Jarmo Kohtanen

Matkustaja Lufthansan 747 puikkoihin perämiehen sairastuttua

24 viestiä aiheessa

http://travel.aol.co.uk/2012/11/20/hero-passenger-lands-Lufthansa-plane-at-dublin-airport-after-pilot-falls-ill/

 

A passenger has been hailed a hero after taking over the controls of a plane and helping it land at Dublin Airport after the first officer fell ill.

 

The German man, an off-duty pilot, offered his services when the cabin crew announced the plane, carrying 264 passengers, was being diverted to Dublin.

 

He asked a member of staff the reason for the diversion, and found out the first officer of the Lufthansa Boeing 747 had been taken ill while flying over the Atlantic on Monday.

 

Eli ei se ihan pelkkä simulaattorilentäjä ollut  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ei se ihan pelkkä simulaattorilentäjä ollut  ;)

 

Esiintyykö simuporukka jossain termillä "off duty pilot" ?

 

A spokesperson for Lufthansa said that the person was a fully-licensed pilot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esiintyykö simuporukka jossain termillä "off duty pilot" ?

 

Hmm, onko jossain kohtaa sanottu että kyseessä olisi ollut simupilotti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikossa sanotaan että "matkustaja", itse viestissä että ei se mikään satunnainen ohikulkija ollutkaan vaan ihan kelpo pilotti. Jotkut taas lukee kuin piru raamattua  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikossa sanotaan että "matkustaja" itse viestissä että ei se mikään satunnainen ohikulkija ollutkaan vaan ihan kelpo pilotti. Jotkut taas lukee kuin piru raamattua  ;)

 

No olisi se aika outoa ja oikeastaan huolestuttavaakin jos sinne ohjaamoon pääsisi pelkällä ilmoituksella vaikka joku muutaman GT:n ja muutaman viikon ryypännyt satunnainen vyölaukkujamppa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisi se aika outoa ja oikeastaan huolestuttavaakin jos sinne ohjaamoon pääsisi pelkällä ilmoituksella vaikka joku muutaman GT:n vetäissyt satunnainen vyölaukkujamppa.

Ja juuri sitähän tuossa tarkoitettiinkin ja tarkennettiin asiaa ettei se ihan niin ollutkaan kuin otsikosta voisi ensilukemalla luulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään jokainen juttu pitää lukea kuin piru raamattua koska otsikoilla haetaan pelkkiä klikkejä ja ne otsikot voi olla ihan mitä vaan roskaa mitä nyt toimitusvuorossa oleva sattuu keksimään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisillä tuntuu nyt jostain syystä olevan vaikeuksia havaita kieltosana Jarmon lauseessa.

 

Niin näyttää olevan. Mutta pätemisen ilo kai sumentaa näön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmat pilotit osaavat varmaan laskeutumisen ihan yksinkin, joten vähän ihmettelen mihin tuota "matkustajaa" enää tarvitaan. Melkein riskaabelimpaa on laittaa ohjaamoon ulkopuolisia, oli sitten minkälaista lupakirjaa taskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmat pilotit osaavat varmaan laskeutumisen ihan yksinkin, joten vähän ihmettelen mihin tuota "matkustajaa" enää tarvitaan. Melkein riskaabelimpaa on laittaa ohjaamoon ulkopuolisia, oli sitten minkälaista lupakirjaa taskussa.

 

Kyllä siitä kaverista on paljon apua lähestymisessä, varsinkin kun käytetyt sanonnat "fully licenced" ja "off duty pilot" viittaa vahvasti ihan oman yhtiön ko. tyypissä töissä olevaan kaveriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa, miten tämä off-duty-fully-licenced-simulator-passenger sai tiedon sairastapauksesta ohjaamossa? Jotenkin on tarvinnut tietoa saada matkustamoon. Omatko lentoemot joutuneet kuuluttamaan jokaisen simukuskin märän unen "Do we have pilots onboard..."? Vai ovatko emot haastateleet matkustajia sattumalta?

 

Sitäpaitsi tuli semmoinenkin mieleen että 747 on tunnetusti long-hauler jossa on useimmiten vahvennettu miehistö, eli vähintään kolme ohjaajaa. Tämä ei toki ole välttämättömyys maksimityöajan kahdella lentäjällä olevan 14 tuntia, mutta lähes kaikilla long-haul -lennoilla on hyvin usein vähintään kolmen ohjaajan ohjaamomiehistö. Mistä 747 oli tulossa vain kahden lentäjän voimin? Tuli vaan mieleen.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa, miten tämä off-duty-fully-licenced-simulator-passenger sai tiedon sairastapauksesta ohjaamossa? Jotenkin on tarvinnut tietoa saada matkustamoon. Omatko lentoemot joutuneet kuuluttamaan jokaisen simukuskin märän unen "Do we have pilots onboard..."? Vai ovatko emot haastateleet matkustajia sattumalta?

 

No jos vaikka alotusviestin uutisen viitsii lukea, niin:

 

He [off-duty pilot] asked a member of staff the reason for the diversion, and found out the first officer of the Lufthansa Boeing 747 had been taken ill while flying over the Atlantic on Monday.

 

Voisi olettaa, että tätä ennen matkustajille on kenties kuulutettu tieto siitä, että me menemme nyt dupliniin frankfurtin sijaan.

 

Sitäpaitsi tuli semmoinenkin mieleen että 747 on tunnetusti long-hauler jossa on useimmiten vahvennettu miehistö, eli vähintään kolme ohjaajaa. Tämä ei toki ole välttämättömyys maksimityöajan kahdella lentäjällä olevan 14 tuntia, mutta lähes kaikilla long-haul -lennoilla on hyvin usein vähintään kolmen ohjaajan ohjaamomiehistö. Mistä 747 oli tulossa vain kahden lentäjän voimin? Tuli vaan mieleen.

 

from Newark (New York) to Frankfurt. Flight LH403. Planned distance 3423 nm, duration ~7h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FRA JFK on sen verran lyhyt lento että se tehdään vain yhdellä, ei siis vahvennetulla miehistöllä. Meillä 11 tuntia suunniteltu FDP on rajana jonka jälkeen lisätään miehistöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska täällä aiheesta kuin aiheesta keskustellaan asiantuntevasti ja fiksusti voisi topicin otsikon muuttaa muuksi kuin sensaatiohakuiseksi (esim. "LH:n jumbokipparille listanlukuapua jettipilotista perämiehen inkapasitaatiotilanteessa"). Avittaneella matkustajalla kun ei ollut mitään tekemistä koneen ohjaamisen tai laskeutumisen kanssa - ollut vain käsi- ja silmäparina hieman avittelemassa. Lentoliikenteen määrä huomioiden (kymmeniä miljoonia suoritteita vuosittain) ohjaamomiehistön inkapasitaatiotapahtumia sattuu silloin tällöin, joten kyse ei ole sinänsä mitenkään ainutlaatuisesta tilanteesta.

 

Kelikään ei ollut kovin haastava:

 

METAR EIDW 190500Z 15017KT 9999 -RA FEW015 BKN024 11/09 Q0995 NOSIG=

METAR EIDW 190530Z 16015KT 9999 -RA FEW015 BKN024 11/09 Q0995 NOSIG=

 

Olisi mielenkiintoista tietää millainen SOP Luftiksella (ja muillakin) tilanteeseen on ja mikä mahtaa olla matkustamomiehistön koulutus. Vieras jettipilotti lienee tilanteessa selvästi parempi apu kuin keskiverto kabiinipuolen kollega, vieläpä kun sattui kätevästi "matalalla profiililla" esiin putkahtamaan.

 

Aiheen uutisointi on jälleen vaihtelevaa. Epäselväksi jää mitä lentoyhtiö on itse tiedotellut ja miten tiedottamista on mediassa ymmärretty.

 

= = =

 

Muissa lähteissä referoitu irlantilaisjulkaisu Independent julkaisee (referenssinumeron perusteella arvioiden) ensin todella raflaavan sensaatiojutun...

 

http://www.independent.ie/national-news/hero-passenger-helps-land-plane-in-airport-emergency-3300858.html

 

...mutta käsittelee aihetta sitten asiallisesti. Auttajalla todetaan olevan 747 kelpparit.

 

http://www.independent.ie/breaking-news/national-news/offduty-pilot-helps-to-land-plane-3300869.html

 

- - -

 

Lennon kohteen Frankfurtin päälehti Frankfurter Allgemeine ei katsonut uutista edes uutisoimisen arvoiseksi (ainakaan netissä).

 

- - -

 

Saksan suurin viikottainen aikakauslehti Der Spiegel uutisoi tapahtuneen irlantilaislähdettä siteeraten ja kertoo matkustajan olleen pohjoisamerikkalainen 767-kuski.

 

http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/lufthansa-passagier-hilft-kapitaen-beim-landen-a-868299.html

 

"Es sei ein normales Vorgehen, dass bei Zwischenfällen dieser Art nach Fachkräften unter den Passagieren gefragt werde, sagte eine Lufthansa-Sprecherin. Bei dem Helfer handle es sich um einen Piloten einer nordamerikanischen Fluglinie. Der Mann habe eine Lizenz zum Fliegen von Maschinen des Typs B767."

 

- - -

 

Samoin saksalainen ilmailunettisivusto:

 

http://www.aero.de/news/Lufthansa-747-Dienstfreier-Pilot-hilft-Kapitaen-bei-Landung.html

 

"Unterwegs von Newark (USA) nach Frankfurt entschloß sich der Kapitän einer Lufthansa B747 zur Landung in Dublin, nachdem sein Copilot im Flug erkrankte. Ein mitreisender US-Kollege mit Boeing 767 Lizenz assistierte im Cockpit bis zur Landung."

 

- - -

 

Laadukkaasta journalismistaan tunnettu die Zeit sen sijaan jo totesi Luftiksen tiedottajattaren komplimentoineen matkustajaa sankariksi. Totta vai tarua?

 

http://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2012-11/lufthansa-flugzeug-passagier-landung

 

"Eine Lufthansa-Sprecherin bezeichnete den Passagier als Helden und sagte, der Mann habe eine Lizenz zum Fliegen von Maschinen des Typs B747. Es handelte sich um den Flug LH403 von Newark an der US-Ostküste nach Frankfurt am Main mit 264 Passagieren an Bord. Das Flugzeug landete nach Angaben der Irish Independent um 5.30 Uhr am Morgen sicher auf dem Flughafen der irischen Hauptstadt Dublin. Dort wurde der kranke Kopilot ins Krankenhaus gebracht."

 

- - -

 

Kölniläinen bulevardijulkaisu Express on samoilla linjoilla ja veikkailee avittajaa Air Berlinin kuskiksi, jolla kelpparit lentää jumboa (tosin firmassa sellaisia ei ole..).

 

http://www.express.de/reise/co-pilot-ausgefallen-passagier-hilft-lufthansa-kapitaen-beim-landen,2482,20916024.html

 

"Nach zunächst nicht bestätigten Meldungen war der Passagier ein Air-Berlin-Pilot. Irische Zeitungen zitierten eine Lufthansa-Sprecherin, die den Passagier als „Helden“ bezeichnete, mit der Aussage, der Mann habe eine Lizenz zum Fliegen von Maschinen des Typs B747."

 

Eli samanlaista huttua ilmailujournalismi on muuallakin. Joskus myös kummastuttaa yhtiöiden tiedottamisen (tiedottajien) heikko taso (tämän tapauksen detaljeja tuntematta),

 

- - -

 

AvHeraldin ja PPRunen keskustelu aiheesta on mitä on... Oh, well!

 

http://avherald.com/h?article=45946e02&opt=0

http://www.pprune.org/rumours-news/501092-passenger-lands-plane-dublin-after-fo-falls-ill.html

http://www.pprune.org/south-asia-far-east/501243-passenger-helps-land-jumbo-jet.html

http://www.pprune.org/spectators-balcony-spotters-corner/500914-hero-passenger-helps-land-plane.html

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää millainen SOP Luftiksella (ja muillakin) tilanteeseen on ja mikä mahtaa olla matkustamomiehistön koulutus. Vieras jettipilotti lienee tilanteessa selvästi parempi apu kuin keskiverto kabiinipuolen kollega, vieläpä kun sattui kätevästi "matalalla profiililla" esiin putkahtamaan.

 

Minulle BA:n seniorikippari MCC-koulutuksessa opetti, että muu kuin työssä oleva henkilö saa hätätapauksessa tulla auttamaan lentäjää vain mikäli hän on tyyppikoulutettu ko. koneeseen ja on myös ko. yhtiön lentäjä. Tosin samaan lauseeseen sanoi että itseään ei hätätapauksessa tämmöinen SOP paljoa kiinnostaisi, myös itse allekirjoitan tämän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle BA:n seniorikippari MCC-koulutuksessa opetti, että muu kuin työssä oleva henkilö saa hätätapauksessa tulla auttamaan lentäjää vain mikäli hän on tyyppikoulutettu ko. koneeseen ja on myös ko. yhtiön lentäjä. Tosin samaan lauseeseen sanoi että itseään ei hätätapauksessa tämmöinen SOP paljoa kiinnostaisi, myös itse allekirjoitan tämän.

 

Täytyyhän muistaa, että kipparilla on koneessa kaikki valta ja hätätapauksessa vielä lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Täytyyhän muistaa, että kipparilla on koneessa kaikki valta ja hätätapauksessa vielä lisää.

 

Täytyyhän muistaa, että jos kirjoissa on menetelmät jotka on laadittu toisen lentäjän inkapasitaatiotilannetta varten, niitä tulee lähtökohtaisesti kyllä noudattaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan erään erikoisen tapahtuman Finnairin koneella. Oli vuosi 2000 ja kone oli 757.

Tultiin kotiinpäin Teneriffalta. Meillä oli toinen penkkirivi heti ohjaamon jälkeen. Oltiin kahdestaan ja 3 penkkiä oli käytössä. Ohjaamon ovi oli auki melkein koko lennon.

 

Jossain vaiheessa lentoemäntä tuli etsimään jotain lukitusta lokerikosta. Hän sanoi hiljaa, että lentäjää lääkitään  :o.

 

Lentoemäntä otti jonkun salkun lokerikosta ja noin 5 senttimetriä paksun manuaalin ja alkoi lukea sitä matkustamossa  :o

 

Kun tultiin Helsinkiin, kuultiin uutisissa Concorden tuhoutuneen Pariisissa muutama tunti sitten  :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tarpeeksi kauan liikennelentäjänä oloa aikaansaa sen, että alkaa yksinkertaistaa asioita. Tätä taustaa vasten näen asian seuraavasti: Lähtökohtaisesti kapteenille maksetaan palkkaa lentämisen lisäksi siitä, että hän osaa tehdä kulloisessakin tilanteessa parhaan mahdollisen päätöksen olemassaolevien tietojen perusteella. Tämä ominaisuus on tärkeä siksi, ettei lentokoneessa ole pakkia eikä sitä voi panna parkkiin. Nythän perusongelma oli se, että perämies sairastui eikä pystynyt hoitamaan hommiaan ja hänet piti saada jonnekin hoitoon suhteellisen pikaisesti. Kyllähän sitä lentokonetta voi yksinkin lentää ja laskea kiitoradalle, ei se siitä ole kiinni. On kuitenkin parempi, jos saa avuksi jonkun toisen, joka voi lukea listoja ja puhua radioon. Nythän firmojen SOPit eivät lähde oletuksesta, että matkustajien joukossa olisi joku ammattireiska, vaan että olemassa olevalla miehistöllä pitää saada loppulento tehtyä. Siksi pilotin apuna on SOP:n mukaan joku cabinhenkilökuntaan kuuluva. Jos taas sattumalta matkustajana onkin valmis ja selväpäinen liikennelentäjä, tietysti hänestä on suurempi apu kuin lentoemännästä tai stuertista, mitenkään heitä väheksymättä. Jäljellä oleva pilotti yksinkertaisesti tekee ratkaisunsa ja uskoisin, että vastaavassa tapauksessa 99,9 % lentäjistä olisi tehnyt saman ratkaisun kuin kapteeni teki nyt kyseessa olevassa tapauksessakin.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa lentoemäntä tuli etsimään jotain lukitusta lokerikosta. Hän sanoi hiljaa, että lentäjää lääkitään  :o.

Lentoemäntä otti jonkun salkun lokerikosta ja noin 5 senttimetriä paksun manuaalin ja alkoi lukea sitä matkustamossa  :o

 

Taisi emo etsiskellä sopivaa lääkitystä Pharmaca Fennicasta...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään