Esa Sairio

Tuulettimien nopeuden nosto/väylänopeus

47 viestiä aiheessa

Aiemmin kerroin täällä että nostettuani BIOSISTA väylänopeuden vakiona olleesta 266 MHz:tä 333 MHz:iin (muistit uusittu samalla) sain frameratea FS:ään lisää noin 6% eli ihan mukavasti.

 

Mutta muutaman minuutin FS- käytön jälkeen (raskas kuormitus: reaalisää, lennonjohto, MD 11 jne) tietokone sammutti itse itsensä ja käynnisti sitten Windowsin uudelleen. Syy lienee ylikuumentuminen. Sain ohjeen päivittää BIOS ja näin teinkin asiantuntijan avulla.

 

Mutta tämäkään ei auttanut: Tietokone kaatuu FS:llä vastaavissa olosuhteissa edelleen noin 10 min lennon jälkeen - jos väylänopeus on tuo korotettu 333 MHz. Asiantuntija neuvoi tehostamaan tietokoneen jäähdytystä nostamalla BIOSISTA tuulettimen kierroslukua.

 

Miten tämä tehdään, onko järkevää? Vai riittäisikö se, että poistaa yhden metalliseinän tietokoneen kotelosta jotta ilma kiertäisi paremmin?

 

Ja näkeekö jostaion prosessorin lämpötilan konetta käytettäessä tai jopa FS:ää käytettäessä? Voisi katsoa, onko ongelman syy lämmön nousu.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuulettimen pyörimisnopeus ei ole BIOSista säädettävissä, ellei sinulla ole sitten joku erikoinen emolevy, mihin tuollainen ominaisuus on rakennettu. Tuulettimia saa kyllä ostaa eri nopeuksilla ja myös säädettäviä.

 

Kotelosta ei pidä seiniä poistaa, se vain huonontaa jäähdytystä. Sen sijaan kotelotuulettimia voi lisätä, jos on paikkoja vapaana. Jos sinulla ei ennestään ole yhtään kotelotuuletinta (eli ainoastaan virtalähteen tuuletin huolehtii kotelon ilmanvaihdosta), niin varmasti kannattaa lisätä. Kotelotuulettimia löytyy mm verkkokaupasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sellainen muistisääntö kannattaa lisätuulettimia asentaessa muistaa, että poistoilma ylhäältä ulos ja korvausilma alhaalta sisälle. Tällä saavutetaan optimaalinen ilmankierto eikä turhaan kierrätetä kuumaa ilmaa kotelon sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näkeekö jostaion prosessorin lämpötilan konetta käytettäessä tai jopa FS:ää käytettäessä? Voisi katsoa, onko ongelman syy lämmön nousu.

 

Itse käytän Motherboard Monitoria ja olen onnellinen.

 

Lisäksi voi olla tarpeellista/suositeltavaa hankkia paremmat siilet/tuulettimet prosessoriin/näytönohjaimeen. Omalla kohdallani ne tekivät koneestani vakaamman ja samalla hiljaisemman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä mustit laskea kerto lukun? koska prossut voivat käytä isompa FSB aika helpsti mutta jos alkat nosta Ghz määrä lämppö kyllä nopeasti tappa...

Toinen juttu konen ettuseinan maholisiman alhalla tuuletin ja toinen takaseinan kiini ylhällä virita niin että kylma ilme tule sissan etupuolesta ja lammin ulus takana. Ja muistit osta kunnon jäätytin prossulle? ei mitän boxatu alkuperainen tai vastava toimi yliketllotuksen kunnon iso jossa on iso flekti ja piirusti kuparia ja aluminia ;D

Everest on syytä asenna niin pystyt seura prosun ja emon lämpöt ja säädää seen mukaisesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esa sinullahan tuo prossu on 2.8G 533 ulkoisella taajuudella oleva.Biosissa pitäisi olla

FSB 133Hz.Eikö näin?Mitä sinä nostit ja mihin?

Vexi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esa sinullahan tuo prossu on 2.8G 533 ulkoisella taajuudella oleva.Biosissa pitäisi olla

FSB 133Hz.Eikö näin?Mitä sinä nostit ja mihin?

Vexi

Nostin mielestäni väylänopeuden ihan oikein Biosista seuraavasti:

 

1. Menin Del- komennolla Biosiin tietokoneen käynnistysvaiheessa

 

2. Valistin kohdan Advanced Chipset Features

 

3. Sieltä valitsin DRAM Clock/Drive Control

 

4. Sitten siellä alavalikossa on tarjolla automaattinen, 133, 166 tai 200 joista vakio-asetuksena oli valittuna 133 (MHz). Tällöin DDR DIMM SPEED on 266 MHz joka näkyy konetta käynnistettäessä.

 

5. Valitsin edellämainitusta alavalikosta 166 ja tallensin sen.

 

6. Pois Biossista ja tietokone uudelleen käyntiin

 

7. Käynnistysvaiheessa näkyi silloin DDR DIMM SPEED 333 MHz. Prosessorin taajuus näkyi edelleen 2,8 GHz:nä kuten pitikin.

 

 

FS:llä seurauksena framerate nousi 6% mutta koko tietokone kaatuu 10-15 minuutin lennon jälkeen. Sitten palautin tuon 266 MHz:n nopeuden valitsemalla Biosista oletusarvon 133.

 

 

Olenkohan toiminut oikein?

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä kuulosta suoranaiselta lämpöongelmalta, koska et nostanut kuin pelkkien muistien kellotaajuutta... Koita lisätä muistejen jännitettä esim. 0,1V.

 

En osaa tarkempia neuvoja antaa mistä se tapahtuu, koska itselläni ei Intel-emoista ole viimeajoilta kovinkaan runsasta kokemusta, mutta uskoisin, että se on samalla sivulla tuon väylän kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just tässä on se vanha ongelma eli muistit ja prossu epäsynkronissa.Tämä ominaisuus oli

jonkinlainen boomi pari vuotta sitten.Valitettavasti sen toimivuus on vähän niin ja näin.

Itse olen tehnyt kokeita jotka antoivat samanlaisia tuloksia kuin maailmalla.4 emoa joista

yksi Soltek 75DRV5 suostui toimimaan vakaasti.Ajoin useita kertoja kaatumatta 3DMark03

tulos keskiarvo 2% lisää markkeja.

Voisit saada parempia tuloksia kun annat prossun ja muistien toimia niinkuin pitää,

mutta kellotat prossua.Edellytys kunnollinen jäähdytys.Nosta prossun väylää 133:sta

pienin askelin ylöspäin.Olis vielä hyvä jos asennat jonkun tarkkailusoftan lämmöille.

Se saa olla päällä kun ajat vaikka 3DMarkkia,jos kuumenee niin se rääkäsee varotuksen.

Nosta väylää esim 5Hz askelin,testi ,sitten lisää.Kun toimitaan maltillisesti niin siitä se hoituu.

Muistisi pitäisi kestää hyvin.Jos esim kuvaan tulee artifakteja,on se merkki siitä,että AGP-väylä

ei enää siedä kierroksia.Se kun kellottuu mukana kun vanhemmissa emoissa ei ole lukitusta.

Jos WinXP alkaa sekoilla tietää se sitä ,että IDE-väylä ei enää tykkää.

Kellotus on ihan hauskaa puuhaa kun on malttia mukana.Ja koneen omistaja toimii

täysin omalla vastuulla.

Vexi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sellainen muistisääntö kannattaa lisätuulettimia asentaessa muistaa, että poistoilma ylhäältä ulos ja korvausilma alhaalta sisälle. Tällä saavutetaan optimaalinen ilmankierto eikä turhaan kierrätetä kuumaa ilmaa kotelon sisällä.

 

Itse asiassa etuseinästä sisään, takaseinästä ulos. Käytännössä kyllä etuseinän tuuletinpaikat ovat alempanakin.

 

Just tässä on se vanha ongelma eli muistit ja prossu epäsynkronissa.Tämä ominaisuus oli

jonkinlainen boomi pari vuotta sitten.Valitettavasti sen toimivuus on vähän niin ja näin.

 

Ei tietääkseni Intelin prossuilla ole tuon kanssa ongelmia ollut, kun muistiväylät lähtevät Northbridgesta. AMD:llä muistiväylä on lähempänä prosessoriydintä, ja niillä on siksi noita ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan samaa tarkoitinkin, mutta joskus se itsensä ilmaiseminen kirjallisesti on kovin vaikeata :D

 

Itse asiassa etuseinästä sisään, takaseinästä ulos. Käytännössä kyllä etuseinän tuuletinpaikat ovat alempanakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne kaikki lankut missä kokeilin olivat AMD:lle,mutta oli toinenkin yhteinen nimittäjä,

kaikissa oli Via:n piirisarja niinkuin nyt kyseessä olevassa Esan emossa.Harvinainen yhdistelmä

aikanaan Via ja Intel,tiedä sitten onko asialla mitään vaikutusta.Silloin käytiin muistaakseni

raastuvassakin,että Via:lla ei ole Intelin lisenssiä tehdä piirisarjoja Intelin prossuille.Nykyäänhän

tilanne on jo sovittu.

Vexi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tosiaan, en muistanutkaan että muutkin ovat tehneet piirisarjoja Intelin prosulle. Tuosta tapauksesta en sitten osaakaan sanoa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos neuvoista kaikille. Tuo Everest- ohjelmahan oli hyvä juttu. Se kertoo kun sen käynnistää selvällä suomen kielellä kaikkia mahdollista tietoa tietokoneesta ja oheislaitteista, mm. suorittimen lämpötilan.

 

Mitä olette mieltä, jos teen seuraavasti:

 

1. Hankin kotelotuulettimen tietokoneen takasivun yläosassa sitä varten valmiina olevaan kohtaan, jossa on ilmanvaihtoritilä mutta ei tuuletinta.

 

2. Koska tuo takasivun "reikä" on ainoa reikä kotelosta ulkoilmaan, jota ihmettelen, aion tehdä porakoneella kymmenkunta noin 10 mm lisäreikää tietokoneen toiseen irroitettavaan sivulevyyn, alas ja eteen. Silloin vasta kotelossa ilma voi kiertää kunnolla kun sillä on oma tuloaukko ja tuulettimella varustettu poistoaukko.

 

3, Kokeilen jälleen nostaa Biosista väylänopeuden 333 MHz:iin ja ajan FS:llä pari vaativaa lentoa ja katson, katkeaako tietokoneesta taas virrat.

 

4. Jos katkeaa, uskaltaako muistien jännitettä nostaa Biosista tuon 0,1 volttia? En ole vielä tutustunut, voiko koneessani näin tehdä.

 

5. Sitten uusi kokeilu vaativalla FS-lennolla ja 333 väylänopeudella. Jos edelleen virta tietokoneesta katkeaa, palautan 266 väylänopeuden ja kokeilu on ollut kiintoisa mutta frameraten 6% lisä jää saamatta.

 

yES

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Koska tuo takasivun "reikä" on ainoa reikä kotelosta ulkoilmaan, jota ihmettelen, aion tehdä porakoneella kymmenkunta noin 10 mm lisäreikää tietokoneen toiseen irroitettavaan sivulevyyn, alas ja eteen. Silloin vasta kotelossa ilma voi kiertää kunnolla kun sillä on oma tuloaukko ja tuulettimella varustettu poistoaukko.

 

Tutkaileppas kotelon etuseinän alaosaa. Samoin kuin muovisen etuseinän alareunaa. Yleensä etuseinä on melkosta siivilää josta ilma kulkee hyvin läpi. Lisäksi järjestään nuiden muovisten etuseinien alareunat ovat auki ihan ilmankierron turvaamiseksi.

 

Lisäksi kiintolevyjen alla kotelon etuseinässä saattaa olla muovinen kehikko tai vastaava, joka toimii yleensä myös lisäpuhaltimen kiinnityspaikkana. Tai sitten kyseisessä paikassa on toiselle kotelotuulettimelle paikka.

 

En muista millon viimeksi olisin nähnyt koteloa, jossa tuota etuseinän tuuletinpaikkaa ei olisi.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkaileppas kotelon etuseinän alaosaa. Samoin kuin muovisen etuseinän alareunaa. Yleensä etuseinä on melkosta siivilää josta ilma kulkee hyvin läpi. Lisäksi järjestään nuiden muovisten etuseinien alareunat ovat auki ihan ilmankierron turvaamiseksi.

No ihan umpinainen tuo koko etuseinä on. Ei edes mainittavia rakoja löydy. Tätä olen aiemmin ihmetellytkin, koska kaikki seinätkin on umpipeltiä. Aiemmassa tietokoneessani sivuseinillä oli ilmanvaihtorakoja, vaikka prosessori oli vain 1 Gigainen.

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Outo kotelo sattunut, jos ei ole reiän reikää.

 

Ehdotus: Tee kylkipeltiin (tai etupeltiin) noin 80mm pyöreä reikä ja hanki sormisuojalla oleva kotelotuuletin syöttämään ilmaa kotelon sisälle.

Ja toki toinen sinne takaosan tuuletinpaikkaan.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä suotta poraile sivuseiniä,siitä yleensä syntyy "tehdyn"näköinen.Ota etu muovi irti.Katsot

minkä kokoisen tuulettimen tarvit takosaan,jos reikien väli on 72mm osta 80mm tuuletin.

osta tuulettimen mukana sellainen kromattu suoja 80mm.Kuvio sahalla (lehtisaha)leikkaat

sitten sopivasta kohtaa etumuovista ympyrän ,halkaisija 75-80mm.Tämän ritilän sitten

fiksusti ruuvaat tämän reiän päälle.Näin siitä tulee siisti.Katso etuseinän reikä,että se on

sopivasti alla olevan reiän päällä.Jos alla ei ole reikää joudut tekemään sen.Kehottaisin

varovaisuuden vuoksi purkamaan kaikki ulos kotelosta.Pelti,ohutkin on aika kinkkistä

työstettävää.Sitäpaitsi yksikin neulankärjen kokoinen pelti siru emon päällä konetta käynnis-

tettäessä ei varmasti tee hyvää.Etuseinä ei välttämättä reiän lisäksi tarvitse tuuletinta.Taka-

tuuletin imemään kotelosta ulos riittää.

Vexi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Jos katkeaa, uskaltaako muistien jännitettä nostaa Biosista tuon 0,1 volttia? En ole vielä tutustunut, voiko koneessani näin tehdä.

 

Uskaltaa nostaa, joillakin muisteilla on pakkokin nostaa 0,1 tai 0,2 että saa toimimaan vakaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen minäkin nähnyt aivan liian umpinaisia koteloita. Joissain ei etulevyssä, muovin takana olevassa pellissä ole tarpeeksi reikiä, joissain on se muovi liian umpinainen. Sitä voisi luulla että niitä koteiloita yritettäisiin vähän suunnitellakin sitä silmälläpitäen, että sisälle tulee kuumenevaa elektroniikkaa, mutta ulkonäöllähän niitä myydään.

 

Selvitäpä ennen porailua miten kuuma siellä kopassa oikein on. Pistä ihan tavallinen lämpömittari sinne yläosaan vähäksi aikaa ja koppa kiinni. Näet sitten mitä mikäkin vaikuttaa ja onko ylipäänsä tarvetta isompiin muutoksiin. Jos siellä on tuommoista 35 astetta tai yli, niin sitten ilmanvaihdon parantaminen auttaa jäähdytystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen muutaman tunnin käytön jälkeen Everest- ohjelman mukaan lämmöt olivat seuraavia:

 

Emolevy +42 C astetta

Suoritin +24 C astetta

Kiintolevy +42 C astetta

 

Eli tällöin Flight Simulaattoria ei oltu käytetty lainkaan. Eli liika kuumaa kotelossa ilmeisesti on, puhumattakaan siitä kun käyttää FS:ää tunti kausia täysillä.

 

Etulevyä en ala irrottamaan ja tekemään siihen tuuletinreikää, koska vasen sivulevy tietokoneessani on helposti kokonaan irroitettavissa ja siihen voin aika helposti työstää joko reiän tai asentaa reikään myös tuulettimen. Ei tarvi koko konetta purkaa.

 

Joka tapauksessa laitan takaseinään yhden ulospäin puhaltavan tuulettimen.

 

Sitten nostan muistien jännitettä 0,1 volttia. Kuka kertoisi mistä se Biosissa tehdään?

 

Kiitos etukäteen.

 

yES

 

PS. Koneen ulkonäöllä ei ole minulle väliä, se jopa sijaitsee toisessa huoneessa jottei tuulettimien melu häiritse. Kaikkein tärkeintä on hyvä suorituskyky ja luotettavuus, jotta FS toimisi mahdollisimman hyvin!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorittimen lämpötila ei voi tuossa pitää paikkaansa. Se on aina kuumempi kuin kotelon ilma (emolevy). Mutta jos nuo muut ovat sinne päin, niin aika kuuma se koppa sitten tosiaan on. Tuntuuko se kotelo peltipinnoiltaan lämpimältä? Kyllä lisätuuletus silloin on tarpeellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorittimen lämpötila ei voi tuossa pitää paikkaansa. Se on aina kuumempi kuin kotelon ilma (emolevy). Mutta jos nuo muut ovat sinne päin, niin aika kuuma se koppa sitten tosiaan on. Tuntuuko se kotelo peltipinnoiltaan lämpimältä? Kyllä lisätuuletus silloin on tarpeellinen.

Kyllä koppa on aika lämmin, ainakin kun kone olllut päällä jonkin aikaa. Tällä hetkellä muuten nuo lämmöt Everestin mukaan olivat emo 37, suoritin 19, kiintolevy 40 astetta. Kone ollut päällä 20 minuuttia, ilman FS:ää.

 

Lähdenpä tästä ostamaan tuulettimia.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Menisköhän prosessorin ja emon anturipiirit ristiin keskenään. Sillon kuulostas järkevältä. Tosin. Tuossa tilanteessa kone käy suhteellisen viileänä.

 

Eli epäilen, jotta emolevy on oikein, mutta prosessorilämmöstä puuttuu ainakin se 20 astetta. Ennemminkin 30-40 astetta. Tietysti riippuen prosessorista.

 

Mutta tuo emon 42 astetta on jo melkosesti liikaa. Se pitäs saada tuonne jonnekkin 30 asteen tuntumaan. Mielellään alle.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään