Tauno Hermola

Pienkone putosi Kontiolahdella

180 viestiä aiheessa

Lumikuuro kestää aikansa ja on paikallinen ilmiö. Voimakkaassa lumisateessa ei yleensä esiinny jäätymistä. Jos itse joutuisin lumikuuroon lentäisin siitä mieluummin läpi, olipa yö tai päivä, sen sijaan että koettaisin esim. jyrkillä kaarroilla sitä väistää. Korkeus säilyttäen.

Olen Peterin kanssa samaa mieltä.

 

Kuulin tuossa kertomaa, jossa paikkakunnalla ollut autoilija sanoi sataneen räntää ja tuo onkin jäätämisen kannalta sitten jo toinen juttu. Tietysti sateen analysointi vieläpä lämmintä autonlasia vasten yleis-ihmiseltä voi mennä pahastikin pieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Täsmälleen samaa mieltä Peterin ja Erkin kanssa,läpi vaan lumikuurosta tuossa tilanteessa,mieluusti nyt sitten vaakalennossa(mikä oli pilotin kokemus?) Kuten aiemmin tuolla kirjoittelin,sää ei ollut erityisen huono ( paikallinen kuuro),johon tukeutuen pilotti saattoi tehdäkin lähtöpäätöksensä! Ja tuosta eritys-VFR:stä vielä,korjatkaa jos olen väärässä.  Pilvikorkeus mitataan maan pinnasta eikä keskimääräisestä merenpinnasta, joten merkitseväkin pilvisyys yli 1500 ft on aina "normaalikeli". Erityis-VFR-selvitys annetaan kun pilvisyys on alle 1500 ft, mutta ei alle 500 ft. Näkyvyyden ollessa välillä 1,5 km - 5 km sama juttu. Näin ainakin PPL,en tiedä muista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko, kuten jo aiemin puhuttiin niin matkalentoa tuo keli ei mahdollistanut. Erityis-VFR selvityksen voi saada vain lähialueelle ja näkyvyyden tulee silloin olla 1,5 km päivällä tai 3 km yöllä, sekä pilvikorkeuden sellainen että voidaan lentää minimikorkeuksissa selvästi erossa pilvistä. Tuo ei METAR:n perusteella ollut rajoittava.

 

Kyse oli kuitenkin matkalennosta ja yö-VFR:stä.

 

Tällöin pilven alarajan pitää olla vähintään 2000ft. Päivällä katsotaan merkittävää pilvisyyttä eli pilvikorkeutta (BKN, OVC), yöllä pilven alaraja on merkitsevä (myös FEW). Näkyvyyden tulisi olla silloin vähintään 8km.

 

Muutenki, GAFOR:ia en ole nähnyt, mutten usko senkään kovin hyvältä näyttäneen kun lämpötila/kastepiste-ero on 0-1 astetta ja lumisateitakin luvattu. Hullua lähteä yöllä tuollaiseen keliin. Itse en lähtisi ikinä yöllä vastaaviin, vaikka päivällä huonommissakin keleissä tullut lennettyä.

 

Jännä nähdä ketä tuossa lopulta syytellään, ihan puhtain paperein ei selviä Joensuun tornikaan, uskoisin. Me kaikki, niin lentäjät kuin lennonjohtajatkin, saamme taas oppia kovimman kautta.

 

-T

Kiitos näistä tarkennuksista! Itselläni on jo vuosia edellisistä yölennoista,joten muisti palailee pätkittäin  :) Olenpahan kylläkin saanut erityis-VFR selvityksen yö-matkalennolle lähtiessäni,huom! tämä ei tapahtunut Joensuussa!Samaiselta lennolta olin pakotettu palaamaan lähtökentälle n.1/2t lennon jälkeen jouduttuani mittarikeliin,eikä kyllä käynyt mielessäkään arvostella tornia tapahtuneesta.No eihän mitään toki sattunutkaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Jännä nähdä ketä tuossa lopulta syytellään, ihan puhtain paperein ei selviä Joensuun tornikaan, uskoisin.

 

-T

Mielenkiintoinen asia. Mihin tämä kovahko väitteesi perustuu?

 

Ja Jaakko, se saamasi erityis-VFR selvitys matkalennolle on voimassa ainoastaan lähialueella, kuten Tuomas kirjoitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos näistä tarkennuksista! Itselläni on jo vuosia edellisistä yölennoista,joten muisti palailee pätkittäin  :) Olenpahan kylläkin saanut erityis-VFR selvityksen yö-matkalennolle lähtiessäni,huom! tämä ei tapahtunut Joensuussa!Samaiselta lennolta olin pakotettu palaamaan lähtökentälle n.1/2t lennon jälkeen jouduttuani mittarikeliin,eikä kyllä käynyt mielessäkään arvostella tornia tapahtuneesta.No eihän mitään toki sattunutkaan!

Tuota, mistä olisit arvostellut?

Kentältä 30nm päässä olleesta tymästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, mistä olisit arvostellut?

Kentältä 30nm päässä olleesta tymästä?

Vain viittasin tietysti tuohon Tuomaan mainitsemaan Joensuun tornin mahdolliseen vastuuseen AAA:n tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA 08/11/2012 19:20-> METAR EFJO 081920Z 24006KT 210V270 9999 FEW013 M02/M03 Q0994=

SA 08/11/2012 18:50-> METAR EFJO 081850Z 25005KT 220V290 9999 FEW013 M02/M02 Q0994=

SA 08/11/2012 18:20-> METAR EFJO 081820Z 26007KT 220V290 9999 FEW013 SCT039 M01/M02

           Q0994=

SA 08/11/2012 17:50-> METAR EFJO 081750Z 26008KT 230V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034

           BKN039 M01/M02 Q0994=

SA 08/11/2012 16:50-> METAR EFJO 081650Z 26006KT 220V290 9999 -SHSN FEW010 SCT034

           BKN039 M01/M01 Q0993

 

   Yllä Joensuun ETD sää ja alla määräkentän sää joka näytti jo paremmalta ETA

SA 08/11/2012 19:50-> METAR EFLP 081950Z AUTO 25005KT CAVOK M03/M03 Q0998=

SA 08/11/2012 19:20-> METAR EFLP 081920Z AUTO 25006KT 9999 BKN023 M01/M02 Q0998=

SA 08/11/2012 18:50-> METAR EFLP 081850Z AUTO 25007KT 9999 BKN021 M01/M02 Q0997=

SA 08/11/2012 18:20-> METAR EFLP 081820Z AUTO 24005KT 210V270 9999 FEW019 BKN023

           M02/M02 Q0997

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole lennonjohtajilla valtuuksia estää konetta lähtemästä. Tämä muistuttaa kovasti Hausjärvellä mäkeen ajaneen OH-CTO:n tapausta sääolosuhteiltaan.

Paitsi jos konetta operoiva taho ei maksa lentoja johtavalle firmalle maksuvelvoitteitaan, niin kuormurit pussittavat lentolaitteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi jos konetta operoiva taho ei maksa lentoja johtavalle firmalle maksuvelvoitteitaan, niin kuormurit pussittavat lentolaitteen.

 

Näissä tapauksissa Finavian hallinnosta tulee erillinen määräys olla antamatta lennonvarmistuspalveluja.

 

Osanottoni omaisille ja lentäjätovereille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan mahdollista, että pilottia on huonosta kelistä varoitettu, tai säätietoja on tulkittu niin, että kyseessä on vain paikallisia lumikuuroja. Tutkinnassa tullaan varmasti haastattelemaan myös lennonjohtajaa sekä käymään läpi tornin ja AAA:n väliset keskustelut nauhalta.

 

Periaatteessa kaikilla lennonjohtajilla on jonkinlainen käsitys siitä mitä ongelmia sääolosuhteet voivat aiheuttaa ja net joilla on jonkinlainen väkisinlentopahvi, saattaa olla jopa omaa kantapään kautta hankittua kokemusta. Yleinen ilmapiiri on kuitenkin se, että vaaratilanteiden syntymistä pyritään estämään - jo senkin takia että ne aiheuttavat aina hirveän hässäkän.

 

Kun aikoinaan olin Kruunupyyssä torniapinana, lappasi tornissa paljon ilmailijoita notkumassa. Ja epäämääräiseen keliin lähtijöiden kanssa vaihdettiin ajatuksia viimeistään siinä vaiheessa kun nämä kävivät jättämässä plaanin sisään. Tilanne on muuttunut, eikä mielestäni parempaan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuolla Joensuussa silloin ollut torni edes auki? Ko kenttähän on suurimman osan ajasta korpikenttä.

 

Tänään tällaiset notamit.

 

JOENSUU TWR OPR HR: MON 0330-1100 1445-1615 1930-2325, TUE 0310-1800 2030-2300, WED 0315-1100 1445-1800 2200-2300, THU 0330-1800 2200-2300, FRI 0330-1100 1445-1800 2225-2325, SAT 0310-0715 1445-1615, SUN 0935-1615 2200-2300

 

FROM: 12NOV12 0000 TO: 18NOV12 2359 (B3081/12)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuolla Joensuussa silloin ollut torni edes auki? Ko kenttähän on suurimman osan ajasta korpikenttä.

 

 

Oli se. Lennonjohtaja näki, että kone kaartoi Lappeenrannan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle on joskus Malmin briefingistä vinkattu että "ootko ihan varma että haluat lähteä sinne?" "täh" "joo Harmajalla ovc 003 ja näyttäisi olevan tulossa tännepäin jne..." mikä ei näy Malmilla visuaalisena eikä metareissa ollenkaan.

 

Tornista ei ole koskaan tullut säävinkkejä/kyseenalaistusta lentoonlähdölle. No, Malmi onkin aika vilkas kenttä.

 

Jojensuun säätä en osaa tulkita näillä tiedoilla mutta teknistä vikaakaan en heti poistaisi listalta - häiriöiden yleisin syy on juuri tehty muutos...

 

Harmi, siinä vieressä olisi ollut aukea. Pitikin mennä puihin (en sit tiedä olisiko lopputulos muuttunut)

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, siinä vieressä olisi ollut aukea. Pitikin mennä puihin (en sit tiedä olisiko lopputulos muuttunut)

 

Jos tuosta Harrin ilmakuvasta jotain pitäisi päätellä, voisi kuvitella koneen tulleen maahan aika jyrkässä kulmassa, joten ei välttämättä olisi ollut merkitystä, osuuko pellolle vai puihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle on joskus Malmin briefingistä vinkattu että "ootko ihan varma että haluat lähteä sinne?" "täh" "joo Harmajalla ovc 003 ja näyttäisi olevan tulossa tännepäin jne..." mikä ei näy Malmilla visuaalisena eikä metareissa ollenkaan.

 

Tornista ei ole koskaan tullut säävinkkejä/kyseenalaistusta lentoonlähdölle. No, Malmi onkin aika vilkas kenttä.

 

Mulle on tullut sieltä tornistakin. Olin jo kiitotien odotuspaikalla, kun Hiltunen vinkkasi tuoreelle NF-luvan haltijalle Malmin kiitoteille usein syysiltaisin nousevista pintasumuista ja oli ihan hyvä vinkki, vaikka into lähteä yötaivaalle olikin uuden kelpparin turvin kova. Radat oli puolen tunnin päästä jo ihan sumun peitossa.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Tornista ei ole koskaan tullut säävinkkejä/kyseenalaistusta lentoonlähdölle. No, Malmi onkin aika vilkas kenttä.

....

Timo

 

Minulle on kanssa Kuopion torni kerran ilmoittanut reittiselvityksen perään, että reitillä on ukkosrintama kovine kuuroineen lähestymässä. Siinä muutama viesti aiheesta vaihdettiin, mutta kun kentällä ei näkynyt vielä mitään, niin ilmoitin meneväni ylös katsomaan. Heinäkuussa tilanteen arviointi siellä ylhäällä oli luonnollisesti toista kuin olisi näin marraskuussa pimeässä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juuri nuo ukkoskuurot kesällä ja lumikuurot talvella ovat niitä, jotka pääsevät hyvänkin valmistelun jälkeen "yllättämään" eli kun ajoitus ja paikka ovat usein aika arvoitus. Siksi minusta ainakin on hyvä, jos lennonjohtaja vinkkaa huonon sään mahdollisuudesta, jos sen säätutkaruudultaan tai ikkunastaan näkee. Hänhän ei myöskään tiedä, onko lentäjä hyvin vai huonosti ottanut selvää säätilan viime vaiheista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuolla Joensuussa silloin ollut torni edes auki? Ko kenttähän on suurimman osan ajasta korpikenttä.

 

Tänään tällaiset notamit.

 

JOENSUU TWR OPR HR: MON 0330-1100 1445-1615 1930-2325, TUE 0310-1800 2030-2300, WED 0315-1100 1445-1800 2200-2300, THU 0330-1800 2200-2300, FRI 0330-1100 1445-1800 2225-2325, SAT 0310-0715 1445-1615, SUN 0935-1615 2200-2300

 

FROM: 12NOV12 0000 TO: 18NOV12 2359 (B3081/12)

 

Torni oli auki sillä vuorokone oli juuri lähestymässä ja OH-AAA sai luvan kiirehdittyään lähteä ennen sitä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Pohjois-Karjala: Turmakoneen kunnosta tietoa loppuviikosta

 

Kontiolahdella viikko sitten pudonneen pienkoneen teknisestä kunnosta saadaan ensimmäisiä tietoja loppuviikosta. Koneen hylkyä tutkitaan parhaillaan sisätiloissa, helsinkiläisessä hallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Pohjois-Karjala: Turmakoneen kunnosta tietoa loppuviikosta

Tuosta Teron YLE-linkistä lainasin mielestäni oleellista: "Kyllä tässä ilmeisesti on lumikuuro juuri lähdön aikaan lentoaseman yli mennyt. Se miten kuuro on vaikuttanut tapahtuneeseen, sitä en osaa arvioida, sanoo lennonjohdon päällikkö Kimmo Rapatti ja lisää:

 

- Todennäköisesti lentäjällä on ollut tämä havainto itsellään, koska hän on siinä lentoa valmistellessaan valmistautunut myös säätietojen keräämisen osalta.

 

Lennonjohdon näkemyksen mukaan säätila ei kuitenkaan ollut mikään erityisen huono.

 

- Tapahtumahetkellä kerättyjen säähavaintojen mukaan sääolosuhteet ovat olleet sellaiset, että lento olisi  voitu suorittaa normaalisti, kertoo Rapatti "

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Teron YLE-linkistä lainasin mielestäni oleellista: "Kyllä tässä ilmeisesti on lumikuuro juuri lähdön aikaan lentoaseman yli mennyt. Se miten kuuro on vaikuttanut tapahtuneeseen, sitä en osaa arvioida, sanoo lennonjohdon päällikkö Kimmo Rapatti ja lisää:

 

- Todennäköisesti lentäjällä on ollut tämä havainto itsellään, koska hän on siinä lentoa valmistellessaan valmistautunut myös säätietojen keräämisen osalta.

 

Lennonjohdon näkemyksen mukaan säätila ei kuitenkaan ollut mikään erityisen huono.

 

- Tapahtumahetkellä kerättyjen säähavaintojen mukaan sääolosuhteet ovat olleet sellaiset, että lento olisi  voitu suorittaa normaalisti, kertoo Rapatti "

 

 

Näistä ketjun kirjoituksista saa äkkinäinen kalkuloitua sen, että kyseessä olisi tekninen vika ennemmin kuin lentäjän virhe ja/tai sää. Sairaskohtaustakaan ei pidä sulkea pois. Kaikki kuitenkin on mahdollista niin kauan kun onnettomuustutkinta valmistuu. Ja ehkä senkin jälkeen...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä ketjun kirjoituksista saa äkkinäinen kalkuloitua sen, että kyseessä olisi tekninen vika ennemmin kuin lentäjän virhe ja/tai sää.

 

Kovalla tahdollakaan en kyllä uskaltaisi mitään tuollaista julistaa. Ennemminkin päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovalla tahdollakaan en kyllä uskaltaisi mitään tuollaista julistaa. Ennemminkin päinvastoin.

 

Ei tässä mistään uskalluksesta sen paremmin kuin julistuksestakaan ole kyse. Pelkkää spekulointia, joka täällä on edelleen sallittua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään