Miko Verno

Lähellä läheltä piti tilannetta, vai kenties läheltä piti?

7 viestiä aiheessa

Tänään, noin 9.45 maissa Malmilta oli lähdössä kiitotie 36:lta kone laskukierrokseen(Patrian Tecnam) ja Vantaalta 15:lta Finncommin ATR. Kattelin siinä Puistolan koululta, että menipä läheltä. Korkeutta atikalla oli ehkä se reilut 1500ft ja tecnamilla ~300-500ft. Kuitenkaan Vantaalta lähtiessä ei kovin pitkä matka ole Malmille, joten eikös tämä läheltä piti -tilanne kuitenkin ollut. Vai?

 

ps. joskus kuulin, että kun Vantaalle on laskussa kone 15:lle, niin Malmilla ei saa suorittaa letoonlähtöä. Joten eikös tämä vielä "vaarallisempaa"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään, noin 9.45 maissa Malmilta oli lähdössä kiitotie 36:lta kone laskukierrokseen(Patrian Tecnam) ja Vantaalta 15:lta Finncommin ATR. Kattelin siinä Puistolan koululta, että menipä läheltä. Korkeutta atikalla oli ehkä se reilut 1500ft ja tecnamilla ~300-500ft. Kuitenkaan Vantaalta lähtiessä ei kovin pitkä matka ole Malmille, joten eikös tämä läheltä piti kuitenkin ollut. Vai?

 

ps. joskus kuulin, että kun Vantaalle on laskussa kone 15:lle, niin Malmilla ei saa suorittaa letoonlähtöä. Joten eikös tämä vielä "vaarallisempaa"?

 

Malmin lähialue 0-700 jalkaa sekä sen päällä oleva Helsinki CTR South 700-1300 jalkaa ovat D-luokan ilmatilaa, joka tarkoittaa, että siellä lentävää VFR-liikennettä ei tarvitse porrastaa IFR-liikenteeseen. Mainitsemasi koneiden läheisyys ei sen takia ollut todennäköisesti mikään ongelma.

 

Kuitenkin silloin, jos sääolosuhteet ovat niin huonot, että vallitsee IMC (instrument meteorological conditions), on kaikki lähialueen lennot porrastettava kaikkeen muuhun liikenteeseen. Tämän takia 15:lle lähestymistä tekevä kone estää toiminnan Malmilla, koska jos kone tekee ylösvedon, porrastusminimin toteutumista ei voida enää taata. Malmilta lähtevä visuaaliliikenne saa tuossa tapauksessa erityis-VFR-selvityksen, joka mahdollistaa vfr-lentotoiminnan, vaikka vmc-minimit (visual meteorological conditions) eivät täyty. VMC/IMC-ongelma tulee yleensä pilvistä, eli valvotussa ilmatilassa on koneen ja pilven välillä oltava 1000 jalan korkeusero. Tämän takia aina, kun pilvikorkeus putoaa alle 1500 jalan, ei VFR-lentoja voi valvotussa ilmatilassa suorittaa ilman erityis-VFR-selvitystä.

 

Koska valvotun ilmatilan sääminimit ovat tiukemmat kuin valvomattoman ilmatilan, edellä mainittu ongelma poistuu Malmilta heti, kun torni menee kiinni (700 jalassa lentäessä ei tarvita 1000 jalan eroa pilveen, vaan riittää, että on siitä "selvästi erossa"). Kun ilmatila on valvomatonta, siellä voi pikkukone painaa menemään 700 jalassa, vaikka ATR menisi vain muutaman sata jalkaa ylempänä. Jättöpyörre kannattaa tietysti huomioida, ja sen liikennekoneen TCAS saattaa antaa väistöohjeen (RA) jos siinä sellainen on (ja jos pikkukoneessa on käytössä C-moodin transponderi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden kerran on omalla kohdallani käynyt niin, että Vantaalla rw15 käytössä ja erityis-VFR Malmilla.. Onneks en ollut tulossa laskuun ihan iltapäiväruuhkan aikaan, koska tuossakin tapauksessa jouduin holdaamaan degerissä n. 10-15min.

 

..alkaa meinaan maisemat vähän kyllästyttää kun lentelee vartin ympyrää  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko koskaan kokeillut purjelentoa?  ;D

 

Upea harrastus muuten!

Arvaa!  ;D Uskoisin kyllä että purtsikalla hienossa kelissä ympyrää pyöriessä on vähän toisenlainen fiilis  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvaa!  ;D Uskoisin kyllä että purtsikalla hienossa kelissä ympyrää pyöriessä on vähän toisenlainen fiilis  8)

 

Kyllä, varion piipitys on melkein yhtä vinkunaa ja korkeutta tulee 5-10m/sekunnissa, se on elämää se ja pelkällä aurikoenergialla.  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, varion piipitys on melkein yhtä vinkunaa ja korkeutta tulee 5-10m/sekunnissa, se on elämää se ja pelkällä aurikoenergialla.  :thmbup:

 

 

Joskus sitten taas ei niin ihanaa :)

 

40 min alle 400 m korkeudessa samassa "nostossa" (keskinosto 0.1 m/s), niistä 20 min aika lailla tasaisesti 200 m:ssä :)

Ja kyseessä oli jopa kisalento...

 

Mutta keskimäärin se on kyllä todella hienoa touhua - vain mies taitoineen(?), kone ja aurinko

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvaa!  ;D Uskoisin kyllä että purtsikalla hienossa kelissä ympyrää pyöriessä on vähän toisenlainen fiilis  8)

 

Joo entistä kypsempi. Nimim. 11h purtsikkatiimaa ja sit hanskat naulaan ku alko tulla kurkusta ylös koko laji  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään