Thomas Sundbäck

Miten SAS hoiti Suomen markkinan 80- ja 90-luvulla ennen Blue1:n ostoa?

13 viestiä aiheessa

Nyt kun asia on ajankohtainen SAS:in "selkeyttäessä brändiään" tekemällä Blue1:n  tuotantoyhtiöksi marraskuun alusta 2012, niin tuli mieleen että miten SAS hoiti Suomen markkinan ennen kuin osti Air Botnian osakekannan back in '98?

 

Esimerkiksi 80-luvun loppupuolella ja 90-luvun alkupuolella, lensikö SAS silloin Suomeen SAS:in omissa väreissä (vai jonkin yhteistyökumppanin kautta) ja mitä kautta he hoitivat silloin myyntinsä? Oliko heillä Suomessa konttoria ja jos oli, niin missä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt oikein muistan niin SASilla oli toimistot Helsingin lisäksi ainakin Tampereella ja Turussa, taisi olla myös Vaasassa. Aikana ennen nettiä valtaosa lennoistahan ostettiin matkatoimistojen kautta. Lensi ihan omissa väreissään Suomesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kun lentoliikenteen liikennelupia alettiin myöntämään EU:ssa yhdenmukaisin ehdoin vuonna 1992, SAS:n oli tyytyminen operoimaan Suomessa silloisten lentoliikennettä koskevien valtiosopimusten määrittelemissä rajoissa. (Tämä tarkoitti käytänössä ettei Finnairia voinut haastaa kilpailuun, eikä siihen ollut mitään tarvettakaan). EU:n sopiman muutoksen tarkoituksena oli, että kaikki jäsenmaiden liikenteenharjoittajat voivat kilpailla jokaisen EU-maan sisäisilläreiteillä. Hinnoittelu vapautettiin vuonna 1997, jolloin syntyivät myös Eurooppaan lentoliikenteen yhteismarkkinat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Mutta Suomesta pääsi lentämään SAS:illa ennen vuoden 1997 hinnoittelun vapauttamista ja myös ennen vuoden 1992 EU:ssa yhdenmukaisin ehdoin myönnettyjä lentoliikenteen liikennelupia? Vai estikö asiaa jotenkin tuo Finnairin saama etu tuolloin, kun kun silloiset lentoliikennettä koskevat valtiosopimukset määrittelivät noita rajoja?

 

Jotenkin olisin ymmärtänyt että SAS ei olisi lentänyt Suomeen/Suomesta ennen vuotta 1998 omissa väreissään, vaan (olisiko ollut) Skywaysin kautta tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän SAS ole lentänyt ainakin toisen maailmansodan jälkeen Suomeen koko ajan. Olisiko pari viime vuotta jolloin Blue1 ja Golden Air ovat hoitaneet liikenteen. Sitä ennen ainakin Hesassa kävi SAS:in omia 80-kymppisiä, bojoja ja joskus pikkubussejakin useampi kerta päivässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. Tampereelle SAS aloitti liikenteen marraskuussa 1965, reittinä oli Tampere-Norköping-Kööpenhamina ja kalustona Convair CV-440. Tosin reitti jä lyhytaikaiseksi kannattavuus syistä.

Tuolta löytyy kuvia SASn koneista Helsinki-Vantaalla 1970-luvulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän SAS ole lentänyt ainakin toisen maailmansodan jälkeen Suomeen koko ajan. Olisiko pari viime vuotta jolloin Blue1 ja Golden Air ovat hoitaneet liikenteen. Sitä ennen ainakin Hesassa kävi SAS:in omia 80-kymppisiä, bojoja ja joskus pikkubussejakin useampi kerta päivässä.

Lensihän SAS suomeen omilla koneillaan vielä vuonna 2011 (Blue1:n ohessa). Taisi olla tämän vuoden keväällä vuonna kun SAS laittoi Blue1:n hoitamaan Suomen reittejään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin olisin ymmärtänyt että SAS ei olisi lentänyt Suomeen/Suomesta ennen vuotta 1998 omissa väreissään, vaan (olisiko ollut) Skywaysin kautta tms.

 

Kyllä mä ainakin Turusta ja Helsingistä SASin väreissä lentäneitä koneita muistan naperoajoilta. Eli 80-luvulla jo lentäneet omissa väreissään Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa SAS ja Finnair olivat ikään kuin liitossa, jolloin niin Hesassa, kuin Tukholmassa koneiden geitit olivat melkein samoja, kovasti lähellä toisiaan ja vuorot oli sovitettu siten, että (jos muistan oikein)  niin Hesasta Tukholmaan pääsi täysin tunnein toisen yhtiön kalustolla ja puolin tunnein toisen yhtiön...

 

Sitten tuli tuo Star Allance, johon sekä SAS, että Lufthansa (Finnairin siihenastinen kumppani) liittyivät ja lopettivat tämän yhteistyön.

 

Tmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jossain vaiheessa SAS ja Finnair olivat ikään kuin liitossa,

 

Niin oli. Sillä oli nimikin: European Quality Alliance.

 

Mukana oil Swissair, SAS, Austrian ja Finnair.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Mutta Suomesta pääsi lentämään SAS:illa ennen vuoden 1997 hinnoittelun vapauttamista ja myös ennen vuoden 1992 EU:ssa yhdenmukaisin ehdoin myönnettyjä lentoliikenteen liikennelupia? Vai estikö asiaa jotenkin tuo Finnairin saama etu tuolloin, kun kun silloiset lentoliikennettä koskevat valtiosopimukset määrittelivät noita rajoja?

 

Jotenkin olisin ymmärtänyt että SAS ei olisi lentänyt Suomeen/Suomesta ennen vuotta 1998 omissa väreissään, vaan (olisiko ollut) Skywaysin kautta tms.

 

Kyllä pääsi, heti rauhansopimuksen tultua voimaan 1947 kansainvälinen lentoliikenne Suomeen ja Suomesta alkoi Helsinki-Malmin lentoasemalta ensi pääsääntöisesti DC-3 kalustolla, myös SAS:lla. Kehitys kehittyi, ja jo seuraavana vuonna kiitotie murtui SAS:n DC-4:n alla. Helsingin uusi lentoasema "Seutulassa" otettiin käyttöön vuonna 1952, jonka jälkeen SAS jatkoi lentojaan sieltä tähän päivään saakka. Valtiosopimusaikakaudella lentoluvat olivat ns. "vaihtokauppaa", eli jos Finski lensi Hki-Sto, niin Sassilla oli "automaattisesti" oikeus lentää reitillä Sto-Hki, mutta ei tietenkään oikeutta lentää esim. Sto-Hki-Oulu reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sas:n DC-9 starttaa "Seutulasta" vuonna 1972. Tuo SAS:N maalauskaavio oli käytössä vuoden 1983 tienoille asti, jolloin se korvattiin vaalealla värityksellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään