Robin Häggblom

Jalusta/kolmijalka

14 viestiä aiheessa

Hei,

Nyt kun joulu ja pimeät ajat ovat pikku hiljaa tulossa, olen vähän miettinyt hankkia kunnon kolmijalka. Olen pässyt kokeilemaan Manfrotton kolmijalka, mutta vaikka laatu toki on kohdalla, on sen hinta vähän pelottavaa. Kalustoketjusta päätellen Velbon näyttäisi olevan suosittu merkki konespottaajien keskuudessa, mutta niitäkin löytyy valtaava määrä eri malleja, joten onko hyviä/huonoja kokemuksia eri malleista?

Kuvauskalusto tällä hetkellä on Canon 300D + 50 mm f/1.8, tele ei ole vielä hankittu, mutta joku keskitason 200-300 mm putki tulee varmasti jossain vaiheessa. Lainattu kittilinssi (75-300 mm) on joskus myös käytössä, joten tästä saadaan vähän idea että mistä hintahaarukasta on kyse. Paino ei ole haitta, kannan mielummin enemmän kiloja, kun että jalusta olisi liian epävakaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpä se kärjistäen vähän niin on, että alle satasella ei saa kuin rimpuloita. Eikä rimpulaa tietenkään kannata ostaa. Jalusta kun ei oikeastaan koskaan ole liian tukeva. Ja niihin jalustojen "kantavuuksiin" kannattaa suhtautua varauksella. Jos luvataan, että jalusta kantaa 5kg, kyllähän se sen varmasti kantaa. Mutta ei se sillä painolla todellakaan mikään tukeva ole. Lähtisin itse melkeinpä siitä, että saa se kantavuus olla sen kymmenen kiloa+, oli se kamera sitten vaikka ihan vaan isompi pokkari...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Järeämpiä jalustoja kannattaa katsella esim. ebay.de:stä. Siellä moni saksalainen liike myy käytettyä kamaa edullisesti ja lähettää EU:n alueella. Taisin pari vuotta sitten maksaa järeästä Manfrottostani alle 50 euroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dörrin jalustasta löytyy ainakin hyviä kokemuksia minulta. Kokemusta Dörr A3 + Dörr HB-36 kuulapää. Toiminut kuten pitää ja saa myös jalat taitettua "ala-asentoon." Painona ollut pahimmillaan 7D + Sigman 150-500 (~3kg), ei mitään ongelmaa. Löytyy myös piikit jaloista ja painoa kohtalaisesti (vakaa). Mitään kalliimpia Manfrottoja en ole toki koskaan käyttänyt, joten niihin ei vertailupohjaa... ;)

http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=380023

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse lähdin hakemaan vuosi sitten samaa juttua. Lähdin liikkeelle budjetista, laitoin rahaa kiinni niin paljon kuin sillä hetkellä kehtasin ja vähän päälle. Päädyin n. 220€ (sillä hetkellä) jalustakomboon, SLIK:n 700DX ja joku Manfrotton kohtuullisen tukeva kuulapää. On ollut kohtuullisen tukeva, raskain setti minkä kanssa olen pitkään valotellut on 70-200 F/2,8 IS ja 550D kahvan kera. Jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut panostaa vieläkin enemmän, budjetti oikeasti ratkaisee tässä jutussa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, seuraako jalustojen laatu suoraan niiden hinta (esim. 200 € jalusta on aina parempi kun 150 €:n, jonka on taas parempi kun 100 €:n, jne.), vai löytyykö tiettyjä hyviä/huonoja ratkaisuja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, seuraako jalustojen laatu suoraan niiden hinta (esim. 200 € jalusta on aina parempi kun 150 €:n, jonka on taas parempi kun 100 €:n, jne.), vai löytyykö tiettyjä hyviä/huonoja ratkaisuja?

Ei välttämättä mutta todennäköisesti kyllä. Yleensä Manfroton jalustat on olleet varsin laadukkaita ja luotettuja, vaikka kyllä silläkin huonoja malleja lienee. Ostamalla uuden alle sadan euron jalustan varmistaa sen, että jatkaessaan kuvausharrastusta joutuu investoimaan myöhemmin laadukkaampaan. Päälle parinsadan euron hintaluokassa alkaa olemaan jo varsin hyviä paketteja. Toki jos ottaa pokkarilla kaksi kuvaa vuodessa jalustalla ja on varma ettei tule tarvitsemaan sitä paljoakaan niin joku halpakin välttänee.

Tuossa esim yksi varsin hyvä, josta allekirjoittaneella pelkkää hyvää sanottavaa kolmen vuoden ajalta, vaikka kirpaisi vähän kesätyörahoista maksella silloin:

http://www.cyberphoto.fi/info_fi.php?article=xprobcyber

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

varoituksen sana. Mä ostin Halppis-Velbon, tais olla alle 50e jalusta. Kyllä sillä ny passikuvat kaverista ottaa jos tarvitsee, mutta se pakkaa hissukseen "valuvan" alaspäin se mekanismi, millä se ruuvataan ylös ja alas. Ei jaksa pidellä. Kyllä se pahimpaan tarpeeseen välttää mutta ei se mikään hipomalli ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi ihan kätevä "jalusta" on ThePod. Ei korvaa oikeaa mutta joissain tilanteissa huikean näppärä :) esim. kiveä tai aitaa tukena käyttäessä hyvä. Tuota kun oppii hyödyntämään, se on aina vakiokaveri mukana.

http://www.thepod.ca/

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi ihan kätevä "jalusta" on ThePod. Ei korvaa oikeaa mutta joissain tilanteissa huikean näppärä :) esim. kiveä tai aitaa tukena käyttäessä hyvä. Tuota kun oppii hyödyntämään, se on aina vakiokaveri mukana.

http://www.thepod.ca/

//Tuomas

Jep tämä on kyllä hyvä ja roikkuu mukana kokoajan. Käsimatkatavaroihin sitä ei kannata jättää kun turvassa luulevat sen sisällä olevia muovikuulia nesteeksi.

Jalustakin on niitä kapistuksia kun kerralla ostaa hyvän (yleensä vähän kalliimpi) niin siitä on iloa vuosikausiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläisen joskus hankein ja olen ollut tyytyväinen, tosin käytän jalustaa aika harvoin nykyään mutta on tossa ollut nikon d700 + 500mm objektiivi kiinni ilman ongelmia. Vesivaakaa ei harmi kyllä ole, se miinuksena ja mukana ei tullut kantopussia...

Slik Pro 700DX AMT

Slik Pro 800 Ball Head

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläisen joskus hankein ja olen ollut tyytyväinen, tosin käytän jalustaa aika harvoin nykyään mutta on tossa ollut nikon d700 + 500mm objektiivi kiinni ilman ongelmia. Vesivaakaa ei harmi kyllä ole, se miinuksena ja mukana ei tullut kantopussia...

Slik Pro 700DX AMT

Slik Pro 800 Ball Head

Itse myös ostin aikoinaan Slik Pro 700DX -jalustan, mutta kinopääksi valitsin Manfroton 501:n. Olen käyttänyt nyt jo lähes 6 vuotta, enkä ole ollut päivääkään tyytymätön valintaani. Tietysti vähän on miinustakin annettava. Kinopää nimittäin ei taivu aivan zeniittiin/pystyasentoon, vaan pysähtyy johonkin 85% kulmaan.  Jalustaa ollaan käytetty niin raskaiden objektiivien (canon 500mm f/4 L is usm) kuin myös raskaiden kaukoputkienkin kanssa. Pelittää erittäin hyvin kovassakin tuulessa. Tanskan rannikolla puhalsi n. 24 m/s tuuli, eikä jalusta juurikaan täristänyt, kun vähän piti kädellä kiinni. Onhan se tietysti vähän raskas, muttei niin raskas kun voisi kuvitella. Hyvin ainakin itse pystyn kantamaan päivän olkapäällä kaukoputkenkin kanssa. Mukana ei tosiaan tässäkään tapauksessa tullut kantopussia, mutten ole nähnyt sitä mitenkään tarpeellisena. Itsellä on vesivaaka kinopäässä ja on sekin osottautunut erittäin käyttökelpoiseksi varsinkin hämärässä kuvatessa. Hintaa maksoin koko setistä 450€. Suosittelen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on alumiininen Manfrotto 055 + 141 pää. Ei ole pienin eikä kevyin, vaan eipä sitten vielä tähän mennessä ole tullut sellaisia olosuhteita vastaan missä olisi jalusta ollut vaarassa kaatua joko liian kovan tuulen ja/tai painavan ison objektiivin takia. Ei ole reppureissulla mukana kannettava, mutta jos auton kanssa matkaa niin hyvä toi on.. oli muun muassa USA:ssa häämatkalla mukana :)

Harkinnassa oli jonkun kevyemmän kuituversion ostaminen matkoille/ helposti kuskattavaksi Manfroton lisäksi, mutta päädyin ostamaan Gorillapodin järeimmän version kamerareppuun mukaan. Olen sillä onnistuneesti kuvannut mm. EOS 60D + EF 100-400 putken kanssa eikä ongelmaa ole ollut. Plussana hyvä muokattavuus melkein mihin vain, huono puoli mataluus jos ei ole paikkaa mihin kiinnittää tai laittaa korokkeelle pönöttämään.

Osta kunnon jalusta, halvoilla ja kevyillä rimpuloilla ei tule kuin vihaiseksi - eikä niillä tee järjestelmäkameroiden kanssa oikein yhtään mitään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään