Hannu Johansson

ICAO FPL / Kohta 10b / Mode S transponderin koodit

9 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Mode S -transponderin tapauksessa puhutaan monenlaisista ilma-aluksen tunnistavista termeistä, kuten esimerkiksi:

- ICAO 24-bittinen "aircraft address", joka yksilöi ilma-aluksen (=transponderin) fyysisellä kerroksella (= "bittitasolla")

- Mode A 4096 -koodista eli perinteisestä kuakkakoodista

- FlightID:stä, joka voi olla 7 merkkinen kirjaimista ja/tai numeroista koostuva, esimerkiksi FIN124 tai OHDDA tyylinen rekisteritunnus

 

Nyt uudessa FPL kupongissa on monenlaista vaihtoehtoa noille (jos unohdetaan ADS-B laajennokset):

 

SSR Mode S
[s]E Transponder — Mode S, including aircraft identification, pressure-altitude and extended squitter (ADS-B)
capability[/s]
H Transponder — Mode S, including aircraft identification, pressure-altitude and enhanced surveillance capability
I Transponder — Mode S, including aircraft identification, but no pressure-altitude capability
[s]L Transponder — Mode S, including aircraft identification, pressure-altitude, extended squitter (ADS-B) and
enhanced surveillance capability[/s]
P Transponder — Mode S, including pressure-altitude, but no aircraft identification capability
S Transponder — Mode S, including both pressure altitude and aircraft identification capability
X Transponder — Mode S with neither aircraft identification nor pressure-altitude capability

 

Noista mm. Enhanced Surveillance capability (EHS, suom. huom. "tehostetun valvonnan kyvykkyys") ja Extended Squitter (ADS-B, "pidennetty ADS-B protokollan kyvykkyys", phuuh) on kategorioita, joissa olevia tietoja voi transponderi tilastaan kertoa

http://www.eurocontrol.int/surveillance/terminology. Jos tietää (tai valmistaja ainakin tietää) minkä tason vastauksiin transponderi pystyy, voidaan sitä kautta määritellä minkä tasoinen se tuossa luokittelussa on ja mikä kirjain siihen tulisi.

 

Hyvä artikkeli asiasta ja eri termeistä löytyy mm. täältä [http://rfdesign.com/military_defense_electronics/radio_understanding_mode_technology/].

 

Vielä haluaisin ymmärtää, että tarkoittaako tuo FPL:n aircraft identifcation nyt sitten tuota perinteistä Mode A 4096 -koodia, joka voidaan lähettää Mode S vastauksena ELS-tasoisessa kategoriassa vai tuota FlightID:tä, joka voidaan lähettää EHS-kategoriassa ja/tai esimerkiksi Extended Squitter (ADS-B) viestien sisällä?  (P ja X kirjaimet ovat sitä varten ettei aircraft identificationia tiedetä, joten se voisi viitata FlightID-kenttään, koska varmaan jokaiseen Mode S -laitteeseen voi  sentäänkin varmaan syöttää tuon Mode A 4096-koodin?)

 

Tuo vaihtoehto X, jossa koneessa olisi Mode S -transponderi, mutta se ei palauta edes painekorkeutta saati identifikaatiota: Ei liene kovin yleinen case, voisiko tämä olla tarkoitettu vanhoille laitteille jossa ei voi syöttää koodia (FID tai A 4096) ja eikä ole yhteyttä järjestelmään, joka kertoisi painekorkeuden? Jos on korkeutta palauttamaton Mode S -transponderi, siitä kai pystytään silti laskemaan TCAS:n toimesta suunta- ja etäisyys vastauksen perusteella, mutta ei varmaankaan mitään korkeuden puolesta sikäli, että TCAS ei varmaan osaa ratkaista sitä?

 

PS: Jos jollakin on hyvä linkki missä olisi vielä ihan tarkalleen avattuna mm. nuo Downlink / Uplink Format sisällöt vähän tarkemmin (mielellään ihan bittitasolla, koodaukset yms) niin jaathan sen kanssamme. Löysin jonkun vanhan PDF:n, jossa oli todella tarkka spesifikaatio noista, mutta en enää millään tahtonut moista löytää uusilla Google-harjoituksillani.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

ymmärän asian niin että aircraft identification tarkoittaa tässä tapauksessa ICAO 24-bittinen kohekohtainen osoite (ei transponderikoodia).

Suomessa 24-bittinen kohekohtainen osoite tulee viestintävirastosta, kun transponderi otetaan käyttöön.

 

Voisiko olla FlightID-koodia? Mahdollisesti. Lentosuunnitelman alussa oleva kenttä  7 aircraft identification on oltava sama kuin Flight ID (FID).

Tässä on (jo hieman vanhempi) keskustelu asiasta.

 

On transponderimalleja (esim. Garmin GTX 327/328/330) jolle voi asentaa vakio-FID:n. Se FID on silloin sama kuin koneen tunnus (joka on Suomessa taas sama kuin 24 bittinen konekohtainen osoite, ks AIR T11-3).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en veikkaisi, että se olisi ainakaan tuo ICAO 24-bittinen osoite, koska se on olennainen osa koko Mode S -transponderin toimintaa, ettei se nähdäkseni voi puuttua (lentosuunnitelma merkinnät P ja X). Esimerkiksi kuin jollekin kyselijälle (tutka tai TCAS) tehdään ensimmäinen Mode S -vastaus, on siinä jo mukana tuo osoite. Varmaan markkinoilla on ainakin laitteita jossa ei voi tuollaista FlightID:tä asettaa, mikäs niiden lentosuunnitelmakoodi on?

 

Tässä Eurocontrollin julkaisu asiasta [http://www.eurocontrol.int/safety/gallery/content/public/library/Mode_S_Fpl_Transponder_Ops_1.1.pdf], jotenkin tästä jään uskon että "aircraft identifier" tarkoittaisi tuota FlightID kenttää, samoin kuin se on nimetty FPL-lomakkeellakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis se FID voi olla joko lennon nro tai sitten vaikka GA puolella koneen tunnus.

 

 

Asennuksen yhteydessä S-moodin transponderiin ohjelmoidaan koneen rekisteritunnuksesta tehty 24-bittinen koodi, joka toimii myös lennon tunnuksena, jollei sellaista ole erikseen laitteelle kerrottu.

 

Käytännössä pienkoneiden Mode S -laitteet ovat joko koodilla I ilman korkeuskoodia tai koodilla S korkeuskoodin kera.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jokainen S-mode transponderi lähetä kuitenkin joka tapauksessa pressure altituden (c-mode yhteensopiva)?

 

UF0/4 vs. DF0/4 kyselyssä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jokainen S-mode transponderi lähetä kuitenkin joka tapauksessa pressure altituden (c-mode yhteensopiva)?

 

UF0/4 vs. DF0/4 kyselyssä?

 

 

Kyllä vain, jos koneessa on korkeuskooderi. Kaikissa S-mode laitteissa ei ole sisäistä kooderia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vain, jos koneessa on korkeuskooderi. Kaikissa S-mode laitteissa ei ole sisäistä kooderia.

 

 

..tai vaikka olisikin, sitä ei ole otettu käyttöön, koska ei ole viitsitty hyväksyttää muutostyötä pitotstaattiseen järjestelmään..  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään