Jaakko Männistö

Ilmailuterrorismia Alavudella?

25 viestiä aiheessa

Oletteko tulleet ajatelleeksi Alavuuden Ilmailukerhossa että lehteen kirjoittanut henkilö tarkoittaa sitä mitä kirjoittaa? Paikallaan pörräävä taitolentokone tai hyppyhissi voivat todellakin olla meluhaitta ja hermosaha.

 

Melunvaimennuksen eteen kannattaa varmasti tehdä kaikki voitava niin teknisesti kuin operatiivisesti. Onko pakko pörrätä koko viikonloppu? Voisiko joskus käydä sellaisella kentällä, jossa ei ole jatkuvaa hyppytoimintaa? Voisiko nousun hyppykorkeudelle tehdä muuten kuin poraamalla yhden karttapisteen päällä? Onko koneessa meluntorjunnan kannalta hyvä potkuri? Onko pakoputkisto kunnossa?

 

Ilmailu ei kaipaa huonoa mainosta eikä lisääntyvää vastustusta. Kiusaantuneet voittavat kuitenkin lopulta ja toiminta vaikeutuu.

 

;)

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta. Vaikka itekin nuoruudessani ilmailua harrastin, niin kyllä se koneen ääni pitkän päälle alkaa nyppiä (kuten myös naapurin koripallon peluu, jne...). Mut laskuvarjokonehan (etenkin jos on vapari mäntäkone) voi kiertää vaikka alavus-rovaniemi-ilomantsi-kolmion ennenkun linjakorkeus alkaa häämöttää, niin siinä ei tosiaan kannata jäädä samaan maakuntaan korkeutta keräämään, vaan kierrellä. Etenkin nykyää ku tuntuu et kentiltä vedetään matto jalkojen alta muutaman valituksen perusteella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Miten tuon hhäiriön kukin ottaa :(

 

 

itse asun lähellä uttia jakesämökki jota käytän on vielä lähempänä uttia ja ainakaan minua nuo hyppykoneet eivät häiritse yhtään ei kotona eikä mökillä.Sen sijaan se hiljaisuus kun kone ei lennä niin kiinittäähuomiota äkkiä ::)

 

 

Mutta ymmärrän kyllä sellaisia ihmisiä joita tuo melu häiritsee enkä siitä heitä moiti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin jatkuva pörrääminen aiheuttaa harmia, mutta monet asiat eivät häiritse, jos vain päättää, etteivät ne häiritse.  Alavuden tapauksesa melunvaimennustoimenpiteet varmaankin ovat tarpeen ja kannattaa aloittaa ne omatoimisesti. Saattaisi olla paikallaan kutsua mökkiläiset tutustumaan toimintaan kentälle keskustelemaan mahdollisista keinoista pienentää haittoja ja vaikkapa käyttää heitä ilmasta katsomassa kesäpaikkojaan. Jos mökkiläinen saa esimerkiksi ilmakuvan mökistään, saattaa se vaimentaa melua tuntuvasti. Kun muutama vuosi sitten aloitin vesilentelyn kesämökiltä, kiertelin naapureissa ja kyselin, haittaisiko jos täällä lentelee lentokone, ei kuulemma haitannut. Olen sitten ajan kuluessa edelleen tiedustellut mielipiteitä ja ympäristön mielestä on mukava katsella, kun kone tulee ja lähtee (vältän aktiivisesti pyörimistä kotinurkilla). Ja niitä ilmakuvia kin olen joskus vienyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, sopivaa ajatusleikkiä voi miettiä siten että miettii miltä tuntuisi esim. mökkijärven vastarannalla vaimentamaton motocross-prätkä, vesiskootteri tai trumpetinsoittaja. Jos nämä kaikki kuuluvat miellyttäviin ääniin omalta kohdaltasi, keksit varmasti helposti skaalan toisesta päästä esimerkkejä.

 

Tuo hyppykoneen isompi nousureitti on varmasti ihan merkittävän hyvä idea ja vastaavia voinee soveltaa muuhunkin toimintaan.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

omalta osaltatuo miksi ei häiritse johtunee kuitenkin tottumuksesta eikä niinkään päätööksestäettei häiritse.kun on koko ikänsä asunnut sen verran lähelläuttia niin siihen normaalitoimintaan on tottunut ja aika harvoin sielläon sellaista mikä hairitsee.

 

 

ja mitä tulee noihin hanurieteihin ym järven rannalla niin ei sekään haitta koska aina ovat sammuneet ennekuin pinna kärynnyt..

 

 

Siisvaikka en tuotta hyppytoiimntaa ja muuta pidäkkään iselleni häiriönä niin ymmärrän kyllä niitä jotka pitää enkä siinä mielessäkiistä heille kuuluvaa oikeutta määritellä mikäon hhäiriö ja mikä ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Eikös kuitenki noin 2000 jalkaa liene se lentokorkeus josta ylöspäin meteli ei enää kylläkään häiritsevää voi olla? Ja kun tiedetään,että hyppykone on vain pienen hetken kentän lähialueella ja alle tuon korkeuden ja että kilometristä tai kahdesta ei takuulla kuulu enää kuin pientä murinaa,niin kovin on mökkiläinen kypsynyt ilmailijoihin! Vaikka itse en ole mukana hyppytoiminnassa enää,niin tuttua porukkaa siellä kuitenkin häärää ja omankin kerhon jäseniä mukana. Tuo Jarin ehdotus voisi olla tosi hyvä toteuttaa.Esim.paikallislehteen kutsu mökkiläisille joku kesälauantai >tervetuloa kentälle/makkaratarjoilu ja jätetään hyppääminen väliin sillä kertaa. Voisipa olla melkoista plussaa toiminnalle ja narinat loppuisivat ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi sitä on pakko sahata samalla alueella. Jos halutaan johonkin korkeuteen, niin miksi ei ajeta johonkin suuntaan ja käännytä takaisin sieltä, josta nousu veisi pudotuskorkeuteen hyppypaikalle. Lisäksi tuo jatkuva kaartaminen vie muutenkin nousuun tarvittavaa tehoa.

Tietysti voihan sitä perustella turvallisuudella kun kenttä on lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi sitä on pakko sahata samalla alueella. Jos halutaan johonkin korkeuteen, niin miksi ei ajeta johonkin suuntaan ja käännytä takaisin sieltä, josta nousu veisi pudotuskorkeuteen hyppypaikalle. Lisäksi tuo jatkuva kaartaminen vie muutenkin nousuun tarvittavaa tehoa.

Tietysti voihan sitä perustella turvallisuudella kun kenttä on lähellä.

Tuuliakin siinä katsellaan kun tuota hyppypaikkaa haetaan,tuskinpa nyt joka hyppyä samaan paikkaan hinataan? Tai jospa valituksia ei ole kentän markille kantautunut,voi pojilla ollakin rutiiniksi muodostunut hyppyalue,syitä siihen voi olla moniakin ? Kyllähän nuo pilotit tuon nousu/hyötysuhteen varmaan hallitsevat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti hallitsevatkin, mutta mikä silti estää korkeuden keräystä vähän etäänmällä ja reittiä vaihtaen?  Hyppytoimintahan on saatu jo Hangossa ja Räyskälässä itse munittua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Eikös kuitenki noin 2000 jalkaa liene se lentokorkeus josta ylöspäin meteli ei enää kylläkään häiritsevää voi olla?

 

Kyllä voi olla. On.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuliakin siinä katsellaan kun tuota hyppypaikkaa haetaan,tuskinpa nyt joka hyppyä samaan paikkaan hinataan? Tai jospa valituksia ei ole kentän markille kantautunut,voi pojilla ollakin rutiiniksi muodostunut hyppyalue,syitä siihen voi olla moniakin ? Kyllähän nuo pilotit tuon nousu/hyötysuhteen varmaan hallitsevat!

Yllättävän suuri osuus pokista lennetään monelle korkeudelle. Ensimmäinen oppilas jää pois 1000m seuraava 1600m sitten 2400 m ja mesu ja viimeinen oppilas 3000m. Lupakirjapokassa ensimmäinen jää pois 1000m seuraava 2400m ja loput menee 4000m. Valvotuilla lentopaikoilla lennonjohto vielä määräilee millä puolella kenttää saa keräillä korkeuksia.

 

Kyllä se vain on niin että lentokenttä oli siinä ensin, jos on niin yksinkertainen yksilö ettei ymmärrä että lentokentällä lennetään voi rakentaa mökkinsä muualle. Emme elä tässä maailmassa yksin, meitä on muitakin ja kaikilla pitäisi olla oikeus harrastaa kellon ympäri. Lentomelussa on kyse paskasta lainsäädännöstä lentomoottorit ovat jääneet kehityksessä 50 luvulle, kun ei ole vaadittu muutoksia. Kyllä Cessnankin rungon sisään äänenvaimentimet sopisivat, jos ne olisivat vaadittuja. Ulkopuolelle niitä ei vapaaehtoisesti laiteta, kun ne lisäävät ilmanvastusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailmanlaajuinen ilmiö. Kentän vierestä halvalla maata. Talo pystyyn tai ostetaan halvalla kämppä. Lopuksi aloitetaan urputtaminen ja valittaminen.

 

Em ei kuitenkaan muuta sitä faktaa että lentomelu on suosikki aihe kaikille urputtajille jotka eivät keksi muuta mäkättämistä. Nämä saavat huomattavan määrän palstatilaa ja äänensä kuuluviin.

 

On siis kaikkien lentäjien, ilmailua harrastavien, moottorilentäjien jne etujen mukaista pitää melu mahdollisimman vähäisenä ja mahdollisuuksien mukaan välttää yhteenottoja naapuriterroristien kanssa. Pidemmällä tähtäimellä tämä palvelee meitä paremmin kuin se että sen urpon mökin päällä käydään pörräämässä 500ft korkeudella, vaikka mieli ehkä tekisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
noi on vaarallisia hahmoja. Nähtiin jo mitä tapahtui Räyskälässä kun muutama tällainen alkoi oikeasti nikottelemaan.

 

Mihin tämä tieto perustuu? Minä en ole tullut asiassa aivan samaan käsitykseen, asiaan liittyviä asiakirjoja lukemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku asiantuntevampi päivittää puutteellisia tietojani. Olen kolunnut viime vuosikymmenien aikana lukuisia Keski- ja Eteläeuroopan harrastekenttiä. Kahvilalla, ravintolalla tai jopa motellilla varustettuja vieläpä moneen otteeseen. Jo reilut pari vuosikymmentä sitten siellä alkoivat äänenvaimentimet ilmestyä yhä useampiin koneisiin ja joillakin kentillä siitä tuli jopa vaatimus siellä majaansa pitäville koneille. Melu putoaa huomattavasti ja valitettavasti hieman myös teho. Kuinka suuri tehonpudotus aiheutuu siitä, jos tämän päivän teknologian mukainen äänenvaimennin asennetaan yleisilmailukoneeseen? Toinen kysymykseni koskee sitä, miksi Suomessa eivät äänenvaimentimella varustetut yleisilmailukoneet ole yleistyneet, vaan edelleen hakataan päätä seinään kiukkuisten naapurien kanssa kinastellessa?

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku asiantuntevampi päivittää puutteellisia tietojani. Olen kolunnut viime vuosikymmenien aikana lukuisia Keski- ja Eteläeuroopan harrastekenttiä. Kahvilalla, ravintolalla tai jopa motellilla varustettuja vieläpä moneen otteeseen. Jo reilut pari vuosikymmentä sitten siellä alkoivat äänenvaimentimet ilmestyä yhä useampiin koneisiin ja joillakin kentillä siitä tuli jopa vaatimus siellä majaansa pitäville koneille. Melu putoaa huomattavasti ja valitettavasti hieman myös teho. Kuinka suuri tehonpudotus aiheutuu siitä, jos tämän päivän teknologian mukainen äänenvaimennin asennetaan yleisilmailukoneeseen? Toinen kysymykseni koskee sitä, miksi Suomessa eivät äänenvaimentimella varustetut yleisilmailukoneet ole yleistyneet, vaan edelleen hakataan päätä seinään kiukkuisten naapurien kanssa kinastellessa?

 

Seppo

 

Mittausten perusteella koneen teho voi hyvinkin nousta erinäisiä vaimentimia asentamalla, kun pakoputkisto kokonaisuudessaan laitetaan uusiksi. Se cessnan mukana toimitettava putkisto on sylinterien huuhtelun kannalta kaikkea muuta kuin optimaalinen. OH-TOWiin (experimental) vaihdettiin ensin pakoputkisto muutama pari takaperin ja saatiin merkittävästi lisää tehoa. Sitten siihen soviteltiin vähän äänenvaimenninta ja huomattiin että teho taas nousi. Lopullista asennusta (joka nyt on tehty) ei ole vielä mitattu, mutta toiveet ainakin on korkealla.

 

Moneen koneeseen ei kuitenkaan ole edes saatavissa äänenvaimenninta valmiina pakettina niin, että sen voisi vain pultata kiinni. Joihinkin on, mutta maksavathan nekin kohtuullisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melun häiritsevyys on kovasti suhteellinen käsite. Toisia nyppii pelkkä lentokoneen varjo jo niin kovasti, että korvat soivat oitis. Toisista se on sitten kovasti mukavaa kuunneltavaa. Fakta on se, että hyppy- ja hinauskoneiden ääni on vilkkailla paikoilla sangen jatkuvaa kauden ollessa parhaimmillaan. Faktaa on sekin, että ääni kantautuu kauas ja häiritsee jos on häiritäkseen. Hangossa yritettiin oikeasti toteuttaa monenlaisia melunvaimennusmenetelmiä, joilla saatiin mitatustikin tulosta aikaan. Muutaman "häiriintyneen" vastatoimilla sinne saatiin kuitenkin käytännössä mahdottomaksi osoittautunut ympäristölupa aikaan. Tiedä sitten onko Hankoniemellä nykyään kesäisin umpirauhallista vai häiritseekö vesi- ja tieliikenne. Kai siellä joutaa myhäilemään tyytyväisenä kuitenkin.

 

Vaimennusmenetelmistä huolimatta koneista on alkunousussa otettava tehoa irti sangen runsaasti ja se konvertoituu erinäisin metodein meluksi. Äänenvaimentimet eivät ole välttämättä autuaaksitekevä voima, koska potkurimelu osaa olla häiritsevää vielä sittenkin, kun moottorin ääni ei varsinaisesti enää ole. Myös alastullessa. Nousukuvioita voidaan ajaa eri paikoissa, mutta loppujen lopuksi täytyy kuitenkin pysytellä tietyllä säteellä. Säätila vaikuttaa sekä tuulen että pilvisyyden muodossa valittaviin nousukuvioihin. Esim. Caravanilla nousu 4000 metriin mittaa käytännössä matkaa 60-70 km, joten siinä ajassa ehtii kyllä luurata melkoisen ison alueen ollen hankala välttää mitään yksittäistä aluetta lähellä. Yhtä kaikki ääni kuuluu 20-30 kilometrin päässäkin. Jota kuta se saattaa jopa häiritä. Ja onpa siellä Utin kentän liepeilläkin jokunen mökkiläinen, jotka kohtuullisen helposti tarttuvat puhelimeen, jos tuntevat tulevansa riivatuiksi lentomelulla.

 

Useimmilla lentopaikoilla asiaan kiinnitetään nykyään paljonkin huomiota. Ja touhuun saa varmasti tulla tutustumaan, jos ympäristön asukit niin haluavat. Usein ongelma on vaan se, että melusta kärsivä on jo valmiiksi vetänyt herneen nokkaansa eikä halua muuta kuin touhun loppuvan.

 

-A--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksassa vaimentimia tyyppihyväksyttyihinkin tekevät Liese ja Gomolzig. Turun Hinussa on Liesen valmistama vaimennin, joka on rakennettu Rallin pöntön sisälle, lisäpainoa noin kilo ja tehohävikkiä ei pitäisi olla, joten menetykset ovat lähinnä rahallisia.

 

http://www.hliese.de/index.html

http://gomolzig.de/index.php?id=27&L=1

Onko äänenvaimentimia saatavilla SMA diesel moottoriin? Sekä Alavudella että Vaasassa lennetään SMA dieselillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

Muutama sana koskien Alavuden toiminta tapoja.

Turvallisuuden kannalta: Länteen päin startatessa (26) on vastassa reunaesteet, sekä sen jälkeen pelkkää puustoa. Sama koskee tietysti loppulähestymistä lännen suunnasta (08) laskuun tultaessa. Kentän itäpuolella on mahdollisiin pakkotilanteisiin useita vaihtoehtoja.  Kentän ympäristön ylläpitämisestä ja parantamisesta on kenttäsäätiö ja kaupunki tehneet menestyksekkäästi yhteistyötä aktiivisesti viime vuosina. Toivottavasti yhteistyö jatkuu.

 

Kerhon käytössä on hiljaisin (db) mäntien voimalla liikkuva hyppykone SMA-182. Lisävaimenninta ei etsinnöitä huolimatta ole löytynyt. Yleisiä hiljaisuusaikoja on noudatettu vuosia, kenttä naapuruston kanssa on sovittu hiljaisuudesta kl 22- 08 välisenä aikana. Kerhon pilottien kanssa on yleisesti sovittu vaihtelevista nousu- ja laskureiteistä, aina kun se on mahdollista.

Pari vuotta sitten tuli yhteydenotto kenttää lähimmän vesistön rannalta koskien lentoonlähtö ja laskukierroskuviota. Asiasta keskusteltiin rakentavasti, ei nimimerkin takaa, asiaan löydettiin yhteinen sävel. Tottakai kerho haluaa keskustella asiallisesti naapuruston ja ympäristön kanssa jatkossakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Ari. Niin sitä pitää. Nuo nimimerkin takaa tulevar möläytykset ovat vaikeita siinä mielessä että asioiden käsittely on siks vaikeaa kasvottoman ja nimettömän trollin kanssa. Mikäli kyseessä olisi asiastaan vakavissaan oleva taho, olisi yhteyttä otettu kerhoon ja viranomaisiin aivan toisella tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tulee mustasaaresta alavudelle mökkeilemään ei voi olla täysin järjissään tai sitten on muuten vaan persáukinen.

25 naksua etelään alkaa löytymään kunnon ilmailuhenkistä aluetta, järven rannalla voi nostella maljoja kun hornetit ja hookit lentää lujaa ja matalalla, on nimittäin haka alue ja efha milcta kokolailla vieressä. Tonttihinnat on myös ihan ihmisten hinnoissa, köyhien ei kannata tulla valittaan, eivät ole muuten paikalliset paljon valitellut menoa. Eniten meteliä tulee 66:lla jyräävistä rekoista. Taidan valittaa mertsille että kumipyörät hiiteen pilaamasta kulttuurimaisemia.  ;D

Lisää junia Alavuden raiteille  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään