Guest Rainy

Mitkä ovat mahdollisuuteni liikennelentäjäksi ?

15 viestiä aiheessa

Hei.

 

Näin aluksi haluan ilmoittaa, että en halua linkkiä hakutoimintoon tai edelliseen lankaan. Kiitos.  :thmbup:

 

Aluksi kerron hieman itsestäni.

 

Opiskelusta:

Ikää 17, opiskelen lukiossa toista vuotta.

Fysiikassa opiskelen kaikki kurssit. 6-7 lukiossa. (Korotan)

Matematiikan lyhyt oppimäärä. 6-8 lukiossa. (Korotan)

Erinomainen englanninkielen taito, 8-9 lukiossa.

Kirjoitan luultavasti: Matematiikka, fysiikka, pitkä englanti, äidinkieli.

Hyvät tietotekniikkaan liittyvät taidot.

 

Kunto:

Hyvä peruskunto, harrastan pyöräilyä.

Näkö yli 1, ei silmälaseja

Ei astmaa yms.

+170 cm

80 kg~

 

Kysymykset joihin toivoisin saavani vastauksia:

Käyn armeijan lukion jälkeen, millaiset mahdollisuudet minulla on päästä suorittamaan asevelvollisuutta ilmavoimissa ?

Mitkä ovat mahdollisuuteni liikennelentäjäksi, ja missä koulutuspaikassa ?

 

Kiitos jo etukäteen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaa... loppupeleissä se aina riippuu niistä psykologisista testeistä, sitä jotain joko on tai sitten ei.

 

Mutta muuten...  Minähän en mistään mitään tiedä, ei ole armeijaa takana eikä ammattilentäjän koulutusta. Mutta kunhan arvailen...

 

Vaihtoehtoina ilmavoimat, SIO tai joku kaupallinen koulu...

 

Jos mä olisin sun tilanteessa tekisin seuraavaa...

 

Hankkisin itselleni hyvän fyiikan eli kunto niin hyväksi kuin mahdollista. Lihaskunto, aerobinen, uinti, lihaskuntoharjoittelu. Ei kuitenkaan mikään jääkaappi-pakastin-osasto, vaan enemmänkin pitkänmatkankestävyyttä, nopeutta, ketteryyttä jne. Cooperiin minimit vähintään, mitä se on, hyvin päälle 3000m. Mitä parempi, sen parempi - periaatteella.

 

Lisäksi kannattaa kehittää loogista päättelykykyä, avaruudellista hahmottamista, matikka ja fysiikka sekä hanki niin vahva englannin kielen taito kun pystyt.

Ei noista sitten myöhemmin haittaakaan ole.

 

Tarkasta lääketieteelliset kelpoisuusvaatimukset, että täytät ne, koska jos myöhemmin löytyy jotain, sitten korpeaa nimim. kokemusta on.

Pelkkä heinänuha tai toistuvat päänsäryt voi estää alalle pääsyn... Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Ne voit tarkastaa JAR FCL  3sta, tosin, lupakirjavaatimukset ovat uudistumassa, joten näihin voi tulla muutoksia vuoden-kahden sisällä ja myöhemminkin.  http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403353/0f0048d4c14a51573569de75138da7da/851-jarfcl3a1.pdf

 

Mitäs vielä... Keskiarvo kannattaa lukiossa hilata mahdollisimman ylös, koska se on nyt vasta myöhemmin uudelleenkouluttautumista ajatellessa tullut eteen yhdessä ammattihaaveessa. Huono mennä pääsykokeisiin 35-vuotiaana jos lukion numerot ei siihen riitä...Eli se siitä alasta.

 

Kouluista... Ilmavoimat on hyvä reitti lähteä kokeilemaan alaa. Jos pääsee vielä lentävään henkilökuntaan, se on siinä, mutta sinne on kova kilpailu myös. Vaatimuksista en osaa oikein ees sanoa, täällä on varmasti viisaampia sinne.

 

Suomen Ilmailuopisto on yksi vaihtoehto ja se edullisin tie ammattilentäjäksi.

 

Ja sitten on erilaiset kaupalliset koulutukset missä saa lupia isolla rahalla ja kouluttautumalla niissä. Esimerkiksi Patria Training, Salpauslento, BF-lento, aeropole jne on kaupallisia lentokouluja, mistä pääsee alkuun ja vaihtoehtona tietysti kannattaa harkita ulkomaita. Nuorelle ihmiselle jolla on rohkeutta ja kielitaitoa on se yksi hyvä reitti,...

 

Muilla on varmasti hyviä vinkkejä, tuossa omat ajatukset näin alkuun.

 

terveisin Hanna, jonka lentohaaveet kaatuivat migreeniin, armeija muuhun terveyteen ja huonoon (ei riittävään) peruskuntoon ja hätäkeskuspäivystäjän koulutus huonoon lukiotodistukseen ja joka nyt opiskelee lähes 40-vuotiaana lentokonasentajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaa... loppupeleissä se aina riippuu niistä psykologisista testeistä, sitä jotain joko on tai sitten ei.

[shadow=red,left]~~> Näistä olenkin jo lukenut.. [/shadow]

Mutta muuten...  Minähän en mistään mitään tiedä, ei ole armeijaa takana eikä ammattilentäjän koulutusta. Mutta kunhan arvailen...

 

Vaihtoehtoina ilmavoimat, SIO tai joku kaupallinen koulu...

[shadow=red,left]~~> Se on sitten ilmavoimat taikka sio, ei ole varaa maksaa 100k :l[/shadow]

Jos mä olisin sun tilanteessa tekisin seuraavaa...

 

Hankkisin itselleni hyvän fyiikan eli kunto niin hyväksi kuin mahdollista. Lihaskunto, aerobinen, uinti, lihaskuntoharjoittelu. Ei kuitenkaan mikään jääkaappi-pakastin-osasto, vaan enemmänkin pitkänmatkankestävyyttä, nopeutta, ketteryyttä jne. Cooperiin minimit vähintään, mitä se on, hyvin päälle 3000m. Mitä parempi, sen parempi - periaatteella.

[shadow=red,left]~~> Olen jo lisännyt liikuntaa  :)[/shadow]

Lisäksi kannattaa kehittää loogista päättelykykyä, avaruudellista hahmottamista, matikka ja fysiikka sekä hanki niin vahva englannin kielen taito kun pystyt.

Ei noista sitten myöhemmin haittaakaan ole.

[shadow=red,left]~~> Jees.[/shadow]

Tarkasta lääketieteelliset kelpoisuusvaatimukset, että täytät ne, koska jos myöhemmin löytyy jotain, sitten korpeaa nimim. kokemusta on.

Pelkkä heinänuha tai toistuvat päänsäryt voi estää alalle pääsyn... Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Ne voit tarkastaa JAR FCL  3sta, tosin, lupakirjavaatimukset ovat uudistumassa, joten näihin voi tulla muutoksia vuoden-kahden sisällä ja myöhemminkin.  http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403353/0f0048d4c14a51573569de75138da7da/851-jarfcl3a1.pdf

[shadow=red,left]~~> Täytyy lueskella tuota dokumenttia tarkemmin, kiitos.[/shadow]

Mitäs vielä... Keskiarvo kannattaa lukiossa hilata mahdollisimman ylös, koska se on nyt vasta myöhemmin uudelleenkouluttautumista ajatellessa tullut eteen yhdessä ammattihaaveessa. Huono mennä pääsykokeisiin 35-vuotiaana jos lukion numerot ei siihen riitä...Eli se siitä alasta.

[shadow=red,left]~~> Perhana kun en ottanut lukion alussa hommia heti vakavasti.  :-\[/shadow]

Kouluista... Ilmavoimat on hyvä reitti lähteä kokeilemaan alaa. Jos pääsee vielä lentävään henkilökuntaan, se on siinä, mutta sinne on kova kilpailu myös. Vaatimuksista en osaa oikein ees sanoa, täällä on varmasti viisaampia sinne.

[shadow=red,left]~~> Olisi mielenkiintoisa kuulla tästä lisää..[/shadow]

Suomen Ilmailuopisto on yksi vaihtoehto ja se edullisin tie ammattilentäjäksi.

 

Ja sitten on erilaiset kaupalliset koulutukset missä saa lupia isolla rahalla ja kouluttautumalla niissä. Esimerkiksi Patria Training, Salpauslento, BF-lento, aeropole jne on kaupallisia lentokouluja, mistä pääsee alkuun ja vaihtoehtona tietysti kannattaa harkita ulkomaita. Nuorelle ihmiselle jolla on rohkeutta ja kielitaitoa on se yksi hyvä reitti,...

[shadow=red,left]~~> Liian kalliiksi taitaa mennä. :l[/shadow]

Muilla on varmasti hyviä vinkkejä, tuossa omat ajatukset näin alkuun.

 

terveisin Hanna, jonka lentohaaveet kaatuivat migreeniin, armeija muuhun terveyteen ja huonoon (ei riittävään) peruskuntoon ja hätäkeskuspäivystäjän koulutus huonoon lukiotodistukseen ja joka nyt opiskelee lähes 40-vuotiaana lentokonasentajaksi.

 

 

Kiitos kovasti vastauksestasi. Ikävää sinänsä, että migreeni esti omat lentohaaveesi :l

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli haluaa työllistyä valmistumisen jälkeen niin varteenotettavin vaihtoehto taitaa ola FlyBe:n ab-initio Salpauslennola tai yrittää Ilmavoimiin. Patrian psykologiset testit eivät maksa mitään joten voisit käydä testaamassa sopivuutesi siellä? Mikäli ruotsi taipuu niin Lundin yliopistossa on ainakin ollut liikennelentäjäohjelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO ainakin halvin koulu. Ja jatkoakin ajatellen oppilaat saavat käydä lentämässä lupakirjatarkkarit ilmaiseksi viiden vuoden ajan. Myös monipuoliset simulaattorit tukevat opiskelussa. Mikään "suoraan Finnairille duuniin" koulu tämäkään ei ole ja moni sioltakin valmistunut on ilman työpaikkaa.

Flyben ja salpiksen ab-initio ainakin lupaa työpaikan tai ainakin sen että flybe ei muualta rekrytoi lentäjiä ennen kuin salpislaiset ovat työllistyneet. Kalusto on vielä vanhaa cessnaa ja piperiä.

Patrialla hyvin mahdollisestikkin euroopan nykyaikaisin koulutuslaivasto lasinäyttöineen ja moderneine koulutustiloineen. Ja vaikka taloudellinen tilanne huononesikin tästä, niin Patria ei ole ensimmäinen koulu joka kaatuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haluaisi lannistaa, mutta kannattaa myös laatia se varasuunnitelma. Mikäli suunnittelet lukion jälkeisen elämän pelkästään sen varaan että meinaat päästä kursseille heti, pettymys voipi olla melkoinen. Nimimerkillä rekan ratissa jo pari vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaa kokemusta löytyy lentoteknilliseltä aliupseerikurssilta, joten tämä lavea viesti menee aikalailla Ilmavoimien ja LTeknAuk:n mainostamiseksi  :laugh:

 

Ensinnäkin Ilmavoimia palveluspaikkana ei voi kuin suositella. LentoRuk on tietenkin paikka, jonne aina kannattaa yrittää, mutta tosiasia on, että kaikki ei sinne pääse. Siksi samana keväänä kannattaa hakea myös tekniikan puolelle heinäkuun saapumiserään. LTeknAuk:ssa on myös se hyvä puoli, että hakijat jotka käyvät valintakokeessa keväällä eivätkä pääse kesän saapumiserään, laitetaan usein suoraan tammikuulle. Näitä alokkaita saattaa olla tammikuun erästä jopa puolet. Koulutus muuttuu PV-uudistuksen myötä siten, että viimeinen erä Hallissa aloittaa tammikuussa 2013 ja seuraava Tikkakoskella tammikuussa 2014.

 

Mitään mahdottomuuksia tekniikan valintakokeissa ei vaadita. Karkeasti sanottuna normaalilla hyvällä kunnolla ja terveellä järjellä pärjää jo pitkälle. Ja tottakai hyvillä todistuksilla parantaa omia mahdollisuuksiaan huomattavasti. Peruskoulutuskauden jälkeen auk:ssa istutaan pääasiassa oppitunneilla ja tuona aikana kannetaan jopa enemmän lomalaukkua kuin tetsaria. Johtajaopinnot käydään siinä sivussa ja opetellaan ihan samoja taitoja kuin muissakin aliupseerikouluissa. Tämä tuo mukanaan mm. johtajaoppitunnit, satunnaiset metsäretket ja leirit, joita p-kauden jälkeen aukissa on muutama. Kertomallasi lukiopohjalla ja normaalilla hyvällä kunnolla ei kalvosulkeisten klo 8-16, eikä maastoharjoitusten pitäisi tuottaa isompia ongelmia. Lentoteknisistä opinnoista pidetään runsaasti kokeita, joiden perusteella auk:in loppupuolella laitetaan porukka järjestykseen ja jaetaan joukko-osastoihin, omat toiveet ja menestys kurssilla huomioon ottaen.

 

Käytännön harjoittelu lentävän kaluston kanssa on erittäin antoisaa. Vapauksia ja vastuuta apumekaanikoilla on paljon verrattuna muihin varusmiehiin ja laivueessa henkilökunta on pikemminkin työkavereita. Kahvinkeiton lisäksi apumekaanikot tekevät pääasiassa tarkastuksia aamulla ja lentojen välillä, aseistavat ja tankkaavat. Silloin tällöin mm. vaihdetaan renkaita, lisätään/irroitetaan lisäpolttoainesäiliöitä ja muutenkin avustetaan henkilökuntaa koneella. Lisäksi Hornet-amekit ainakin osallistuvat operatiiviseen päivystyskonetoimintaan apulaisena. Ja jottei ihan mene siistiksi sisähommaksi, niin välillä käydään metsässä rullaustien varressa harjoittelemassa sotimista konepaikan ympärillä omine mukavuuksineen.

 

Valitettavan suurella osalla kurssilaisista tulevien alokkaiden johtaminen jää vähiin. Aivan onnekkaimmat saavat kouluttaa uusia alokkaita koko p-kauden, osalla tätä mahdollisuutta ei ole ollenkaan ja muilla jotain siitä väliltä joukko-osastosta riippuen. Toinen puolikas vuodesta vietetään joko hävittäjä-/yhteyskonekaluston (Lennostot), kopterien (Utti ja Rajavartiolaitos) tai maavoimien lennokkien (Niinisalo) kanssa.

 

Kaiken kaikkiaan voin rehellisesti sanoa, että LTeknAuk:ia en kadu sekuntiakaan  :)

 

Lisäksi kannattaa tutustua myös Ilmavoimien johtokeskus-, viesti- ja lentosäälinjoihin.

 

EDIT: lisäystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Akin aloitettua on pakko mainostaa johtokeskuslinjaa, vaikka omat kokemukseni ovatkin jo muutaman vuoden takaa. Uskoisin tältä palstalta löytyvän myös tuoreempaa näkökulmaa asiaan.

 

Haaveenani oli saada ilmailusta ammatti, ja niinpä Ilmavoimat oli luonnollisesti sopivin vaihtoehto. Eksyin II/07-erässä Tikkakoskelle korvamerkittynä johtokeskuslinjalaisena. Vaikkakin linjalle haetaan erillisessä paperihaussa, ei pääsy ole peruskoulutuksen alkeassa automaattinen. Peruskoulutusvaihe pitää suorittaa kunnialla läpi, jonka jälkeen suurin osa JoKe-esivalituista aloittaa Aliupseerikurssi I:n johtokeskuslinjalla ja muutama onneton (tai jälkeenpäin kuultuna omin sanoin onnekaskin) siirtyy aisti-ilmavalvonnan pariin. Tunnetusti intin sijoituksissa määräävin tekijä on firman tarve, mutta omalla halukkuudella yhdistettynä perushyvään suorittamiseen on myöskin painoarvoa.

 

Johtokeskuslinjahan valmistaa varusmiehiä johtokeskuksiin valvonta-aliupseerin tehtäviin. Homma on siis pääasiassa tutkakuvan seuraamista ja ylläpitämistä. Tätä harjoitellaan aliupseerikoulun aikana Tikkakoskelle, lisänä totta kai muut aliupseerilta vaadittavat asiat. Teoriaa ja käytäntöä on paljon, eli lukemista riittää kuten lentoteknilliselläkin puolella. Myös aisti-ilmavalvontaa päästään kokeilemaan, eli käytännössä harjoitellaan ilmavalvonta-aseman perustamista ja siellä toimimista. Sissiteltta ja tyhjä taivas tulevat tutuiksi. AUK I:n aikana voi hakeutua myös reserviupseerikoulun taistelunjohto- tai aisti-ilmavalvontapuolelle. AUK:laiset jatkavat sitten AUK II:n parissa, jonka jälkeen lennostoharjoitteluun.

 

Taistelunjohtokoulutukseen pääsee AUK I:n pisteiden sekä haastattelumenestyksen kautta. RUK käydään Tikkakoskella Ilmavoimien omassa reserviupseerikoulussa. RUK jakautuu periaatteessa eriytyvään linjakohtaiseen koulutukseen, sekä normaali-RUK:hon, eli kaikilla on myöhemmin valmius toimia myös joukkueenjohtajana. Eriytyvässä koulutuksessa keskitytään taistelunjohtamiseen, alkuun tutuiksi tulevat tutkattomat Hawkit (joita saa välillä todella johtaa-johtaa) ja myöhemmin tutkalla varustetut Hornetit, joiden johtaminen on tavallisesti Close Controlin sijasta Loose Controlia (eli käytännössä annetaan omille koneille maalit ja välitetään niille ilmatilannekuvaa - toisin sanoen kerrotaan pahojen poikien liikkeistä).

 

RUK:n päätyttyä kaulukseen ilmestyy yksi salmiakki lisää ja päästään varsinaiseen lennostoharjoitteluun. Tässä vaiheessa johdetaan opettajan valvonnassa lentueen päivittäisiä harjoituskierroksia, kokemusta voi kertyä myös kohdalle osuvista isommista harjoituksista. Taistelunjohtajan hommat alkavat aamupalaverilla lentueen kanssa, käydään läpi päivän kierrokset, säätila yms. Ennen kierroksen alkua taistelunjohtaja suorittaa aluevarauksen, eli osa ilmatilasta suljetaan siviililiikenteeltä. Siviililennonjohto johtaa koneet alueelle, jotka sinne saapuessaan ottavat yhteyden taistelunjohtajaan. "Steel 1, check." "2." "Cowboy, Steel 1." "Steel 1, Cowboy - contact." aloittaa taistelunjohtajan varsinaisen urakan. Harjoituksen aiheena voi olla vaikkapa torjunta- tai tunnistustehtävä. Joillakin keikoilla myös pahat pojat ovat samalla radiojaksolla, toisinaan heillä on oma taistelunjohtajansa. Simulaattoriharjoitukset tulevat myös tutuiksi niin rauhan- kuin sodanajan tehtävien muodossa. Toisinaan joillakin on mahdollisuus jäädä taistelunjohtotehtäviin niinkutsuttuna kesävänrikkinä, jolloin koulutettava käy läpi tarvittavat keikat ja keikkamäärät saadakseen kelpuutuksen johtaa ilman opettajan valvontaa.

 

Homma on erittäin mielenkiintoista ja tapahtuu pääasiassa toimistoaikana, eli vapaa-ajasta ja nukkumismahdollisuuksista ei ole pulaa. Johtokeskuksen epämuodollinen, mutta erittäin ammattimainen ilmapiiri on myöskin hieno kokemus. Monissa paikoissa varusmiehet eivät pääse sinuttelemaan korkea-arvoisia upseereita - jäipähän maavoimien majurin ja kapteenin ilmeet ikuisesti muistiin, kun sattuivat kävelemään käytävällä vastaan johtokeskuksen päällikön kanssa ja varusmies huikkaisee: "Morjes!"

 

Mulle jäi varusmiesajasta erittäin positiiviset muistot - ja meidän kurssilta 2/5 (kahdella oli täysin muut suunnitelmat alunperinkin) eksyi myös siviilipuolen ilmailuammattiin. Toinen Ilmailuopiston kautta ja allekirjoittanut tutkaruutua tuijottamaan. En voi kuin suositella!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuollainen "tieto"? Tarkoitatko että esim. Phenomilla saa pitää paperit voimassa 5v ajan vai mitä?

 

-T

Käsittääkseni mittarikelpparia saa käydä siellä uusimassa... varmaan elntävät sitten jollain Bonazalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuollainen "tieto" peräisin vai ihan vain arvailet?

 

Pitää nimittäin ampua alas ettei jää kenellekkään väärää tietoa, ei pidä paikkaansa. Ja harva pelkällä IR:llä mitään tekee ammatillisessa mielessä, ME/IR siellä käydään uusimassa ja se maksaa kyllä. Kukaan ei käy Bonanzalla uusimassa yhtään mitään.

 

Kivahan se olisi kyllä varmasti jos tuollainen palvelu olisi olemassa. Koulu on kyllä halpa, muttei sentään ihan noin halpa.

 

-T

Jostain muistan lukeneeni mutta siitä on jo aikaa joten olet varmasti oikeassa. Ja vähintään nyt tällaisen taloustilanteen alla mikään ei ole ilmaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvin mahdollinen koulu, eikä todellakaan välttämättä Suomessa, joka antaa ansiolentäjän koulutuksen. Vaikka noita yli 100 tuhannen euron (Jopa 150000€) kouluja löytyy muualtakin, hyvällä suunnittelulla pääsee hyin lähelle jopa alle 50 000 euron kaikkine kuluineen. Huomattavasti helpompi maksaa pienempää lainaa takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haluaisi lannistaa, mutta kannattaa myös laatia se varasuunnitelma. Mikäli suunnittelet lukion jälkeisen elämän pelkästään sen varaan että meinaat päästä kursseille heti, pettymys voipi olla melkoinen. Nimimerkillä rekan ratissa jo pari vuotta.

Aivan, tämä kannattaa ottaa suht vakavasti ja miettiä mitkä muut alat ilmailun lisäksi kiinnostavat. Kuten tiedämme, tämä ala ei ole työllistymisen kannalta se kaikista itsestäänselvin eli realiteetit kannattaa myös pitää mielessä. Siviilipuolelle ei ole myöhäistä hakea kolmannen asteen tutkinnon/muun jatkokoulutuksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, tämä kannattaa ottaa suht vakavasti ja miettiä mitkä muut alat ilmailun lisäksi kiinnostavat. Kuten tiedämme, tämä ala ei ole työllistymisen kannalta se kaikista itsestäänselvin eli realiteetit kannattaa myös pitää mielessä. Siviilipuolelle ei ole myöhäistä hakea kolmannen asteen tutkinnon/muun jatkokoulutuksen jälkeen.

Yleensä nuoret ihmiset eivät tiedä, että valitsetpa minkä alan tahansa, alalla on mahdollista erikoistua juuri siihen mikä itseä kiinnostaa. Esimerkiksi niinkin tylsän kuuloinen ala kuin jätteenkäsittely, sieltä löytyy Suomalainen yritys, joka valmistaa kierrätysrobotteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen tähän aiempaan keskusteluun, Marko K. ja muut lentäjän ammatista kiinnostuneet nuoret: Suomen Ilmailuopisto on mukana Studia-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 4.-5.12. Tuolloin on hyvä tilaisuus tulla kysymään alan koulutukseen liittyvistä asioista. Kysymyksiinne on osastolla vastaamassa sekä SIOn nykyisiä oppilaita että lennonopettajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään