Tuomas Ritari

Museu Aeroespacial (Rio de Janeiro)

8 viestiä aiheessa

Brasilian kansallinen ilmailumuseo sijaitsee noin 25 kilometrin päässä Rio de Janeirosta. Campos dos Afonsosin lentotukikohdan yhteydessä.

 

Homma oli paperilla hieman hankalan tuntuinen, koska tuoreessa muistissa oli edellisen viikon haastava museomatka Buenos Airesissa.  Toimi kuitenkin todella helposti, ensin junalla Rion Central Station:ilta Santa Cruzin suuntaan menevään junaan. No tietysti hieman ihmetytti, että juna ei pysähtynyt kaikilla asemilla mitä aikatauluun oli merkitty (+ yhdellä jota ei edes ollut linjakartassa). Aikanaan kuitenkin saavuttiin Estacao Madureiran asemalle, junasta pois ja etsittiin 745 numeroiseen linja-autoon. Päästiin bussin kyydissä tukikohdan pääportille, josta vielä noin kilometrin kävely. Saavuimme museon portille, asiallisen oloinen vartiosotamies tiedusteli asiaa ja sanoimme vain "Aviation museum?". Pienen monikansallisen elekielen ja hajanaisten englannin kielisten sanojen jälkeen selvisi, että hän haluaa saada tietää nimen ja nähdä henkilöllisyystodistuksen. Näytin suomalaisen ajokortin ja vartija kirjoitti papereihinsa etunimi: Ajokortti, sukunimi: Körkort, no Ajokortti Körkort pääsi sisään sotilasalueelle. Nyt käveltiin vielä noin kilometri museoon.

 

T-6 Texan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Waco CSO

 

[ attachment removed / expired ]

 

Waco CPF

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fairchild 22

 

[ attachment removed / expired ]

 

IPT-16 Surubim, tästä ei ole oikein mitään tietoa missään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

IPT-0 Bichino, tästä ei ole yhtään mitään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Embraer/FMA CBA-123, 19 paikkaisen turboprop matkustajakoneen prototyyppi. Projekti keskeytettiin kustannusten karattua.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Focke-Wulf Fw 58, Saksalainen pommikonepilottien ja -navigaattoreiden koulutuskone 1930-luvun puolivälin tienoilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen FW:lle, normaali ilmailumuseo: ahdasta ja pimeää.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Consolited Vultee BT-13 Valiant, aika vastaava kuin T-6 Texan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

P-40 Warhawk

 

[ attachment removed / expired ]

 

P-47 Thunderbolt

 

[ attachment removed / expired ]

 

T-80 Shootingstar

 

[ attachment removed / expired ]

 

Embraer EMB 110 Bandeirante

 

[ attachment removed / expired ]

 

AMX International AMX, Italialais - Brasilialainen maataistelu- ja tulitukikone.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Northrop F-5

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Vuka...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuossa nyt alkupaloiksi, ehkä pari tämän kokoista settiä vielä jäljellä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta IPT-16 :  The IPT-16 was designed by Joseph Kovacs and Silvio de Oliveira and was a single-engine plane,  timber frame and engine of 160 horses Hirt. Started being built in 1949 and was completed only ten years later, flying in September 1959. Named Surubim, the aircraft had excellent performance.

 

Tuolta löytyy portugalinkielistä tarinaa IPTstä : http://www.museutec.org.br/resgatememoria2002/old/enciclop/cap002/027.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset todella mielenkiintoisista kuvista. Tuo FW lienee Fw 58B-2, eli lasinokalla varustettu versio, ja rakennettu lisenssillä Brassilassa. Mielenkiinto kohdistuu tuohon nokan ulkonemaan, onko se tähystyslaitteistoa vai jotain muuta. Joku varmaan tietää...

 

Sinänsä merkillistä, että konetta käytettiin niin monen maan ilmavoimissa, vaikka ilmeisesti liki sotaan asti Saksalla ei oikeastaan olisi ollut lupaa edes rakentaa sotakoneita. Toisaalta Espanjan sisällissodassa ei ollut kovin  suurta epäselvyyttä Saksan osuudesta, eikä kovin monet nostaneet meteliä Versaillesin sopimuksen noiudattamatta jättämisestä.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia vähän harvinaisemmista konetyypeistä!

Tuo Fw 58 B-2 koneiden lisenssisopimus on tehty näköjään v.1938 ja Brassit käytti koneita lähinnä rannikkovalvontaan:

http://www.aer.ita.br/~bmattos/mundo/ww2/fwweihe.htm

Aatu käski perustaa Luftwaffen jo 1935 ja senjälkeen vähät välitti mitä Versaillesin sopimuksessa seisoo:

Tosin Weihen, niinkuin monen muunkin saksalaisen sotilaskoneen, prototyyppi oli siivo siviilikone

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas muutama...

 

Joku troijalainen tullu kameraan.

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna...eikun Neiva Regente

[ attachment removed / expired ]

 

B-26 Invader

[ attachment removed / expired ]

 

Cessan T-37 Tweet

[ attachment removed / expired ]

 

Beechcraft AT-11, taustalla Lockheed P2V-5 Neptune joka on niin suuri ja halli pieni, että ei mahtunut kuvaan oikein mitenkään.

[ attachment removed / expired ]

 

Aerotec T-23 Uirapuru

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti vika setti, loput koneet on niin suuria (mm. Electra, Catalina, Starfighter..) ja todellakin ahtaasti, että ei oikein saanut kunnon kuvia...

 

 

Grumman HU-16 Albatross

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman G-44 Widgeon

[ attachment removed / expired ]

 

Hawker Siddeley HS 748, koneen tunnistuslapussa luki muistaakseni Avro 748.

[ attachment removed / expired ]

 

Beechcraft Model 18

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna AT-17 Bobcat

[ attachment removed / expired ]

 

North American Sabre

[ attachment removed / expired ]

 

Embraer EMB 312 Tucano

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman S-2 Tracker, näitä oli jopa kaksittain toinen sisätiloissa siivet supussa.

[ attachment removed / expired ]

 

ERJ-140

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 737

[ attachment removed / expired ]

 

de Havilland Canada DHC-5 Buffalo

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mahtoiko tuossa olla alkuperäis Rangerit.

 

On ollut käytössä Brasilian ilmavoimissa 1942-1958, eli ei varmaankaan ole uusmoottoroitu tuolloin ja moottoripellityskin näyttäisi aika alkuperäismuotoiselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla