Tauno Hermola

Pienkone putosi Kontiolahdella

180 viestiä aiheessa

Ylläpidon huomautus

 

Tästä ketjusta on jaettu koneen lentäjän muisteluun liittyvät viestit omaksi ketjukseen, jotta tässä uutiskeskustelussa voitaisiin paremmin keskittyä onnettomuuteen liittyvien uutisten seurantaan.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,105100.0.html

 

---

 

 

Mitäs Kontiolahdella on tapahtunut:

 

Kontiolahti 08.11.2012 19:08:50 ilmaliikenneonnettomuus, pieni

 

Piitkä hakulinkki Tilannehuoneen tietokantaan, niin löytyy vielä myöhemminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pohjois-Karjalan poliisi

Joensuun lentokentältä Lappeenrantaan lähtenyt pienkone putosi maahan Joensuun lähellä tänään noin kello 19 aikaan. Koneen hylky löytyi Puntarikosken läheisyydestä noin tunti myöhemmin ja hetki sitten myös koneen lentäjä löytyi hylystä kuolleena.

 

Kone on nelipaikkainen Cessna 206. Poliisi on eristänyt alueen ja tapahtuneen tutkinta on käynnistetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaalusrekisterin mukaan kone Cessna 206H  OH-AAA, omistaja Maxim Ivanov, Lappeenranta. Kontiolahden Puntarikoski ei kyllä ole suoraan reittiviivalla Joensuu-Lappeenranta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaalusrekisterin mukaan kone Cessna 206H   OH-AAA, omistaja Maxim Ivanov, Lappeenranta. Kontiolahden Puntarikoski ei kyllä ole suoraan reittiviivalla Joensuu-Lappeenranta.

 

Tämä kone. ( Kuvattu Malmilla 20.10.2010 )

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Keli oli ilmeisesti kohtuullisen hyvä.

 

EFJO 081820Z 26007KT 220V290 9999 FEW013 SCT039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081750Z 26008KT 230V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081650Z 26006KT 220V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M01 Q0993=

EFJO 081620Z 24006KT 210V280 9999 FEW010 BKN039 M01/M01 Q0993=

EFJO 081550Z 25007KT 220V310 9999 -SHSN FEW006 SCT029 M01/M01 Q0993=

EFJO 081520Z 24004KT 210V300 9999 -SHSN FEW006 SCT029 M01/M01 Q0993=

EFJO 081450Z 25004KT 210V300 4000 -SN BKN006 BKN029 M01/M01 Q0993=

EFJO 081420Z 23004KT 210V270 4000 -SHSN SCT006 BKN024 M01/M01 Q0993=

EFJO 081350Z 23004KT 210V270 6000 -SHSN FEW019 BKN024 M01/M01 Q0993=

EFJO 081320Z 24002KT 9999 -SHSN FEW009 BKN023 M01/M01 Q0992=

EFJO 081250Z 24004KT 220V280 5000 -SN FEW007 SCT012 BKN025 M01/M01 Q0992=

EFJO 081220Z 25004KT 210V290 9999 -SN FEW006 BKN009 BKN022 M01/M01 Q0992=

EFJO 081150Z 28008KT 1500 -SHSN FEW006 BKN008 BKN022 M01/M01 Q0992=

EFJO 081120Z 24005KT 210V280 9999 FEW008 BKN014 BKN022 M01/M02 Q0992=

EFJO 081050Z 24004KT 210V280 9999 SCT007 BKN015 BKN022 M01/M01 Q0992=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaalusrekisterin mukaan kone Cessna 206H   OH-AAA, omistaja Maxim Ivanov, Lappeenranta. Kontiolahden Puntarikoski ei kyllä ole suoraan reittiviivalla Joensuu-Lappeenranta.

 

Kiertänyt säätä? En mäkään, aina menny suoraan. Tutun mökki, koti, helpompi reitti: tiet, joet, sähkölinjat mitä seurata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiertänyt säätä? En mäkään, aina menny suoraan. Tutun mökki, koti, helpompi reitti: tiet, joet, sähkölinjat mitä seurata?

Puntarikoski muutaman kilometrin päässä kentästä. Ehkä kiertänyt säätä,pimeällä muut vaihtoehtosi epätodennäköisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFJO 081820Z 26007KT 220V290 9999 FEW013 SCT039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081750Z 26008KT 230V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081650Z 26006KT 220V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M01 Q0993=

EFJO 081620Z 24006KT 210V280 9999 FEW010 BKN039 M01/M01 Q0993=

EFJO 081550Z 25007KT 220V310 9999 -SHSN FEW006 SCT029 M01/M01 Q0993=

EFJO 081520Z 24004KT 210V300 9999 -SHSN FEW006 SCT029 M01/M01 Q0993=

EFJO 081450Z 25004KT 210V300 4000 -SN BKN006 BKN029 M01/M01 Q0993=

EFJO 081420Z 23004KT 210V270 4000 -SHSN SCT006 BKN024 M01/M01 Q0993=

EFJO 081350Z 23004KT 210V270 6000 -SHSN FEW019 BKN024 M01/M01 Q0993=

EFJO 081320Z 24002KT 9999 -SHSN FEW009 BKN023 M01/M01 Q0992=

EFJO 081250Z 24004KT 220V280 5000 -SN FEW007 SCT012 BKN025 M01/M01 Q0992=

EFJO 081220Z 25004KT 210V290 9999 -SN FEW006 BKN009 BKN022 M01/M01 Q0992=

EFJO 081150Z 28008KT 1500 -SHSN FEW006 BKN008 BKN022 M01/M01 Q0992=

EFJO 081120Z 24005KT 210V280 9999 FEW008 BKN014 BKN022 M01/M02 Q0992=

EFJO 081050Z 24004KT 210V280 9999 SCT007 BKN015 BKN022 M01/M01 Q0992=

 

EFJO 081820Z 26007KT 220V290 9999 FEW013 SCT039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081750Z 26008KT 230V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081650Z 26006KT 220V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M01 Q0993=

EFJO 081620Z 24006KT 210V280 9999 FEW010 BKN039 M01/M01 Q0993=

 

Ehkä tuo ilma oli paranemassa mutta M01/M01  ja -SHSN ei nyt kauheen hyvätä näytä. Tosin muualla oli kyllä paljon parempaa joten varmaan oli tieto,  että ilma paranee Joensuusta lähdettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFJO 081820Z 26007KT 220V290 9999 FEW013 SCT039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081750Z 26008KT 230V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M02 Q0994=

EFJO 081650Z 26006KT 220V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034 BKN039 M01/M01 Q0993=

EFJO 081620Z 24006KT 210V280 9999 FEW010 BKN039 M01/M01 Q0993=

 

Ehkä tuo ilma oli paranemassa mutta M01/M01  ja -SHSN ei nyt kauheen hyvätä näytä. Tosin muualla oli kyllä paljon parempaa joten varmaan oli tieto,  että ilma paranee Joensuusta lähdettyä.

 

Aika pahaan keliin on pimeässä lähtenyt  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen aamupäivällä suunnittelin matkalentoa Oulusta Malmille ja yöllä takaisin. EFJY METAR painui 1100 OVC, mutta ennusteet oli parempaan, Tampereen seutu näytti hyvältä. Ennusteet näyttivät, että paluulento olisi onnistunut Tampereen kautta, mutta SVC-kartassa oli tuo merkitsevä sää merkitty "moderate icing" ja tuon vuoksi keikka jäi tekemättä. Sen verran on tullut aikoinaan jäätävästä kokemusta, jotta koneessa ollessani kunnioitan sitä enemmän kuin mitään.

Tämän AAA:n tapauksen en kuitenkaan usko johtuvan jäätymisestä ainakaan koneen rakenteiden osalta, mutta sitähän on täysin mahdotonta sanoa täältä kotisohvalta. Tietysti jäätäminen nostaa verenpainetta ja heikentää pilotin suorituskykyä, jonka kautta saattaa ilmaantua aika erikoista toiminnallisuutta tai toimimattomuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama viikko sitten tuo kone lensi Savolinnan lentokentän yli kun olin siellä hinaamassa autolla purjekoneita ilmaan. Koneen (puolituttu?) lentäjä kertoi vievänsä kaverinsa konetta huoltoon Joensuuhun. Nyt sitten ilmeisesti koitti koneen nouto takaisin Lappeenrantaan. Savonlinnassa oli eilen tapahtuman aikaan enimmäkseen tähtikirkas taivas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän onnettomuuteen taitaa olla vahvana osasyynä huono lentosää. Sanomalehti Karjalaisen jutussa silminnäkijänä nuori nainen kertoo:" Näin kun kone lensi tästä yli. Sillä hetkellä satoi tosi paljon lunta. Koneen ääni kuului tosi selvästi."  Miten matalalla kone lensi? Hipoiko se puiden latvoja? -" No,ei nyt ihan. Kohta sen ylilennon jälkeen kuului hiveä tumahdus." nainen tarkentaa. Tumahdus? -" Niin, kova pamaus. Koneen ääni loppui kuin seinään. Soitin heti hätäkeskukseen ja kerroin tapahtumasta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jo huonoakin tuuria matkassa. Kävin kattoo onnettomuuspaikan, niin jos kone oli lennettävissä, niin osuminen vähän sivummalle olis voinu olla vähemmän kohtalokasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone kuvan vasemmassa reunassa metikössä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keli taisi olla yö VFR:ään kelvoton, mutta mentiin ehkä mittarissa?

Ainakin erityis-VFR ehkä,mutta kokeneelle pilotille ei mahdoton. Paikallinen lumikuuro? No,aikanaan tutkijalautakunta kertoo mikä meni vikaan. Murheellista joka tapauksessa.Osanottoni omaisille ja lentokavereille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisella kokemuksella saa rikkoa sääminimejä/lentosääntöjä?

 

Ja niin, saattoi olla myös I-plaanilla. Silloin vain tuo matalalla lentely kuulostaa oudolta.

 

-T

Eipä tietenkään millään,ei vähäisellä eikä myöskään runsaalla.Tästä ei ollutkaan kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ei ole oikea hetki spekuloida onnettomuuden syytä vaan tukea surevia omaisia...

Ilmailun keskustelupalstalla kuuluukin spekuloida asiallisesti onnettomuuden mahdollisista syistä. Valitettavaa että näistä nykyisin muodostuu surunvalitteluketjuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun keskustelupalstalla kuuluukin spekuloida asiallisesti onnettomuuden mahdollisista syistä. Valitettavaa että näistä nykyisin muodostuu surunvalitteluketjuja.

 

Spekuloitko sitten vaikka ihan omassa threadissä asiallisesti että oliko lennetty oikein vai väärin. Tunsitko lentäjän ja hänen taitonsa ja tyylinsä?. Minä tunsin.

 

Valitettavaa on se jos spekulointinne "häiriintyy" siitä että joku lähituttu ihminen menehtyy ja siitä esittää mielipiteensä.

 

kiitos ja anteeksi !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään