland Air Meet. Siihen osallistuu myös 6-7 ruotsalaista JAS39 Gripen-hävittäjää ja 4-6 norjalaista F16-konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/kaksi_suomalaista_nh90_helikopteria_hinattiin_yolla_bodon_keskustan_lapi_norjassa_video

 

Kaksi Utin Jääkärirykmentin NH90-kopteria hinattiin 14. tammikuuta Bodøn keskustan läpi Norjassa. Ne olivat matkalla Islannin ilmatilan valvontaan liittyvään harjoitukseen. Kopterit laivattiin Norjasta M/S Mimer-aluksella, jota käytettiin myös kun NH90:t olivat kansainvälisessä harjoituksessa Portugalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat tiedottaa: Suomi osallistuu lentotoimintaharjoitukseen Islannissa

 

 

Vapaa julkaistavaksi

 

 

Pohjoismainen Iceland Air Meet 2014 -harjoitus järjestetään Islannissa 3.-21. helmikuuta. Suomi on mukana viidellä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä ja kahdella NH90-helikopterilla

 

IAM2014-harjoitus toteutetaan Islannin Keflavikin tukikohdasta, joka sijaitsee noin 50 kilometrin päässä pääkaupunki Reykjavikista. Iceland Air Meetissä on mukana noin 20 lentävää konetta. Suomesta harjoitukseen osallistuu viisi MLU2-tasoon päivitettyä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää sekä kaksi maavoimien NH90-helikopteria, jotka toimivat etsintä- ja pelastuspalvelutehtävissä.  Ruotsi osallistuu lentotoimintaan seitsämällä JAS-39 Gripenillä ja Norja 4-6:lla F-16 -koneella.

 

Harjoituksessa on mukana myös ilmatankkauskalustoa, Naton AWACS-johtokone sekä Islannin Rannikkovartioston aluksia, helikoptereita ja lentokone.

 

Harjoituksen kokonaisvahvuus on noin 260 henkilöä. Suomen harjoitusosasto on jaettu kahteen vajaan 70 hengen osastoon, joka vaihdetaan harjoituksen puolivälissä.

 

Harjoitus jakaantuu perustamis-, lentotoiminta- sekä purkuvaiheisiin. Lentotoiminta toteutetaan Islannin ilmatilaan luoduilla harjoitusalueilla. Harjoituksessa lennetään päivittäin 2-3 lentokierrosta.

 

Perustamisvaiheeseen kuuluvat pääjoukkojen siirtolennot Suomesta Islantiin toteutetaan 30. ja 31. tammikuuta sekä 11. helmikuuta tukeutuen Bodön tukikohtaan Norjassa. Helikopterikaluston siirrot toteutetaan maa- sekä meriteitse, ja kaluston on määrä saapua Keflavikin tukikohtaan keskiviikkona 22. tammikuuta. Henkilöstön paluukuljetukset sekä F/A-18 – kaluston siirtolennot takaisin Suomeen toteutetaan 21. helmikuuta. 

 

Norja hoitaa Naton ilmavalvontatehtävän

 

Islannin ilmatilan valvonnasta vastaa Nato. Jäsenvaltio Norjan ilmavalvontavuoron yhteydessä tapahtuvaan Iceland Air Meet 2014 -harjoitukseen osallistuvat Suomen ja Ruotsin joukot eivät toteuta Naton ilmavalvontatehtäviä tai niihin liittyvää toimintaa. Suomen ja Ruotsin koneissa ei ole ladattuja aseita.

 

Naton Saksassa toimiva Udemin johtokeskus toimii harjoituksen koordinaattorina. Suomen joukot toimivat puolestaan Air Meetin norjalaisen johtajan ohjauksessa, mutta säilyvät koko ajan kansallisessa johdossa.

 

Iceland Air Meet on osa puolustusvoimien vuoden 2014 kansainvälistä harjoitus- ja koulutustoimintaa. Harjoituksen tavoitteena on syventää ohjaajien ja taistelunjohtajien koulutusta yhteispohjoismaisessa toimintaympäristössä sekä kehittää ilmavoimien kriisinhallintakykyä.

 

Suomi saa harjoituksesta kokemusta myös perustamisvaiheen (deployment) aikaisesta kansainvälisestä yhteistoiminnasta, kuten logistiikan suunnittelusta ja toteutuksesta sekä henkilöstön hallitusta rotatoinnista operaation aikana.

Harjoitus on osa pohjoismaista puolustusyhteistyötä (NORDEFCO).

 

Suomen Puolustusvoimien osalta harjoituksen järjestelyvastuussa on Satakunnan Lennosto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/norjan_f_16_havittajat_lensivat_islantiin_suomalaiset_hornetit_mukaan_loppuviikolla

 

NATO:n Islannin ilmavalvonnasta vastaavien Norjan ilmavoimien F-16-hävittäjien pääjoukko saapui maanantaina Keflavikin tukikohtaan. Ne ovat mukana myös ensi maanantaina alkavassa Iceland Air Meet 2014 -harjoituksessa, johon liittyvät myös Suomen ja Ruotsin hävittäjät. Norja on jo kolmatta kertaa valvomassa Islannin ilmatilaa.

...

Perustamisvaiheeseen kuuluvat pääjoukkojen siirtolennot Suomesta Islantiin toteutetaan 30. ja 31. tammikuuta. Henkilöstön paluukuljetukset sekä F/A-18 -koneiden siirtolennot takaisin Suomeen tehdään 21. helmikuuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/ulkomaat/Islannin+ilmavalvontaharjoitus+k%C3%A4ynnistyi+Suomi+mukana+viidell%C3%A4+Hornetilla/a1391396307092

 

Islannin ilmavalvonnan yhteydessä lennettävä Iceland Air Meet 2014 -harjoitus käynnistyy tänään.

 

Harjoitus toteutetaan Islannin Keflavikin tukikohdasta, ja Suomi on mukana viidellä F/A-18 Hornet-hävittäjällä ja kahdella maavoimien NH-90 helikopterilla. Yhteensä Islannissa harjoittelee 260 henkilöä. Suomesta mukana on kaksi vajaan 70 hengen osastoa, jotka vaihdetaan kolmeviikkoisen harjoituksen puolivälissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/iceland_air_meet_pyorahti_kayntiin_nh90_kopterit_jo_eilen_tositoimissa_etsinnoissa

 

Ennen kuin sunnuntain harjoitukset saatiin vietyä päätökseen, NH90-kopterit saivat jo todellisen virka-apupyynnön Islannin rannikkovartiostolta. Suomalaiset tukivat paikallisia viranomaisia Reykjavikin pohjoispuoliselle merialueelle suuntautuneessa etsintätehtävässä.

 

"Rannikkovartiosto ilmoitti saaneensa hätäsignaalin Reykjavikin pohjoispuoliselta merialueelta", kertoo NH90-helikopteriosaston johtaja kapteeni Jouni Poutanen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat tiedottaa: Pohjoismaista puolustusyhteistyötä syvennetään täydellä teholla Islannin yllä

 

Vapaa julkaistavaksi

 

Iceland Air Meet 2014 -harjoituksen lentotoimintavaihe on saatu täysimittaisesti käyntiin. Islannin ilmatilassa lennetään päivittäin 2-3 lentokierrosta kolmen eri kansallisuuden hävittäjäkalustolla. Isäntämaa Islanti on luonut harjoitusjoukoille edellytykset yhteistoiminnan kehittämiselle poikkeuksellisissa olosuhteissa, joissa jokaisella on jotakin opittavaa.

 

Suomesta harjoitukseen osallistuu viisi MLU2-tasoon päivitettyä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Ruotsi osallistuu lentotoimintaan seitsemällä JAS-39 Gripenillä ja Norja 4-6:lla F-16 -koneella. Harjoituksen lentokierrokset on suunniteltu siten, että enimmillään Islannin ilmatilassa harjoittelee samanaikaisesti jopa 12 hävittäjää. Iceland Air Meet on keskeinen osa vuoden 2014 yhteispohjoismaista NORDEFCO-harjoitustoimintaa.

 

Harjoituksen lentotoiminnan volyymiä lisäävät kaksi Maavoimien NH90-helikopteria, Ruotsin ja Yhdysvaltojen Euroopan ilmavoimien (USAFE) sekä Hollannin ilmatankkauskalusto, Naton AWACS-johtokone sekä Islannin Rannikkovartioston helikopterit ja lentokone. Kaikkiaan Iceland Air Meetissä on mukana noin 20 ilma-alusta. Perustamis- ja purkuvaiheeseen liittyvät eri kansallisuuksien kuljetuslennot sekä huolto- ja yhteyslennot lisäävät liikennettä Keflavikissa.

 

Hävittäjäkalustolle varatut harjoitusalueet sijaitsevat enimmäkseen meren yllä. Lentotoiminnan tavoitteiden kannalta ne tarjoavat erinomaiset edellytykset onnistuneelle harjoittelulle. Alueet ovat laajat, mutta ne sijaitsevat riittävän lähellä tukikohtaa.

 

- Saamme maksimaalisen hyödyn siitä ajasta, jonka koneet ovat ilmassa, painottaa Ilmavoimien harjoitusosaston ensimmäisen rotaation johtaja, majuri Tuukka Elonheimo. Siltä osin, kun harjoittelemme mantereen päällä, lisähaastetta tarjoavat maaston muodot.

 

Yksi harjoituksen tavoitteista on syventää ohjaajien ja taistelunjohtajien koulutusta yhteispohjoismaisessa toimintaympäristössä.

 

- Harjoittelusta saa enemmän irti, kun toimitaan toisenlaisia konetyyppejä vastaan, summaa majuri Elonheimo. Voimme luoda koulutuksellisesti monipuolisempia tilanteita kun konekalusto, toimintatavat ja taktiikat ovat hieman erilaisia kuin omamme. Iceland Air Meetissä lisäarvona on myös se, että pääsemme suunnittelemaan ja analysoimaan lentokierrokset kasvotusten ruotsalaisten ja norjalaisten kollegojen kanssa.

 

Islannin olosuhteissa ohjaajien, kaluston ja koko muun henkilöstön osaamisesta on otettu mittaa. Ensimmäisenä hävittäjien lentotoimintapäivänä tuulennopeus pysytteli jatkuvasti yli 40 solmun ja kiri puuskissa peräti 60 solmuun.

 

- Osasimme odottaa vaikeita sääolosuhteita, ja niitä on todella riittänyt, toteaa majuri Elonheimo. Koska harjoitustapahtuma on luonteeltaan joustava, emmekä ole riippuvaisia yhdestä etukäteen sovitusta skenaariosta, lentokierrokset voidaan toteuttaa aikatauluja muuttamalla ja sopeuttamalla toimintaa vallitseviin olosuhteisiin.

 

Valmisteluvaiheen vaivannäkö tuottaa tulosta

 

Harjoituksen lentotoiminnan käynnistyminen suunnitelmien mukaan on edellyttänyt onnistunutta perustamis- eli deployment-vaihetta. Yksi Islannissa tapahtuvan harjoittelun eduista on juuri perustamis- ja purkuvaiheista saatava kokemus.

 

- Perustamisvaiheessa tehty työ on hoidettu ammattitaitoisesti, arvioi Elonheimo. Sen ansiosta, että etujoukot ovat hoitaneet perustamisvaiheen kunnialla, emme ole hukanneet yhtään lentopäivää, vaan päässeet aloittaman harjoittelun täysin aikataulussa.

 

Harjoituksen kokonaisvahvuus on noin 260 henkilöä. Suomen harjoitusosasto on jaettu kahteen vajaan 70 hengen osastoon, joka vaihdetaan harjoituksen puolivälissä. Näin harjoituskokemusta saadaan mahdollisimman monelle ja hallitun rotatoinnin toteuttamista voidaan testata käytännössä.

 

NH90-helikopterit hälytysvalmiudessa

 

Iceland Air Meet harjoitukseen osallistuvat Maavoimien NH90-helikopterit ja niiden miehistöt ovat harjoituksessa keskeisessä roolissa turvallisuuden varmistamisessa. Jokaisen hävittäjien tekemän lentokierroksen aikana yksi NH90-helikopteri on hälytysvalmiudessa.

 

Lisäksi helikopterit tekevät päivittäin erilaisia harjoituksia niin maalla kuin merelläkin. Ensimmäisenä harjoitusviikonloppunaan NH90-helikopterit olivat lisäksi tukemassa paikallisia viranomaisia Reykjavikin pohjoispuoliselle merialueelle suuntautuneessa etsintätehtävässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/pohjoismaiden_ulko_ja_puolustusministerit_tutustuivat_iam_2014_harjoitukseen

 

Pohjoismaiden ulkoministerit julkistivat Reykjavikissa 12. helmikuuta yhteisen julkilausuman, jossa maat sitoutuvat ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön vahvistamiseen muun muassa kriisinhallintaan, arktisiin kysymyksiin ja kyberturvallisuuteen liittyen. He myös tutustuivat yhdessä puolustusministerien kanssa Iceland Air Meet 2014 -harjoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat tiedottaa: Pohjoismainen lentoharjoitus Islannissa vietiin menestyksellä päätökseen

 

 

Vapaa julkaistavaksi

 

 

Islannissa 3. helmikuuta käynnistyneen Iceland Air Meet 2014 -harjoituksen lentovaihe on päättynyt. Pohjoismaisena NORDEFCO-yhteistyönä toteutettu tapahtuma täytti sille asetetut tavoitteet. Pääosa harjoituksen henkilöstöstä palaa kotimaahan 21. helmikuuta. Purkuvaihe kestää noin viikon.

 

Suomen harjoitusosastoon kuuluneet viisi Ilmavoimien F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää lennetään Suomeen ja kaksi mukana ollutta Maavoimien NH90-helikopteria laivataan Islannista Norjaan ja lennetään edelleen Ruotsin kautta kotimaahan. Helikoptereiden ja varaosakonttien siirto-operaation on määrä alkaa laivakuljetuksella viikolla 9.

 

Islannin harjoituksessa oli mukana reilut 20 lentokonetta ja helikopteria. Suomen osaston lisäksi mukana oli Ruotsi seitsemällä JAS Gripen -hävittäjällä. Norjan osastoon kuului kuusi F-16 -konetta.

 

Harjoitukseen osallistui lisäksi ilmatankkauskalustoa Ruotsista, Hollannista sekä Yhdysvalloista. Myös sotilasliitto Nato tuki Iceland Air Meetin toteuttamista AWACS-johtokoneella. Isäntämaa Islannin rannikkovartiosto oli mukana helikoptereilla ja pinta-aluksilla.

 

Suomesta harjoitukseen osallistui porrastetusti kaksi noin 60 sotilaan osastoa. Henkilöstön jakaminen kahteen rotaatioon mahdollisti sen, että henkilökohtaista harjoituskokemusta sai mahdollisimman moni.

 

 

Pohjoismaista yhteistyötä ja kriisinhallintakykyä

 

Harjoituksen kansallisena tavoitteena oli syventää ohjaajien, taistelunjohtajien sekä teknisen henkilöstön osaamista yhteispohjoismaisessa toimintaympäristössä sekä kehittää ilmavoimien kriisinhallintakykyä.

 

- Näissä tavoitteissa onnistuttiin hyvin ja harjoitusohjelma saatiin vietyä läpi suunnitellusti. Ajoittaisista vaativista tuuliolosuhteista huolimatta Islannin sää oli vuodenaikaan nähden pääosin hyvä ja päivittäin päästiin lentämään 2-3 kierrosta yleensä 10-12 hävittäjän osastoilla, toisen harjoitusosaston johtajana toiminut everstiluutnantti Tommi Keränen summasi.

 

Lentotehtävät suoritettiin Islannin Keflavikin tukikohdasta, joka sijaitsee vajaan 50 kilometrin päässä pääkaupunki Reykjavikista. Harjoituksessa lennettiin MLU2-tasoon päivitetyillä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä ja Maavoimien NH90-helikoptereilla.

 

 

Islannissa "Cross Border -harjoitus" kolmesti päivässä

 

Harjoituksen yhteispohjoismainen konsepti on tuttu Suomen, Ruotsin ja Norjan ilmatiloissa lennettävistä Cross Border -kierroksista, joita toteutetaan lähes viikoittain. Kotimaan oloissa eri maiden osastot nousevat ilmaan omista kotitukikohdistaan, kohtaavat sovitussa ilmatilassa ja palaavat takaisin kotitukikohtaansa.

 

- Merkittävä ero kotimaasta käsin suoritettavaan harjoitteluun syntyy toiminnan volyymissä. Kun Suomesta käsin teemme vastaavaa viikoittain, voitiin sama tehdä täällä jopa kolme kertaa päivässä kolmen viikon ajan, Keränen tiivisti.

 

- Myös kasvokkain harjoituskumppaneiden kanssa tehtävä ilmaoperaatioiden valmistelu ja suorituksista saatava sekä annettava palaute parantaa lopputulosta ja kehittää menetelmiä edelleen, Keränen arvioi.

 

 

NH90-helikopterit tärkeässä roolissa

 

Harjoituksessa mukana olleet kaksi Maavoimien NH90-helikopteria olivat keskeisessä roolissa lentotoiminnan turvallisuuden varmistamisessa. Jokaisen hävittäjien tekemän lentokierroksen aikana yksi NH90-helikopteri oli hälytysvalmiudessa etsintä- ja pelastuspalvelutehtävään. Kopterit mahdollistivat samalla hävittäjäosastoille huomattavasti laajempien meren ylle sijoitettujen harjoitusalueiden käytön.

 

Helikopterit ja miehistöt suorittivat lisäksi useita vaativia meri- ja vuoristopelastusharjoituksia yhteistyössä Islannin rannikkovartioston henkilöstön, pinta-alusten ja helikopterin kanssa. Atlantin valtameren erittäin vaativat olosuhteet loivat koneiden lentäjille, pintapelastajille, kuormamestareille ja tekniselle henkilöstölle poikkeuksellisen harjoitusympäristön. Toiminnasta saadut opit voidaan hyödyntää suoraan kansallisen puolustuksen ja mahdollisten virka-aputehtävien tueksi kotimaassa.

 

- Helikoptereiden toiminnasta, käyttövarmuudesta ja työn korkeasta laadusta saatu palaute on ollut erittäin positiivista kaikilta suunnilta. On huomioitava, että tämä oli ensimmäinen niin sanottu combined joint –operaatio, jossa Suomen Maavoimien kopterit, Ilmavoimat sekä kansainväliset harjoituskumppanit ja isäntämaa tekivät yhteistyötä tässä laajuudessa, Keränen korosti.

 

Suomi sai Iceland Air Meet -harjoituksesta merkittävää kokemusta myös operaation perustamis- ja purkuvaiheen aikaisesta kansainvälisestä yhteistoiminnasta, kuten logistiikan suunnittelusta ja toteutuksesta sekä henkilöstön hallitusta kierrättämisestä operaation aikana.

 

 

Norjalla vastuu Naton ilmavalvontatehtävästä

 

Islannin ilmatilan valvonnasta vastaa Nato, joka otti tehtävän hoitaakseen Yhdysvaltojen suljettua tukikohtansa Keflavikissa vuonna 2006. Jäsenvaltio Norjan ilmavalvontavuoron yhteydessä järjestettyyn Iceland Air Meet –harjoitukseen osallistuneiden Suomen ja Ruotsin joukot eivät ottaneet Islannissa osaa Naton ilmavalvontatehtäviin, eikä Suomen ja Ruotsin koneissa ollut ladattuja aseita.

 

Naton Saksassa toimiva Udemin johtokeskus toimi harjoituksen koordinaattorina. Suomen joukot toimivat puolestaan Air Meetin norjalaisen johtajan ohjauksessa, mutta säilyvät koko ajan kansallisessa johdossa.

 

Ilmavoimien puolesta harjoituksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Satakunnan Lennosto.

 

- Harjoitus oli haastava ja mielenkiintoinen kokemus. Islanti tarjosi vaativan merellisen harjoitusympäristön ja laajan ilmatilan hävittäjäosastojen käyttöön. Yhteistoiminta isäntämaan kanssa oli luontevaa ja saumatonta. Kaikkiaan positiivinen kokonaisuus, Keränen tiivisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neljä Hornettia Suomesta on saapunut Islantiin pari päivää sitten suorittamaan 3 viikon mittaista tehtävää.

Lainaa

Four Hornets touched down in Iceland on Jan. 24, 2025 for a three week detachment. It is the first time Finland has contributed to the Icelandic Air Policing mission since becoming a NATO member.

Fighter Squadron 11 of the Lapland Air Wing, usually based at Rovaniemi Airport, is providing the aircraft and most of the 50 personnel for the deployment. The squadron recently completed an extensive training program during Exercise Cobra Warrior 24-2.

The detachment will be locally directed by the Control and Reporting Centre (CRC) at Keflavik, which oversees a network of four air defense radars located around the island nation. These remotely operated radar stations were constructed by NATO and funded by the U.S. Air Force until the withdrawal of permanent U.S. forces from Iceland in 2006. Today they are operated by the Icelandic Coast Guard, but they remain part of the NATO air defense network and are under the jurisdiction of the Combined Air Operations Center (CAOC) at Uedem, Germany.

https://theaviationist.com/2025/01/26/finnish-f-a-18-hornets-first-icelandic-air-policing-deployment/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten menee finanssipolitiikka näiden maiden suojaamisessa, joilla ei ole omia hävittäjiä mutta jotka kuitenkin kokevat, että haluavat joitain hävittäjiä taivaalleen? En löytänyt päivystävälle hornetille julkaistua vuorokausihintaa mistään pv:n hinnastosta, mutta asiaa ehkä säätelee joku muu sopimus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään