Harri Heikkilä

Hyppylentäjän lupakirjavaatimusten tulkintaa Briteissä

389 viestiä aiheessa

Millähän tavalla video jonkun mainitun henkilön kunniaa loukkaa (kenen?) ja missä kohdassa se tarkalleenottaen tapahtuu? Esitetäänkö videolla jokin henkilöön kohdistuva valheellinen väite tai vihjaus niin, että se on vieläpä omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle, tai halventaako video muuten mainittuja henkilöitä olennaisesti?

 

Se minua kyllä jäi ihmetyttämään, että kuka oli se kohdassa 1:28 mainittu "M****, joka antoi luvan SUI ry:lle toimia experimentalilla." Tietääkseni suomalainen ilmailun lupajärjestelmä ei tunne tällaista lupaa. Koneelle annetaan (väliaikainen) lupa ilmailuun, mutta niin se annetaan muillekin harrasterakenteisille koneille. Experimentalilla "toimiminen" (mitä se sitten onkaan) ei vaadi erillistä lupaa.

 

Väliaikaisessa luvassa voi olla erikseen sallittu esimerkiksi laskuvarjohyppääjien kuljettaminen, mutta nämä kuuluvat tällöin erilliseen hyväksyttyyn koelento-ohjelmaan ja ovat tarpeen koelentojen tekemiseksi. Luvassa ilmailuun voi olla samoin mainittuna hyväksyntä laskuvarjohyppyihin (perustuen lennettyyn koelento-ohjelmaan), mutta edelleenkään se ei ole operatiivinen hyväksyntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noille lakiesityksillä ei taas ole hirveästi painoarvoa kuinka asia pitäisi tulkita.

 

Ahaa. Millä perusteella sitten arvioitaisiin onko jokin toiminta "kaupallista lentotoimintaa" tai ei?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väliaikaisessa luvassa voi olla erikseen sallittu esimerkiksi laskuvarjohyppääjien kuljettaminen, mutta nämä kuuluvat tällöin erilliseen hyväksyttyyn koelento-ohjelmaan ja ovat tarpeen koelentojen tekemiseksi. Luvassa ilmailuun voi olla samoin mainittuna hyväksyntä laskuvarjohyppyihin (perustuen lennettyyn koelento-ohjelmaan), mutta edelleenkään se ei ole operatiivinen hyväksyntä.

 

Niin minun käsittääkseni se "operatiivinen hyväksyntä" löytyy ilmailumääräyksestä OPS M1-23, kohdasta 3.2. Sen mukaan tiettyjä lentotyön lajeja (mm. hinaus- ja hyppylennot) voidaan harjoittaa lentokoneella jolla ei ole lentokelpoisuustodistusta.

 

Hieman erikoista asiassa on se, että näin ei ihan käytännössä ole vaan asiassa on olemassa jonkinlaisia kätkettyjä lisärajoituksia.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin minun käsittääkseni se "operatiivinen hyväksyntä" löytyy ilmailumääräyksestä OPS M1-23, kohdasta 3.2. Sen mukaan tiettyjä lentotyön lajeja (mm. hinaus- ja hyppylennot) voidaan harjoittaa lentokoneella jolla ei ole lentokelpoisuustodistusta.

 

 

Silloin lupaa ei ole myäntänyt yksittäinen virkamies, vaan yleinen (tässä tapauksessa pikkukakkosen tekemä) normi sallii sen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviastar Helsinki Oy:n (=4k skyexperience) facebook-sivulle näyttää ilmestyneen pitkähkö syystiedote, joka sivuaa tätä asiaa.

 

Kun kausi 2013 oli alkamassa, tiedustelimme suullisesti eräältä asian kanssa läheisesti tekemisissä olevalta Trafin virkamieheltä mahdollisuudesta käyttää 4k:n toiminnassa yksityislentäjiä (PPL-lupakirja). Keskustelun yhteydessä kävi ilmi, että asialle ei hänen mukaansa ollut mitään varsinaista estettä. Kuitenkin vain noin kolme kuukautta myöhemmin yrityksemme edustajaa uhattiin lupakirjan menettämisellä, mikäli näin toimittaisiin. Go figure!?

 

Kesällä kävimme jälleen keskustelemassa Trafin edustajien kanssa aiheeseen liittyvistä kysymyksistä. Olimme jo aiemmin pyytäneet Trafia varmistumaan asiamme käsittelyyn osallistuvien virkamiesten riippumattomuudesta, sillä tiesimme olimme asiasta hieman huolissamme. Asiamme käsittelyyn Trafissa osallistuva virkamies kun työskentelee sivutoimisesti kilpailevassa yrityksessä ja on mukana myös joidenkin laskuvarjokerhojen toiminnassa.

 

Kun ko. virkamiehen esimies oli Trafin suulla ilmoittanut, että asiassa ei ole mitään ongelmaa ja käytäntö on normaali, suhtauduimme asiaan vielä melko neutraalisti. Kun seuraavan parin tunnin aikana sama virkamies oli lausunut laskuvarjokerhojen tosiasiallisesta toiminnasta täysin paikkaansa pitämättömiä asioita, hiipi jo rauhallisemmankin kaverin mieleen kysymys siitä, oliko kyseisen virkamiehen tietojen puutteellisuus tahallista vai tahatonta?

 

- tai PDF-tuloste sivusta, jos ei facebookiin välitä koskea: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61350851/ff/syystiedote_aviastar_helsinki_oy_2013_10_01.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviastar Helsinki Oy:n (=4k skyexperience) facebook-sivulle näyttää ilmestyneen pitkähkö syystiedote, joka sivuaa tätä asiaa.

 

Huoh...

Mahtanee tuokin kirjoitus johtua kateudesta ja omien etujen tavoittelusta keinoja kaihtamatta. Yhdistykset kun tavoittelevat varainhankinnallaan yhdistyksen omaa toimintaedellytystä eikä yhdistyksen yksittäisien jäsenien etuja. Tuskin kovinkaan monen yrityksen työntekijät lähtevät töihin talkoilla ilman palkkaa kun taas yhdistyksissä tämä on täysin normaali käytäntö. Suuri kansa kyllä tietää yhdistysten ja yritysten eroista yllättävän paljon, jopa hekin, jotka päättävät käyttää yhdistyksen palveluita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No noista sairaan pitkistä kirjoituksista jotenkin tulee ilmi, että ne kerhojen hyppyyttäjät (mesut?) ja lentäjät saavat samanlailla liksaa ku noi kaupallisten ja niitä saa kuitenkin lennättää jollain experimental-härpäkkeillä ja ppl-lupakirjalla kun yrittäjiltä (yrittäjältä?) vaaditaan tyyppihyväksytty kone ja ammattilentäjiä.

 

Onko se väärin vai oikein, eos.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh...

Mahtanee tuokin kirjoitus johtua kateudesta ja omien etujen tavoittelusta keinoja kaihtamatta. Yhdistykset kun tavoittelevat varainhankinnallaan yhdistyksen omaa toimintaedellytystä eikä yhdistyksen yksittäisien jäsenien etuja. Tuskin kovinkaan monen yrityksen työntekijät lähtevät töihin talkoilla ilman palkkaa kun taas yhdistyksissä tämä on täysin normaali käytäntö. Suuri kansa kyllä tietää yhdistysten ja yritysten eroista yllättävän paljon, jopa hekin, jotka päättävät käyttää yhdistyksen palveluita.

 

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että yritys voi olla kateellinen, tai että yrityksellä voisi olla ylipäätään tunteita tai tuntemuksia? En tiedä, paljonko olet asiaan mahdollisesti perehtynyt, mutta vaikuttaako Trafin toiminta asiassa rationaaliselta tai hyvän hallintotavan mukaiselta?

 

Monessa yhdistyksessä normaali tapa on ollut, että toimintaan osalliset ovat saaneet pimeää palkkaa, laskuvarjokerhossa tämä voi tapahtua esimerkiksi maksuhelpotuksin, ilmaisilla hyppylipuilla, majoitusedulla, ruokaedulla yms. Purjelentokerhossa tämä voi tapahtua ilmaisilla vinttauksilla, tai antamalla vinttauksista / hinauksista alennusta. Moottorilentokerhossa saatetaan lentää ilmaiseksi tai alennetulla hinnalla. Toki on olemassa yhdistyksiä, joissa tälläistä ei tapahdu, mutta onko se muka vallitseva käytäntö ilmailualan yhdistyksissä?

 

Niin, ja mitä helvetin yhdistystoimintaa tai kerhotoimintaa se sellainen on, jossa äänivaltaisia jäseniä on pieni rypäs koko yhdistyksestä? Meinaatko ihan oikeasti, että siinä tavoitellaan puhtaasti "yhdistyksen etua"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että yritys voi olla kateellinen, tai että yrityksellä voisi olla ylipäätään tunteita tai tuntemuksia? En tiedä, paljonko olet asiaan mahdollisesti perehtynyt, mutta vaikuttaako Trafin toiminta asiassa rationaaliselta tai hyvän hallintotavan mukaiselta?

 

Monessa yhdistyksessä normaali tapa on ollut, että toimintaan osalliset ovat saaneet pimeää palkkaa, laskuvarjokerhossa tämä voi tapahtua esimerkiksi maksuhelpotuksin, ilmaisilla hyppylipuilla, majoitusedulla, ruokaedulla yms. Purjelentokerhossa tämä voi tapahtua ilmaisilla vinttauksilla, tai antamalla vinttauksista / hinauksista alennusta. Moottorilentokerhossa saatetaan lentää ilmaiseksi tai alennetulla hinnalla. Toki on olemassa yhdistyksiä, joissa tälläistä ei tapahdu, mutta onko se muka vallitseva käytäntö ilmailualan yhdistyksissä?

 

Niin, ja mitä helv**** yhdistystoimintaa tai kerhotoimintaa se sellainen on, jossa äänivaltaisia jäseniä on pieni rypäs koko yhdistyksestä? Meinaatko ihan oikeasti, että siinä tavoitellaan puhtaasti "yhdistyksen etua"?

 

Enhän minä tiedä kaikkea mitä tuolla tapahtuu. jos sinulla on pahempaa tietoa, niin pistä tutkintapyyntö poliisille. Kyseessä kun ei ole säännöstön tai viranomaisen toimimattomuudesta, vaan ihan rikoksista jos näin oikeasti on. Vaikka joidenkin huhujen mukaan jossakin kirjeessä olisi viranomaisia jo syytetty puolueelliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enhän minä tiedä kaikkea mitä tuolla tapahtuu. jos sinulla on pahempaa tietoa, niin pistä tutkintapyyntö poliisille. Kyseessä kun ei ole säännöstön tai viranomaisen toimimattomuudesta, vaan ihan rikoksista jos näin oikeasti on.

 

Tutkintapyyntö poliisille mistä? Eihän siinä mitään rikollista ole, että perustaan yhdistys, jossa on hihavakiolla ravistaen 3-10 äänivaltaista jäsentä, ja sitten siihen otetaan mukaan kymmeniä tai satoja "klubijäseniä" joilla ei ole minkäänlaista päätösvaltaa yhdistyksessä - ja sen jälkeen näille äänivallattomille myydään hyppylippu- ja tandempalveluita eikun siis, ensin myydään se tamdemhyppy ja jäseneksi liitytään vasta sen jälkeen, koska se on edellytys hypyn suorittamiselle "kerhotoimintana".

 

Vaikka joidenkin huhujen mukaan jossakin kirjeessä olisi viranomaisia jo syytetty puolueelliseksi.

 

Syytetty puolueelliseksi, vai pidetty esteellisenä (jäävinä) käsittelemään asiaa? Myös puolueettomasti asiaa hoitava voi eturistiriidan takia olla esteellinen käsittelemään tai valmistelemaan asiaa viranomaisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole rikosta niin ei ole sitten rangaistustakaan, että mitäs tässä jauhamaan tyhjänpäiväisestä asiasta.

Heh, hyvin sanottu. :thmbup:

 

Ja anteeksipyynnöt Tatulle, kun mulla ei taaskaan ollut mitään sanottavaa, vaan peesasin toista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Briteissä(kin) on huomattu, että hyvä dropzonebisnes täytyy jatkossa, ei yhtiöittää, vaan kerhoistaa, jotta toimintaedellytykset säilyisivät ennallaan:

 

This means, given the direction of the UK CAA, that if a parachute organisation wishes to continue to use pilots holding a PPL(A) that organisation must turn itself into a "Club", or indeed if it does not wish to subject itself to the more onerous CAT or Part-SPO Regulations it must turn itself into a "Club". Many of these organisations are businesses that have been built up over many years facilitating, and in many cases subsidising, continuation & progression. Rather than operate as a "Club" some are opting to go "Commercial" and so are unable to utilise pilots holding a PPL(A).

 

(linkki keskusteluun tuossa ylempänä)

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään