Tuomas Ritari

Museo Nacional de Aerónautica (Buenos Aires)

11 viestiä aiheessa

Etelä-Amerikan kierroksella tuli käytyä muutamassa museossakin, esitellään nyt ensimmäisenä Argentiinan ilmailumuseon Buenos Airesissa.

 

Museo sijaitsee Morónin sotilaslentokentällä, matkaa Buenos Airesin keskustasta on noin 30km. Tuokin matka osoittautui espanjankieltä taitamattomalle joukkueelle aika haastavaksi: Googlella olin selvitellyt millä bussilla pääsee keskustasta lähimmäksi: Bussi 97  Constitucion - Moron. Kartasta opiskelin, että Cematerio de Moronin kohdalla pois ja vähän kävelyä. Ei mennyt ihan noin, aamupäivällä hankkiuduimme bussin reitille ja löydettiin pysäkki. Bussi tuli, esittelimme kuljettajalle paperiin kirjoitetun kohteen ja kysyimme "meneekö tämä sinne ja mitä maksaa" englanniksi. Kuljettaja alkoi viittoa ja toistaa kolmea lausetta, joissa kaikissa oli muutama yhteinen sana, ei tajuttu mitään mitä meille yritettiin esittää (bussi kulki koko ajan paikalliseen tapaan reippaasti eteenpäin). Tieto ei oikein saavuttanut meitä ja menimme bussin keskiosaan seisomaan ja miettimään, että mitähän nyt tapahtuu ja kai tämä maksaakin pitäisi. Eräs bussissa ollut kanssamatkustaja oli nähtävästi huomannut ongelmamme ja kertoi kohtalaisella englannilla meidän olevan väärässä bussissa. On totta, että bussi 97 menee Cematerio de Morónin kautta, mutta silloin siinä on jokin punainen merkki. Painoimme pysäytysnappia ja bussi pysähtyi kuin seinään seuraavaan tienristeykseen, nousimme pois bussista. Seisoskelimme noin 15-20 minuuttia ja taas näkyi 97 numeroinen bussi, emme tosin huomanneet mitään punaista merkkiä.Pääsimme bussin kyytiin ja taas liikkeelle, nyt oltiin oikealla linjalla. Edellisinä päivinä suurella vaivalla olimme haalineet kolikoita (Argentiinassa ei juurikaan käytetä kolikoita), yritimme ostaa bussin lippuautomaatista lippuja, kolikot tippuivat osa vain läpi. Rahamme ei riittäisi molempien lippuun, kun puolet rahoista ei suostu jäämään koneeseen. Tässä vaiheessa etupenkissä istunut nuori nainen sanoi englanniksi, että leimatkaa hänen bussikortistaan kaksi matkaa...

 

Matka kesti noin puolitoista tuntia ja meni kaikenlaisten asuinalueiden läpi mörskäkylien ja vähän parempien. Aikanaan saavuttiin perille.

 

Hautausmaalta seurattiin Eva Peron Avenueta (niitä on muuten monta Buenos Airesissa) ja saavuttiin Morónin tukikohdan pääportille, josta kävin kysymässä museon sijainnista. Ei sielläkään puhuttu kuin espanjaa, mutta ymmärrettiin, että neljä korttelia eteenpäin. Sieltähän se löytyi.

 

Museoon...portit ja ovet oli auki. Sisällä ei sitten oikein ketään ollutkaan, seisoskeltiin pimeässä eteisessä hetki, jonka jälkeen joku keskemmällä museota toisen kanssa jutellut tyyppi tuli luoksemme ja kysyi mitä asiaa ja kertoi museon olevan kiinni. Hetken juteltuamme hän paljastui museon johtajaksi (käyntikortin mukaan Car Clubin puheenjohtaja). Kuultuaan että olemme hieman kauempaa saapuneet, hän ilmoitti "Museum is closed, but open only for you". Museossa olisi ollut toinenkin halli mutta nyt näimme vain toisen.

 

Museo ulkoa

[ attachment removed / expired ]

 

FMA IA.35-1b Huanquero

[ attachment removed / expired ]

 

FMA IA.53 Mamboreta

[ attachment removed / expired ]

 

FMA IA.50B Guarani II

[ attachment removed / expired ]

 

Gloster Meteor F.4

[ attachment removed / expired ]

 

Fiat G.46-5B

[ attachment removed / expired ]

 

English Canberra B.2

[ attachment removed / expired ]

 

Morane-Saulnier MS.760A Paris I

[ attachment removed / expired ]

 

Percival Prentice T.1

[ attachment removed / expired ]

 

Douglas A4D-2N Skyhawk

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Skyhawkille

[ attachment removed / expired ]

 

Dassault Mirage III CJ

[ attachment removed / expired ]

 

Avro Lincoln B.2. Koska museo on sotilasalueella ei pihalla olleita koneita nähtävästi olisi saanut kuvat, eli ehdin ottaa vain tämän kuvan ennen sotilaspoliisittaren saapumista paikalle, joka johdatti minut takaisin sisään museoon.

[ attachment removed / expired ]

 

Poispääsy museolta oli myös eräänlainen seikkailu, koska kyseinen bussi ei sitten suotta mennytkään samaa reittiä toiseen suuntaan. Eikä nähty taksia tuntiin. käytiin ostamassa huoltoasemalta empanadakset (pasteija) ja saatiin selville, että muutaman kilometrin päässä on juna-asema... ja eikun kävelemään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vähän enemmän perussettiä olevaa unohtui...

 

Stiku

[ attachment removed / expired ]

 

Sabre

[ attachment removed / expired ]

 

Ja joku Hortenin tekele, en ole nyt oikein saanut googlattua, että mikä versio tuo oli. Museon katossa oli vielä yksi hieman isompi Horten (Ho Xb Piernfero 2), mutta kattoikkunasta suoraan paistanut aurinko on polttanut kaikki kuvat.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Mukava lukea myös näistä ei niin mukiinmenneistä siirtymisistä.

Toisinaan sitä tulee mieleen, että taksi saattaisi olla kuitenkin parempi vaihtoehto, jos kuski vain tietää ihan oikeasti mihin ajaa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanja on kyllä melkoisen välttämätön kieli Väli- ja Etelä-Amerikan (turistialueiden ulkopuolella) matkustaville. Se pätee jopa Brasiliassa, jossa puhutaan portugalin murretta. Itse et siitä välttämättä ymmärrä paljonkaan (sanat lausutaan eri tavoin kuin espanjanssa), mutta he kyllä ymmärtävät paremmin, jos puhut espanjaa. Kokeiltu on. Avoimesti suuntautunut ihminen pärjää kyllä myös elekielellä missä vain.  ;D

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli huomattua, että olisi voinut opiskella muutakin ko. kielistä numeroiden lisäksi. Argenttiinassa viikon aikana alkoi jo lopussa tuntua ajoittain ymmärtävänsä jotain (ruokalistoja ym.), mutta vaihdettuamme Brasiliaan, tuntui kuin espanjalla ja portugalilla ei muuta yhtyeistä olekkaan kuin numerot.

 

Laitan Rio de Janeiron ilmailumuseosta kuvia, kunhan ehdin hieman seuloa ja tarkistella nimiä...on minulla muutamasta sotalaivasta ja panssarivaunistakin kuvia, mutta niitä ehkä joskus myöhemmin.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset näistä. On aina todella mukavaa nähdä näitä museokuvia, ja vielä tuollaisesta eksoottisemmasta museosta. Tässä täytyy kysyä, että löytyiusikö lisää...Olisi myös kuva saada vähän analyysia noista harvinaisemmista lentolaitteista.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei tuo "perus"settikään ihan tavallisimmasta päästä ollu. Koetin ettiskellä tuota Hortenin liitokoneen tarkempaa mallia mutta eihän sitä tähän hätään löytyny. Lisäkuvat on kyllä enemmän kuin tervetulleita, ei oo ihan kumminkaan riesaksi asti kuvia tuolta näkynyt

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei tuo "perus"settikään ihan tavallisimmasta päästä ollu. Koetin ettiskellä tuota Hortenin liitokoneen tarkempaa mallia mutta eihän sitä tähän hätään löytyny. Lisäkuvat on kyllä enemmän kuin tervetulleita, ei oo ihan kumminkaan riesaksi asti kuvia tuolta näkynyt

Tuolla seisoo että museossa ois FMA IA.41 Urubu ja  Ho Xb Piernifero II lentävät siivet:

http://www.aviationmuseum.eu/World/Latin_America/Argentina/Moron/Museo_Nacional_de_Aeronautica.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/I.Ae._41_Urub%C3%BA

http://www.twitt.org/piernifero.htm

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari yleiskuvaa vielä.

 

Tässä vielä yleiskuva museosta, toiseen halliinhan en päässyt. Tuo museon kiinni oleminen sinällään oli outoa, koska olin nimenomaan netistä varmistanut torstaisin olevan auki ja ulko-ovessakin näin mainittiin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Taustalla näkyvissä huoneissa oli hienot kuvilla höystetyt historiaesitykset Argenttiinan ilmailuhistoriasta, mutta enpä ymmärtänyt juuri mitään. Yhdessä huoneessa oli Falkland War Honour-tila (mielenkiintoista kuvamateriaalia, varusteita, karttoja...), jossa ei sitten saanut kuvata

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taustalla näkyvissä huoneissa oli hienot kuvilla höystetyt historiaesitykset Argenttiinan ilmailuhistoriasta, mutta enpä ymmärtänyt juuri mitään. Yhdessä huoneessa oli Falkland War Honour-tila (mielenkiintoista kuvamateriaalia, varusteita, karttoja...), jossa ei sitten saanut kuvata

 

Mielenkiintoinen museomatka on ollut Tuomaksella  :thmbup: kiitos kuvista. Näihin kuvattuihin vehkeisiin liittyy muistoja: Olin itse astunut tammikuussa 1/82 "Suomen puolisotilaallisen pursiseuran" riveihin. Toukokuussa olin "sotalaivapalveluksessa" ja koin melkoisen herätyksen argentiinalaisten sotakoneiden ammuttua ranskalaisella Exocet ohjuksella brittiläistä sotalaivaa HMS Sheffieldiä kylkeen. Tajusin heti kuullessani tuon uutisen radiosta, että me emme olekaan täällä leikkimässä maanpuolustusta, vaan meistä ollaan oikeasti kasvattamassa tarvittavaa teuraskarjaa seuraavaa mahdollista voimainkoetusta varten. Lapsuus ikäänkuin loppui tuohon hetkeen, ymmärsin eteläisellä Atlantilla paistuneiden brittimerisotilaiden päätyneen sankarivainajaksi juuri minun ikäisinäni, ehkäpä juuri samoja arkiaskareita suorittaessaan mitä me opettelimme Suomenlahdella?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla