Tauno Hermola

Pienkone putosi Kontiolahdella

180 viestiä aiheessa

Ilmailun keskustelupalstalla kuuluukin spekuloida asiallisesti onnettomuuden mahdollisista syistä. Valitettavaa että näistä nykyisin muodostuu surunvalitteluketjuja.

Voi spekuloida, mutta minä odotan ainakin onnettomuustutkijoiden raporttia onnettomuuden syistä. Nyt kannattaa mielummin tukea omaisia kaikella mahdollisella tavalla. Voin sanoa että helpottaa mieltä kun muutkin ottaa osaa läheisen kuolemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On siis taas aika "sananvapaus on lakkautettu kunnes OTK julkaisee (siis vuonna 2015) raportinsa, ja tänä aikana saa kirjoittaa keskusteluviestejä vain surunvalittelutarkoituksessa" -keskustelun  :thmbdn:

Koska menehtynyt näyttää olleen tunnettu ja pidetty ilmailija, voisivatko modet perustaa oman muistelu- ja surunvalitteluketjun, jotta tässä ketjussa voitaisiin keskittyä itse uutiseen?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On siis taas aika "sananvapaus on lakkautettu kunnes OTK julkaisee (siis vuonna 2015) raportinsa, ja tänä aikana saa kirjoittaa keskusteluviestejä vain surunvalittelutarkoituksessa" -keskustelun  :thmbdn:

Koska menehtynyt näyttää olleen tunnettu ja pidetty ilmailija, voisivatko modet perustaa oman muistelu- ja surunvalitteluketjun, jotta tässä ketjussa voitaisiin keskittyä itse uutiseen?

Juha

Tätä kannatan minäkin, vaikka olisi ollut tuntemattomampikin ilmailija. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten muussakin vapaassa kuppilatiimassa tässä ketjussa sopii mielestäni vallan mainiosti pohdiskella mahdollisia onnettomuuden osasyitä, muistella lentäjäystävää ja ilmaista osanottonsa sekä myötätuntonsa läheisille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä kannatan minäkin, vaikka olisi ollut tuntemattomampikin ilmailija. :thmbup:

Sama täällä. Tällaisten asioiden spekulointi on ihan terveellistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spekuloitko sitten vaikka ihan omassa threadissä asiallisesti että oliko lennetty oikein vai väärin.

Kai nyt kuitenkin voi haistaattaa pitkät ultralentäjille? Nehän tunnetusti ei osaa lainkaan lentää, ja ovat <piip>.

Nimin, "aivan täsmälleen yhtä kyllästynyt"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai nyt kuitenkin voi haistaattaa pitkät ultralentäjille?

Vedit taas tuon ultrakortin esille.  Jos yhtään lohduttaa, Heikki oli myös ultralentäjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OTKESin (Otanpa Toisen Keppanan, Elekee Suuttua) jäsenenä lausuisin mitättömän ajatukseni, joka voitaneen ottaa mukaan spekulatiiviseen keskusteluun turman syistä: olisikohan koneen huollon yhteydessä voinut sattua jokin tahaton unohdus, väärinasennus, meisselin putoaminen, kynän jättö tai jotain? Kaikki on mahdollista (tässä vaiheessa), mutta ajatukseni toki lähtee siitä, että konetta oltiin noutamassa huollosta, ja että kaputti tapahtui kohta nousun jälkeen.   :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin taustalta tätä ketjua lukeneena voin kertoa että lumisade tuossa vähän seitsemän  jälkeen oli tosi kovaa vähän aikaa. meiltä on tuonne kyyrönsuolle joku 6 km matkaa. Ulkona ei oikein nähnyt eteensä. Ja alkoi tosi yllättäen ja nopeasti. Näin maallikkona voisin kuvitella että jos tuollaiseen sateeseen joutuu niin ei näe kyllä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näitä valitettavia juttuja tuntuu kasautuvan EFJOn lähistölle. Taitaa olla Suomen bermudankolmio. Kauan sitten lensin linjatarkastuksia Joensuun paikkeilla ja niiltä nurkilta tuli kolme pakkolaskuilmoitusta torniin. Niin olivat paikalliset herkistyneitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OTKESin (Otanpa Toisen Keppanan, Elekee Suuttua) jäsenenä lausuisin mitättömän ajatukseni, joka voitaneen ottaa mukaan spekulatiiviseen keskusteluun turman syistä: olisikohan koneen huollon yhteydessä voinut sattua jokin tahaton unohdus, väärinasennus, meisselin putoaminen, kynän jättö tai jotain? Kaikki on mahdollista (tässä vaiheessa), mutta ajatukseni toki lähtee siitä, että konetta oltiin noutamassa huollosta, ja että kaputti tapahtui kohta nousun jälkeen.   :-\

Nimenomaan juuri kuvaamasi kaltainen tilanne on Joensuussa nähty, tiisseli cessna tipahti huollosta lähdön jälkeen lumihankeen. Tosin tällä ketaa en tähän usko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joka tapauksessa seuraan mielenkiinnolla asiaa,tosin olen huomannut että monissa aiheissa eksytään asioista ja spekuloidaan

suuntaan jos toiseen.Saitilla on todellakin paljon alan asiantuntioita,lentäjiä,asentajia,ym.. ja siitä kiitos.

Joskus vaan tuntuu siltä että pitää ottaa kantaa asioihin vaikka niistä ei ole tietoa,saatan jopa itse syyllistyä siihen kuka tietää.

Tosin niinkuin sanotaan;Isommat kauhat että saa kunnolla hämmentää!!

Harri

P.S Toivottavasti kukaan ei vetänyt hernettä nenään,mulla ei ole tapana perua puheitani enkä poistele viestejäni..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän tämän tyyppiset ketjut menee, että hetki valitellaan ja otetaan osaa, spekuloidaan syitä, ja keskustelu jää telakalle vuodeksi pariksi kunnes saadaan OTKESin raportti.

Sitä odotellessa siirrymme muihin aiheisiin. Ja elämä jatkuu. Meillä muilla. Osanottoni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vedit taas tuon ultrakortin esille.  Jos yhtään lohduttaa, Heikki oli myös ultralentäjä.

Voi luoja ... minä EN ole PPL lentäjä. Enkä oikeastaan edes ultra, mun kokemuksella.

Pointtini yritti olla, että joka saa**** kerta kun ultralla joku tappaa itsensä se on koulutuksen ja blaa blaa vika. Nyt ei tietenkään ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osalla keskustelijoista näyttäisi olevan pipo vähän liian tiukalla, eikä ymmärretä onnettomuuksien jälkeistä luonnollista pohdintaa siitä, mikä on voinut mennä pieleen. Tällaisilla keskusteluilla ehkäistään mahdollisia tulevia onnettomuuksia, esim. kun törmätään huonoon keliin, tulee moottorihäiriö, tms. ja mieleen tulee aiemmin pohdittu tilanne, ja mitä siitä tietyllä menettelyllä on saattanut seurata.

On aina ikävää, kun onnettomuus tapahtuu, jokaisella lentäjällä on tuttuja ja kavereita, ja normaaliin surutyöhön kuuluu asioista keskustelu.

Muistan omakohtaisen kokemuksen, kun lennonopettajani aikoinaan esitteli minulle hinauskoneen sakkausominaisuuksia, ja sitä, miten hyvin kone on hallinnassa. Meni kaksi päivää, ja kone tuhoutui Kiikalassa polttoaineen loppumiseen ja takaisin kentälle pyrkimiseen. Silloin kylmäsi, kun luin uutisen lööpeistä.

Osanottoni läheisille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan juuri kuvaamasi kaltainen tilanne on Joensuussa nähty, tiisseli cessna tipahti huollosta lähdön jälkeen lumihankeen. Tosin tällä ketaa en tähän usko.

Eipä nyt lähdetä yleistämään,jakamaan tuomioita,ennakkoon,kun kuitenkin,tod.näk.sää näyttää olleen merkittävä tekijä.Aina,tekeville voi sattua,myös lekohuollossa missä päin maata ja maailmaa tahansa 8) Kyllä Joensuun pojat ovat ammattimiehiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskon, että tutkinta saa tai on jo saanut tässä(kin) tapauksessa hyvää tietoa radioliikenteen tallenteilta.

Pidän tutkinnan väliaikatiedottamista tärkeänä, koska tutkinnan päätarkoitushan on seuraavien onnettomuuksien ehkäisy ja nyt kun tilanne on tuore, keskimäärin ilmailijat janoavat tietoa tapauksesta ja silloin asia menee parhaiten perille.

Siinähän ei ole mitään pahaa, vaikka OT julkaisisi radioliikenteen samantien. Tietysti spekulointi foorumeilla ja kuppiloissa voisi saada lisää pontta ja jopa johtaa oikeaan lopputulokseenkin, mutta tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa "tutkinnallisiin syihin" tai tutkinnan lopputulokseen tai sen nopeuteen ainakaan huonontavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni spekulointi on ihan hyvästä, koska tuolloin jokainen tulee itse miettineeksi mitä mahdollisesti on voinut mennä pieleen ja mitkä asiat ovat mahdollisesti vaikuttaneet onnettomuuteen. Spekuloinnin yhteydessä saattaa tulla joitakin uusia vaikuttavia seikkoja esille joita joku ei ole huomannut ajatellakkaan.

Syyttely ei johda mihinkään ja tämänkaltaiset tapaukset ovat aina liikaa.

Itselleni tulee mieleen muutama seikka joita hieman ihmettelen.

1. Miten ko.lentäjä on saanut selvityksen Joensuusta yö-vfr:ään kelin ollessa alle yö vfr minimien?

2. Jos on menty mittaria..miksi pilotti lensi noin matalalla,alle ruutukorkeuksien, eikä ollut nousussa?

-Jäätikö kone, menettikö pilotti kyseenalaisessa vfr kelissä asentotajun, mekaaninen vika??? Toivottavasti OTKES löytää vastuksia näihin ja niinkuin Erkki totesi..toivottavasti saadaan väliraporttia nopeasti niin se vähentää spekuloinnin määrä.

RIP.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ensinnäkin. Osanottoni omaisille ja tovereille. Aina yhtä surullisia uutisia.

toiseksi. Mun mielestä on tärkeää keskustella siitä, mikä meni pieleen - kunhan se tehdään vainajaa kunnioittaen ja syyttämättä suoraan ketään! OTKES lopulta julkaisee raportin ja kertoo todelliset syyt, mutta näistä on aina opittava, jotta voidaan jatkossa estää samanlaiset tapahtumat. Turvallisuuden kannalta se on tärkeää. Mutta pitää muistaa se asiallinen tyyli keskusteltaessa näistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos koneen lentopinnat ovat olleet tuossa kunnossa kuin kuvista näkee, niin välttämättä itse en olisi koneen kyytiin hypännyt. Meinaan pienikin huurre vaikuttaa aika suurenmoisesti hitaasti lentävän koneen lento-ominaisuuksiin. Ennen kaikkea jos kone on tullut tuohon keliin huollosta suoraan hallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos koneen lentopinnat ovat olleet tuossa kunnossa kuin kuvista näkee, niin välttämättä itse en olisi koneen kyytiin hypännyt. Meinaan pienikin huurre vaikuttaa aika suurenmoisesti hitaasti lentävän koneen lento-ominaisuuksiin. Ennen kaikkea jos kone on tullut tuohon keliin huollosta suoraan hallista.

Luulen, että maahansyöksyn jälkeen on satanut lunta ja siksi siipien yms. pinnat ovat lumessa/huurteessa. Varsinkin jos silminnäkijän mukaan tällä hetkellä oli ollut voimakas lumikuuro päällä.

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni spekulointi on ihan hyvästä, koska tuolloin jokainen tulee itse miettineeksi mitä mahdollisesti on voinut mennä pieleen ja mitkä asiat ovat mahdollisesti vaikuttaneet onnettomuuteen. Spekuloinnin yhteydessä saattaa tulla joitakin uusia vaikuttavia seikkoja esille joita joku ei ole huomannut ajatellakkaan.

Samaa mieltä Jannen kanssa. Olen melkoisen varma siitä, että tällä hetkellä uhrin lähiomaiset eniten etsivät spekuloiden niitä todennäköisiä syitä onnettomuudelle ymmärtääkseen mitä oikein on tapahtunut ja päästäkseen surutyön alkuun. Kaikkein pahinta tällaisissa lienee se, että ei tiedä mitä on tapahtunut ja miksi niin kävi. Veikkaan, että olisi jopa omaisille helpottavaa, jos joku lentäjätoveri kävisi heidän luonaan hiemaan spekuloimassa tai ainakin esittämässä valistuneita arvauksia tapahtuneesta.

Omasta kokemuksesta tiedän (ei tosin ilmailuun liittyen), että suuren onnettomuuden kohdatessa pelkästään sekin jo auttaa, kun joku tulee vain istumaan olohuoneeseen ja jakamaan hiljaisuutta. Tällaisissa tilanteissa ei ole oikeita sanoja ja oikeasti mitään ei tarvitse puhua. Ei siis kannata pelätä sitä, että ei saa mitään ylevää sanottua.

Vaikka en tuntenut uhria, niin olen myös siitä melkoisen varma, että eipä taida Suomessa olla montaakaan menehtynyttä lentäjää, jotka olisivat eläessään olleet sitä mieltä, että "minun kohtalokkaasta kämmistä ei saisi ottaa oppia jo ennen tutkinnan valmistumista ja että mahdollisia onnettomuuden syitä ei saa pohtia oman ja toisten turvallisuuden parantamiseksi".

Sääli menettää ilmeisen hieno ihminen ja kone.

Surussa myötäeläen,

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskon että tapahtuu kuten Mika sanoi, kaverit ainakin yrittävät ollaavuksi.Olen tuota surutyötä sekä omalta kohdaltani että työkaverin kohdalta yrittänyt auttaa.

Mikään kirjaan kirjoitettu ei auta jokaisessa tapauksessa, jokainen lähtö on omansa ja omaisten elettävä.Jotkut pärjäävät helpommalla, jotkut vaikeimman kautta.

Asia on sellainen ettei kukaan unohda, eikä tarvitsekkaan unohtaa, on vain opittava elämään tuon tapahtuman kera.

Ei ole huono ihm inen joka itkee, ei myöskään se joka ei itke.

Jokainen suree omiaan omalla tavallaan, jos joku sanoo ettei saa spekuloida syistä kantaa surua tuolla tavoin.

Asioista voi ja pitääkin puhua, syyllistää ei pidä mutta virheistä, mahdollisista? pitää puhua.

Tämä taas kerran omana ajatuksena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OH-AAA lensi VFR-lentosuunnitelmalla.

Lumikuuro kestää aikansa ja on paikallinen ilmiö. Voimakkaassa lumisateessa ei yleensä esiinny jäätymistä. Jos itse joutuisin lumikuuroon lentäisin siitä mieluummin läpi, olipa yö tai päivä, sen sijaan että koettaisin esim. jyrkillä kaarroilla sitä väistää. Korkeus säilyttäen.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään