Juha Klemettinen

Harrasteilmailun (SIL) kattojärjestö muuttaa koulutuksien sisältöä.

75 viestiä aiheessa

Enhän mä mistään mitään tiedä mutta olen huomannut että ihmisten normaalissa liikennekäyttäymisessäkin on viime vuosina ollut havaittavissa piittaamattomuuden kasvua. Miksi tämä sama "tauti" ei olisi tarttunut myös ilmailuun, veneilyyn tai mihin tahansa muuhun harrastukseen? Sama ongelma on kaikkialla, ei pelkästään ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja nyt kun tuota taas mietin, miksei takaisin kääntyminen ollut vaihtoehto?

 

//Tuomas

 

 

Mennessä oli lähes 30 solmun myötätuuli ja sellaisia kohtia jossa satoi ja jääti.  Taas hetken kuluttua oli hyvää keliä hetken, jäät eivät siinä sulaneet. Noita syklejä oli tiheämmin ja keli huononi. En voinut palata takaisin, koska kovan vastatuulen takia jäätämisjaksot olisivat pidenneet. Olin matalalla ja etsin sopivaa pakkolaskupeltoa. Tilanne muuttui huonommaksi, koneen lumikuorman ja jäätämisen takia, ei noussut enää erästä mäkeä ylös, oli pakko mennä laskuun. Kusess oltiin  :thmbdn:

Aamulla pääsin tieltä pois, kun räntäsade oli loppunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, kertoisitko jotain hyviä esimerkkejä tästä? Nykytilanne tunnistaen asiaa on varmasti paljon helpompi parantaa.

 

t. Timo

 

Kartanlukutaitoon kannattaisi satsata ja sallittujen lentokorkeuksien lukemiseen.

Testasin , kartan avulla, muutamaa UPL-lupakirjan haltijaa ja sain vain vääriä vastauksia, vaikka kartoissa oli selvät ohjeet. He eivät vain "löytäneet" niitä ja esittivät hatusta omiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kartanlukutaitoon kannattaisi satsata ja sallittujen lentokorkeuksien lukemiseen.

Testasin , kartan avulla, muutamaa UPL-lupakirjan haltijaa ja sain vain vääriä vastauksia, vaikka kartoissa oli selvät ohjeet. He eivät vain "löytäneet" niitä ja esittivät hatusta omiaan.

 

Karttoja voisi muuten jakaa sähköisesti (vrt. Viro). Selkeyttäkin niihin saisi lisää, koulutuksessamme taisi tulla hyvä kysymys - miksi kartoissa on ensin alueen yläraja ja sitten vasta alaraja? No, makuasioita.

 

Enkä ole varma, riippuuko tuo kartanlukutaito siitä, onko UPL-lupakirja vai ei. Ois pitänyt jättää se UPL lentämättä niin olisi tosiaan itsekin kunnioitettu purjepilotti eikä tällainen rupuinen ultraharrastaja, jotka kaikki kuolevat ;)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisiko joku mistä löytyy luettelo noista median mainitsemista 14 lento-onnettomuudesta tänä vuonna Suomessa?

 

Otkesin sivujen mukaan pienkoneiden osalta on vain 6 kpl tutkintaa aloitettu ja Trafin sivuilta en löytänyt mitään. 

 

(Toki 6 kpl on sekin liian iso numero)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisiko joku mistä löytyy luettelo noista median mainitsemista 14 lento-onnettomuudesta tänä vuonna Suomessa?

 

Taitaa olla niin, että noita pienempiä juttuja ei ole tutkinaan otettu ja harrasteilmailun onnettomuuksiiin lasketaan tietty myös purje- ja moottoripurjekoneet. Äkkiseltään alan itse päästä aika lähelle 14 muistelemalla kaikkea mitä on saatu säleiksi/muuten solmuun/märäksi.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karttoja voisi muuten jakaa sähköisesti (vrt. Viro). Selkeyttäkin niihin saisi lisää, koulutuksessamme taisi tulla hyvä kysymys - miksi kartoissa on ensin alueen yläraja ja sitten vasta alaraja? No, makuasioita.

 

Enkä ole varma, riippuuko tuo kartanlukutaito siitä, onko UPL-lupakirja vai ei. Ois pitänyt jättää se UPL lentämättä niin olisi tosiaan itsekin kunnioitettu purjepilotti eikä tällainen rupuinen ultraharrastaja, jotka kaikki kuolevat ;)

 

t. Timo

 

Kannattaisikohan ensin satsata paperikartan lukutaitoon ja vasta sitten siirtyä sähköiseen karttaan.

jk. mistäs sitten luetaan karttaa, kun sähkö loppuu  ;)

Saako sähkökartasta sähköiskun, kun eksähtää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisikohan ensin satsata paperikartan lukutaitoon ja vasta sitten siirtyä sähköiseen karttaan.

jk. mistäs sitten luetaan karttaa, kun sähkö loppuu  ;)

Saako sähkökartasta sähköiskun, kun eksähtää

 

Joo osaan lukea karttaa, lensin ekat 28 vuotta pelkän paperikartan avulla. Näissä uudemmissa lentsikoissa on se hyvä apuväline, se GPS. Nyt kun koneessa on päällä 3 gepsua, uskaltaa kartan jo laittaa siihen penkin sivuun siksi aikaa kun sähköä riittää.

 

Sähköisen kartta-aineiston jakelulla saataisiin ajantasaiset kartat kaikille. Harva niitä varmaan laitteistossaan koneessa kantaisi vaan printtaisi ne oikeat kohdat.

 

Ilmailukartan selkeyttä voisi kyllä tosiaan lisätä ja siinähän on jo jotain menossakin - siitähän oli se kysely hiljattain. Minusta moni asia on menossa nyt vauhdilla hyvään suuntaan - myös Trafin asenne (rankaisu --> neuvonta)

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT via Aamulehti Moottorilentäjät: Onnettomuuksien syynä kokemuksen vähentyminen

 

Moottorilentäjien mukaan lentotuntimäärien vähentyminen johtuu lähinnä ilmailun kustannusten noususta. Hintoihin ovat vaikuttaneet esimerkiksi polttoaineen verotusmuutos ja viranomaismaksujen korotukset, (Moottorilentäjien) liitto sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa myös Otkesin teematutkinta ultrakevytonnettomuuksista, jossa tutkittiin 20 tapahtumaa vuosilta 2004-2009. Sen päätelmähän oli että "ohjaajan vähäinen lentokokemus myötävaikutti suurimpaan osaan tapahtumia. Melkein puolessa tapauksista ohjaajan puutteellinen lentotaito ja hänen valitsemansa epäedullinen menettelytapa vaikuttivat tapahtumaan."

 

Mistään asenneongelmista ei tässä tutkimuksessa puhuta. Tietenkin voisi epäsuorasti väittää että jos lennolla joutuu tilanteeseen josta ei selviä (joko vähäisen kokemuksen tai rapistuneiden taitojen takia), kyseessä on usein asenneongelma.

 

"Hyvä lentäjä ei joudu tilanteeseen, josta vain taitava lentäjä selviytyy"... varmasti on ihan yleispätevä lause riippumatta siitä onko vasta-alkaja vai kokenut; selviytymisen raja on vain eri tasolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että Trafin näyttävä ulostulo "vinoutuneiden asenteiden" kanssa, joiden korjaamiseen tarvita yhteistyötä SIL:n kanssa, on vain SIL-Trafi hyväveliverkoston yritys herätellä valtiovaltaa antamaan SIL:lle lisää rahaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että Trafin näyttävä ulostulo "vinoutuneiden asenteiden" kanssa, joiden korjaamiseen tarvita yhteistyötä SIL:n kanssa, on vain SIL-Trafi hyväveliverkoston yritys herätellä valtiovaltaa antamaan SIL:lle lisää rahaa.

No olisiko se nyt kauhean paha juttu? Siis jos meidän liitollamme olisi varaa kehittää lentoturvallisuutta, koulutusta jne?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että Trafin näyttävä ulostulo "vinoutuneiden asenteiden" kanssa, joiden korjaamiseen tarvita yhteistyötä SIL:n kanssa, on vain SIL-Trafi hyväveliverkoston yritys herätellä valtiovaltaa antamaan SIL:lle lisää rahaa.

Juha

 

Jos muuten ehjiä lentokoneita tulee tonttiin ja ihmisiä kuolee, syy on melko usein siellä jossakin ohjaussauvan ja selkänojan välissä aivan riippumatta siitä kutsutaanko sitä asenneongelmaksi vai joksikin muuksi. Ja näiden onnettomuuksien vähentämiseen kannattaa mielestäni investoida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisiko se nyt kauhean paha juttu? Siis jos meidän liitollamme olisi varaa kehittää lentoturvallisuutta, koulutusta jne?

 

t. Timo

 

Olisi. Niin, jos ajattelee omaa napaansa (tai liittoa) pidemmälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi. Niin, jos ajattelee omaa napaansa (tai liittoa) pidemmälle.

Minusta ei, minusta tuo lentoturvallisuuden kehittäminen olisi hyvä juttu.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi. Niin, jos ajattelee omaa napaansa (tai liittoa) pidemmälle.

 

Voisitko avata tätä hieman?

 

Meillähän on aikaisemminkin ollut keskustelua lentoturvallisuuden edistämisestä. Minähän edustan vanhanaikaista näkemystä, jonka mukaan meidän pitää yhteisönä luoda itsellemme kulttuuri ja pelisäännöt, että kuppilatiimalla on arvoa, että kaverin munaukseen saa puuttua (puuttumisen asteesta voidaan olla montaa mieltä), että korpikentillä saa olla auktoriteetteja joilla on valtaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, Tatu näkee kaiken säätely- ja ohjausoikeuden vain ja ainoastaan viranomaisilla; kentällä jokainen saa toimia niin kuin viranomaisen antamissa ohjeissa lukee ja siihen älkööt ulkopuoliset puuttuko. Onko yllä olevassa tokaisussa kyse samoista asioista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisiko se nyt kauhean paha juttu? Siis jos meidän liitollamme olisi varaa kehittää lentoturvallisuutta, koulutusta jne?

 

No ei. Mutta olisiko näiden "vinoutuneiden asenteiden" oikaisemisesta kannattanut puhua siinä pöydässä kun SIL luopui viranomaistehtävistä (=rahoituksesta). Nyt on rahat menneet, työntekijät irtisanottu, shoppi lakkautettu, tiedotus kustu ja liitto kriisissä. Nyt sitten ilmeisesti tarvitaan kavereita Trafin puolelta nostamaan mediamylläkkää, jotta voitaisiin perustella joku muu rahoituskanava.

 

Minulle toisaalta on SIL:n rahat aika yhdentekeviä, lähinnä halusin vain kommentoida melko läpinäkyvää mediatemppua.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Levitätkö sinä Juha näitä hevosmiesten tietotoimiston uutisia oman itsesi nimissä, vai sen edustamasi yhdistyksen, jonka tiedottajana toimit? Ole nyt varovainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollinen kuulumiseni yhdistyksiin, tai toimiminen niiden hallinnossa eivät liity foorumikirjoituksiini millään tavoin. Jos kirjoitan tänne jotain jonkun yhteisen edustajana, se kyllä selviää ko. viestistä.

 

Minun käsittääkseni SIL on menettänyt ison siivun rahoituksestaan ja joutunut nopealla aikataululla sopeuttamaan toimintaansa. Olen ollut siinä käsityksenä, että rahoituksen menetys johtuu joidenkin tehtävien siirtymisestä pois liitolta, voin olla väärässäkin.

 

Ja tiedoksi liiton hallituksen jäsenelle joka lähestyi minua jälleen tänä aamuna jälleen yksityisviestillä: en näe mitään syytä käydä tätä keskustelua privapuolella, olen tottunut esittämään mielipiteeni julkisesti. Ja mitä ko. privavesitiin tulee, jos hallituksen jäsen ei ymmärrä miksi olen sitä mieltä, että liiton tiedotus ei ole tänä syksynä toiminut, en voi kuin ihmetellä mitä siellä tapahtuu  :o. Katkera en ole, enkä ole ainoa joka on esittänyt SIL:n virallisesta liturgiasta poikkeavia mielipiteitä. Vaikka en ole SIL:n jäsen, mielipiteitä kai saisi esittää. Ehkä on parempi poistua takavasemmalle, tämä taitaa olla liian intohimoa herättä aihe  :laugh:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää herättäneen intohimoja, koska olet jo pitkään vastoin parempaa tietoa harrastanut perättömien huhujen levittämistä.

 

Minulle toisaalta on SIL:n rahat aika yhdentekeviä, lähinnä halusin vain kommentoida melko läpinäkyvää mediatemppua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edustan vanhanaikaista näkemystä, jonka mukaan meidän pitää yhteisönä luoda itsellemme kulttuuri ja pelisäännöt, että kuppilatiimalla on arvoa, että kaverin munaukseen saa puuttua (puuttumisen asteesta voidaan olla montaa mieltä), että korpikentillä saa olla auktoriteetteja joilla on valtaa.

 

Muutamilla auktoriteeteiilä on ikävä tapa keksiä parannuksia ilmailumääräyksiin ja sitten vaatia toisia noudattamaan niitä. Minä luulen, että jokainen voi parhaiten itse vaikuttaa ilmailutapaansa. Ilmailu vaan ei sovi kaikille.

 

Yksityislentäjän kurssi muuten kesti Lentohuollossa 30 tuntia vuonna 1966 kesällä. Siihen meni kuusi viikkoa. Ensimmäinen yksinlentoni oli seitsemän tunnin kohdalla.

 

Esa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityislentäjän kurssi muuten kesti Lentohuollossa 30 tuntia vuonna 1966 kesällä. Siihen meni kuusi viikkoa. Ensimmäinen yksinlentoni oli seitsemän tunnin kohdalla.

Off Topic:

Mielenkiintoista kuulla tuon vuoden tapahtumia kun olen syntynyt silloin. Kukahan mahtaa nykyään lentää silloisella koulukoneellasi ja montako engine overhaulia se on nähnyt tähän mennessä, ehkä jo maalattu uudelleen tai laitettu jotain pientä avioniikkaan. Tai sitten myyty ulkomaille, pahimmillaan romutettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää herättäneen intohimoja, koska olet jo pitkään vastoin parempaa tietoa harrastanut perättömien huhujen levittämistä.

 

Mitähän huhuja tuo Juha oikein on levittänyt? Juttu oli esilla Hesarissa, kun luin niin samanlainen mielikuva minullekin syntyi.  Putinilaisesta menetelmästä tämä eroaa siinä, että ensin tehdään jotakin (so. vietiin rahat) ja sen jälkeen saatiin media kehiin.

Putininaisessa metodissa mediaisku edeltää operaatiota. Suomalaisen harrasteilmailjan asennekasvatuksessa lienee työsarkaa, ehkä siihen rahaakin jostain löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään