Pekka Holopainen

Miten "heikompi aines" eliminoidaan?

87 viestiä aiheessa

Heh, natsikortin jo käytit, joten aika kaivaa hiasta "Väärin äänestetty" -kortti. Tuo on Pekka aika vaarallinen tie, samoin kuin hatusta vedetyt köyhien määrät; olet varmaan huomannut että ainakaan tällä foorumilla punapopulismisi ei oikein uppoa. Kannattaa kääntyä vaikkapa Suoli24:n puoleen: se on täynnä työttömiä viiden lapsen kotiäitejä joilla on aikaa vinkua maailman epäreiluudesta sekä hyvinvointivaltion alasajosta lasten ollessa subjektiiviseen ph-oikeuteen perustuvassa päivähoidossa.

Aika etevää porukkaa osa täällä. Ilman mitään sarvia ja hampaita, Pekan kirjotukset tässä tredissä on ollut asiallisia, provosoitumattomia ja pahimmillaankin suurin synti on se, että on käyttänyt "vääriä" määritelmiä jostain köyhyydestä. Haloo.

Suoli24:lla ja asiallisilla kirjotuksilla on vähän tekemistä toistensa kanssa. Olen huomannut, että ihmiset katsoo asiakseen haukkua melko julkisestikin jos sattuu olemaan eri  mieltä. Punapopulisti, kommari? Minäkin olen varmaan sitten kommari punapopulisti kun löydän punaisen langan noista Pekan kirjotuksista :D. Tai joku muu inhottava neukku-kuuba lover, eikö?

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt (Pekka, ole hyvä ja korjaa), niin Pekalla vanhempana soturina näyttäs olevan vähän samantyyppinen toive siitä, miten tämän maan asioita pitäis hoitaa, kuin itselläni. Se ei ole toive kommunistidiktatuurista enkä usko, että sillä on mitään tekemistä Kuuban tai ex-NL:n kanssa. Oma toive on, että maan päättäjät ohjaisivat enemmän rahaa sinne, missä nähdään tällä hetkellä suuria ongelmia. Esim lasten ja nuorten mielenterveystyö. Ja sosiaali ja terveystoimi yleisellä tasolla. Lisäksi jotkut infraan kuuluvat perusjutut kuten tiestön kunto huolettaa. Rahaa tuntuu olevan loputtomiin erilaisten kompleksisten ja aika abstraktienkin asioiden tukemiseen, mutta oman maan julkistalouden ongelmat eivät näyttäydy pääministeripuolueelle asioina, joihin tulisi kansan kollektiivina lainkaan panostaa.

Mää en osaa sanoa, onko tämä foorumi niin paljon "parempi" kuin minä, kaikkine super-tietäjineen, että tosiaan tämmösen puolivillasen, ilman ensimmäistäkään lähdeviitettä olevan bullshit-proosan kirjottaminen on epäsuotavaa, jopa lähes rikollista. Muutama noista kommenteista on kuitenkin niin huvittavia, että myötähäpeää tunnen tällä puolen näppistä. Natsikortti esim tässä kokoomusnuor-johtajan ulostulossa ei ole "natsikortti". Hän esitti asian lähes täsmälleen sillä tavalla, kuin 40-luvun alun Saksassa asiaa myös pyöriteltiin. Olen itse käynyt tutustumassa Auschwitzin, Buchenwaldin, Sachsenhausenin ja Theresienstadtin keskitys- ja tuohoamisleireihin, ja on käsittämätöntä, että tollasta läppää voi joku ko. asemassa oleva henkilö heittää vakavissaan.

Väärin äänestetty -kortti ei myöskään ole tuulesta temmattu. Miten se, Mikko, sinun maailmankuvaan sopii se ajatus, että olisit esim duunarina jossain monikansallisessa yrityksessä, sanotaan noin 30-35,000 euron vuosituloilla. Ja samalla äänestäisit sellaista puoluetta, jonka politiikka ruokkii kaikkea sitä, mistä kahvitunnilla kiroat "herrat" alimpaan haadekseen? Olen sitä mieltä, että monet ihmiset eivät erota puoleiden välillä olevia perustavanlaatuisia eroja, ja tämän ovat myös puolueiden johtohahmotkin useaan kertaan todenneet. Sataa kenen laarin sataa, mutta esim. Kokoomuksen politiikka ei voi mielestäni olla suoranaisesti ihan jokaista kansanryhmää taikka tuloluokkaa tukevaa. Silti näistä ryhmistä sataa heidänkin laariin paljon ääniä. Mielestäni siinä on jonkinlainen omituisuus, ja koska ihmiset eivät ole tyhmiä niin tietämättömyys tai ymmärtämättömyys on yksi mahdollinen selitys. Ei tietenkään mikään "absoluuttinen fakta"  ;D.

Minä en kummiskaan itse vänkää sen perään, että tilanne olisi jotenkin väärin tai kestämätön. Asioilla on tapana järjestyä. Mutta saan sitä silti surkutella, koska minusta se on vaan hanurista, mihin suuntaan maata nyt viedään.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paras vaikutus pienellä rahamäärällä saadaan silloin, kun se kohdennetaan huonoimmassa asevassa olevaan ryhmään.

Niinpä. Ei verojen keventäminen tulojen yläpäässä juuri lisää rahan kiertämistä kotimaassa. Hankitaan ylellisyystarvikkeita, jotka on valmistettu ulkomailla ja pahimmassa tapauksessa myyntiportaissa ansiot saadaan pääomatuloina. Alapäässä joudutaan miettimään mistä paikallisia työllistävästä palvelusta joudutaan tinkimään.

Pari kertomusta nykypäivän Suomesta:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talta-tuntuu-olla-koyha

https://www.facebook.com/notes/sanna-uusi-sepp%C3%A4/toimeentulotuki-tuo-ilmaisen-rahan-l%C3%A4hde-laiskoille/10151186602095890

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt (Pekka, ole hyvä ja korjaa), niin Pekalla vanhempana soturina näyttäs olevan vähän samantyyppinen toive siitä, miten tämän maan asioita pitäis hoitaa, kuin itselläni. Se ei ole toive kommunistidiktatuurista enkä usko, että sillä on mitään tekemistä Kuuban tai ex-NL:n kanssa. Oma toive on, että maan päättäjät ohjaisivat enemmän rahaa

...

Ei ole mitään korjattavaa. Olen paljolti samaa mieltä noista asioista kuin sinäkin. Kiitos siitä, kun puolustit minua loan heitolta. Toisaalta olen tottunut sellaiseen ja jätän ne aina omaan arvoonsa. Monta kymmentä vuotta peruskoulun yläkoulun (entinen yläaste) opettajana on kyllä parkinnut nahkan jo ihan riittävästi. ;D Nyt olen eläkkeellä ja nautin mm. hiljaisuudesta.

Tämän ketjun aloituksen aikaansaanut kokoomusnuorten johtaja esiintyi eilen illalla TV1:n ajankohtaislähetyksessä ja pyysi siinä julkisesti anteeksi sanavalintojaan. Näin ollen se asia on ainakin minun osaltani loppuun käsitelty. Yllättävän suuri kohu siitä on noussut muuallakin, koska oikein television uutiskynnys ylittyi. Toimittaja yritti udella Schubakilta mitä hän sitten tarkoitti lausunnollaan. Se ei kyllä vieläkään täysin selvinnyt minulle, jos se ei ollut sitä miten asian tulkitsin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka, taisit lahtea vaaraan suuntaan alkuolettamuksessasi, kun kysyit miten heikomoi aines "eliminoidaan", kun tuo alkuperaisen lausunnon aivopierun sisalto yritti ilmeisesti olla enemmankin, etta miten heikomman aineen lisaantymista ei pitaisi tukea. Ihan validi ajatus, noin teoriassa. Kaytannossa mahdotonta, sellaista mitattavaa suuretta kun ei ole, jolla ko heikkous tai vahvuus mitataan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaamatta yhtaan aiempaa Pekan viestia, niin Suomen merkittavana ongelmana on se, etta siita on tullut tytaryhtiotalous. Yritykset myydaan, esimerkiksi perustajien elakoityessa, ulkomaille, koska Suomessa ei ole paaomia. Siita on enaa lyhyt matka tuotannon siirtamiseen muualle.

Paaomat on aiempina vuosikymmenina verotettu niin rankasti, etta Suomesta ei loydy riittavasti investoijia.

Vaikka olemmekin asiasta melkolailla samaa mieltä, niin tuotannon suhteen omistajuudella on vähemmän merkitystä kuin työn tehokkuudella (tuotettu lisäarvo per tunti) ja työn kokonaiskustannuksilla. Ranskassa suurin osa teollisuuden työnantajista on paikallisessa omistuksessa, mutta maailman korkeimmat työn sivukulut yhdistettynä heikkoon tuottavuuskehitykseen ovat jatkuvasti vähentäneet investointeja sinne. Tietysti ulkomainen omistaja usein (ei toki aina) ajattelee usein rationaalisemmin, joten tuotanto saattaa siirtyä aikaisemmin pois, jos se muualla kannattaa paremmin.

Mitä tulee pääoman verotukseen, niin ei Suomessa ole koskaan ollutkaan kunnon pääomia, siksi suurimmalla osalla Suomen suuryrityksista onkin vähintään juuret valtio-omistuksessa. Juurikin tästä johtuen onkin tärkeää pitää yritystenh ja pääomien verotus kohtuullisena, jotta Suomessa voidaan kompensoida tätä historiallista puutetta. Nykyään  nämä verot ovatkin kansainnvälisessä vertailussa kilpailijamaihin melko kohtuullisia, mutta koko ajan pitää huomioida maailman kehitys, Ruotsi esimerkiksi juuri laski omaa yhteisöveroprosenttiaan. USA on surullinen esimerkki siitä, mihin ylikorkea yhteisöverotus johtaa, ei kansainvälisillä markkinoilla toimivien jenkkifirmojen ole mitään järkeä maksaa riistoveroja sinne, kuten ne eivät toki teekään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kääntyä vaikkapa Suoli24:n puoleen: se on täynnä työttömiä viiden lapsen kotiäitejä joilla on aikaa vinkua maailman epäreiluudesta sekä hyvinvointivaltion alasajosta lasten ollessa subjektiiviseen ph-oikeuteen perustuvassa päivähoidossa.

Toi subjektiivinen ph-oikeus on kyllä tosiaan varsin ongelmallista tuossa tapauksessa, tosin käsitteet "työtön" ja "kotiäiti" eivät oikein istu yhteen koska määritelmän mukaan kotiäiti ei voi olla työtön. Toki työtön voi olla täysin työhaluton ja olla kotona sohvalla istuva äiti. Näin nettoveronmaksajan näkökulmasta on tosin parempi että se nainen istuu kotona hoitamassa viittä lasta, sillä esimerkiksi Helsingissä yksi päivähoitopaikka (kokopäiväinen) maksaa 924 eur/kk kaupungille, joten äipän bruttotulojen pitäisi liikkua jossain 12.000 eur/kk paikkeilla että maksetut verot vastaisivat päivähoidon kustannuksia. Jos yhteiskunta haluaa pysyä elinvoimaisena, niin jostain niitä skidejä on tultava, ja jollain tavalla kansantalous maksaa niiden kustannukset, joko niin että äitien (tai kuka niitä lapsia hoitaakaan) työpanos poistetaan kansantalouden käytöstä tai sitten että yhteiskunta järjestää lapsille hoitopaikan. Väärinkäytöksiä on toki jokaisessa systeemissa aina ja omasta mielestäni ei pitäisi luoda insentiivejä järjestelmän väärinkäyttöön. Mikä sitten on oikea määrä lapsia joita yhteiskunnan pitäisi tukea ja missä menee yksilön oman vastuun raja, ts. kuinka mones lapsi pitäisi "kustantaa itse"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

panorama_PalkkaOstovoima.jpg

Näitä taulukoita katsellessa täytyy muistaa eräs perusasia. Suomi on Länsi-Eurooppaa vain kulttuurillisesti, ei (talous)maantieteellisesti. Vertailuryhmä pitäisi olla Ruotsi ja Norja samankaltaisen yhteiskuntarakenteen sekä pohjoisen sijainnin vuoksi ja muut Itä-Euroopan maat. Vertailu Keski-Euroopan maihin niiden sijainnin ja maailmankaupan keskeisen aseman vuoksi ei ole mielekäs.  On selvää, että täällä pohjoisessa periferiassa ei kultaa vuolla. Siihen nähden ollaan pärjätty ihan kivasti, eikö vaan?

Akavalainen edunvalvontalehti tuossa saa asiat näyttämään huonolta ja se on niiden toiminnan tarkoituskin. Ottaisin minäkin akavalaisena lisää ostovoimaa.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun aloituksen aikaansaanut kokoomusnuorten johtaja esiintyi eilen illalla TV1:n ajankohtaislähetyksessä ja pyysi siinä julkisesti anteeksi sanavalintojaan. Näin ollen se asia on ainakin minun osaltani loppuun käsitelty. Yllättävän suuri kohu siitä on noussut muuallakin, koska oikein television uutiskynnys ylittyi. Toimittaja yritti udella Schubakilta mitä hän sitten tarkoitti lausunnollaan. Se ei kyllä vieläkään täysin selvinnyt minulle, jos se ei ollut sitä miten asian tulkitsin.

Pekka

Siellä on taidettu puolueen sisällä eliminoida, jos nyt ei "heikomman " niin ainakin puolueelle epämiellyttävän aineksen lausunnot julkisuudessa..... 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka, taisit lahtea vaaraan suuntaan alkuolettamuksessasi, kun kysyit miten heikomoi aines "eliminoidaan", kun tuo alkuperaisen lausunnon aivopierun sisalto yritti ilmeisesti olla enemmankin, etta miten heikomman aineen lisaantymista ei pitaisi tukea. Ihan validi ajatus, noin teoriassa. Kaytannossa mahdotonta, sellaista mitattavaa suuretta kun ei ole, jolla ko heikkous tai vahvuus mitataan.

Se otsikko oli vain kärjistys (minulla on sellainen "huono tapa") suuntaan, jonka tuo toi mieleeni ja näköjään monen muunkin mieleen. Toki ymmärsin mitä hän yritti sanoa, mutta en minä kannata sitä lapsilisien poistoakaan, sillä se vain veisi asioita edelleen huonompaan suuntaan. Korkeintaan voisi harkita jotain tulorajaa (sen voi mitata), mutta sekin veisi eri suuntaan kuin mikä lapsilisien alkuperäinen tarkoitus oli.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta teollisuusimuri niin varmasti kestää normi käytössä sen 20v. ;)

Eikä auton imuroinnissa mene kauaa, kun imurissa on riittävästi tehoa. Mutta mistä nykyään OIKEASTI laadukas läppäri? Ennen eräskin Compaq- läppäri kesti paljollakin käytöllä ehkä 7-8 vuotta (okei, olihan se silloin jo aika tehoton uusiin ohjelmiin).

Työttömyystukiin en ota kantaa, sillä päivääkään en ole sellaista nostanut (pätkätöitä sen sijaan).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä auton imuroinnissa mene kauaa, kun imurissa on riittävästi tehoa. Mutta mistä nykyään OIKEASTI laadukas läppäri? Ennen eräskin Compaq- läppäri kesti paljollakin käytöllä ehkä 7-8 vuotta (okei, olihan se silloin jo aika tehoton uusiin ohjelmiin).

Työttömyystukiin en ota kantaa, sillä päivääkään en ole sellaista nostanut (pätkätöitä sen sijaan).

Lenovon x-sarja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään