Mikko Vänttinen

Kymin lentokenttä

30 viestiä aiheessa

Kymin lentokentän itäpuolella on suoritettu metsähakkuita. Siten alueella on tullut paremmin esille Mersujen käytössä olleiden konesuojien entisä pohjia. Pohjoispään länsipuolllahan yksi konesuojapohja on ollutkin näkyvissä parhaiten säilyneenä. Lisänä muutamia kännykkäkuvia kuluneelta syksyltä kaikkinensa.

 

Konesuojan pohja

kymi_konesuojapohja_2a.jpg.1bad721688420de404fbce32608176f3.jpg

 

Konesuojan pohja

 

Liiteri

kymi_liiteri.jpg.475064f3c001ff3070c57f67fcde62e4.jpg

 

Teknillinen varasto "Tekninen"

p> 

Viestiväline varasto "Könsä"

kymi_viestivalinevarasto.jpg.a10b4fb620e0f084048bfc4780c935aa.jpg

>kymi_konesuojapohja_2b.jpg.7c09359c8459410778dabd0eff20debc.jpg

p>kymi_teknillinen_varasto.jpg.f2d7c0ffd2ea69365d120948ccb8186d.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista, tällainen vanhojen kenttien "bongari" katselee oikein mielellään näitä. Selvästi alkuperäisiä -40-luvun rakennuksia.

 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista, tällainen vanhojen kenttien "bongari" katselee oikein mielellään näitä. Selvästi alkuperäisiä -40-luvun rakennuksia.

 

Jukka

 

Varmaan olet tsekannut näitä Lehtisen Oivan "Kymi 1943-1944" -aiheisia maalauksia -  ja siis muillekin tiedoksi eli löytyvät täältä: http://users.kymp.net/mode0449/taide.htm.

Maalauksien joukosta löytyy myös Phil Lawtonin tuleva Hurricanekin. Toimi hetken aikaa Kymissäkin.

 

Täytyy yrittää jossain vaiheessa laittaa muutamia noita maalauksia tuonne Google Mapsiin oikeille paikoille - hamottuu nykypolvillekin mitä missäkin oli- Oipalta jo alustava lupa asiaan. Ilmakuvista kun tarkaa katselee, löytyy vielä noiden konesuojien rullausteiden pohjia.

Yhden kun saisi vielä joskus rakennettua uudelleen .... vaikka osittain ....

 

Mikko

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajankohtaisuuden takia - tulevaa kesää silmälläpitäen - otin tämän ketjun esille. Koska Kymissä on aktiivista porukkaa ja viime syksynä on raivattu risukoita ja otettu sota-ajan konekorsujen paikkoja näkyville, on paikallaan, että myös korsun puisten katteiden mitoista olisi hahmotuksen kannalta tietoa. Tiedä vaikka näköiskorsun tekevät!

 

Puolustusministeriön Kiinteistöosasto huutokauppasi parakkeja ja muita tilapäisrakennuksia sodan jälkeen vuodesta 1945 alkaen. Kymissä tehtiin kauppakirjoja seuraavasti:

 

5 kpl. avokatoksisia konekorsuja 11,2x14,2 m. Puutavaran osti 3.12.1946 asekonstruktööri A.J. Lahti.

Kymi (Juurikorpi). 5 kpl. lentokonekorsuja 11,2x14,2 m. Nämä osti Tapio Piispanen 5.12.1946.

Posti- ja lennätinhallitus osti 18.1.1947 Kymin (Ohrakangas) parakit n:o 4 (5,9x18,7 m.), n:o 36 (6,0x12,0 m.), sekä (Kymi) n:o 10 (6,5x8,0 m.) pvm. 27.12.1946.

Taisi mennä kaikki myyntiin tarkoitettu kaupaksi, sillä myös 12 kpl. pahvitelttajätteitä ja 3 kpl. lahonneita it.suojapesäkkeitä myytiin 4.7.1947.

Vielä 4.9.1958 huutokaupattiin autotallirakennus n:o 10 (9,55x21,05 m.). 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yhden kun saisi vielä joskus rakennettua uudelleen .... vaikka osittain ....

 

Mikko

 

 

 

Minäkin olen miettinyt tuota asiaa, olisi hienoa saada Kymin kentälle sodanaikainen konesuoja.

Se olisi hieno lisä lentomuseon viereen. Tuohon projektiin voisi saada vaikka tukeakin joltain Museovirastolta tai vaikka EU:lta asti....

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan jossakin nähtävillä noiden jatkosodan ajan hävittäjien konekorsujen vai pitäisikö sanoa sirpalesuojien rakennepiirustuksia? Vai tekivätkö linnoitusrakennuspataljoonat niitä kullekin kentälle vain jonkin yleisohjeen mukaan?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan jossakin nähtävillä noiden jatkosodan ajan hävittäjien konekorsujen vai pitäisikö sanoa sirpalesuojien rakennepiirustuksia?

 

Suojien koko määräytyi luonnollisesti käytettyjen konetyyppien koosta. Piirustuksia voi löytää esimerkiksi Ilmavoimien esikunnan rakennustoimiston arkistosta. Sitä säilytetään Kansallisarkistossa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testataanpa muutaman viikon vanhaa Canonin SX280HS GPS-pokkaria. Tänään ihan kevyet rämpimiset lämpimikseen Kymin reunarämeikössä. Ohessa kuva sodanaikasen Kymin lennonjohdon perustuksista. Linkin takaa löytyy sitten muutamat kuvat myös konesuojien pohjista GPS-karttasijaintineen/-koordinaatteineen. Josko tässä ehtisi vielä käydä loputkin lävitse niin olisi asiasta kiinnostuneille helpommin löydettävissä. Oheisesta linkistä em. aiheeseen https://picasaweb.google.com/110858584893622891646/KyminLentokenttaKymiAirfieldEFKYKotkaFinland

 

Edit: linkki päivitetty

 

Poikani "tiukka" katse itään kentän suuntaan.

kymin_lennonjohto2_1943-1944.jpg.1606a5ff2ce98728e7b066d29de98c7e.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Projekti eteenee verkkaisesti, GPS-pokkari ollut jo kuukauden päivityksessä ja matkannut jo Saksaan asti. Tämän vuoksi jäänyt kentän länsipuolen koordinaattikuvat ottamatta. Viikonloppuna tuli taltioitua Kymin kevyet it-asemat ja muutenkin järjestettyä kansiota. Kun tuli alettua duuniin niin tehdään loppuun. Tiedä mitä tästä kukakin ajattelee - onpahan saanut ainakin vähän raitista ilmaa, mutta laitetaan kuitenkin historiaa verkkoonkin yhteiseksi iloksi  ;)

https://picasaweb.google.com/110858584893622891646/KyminLentokenttaKymiAirfieldEFKYKotkaFinland

 

Kymin kevyt it-asema, kahdesta se paremmin säilynyt.

kymin_it-asemat.jpg.f6f18af3210db2b0f26261a445b6ef13.jpg

 

EDIT 16.11.2013:

Nyt galleria on ajantasalla ja kuvat järjestyksessä lisäkuvineen. Pokkari saapui Saksasta ja projekti jatkuu - säiden salliessa. Latailen jossain vaiheessa rakennuskartan ainakin Karhulan Ilmailukerho sivulle. Karttahan löytyy Kymin kentän historiikista sekä Kymi - Kotkan lentokenttä. Oippa ja Jyrki ovat karttaa "viritelleet" ja antoivat luvan julkaisuun. Kuvagallerian kuvien numerot esim. (22A) pohjautuvat tähän karttaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymin lentokentän 70. itsenäisyyspäivä meni varsin hiljaisissa merkeissä. Puolilta päivin museolla käydessäni tuli sentään yksi purjelentäjäkin vastaan ;).

Varsin tukkoista oli kuten kuva kertoo. Mutta, luepa Hävittäjälentolaivue 34. ja Kymin 70 vuoden takaisen 1. itsenäisyyspäivän kuulumiset laivueen sotapäiväkirjalta http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2913052.

 

kymi_20131206.jpg.b46f7104351f395bf2bb5069e04c9860.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiallinen tosiasia Kymin lentokentän osalta on, ettei kenttä ollut suomalaisten hallussa eikä käytössä itsenäisyyspäivänä 1944. >:(

 

16.10.1944. Ilmavoimien esikunta. Ye-osasto -> Lentorykmentti 3:n komentajalle.

Asia: Kymin lentokentän luovutus.

 

Le.R 3:ssa palveleva majuri A. Saarinen määrätään Kymin lentokentän luovutustilaisuuteen sopimaan suomalaisen vartiomiehistön järjestämisestä Le.R 3:sta Kymin lentokentälle sen jälkeen kun kenttä on luovutettu venäläisten käyttöön.

Samalla määrätään majuri Saarinen sopimaan Etelä-Kymenlaakson sk.piirin kanssa yleishuollon käytännöllisestä järjestelystä yllämainitulle vartiomiehistölle. Varsinainen tukikohdan luovutus tapahtuu Ilmav. Yht.os:n toimesta ja Ilmav.E:n kirj. N:o 5518/Ye.4/7j, sal./5.10.44 edellyttämällä tavalla.

 

Käskystä:

 

Ye-osaston päällikkö Eversti R. Pajari

 

Ye 2:n päällikön po Luutnantti L. Koivula

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiallinen tosiasia Kymin lentokentän osalta on, ettei kenttä ei ollut suomalaisten hallussa eikä käytössä itsenäisyyspäivänä 1944. >:(

 

Millä tapaa 1944 liittyy edelliseen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

tuota elailin viime viikollakirjastostsa kirjaa nimeltä kotkan kolmensotaa joka kertoi kotkan sotatahtumista.Kirjassa oli pieni maininta siitä että kaupunki olisi jossain vaiheessa suunitellut että kaupunki rakentaisi kentän kotkaa puolustaville hävittäjille.osalituoko kaupunki missään muodossa sitten tuo kymin kentän rakentamiseen vai oliko se vain aikomusjoka ei toteutunuut.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tuota elailin viime viikollakirjastostsa kirjaa nimeltä kotkan kolmensotaa joka kertoi kotkan sotatahtumista.Kirjassa oli pieni maininta siitä että kaupunki olisi jossain vaiheessa suunitellut että kaupunki rakentaisi kentän kotkaa puolustaville hävittäjille.osalituoko kaupunki missään muodossa sitten tuo kymin kentän rakentamiseen vai oliko se vain aikomusjoka ei toteutunuut.?

 

Laukkasen Jyrkin ja Lehtisen Oivan "Ilmapuolustuksesta Purjelentoon, Kymin lentokenttä 1943-1993" -historiikissa mainitaan, jotta kaupunki teki syksyllä 1934 aloitteen siviilikentän rakentamiseksi Kyminlinnan vallien eteläpuoliselle ns. Kyminlinnan suoran alueella. Tällä paikalla erkanee Kotkan sisääntulotie etelään moottoritiestä. Kentällä olisi ollut 4 risteävää 500m:n kiitotietä. Hanke raukesi.

 

1939 asiasta oltiin jälleen ilmavoimien komentajaan yhteyksissä kahden siviilihenkilön toimesta. Komentaja ei kuitenkaan ottanut heitä itse vastaan vaan ohjasi heidät yleisesikuntapäällikön pakeille. Asia kirjattiin muistiin, mutta ei kuitenkaan edennyt pidemmalle.

 

Jatkosodan ollessa jo täydesä tohinassa ylipäällikkö hyväksyi 1.7.1942 ilmavoimien komentajan esityksestä sotilaskentän rakentamisesta Ohrakankaalle kiireellisenä toteutuksena. Tarkoitus oli rakentaa risteävät 1000 m:n kiitotiet. Kuitenkin vain nykyinen kiitotie 16-34 toteutettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tänään "akateemisesta" tilaamani Aeroplanen 2014 tammikuun numero. Siellähän on kaksi hyvää jutua Kymistä startanneista warbirdseistä. Nuorempi polvi ei ehkä tiedä - sitä toista ;) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitataanpas tänne pieni informaatio. Karhulan ilmailukerho (ex Kymin ilmailukerho) viettää 70-vuotispäivään tänään 2.1.2015. Perustava kokous pidettiin Korkeakosken puuhiomon koululla 2.1.1945. Kerhon alkuaikojen kalustoa on säilytetty ja Lehtisen Oivan on niitä kunnostellut lentokuntoon - siinä saumalla on sitten syntynyt paljon muutakin. Tietysti vuosien varrella remmissä on ollut ja on edelleekin paljon porukkaa mukana, mutta Oippa on enämpi kantanut vastuuta noista kerhon museokoneista - koneista jolloin ne olivat puuta ja miehet rautaa - kuten miehet edelleenkin  ;). Kalustosta on enäpi juttua kerhon museon sivuilla.

 

Lentomuseon katossa roikkuu Harakka II ja Harakka I, lattialla Harakka III sekä Loviisan kerhon "Muna"

h1h2h3oippa_800.jpg.d4ff740f6ed321d710eed4313990bcd8.jpg

 

Selänpäässä 50-v. juhlissa elokuussa 2010

 

Selänpäässä 50-v. juhlissa  elokuussa 2010

h3oippa3_800.jpg.4f33a44402bac807eed400bc1f92a99f.jpg

 

Lentomuseolla Rikun 50-v synttäreillä elokuussa 2014

>h3oippa_800.jpg.51376803e1b6bedb2f41579e9d94bfa5.jpg>h3oippa2_800.jpg.698b8cd511ec6c6e0ca6e8fcf26f8df5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin eilen katsomassa Kotkan Merikeskus Vellamon Tietokeskuksessa Matti Masalinin taidenäyttelyn "Mersut ja muut lentokoneet Kotkan ja Karjalankannaksen yllä 1944". Esillä oli loistavia tauluja - Bostonien hyökkäys ilmatorjuntaristeilijä Nioben kimppuun Kotkassa 16.7.1944, Ilmataistelu Kotkan yllä 6.3.1944 - tapahtumia Suursaaren, Lavansaaren, Kymin lentokentän, Äyräpään ja Tali-Ihantalan ilmatiloissa jne. Tauluja esill' kaikkiaan 41 kpl. Lisäksi oli ilo tavata itse taiteilija, joka kertoi yhden jos toisen tositarinan taulujen tapahtumiin liittyen. Näyttely on esillä 20.1.-20.3.2015. Suosittelen  :thmbup:.

Linkki näyttelyn tiedotteeseen: http://www.merikeskusvellamo.fi/Ajankohtaista/Tapahtumat/?event_id=812

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymin lentokentän ilmatorjunnan (71.KvItPtri) aseistuksesta sain tuossa keväällä seuraavanlaista tietoa:

- 2 kpl 40ItK/28B

- 3 kpl 20Itk/VKt

- 1 kpl Itkk

 

kymin_it-asemat2.jpg.9397d420316759de2ebf0f222b6df891.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia alkoi kiinnostaa tuon 40 ItK -kaluston kautta niin paljon, että etsin yksikön sotapäiväkirjan Kansallisarkiston Digitaaliarkistosta. Sotapäiväkirjan ensimmäisellä sivulla ( http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2832276 ) todetaan, että perustamishetkellä 25.1.1944 patterin I jaoksen kalustona oli

 

- 2 kpl 40 ItK/36B (Goerz)

- 1 kpl 7.62 ItKk/31-40 VKT

 

ja II jaoksen kalustona oli

 

- 3 kpl 20 ItK/40 VKT

- 1 kpl 7.62 ItKk/31-40 VKT.

 

Patteri perustettiin kentälle 15.1.944 saapuneesta 147. ItJaoksesta (sotapk: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2823536 ) ja 2.8.1943 saapuneesta 112. ItKKJoukkueesta (sotapk: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4432570 ). 112. ItKkJoukkueen aiempi kalusto oli 20 ItK/35 Br (Breda), joka vaihdettiin yllä todettuun 20 ItK/40 VKT kalustoon kolme päivää ennen 71. ItPtri:n perustamista (sotapk: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4432574 ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia alkoi kiinnostaa tuon 40 ItK -kaluston kautta niin paljon, että etsin yksikön sotapäiväkirjan Kansallisarkiston Digitaaliarkistosta ...

 

Kiitos tarkennuksesta Jukka. En itse ehtinyt noita digiarkistoja tsekkaamaan kun liitin em. tiedot saamastani viestista. Mutta, niille jotka eivät vielä ole tietoisia niin Kymin lennonjohdon kopio löytyy edelleen Hyvinkäältä. Mennä kesänä Jämille ajaessamme kävimme tutustumassa paikkaan. Jahka Kymissä loputkin kentän reunukset saadaan syksyn aikana kaadettua niin eiköhän saada Kymin lennonjohdon nykynäkymästä otettua kuvamanipulaatio ;)

 

lennonjohto_01.jpg.1deed67abae7a72a062fb52dbeb8be1e.jpg

 

Kymissä tästä katseltiin 16 suuntaan ...

lennonjohto_03.jpg.4ebd848425cac3456ba3004708a0e2a4.jpg

>lennonjohto_02.jpg.d3484c9982bd0f9468261f8d12d905db.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään 9.9.2015 Kymissä koettiin historian siipien havinaa. Taivaalla lensi purjekonetyyppi, jollainen ei koskaan aiemmin ole lentänyt Kymistä. Antti Lahti oli tuonut hankkimansa  PIK-3c "Kajavan" Kymiin. Ja kukapa muu lensi nämän historialliset lennot kuin lentokapteeni Oiva Lehtinen. Hieno kone taivaalla - katselumoodi piti kääntää asentoon "historic" ;) -

.

 

kajava_20150909.jpg.f398f08ff188f5a2cf33d013ecefc48d.jpg

EDIT: Lisätty videolinkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymissä on meneillään kentän reunojen jä päiden puustojen raivausta. Eritoten pohjoispään itäreunan katettujen konesuojien pohjat tulevat loistavasti esille. Milloinhan saataisiin yksi konesuoja pystyyn jälkipolville.

 

konekorsupohjat1_ossi_pekkola.jpg.46d189949cda451b65fa00cfb1fc3b15.jpg

Kuva: Ossi Pekkola

 

Suuremmat kuvat löytyvät täältä:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään