Heikki Knuutila

MD-11 kapteeni tänään aamulla YleQ:ssa

4 viestiä aiheessa

Aamu Q:ssa ohjelmassa vieraili tänään aamulla kahdeksan jälkeen Finnairin MD-11 kapteeni. Valitettavasti en voinut kuunnella ohjelmaa kuin muutaman minuutin ajan. Ainakin osa näistä haastatteluista tulee kuultavaksi osoitteseen www.yleq.fi, toivottavasti tämäkin koska sen missasin.

 

Sen vähän mitä kuulin, oli puhetta ainakin polttoaineen kulutuksista ja kerosiinista yleensäkin verrattuna bensiiniin. Sattuiko kukaan kuulemaan kokonaisuudessaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haastattelija esittelee puhelimessa olevan kipparin Finnairin lentokapteeniksi, lentoturvallisuusjohtaja Erkki Ahteeksi (sukunimi jää vähän epäselväksi).

 

Jos on sama kuin Miamin tapauksen kippari, niin on kumminkin "lentoturvallisuusjohtaja". ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on sama kuin Miamin tapauksen kippari, niin on kumminkin "lentoturvallisuusjohtaja".

 

Se fakta osataan ymmärtää että virheitä sattuu kaikille, joten siksi sellainen mentaliteetti, että virheen tehtyäsi lennät pihalle tms, ei oikein sovellu lentofirmoissa.. (kai tämä hienon CRM-nimikkeen alle menee)

 

Noin yleisesti ottaen siis. Ei nuo johtajatkaan mitään über-ihmisiä ole, toivon ainakin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virheitä sattuu joka työssä - niin ikään ilmailussa. Myös harrastuksissa mokaillaan. Itsellenikin on sattunut pari "hauskaa", kuten kerran huomasin lupakirjan menneen vanhaksi. Kuinka ollakaan: viereen tuli toinen oikein liikennelentäjäherra päälliköksi ja keikka saatiin lennetyksi.

 

Toinen "hauska", kylläkin minusta hieman ikävä: lennonjohtaja selvitti koneen niskaan kun olin Malmin RWY 18:lle rullannut luvan saatuani... No raportti lähti. Laskuun selvitetty kone teki asiallisesti ylösvedon. Sitä pörinää en unohda koskaan.

 

Ja kolmas: minuutti niskaan selvityksen jälkeen eteeni kiitotielle laskeutui laskuvarjohyppääjä. Tein Schumacher-tyyppisen jarrutuksen siten että kone niiasi aika nätisti, mutta hyvä turvallisuusvara jäi. Ei kun backtrackia takaisin lähtöpisteeseen ja uudelleen taivaalle - ja oikein luvan kanssa. En ole koskaan nähnyt niin nopeaa varjon "kauhomista" syliin. Nopea oli siis radalla leijaillut hyppääjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään