Timo Hyvönen

syyslennot, pilvet jne

7 viestiä aiheessa

Kävin eilen lentämässä suttujen seassa. Heitin muutaman kuvan ja vähän kokemuksia http://ilmailu.blogspot.fi/2012/11/suttuista-syyssaata-kannattaa-valilla.html

 

Malmilla tuo kastepiste-lämpötila lähellä toisiaan ollessa tuntuu olevan kovin äkkinäinen sään muutoksiin. Oli aika mielenkiintoisia höyrynmuodostuksia sekä lähempänä että kauempana rannikkoa. Ja kuten tällaisella kelillä aina, Salpausselkä tukotti Hyvinkään niin että pääsin takaisin lähtöruutuun kulkematta HyIK-kerhon kautta.

 

Kirjoittelen kohta Garmin-oppeja tuonne, tässä välissä tällainen sääfiilistely. Tuusulanjärvi varsinkin oli hieno uhkaavine pilvineen

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kannataa olla varovainen noiden sumujen kanssa sillä se voi olla äkkiä täysin tukossa joka puolella.  Malmilla on syksyllä huomioitava myös vielä jonkun verran lämmin meri joka alkaa "savuta" kun lämpö laskee riittävästi alle meren lämpötilan. Kannattaa huomioida, että meri savujen ja sumujen takia ei välttämättä Nokasta aina pääse mutta Deger on helpompi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämpötilan ja kastepisteen erotus kerrottuna 400:lla on pilven alaraja jalkoina. Karkea nyrkkisääntö siis (laskukaava perustuu ilman jäähtymiseen ylöspäin mennessä standardi-ilmakehän mukaan), alaraja voi olla korkeammallakin, mutta ei voi olla yllätys että pilviä on alempana kuin metareissa on ilmoitettu.

 

Miten pintasumun muodostumista voi itse ennustaa/ennakoida? TAFfeista otettiin ylimmän ja alimman lämpötilan ennuste pois joku vuosi sitten, joten pitää turvautua muihin lähteisiin. Rajoituksena se, että pitäisi tietää minkälainen ilmavirtaus vallitsee, tuleeko kosteampaa vai kuivempaa ilmaa, vai pysyykö ilmamassa paikallaan - pessimisti ei tässä pety: jos ennustettu lämpötila on sama tai alle tämänhetkisen kastepisteen, voi pintasumua pitää varmana. Mutta riittääkö yhden asteen marginaali paikallislennolle, matkalennoille olen kuullut suositeltavan 7 asteen marginaalia!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pessimisti ei harrasta ilmailua, mutta käytännön kokemus ja varovaisuus auttaa rantamaisemissa lentäessä. Merkit on syytä tunnistaa, esim. juuri Markon mainitsema merisavu.

 

Saapa nähdä, millainen (lento)keli loppuviikosta on, kun tulee -10 ja meri on +5. Wow!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pessimisti ei harrasta ilmailua, mutta käytännön kokemus ja varovaisuus auttaa rantamaisemissa lentäessä.

 

Kyllä harrastaa, mutta vain valtakunnan cavokissa. ;D

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapa nähdä, millainen (lento)keli loppuviikosta on, kun tulee -10 ja meri on +5. Wow!

 

Tuollainen lämpötila ero aiheuttaa jo lumisateen . vuosi tai kaksi sitten taisi olla tuollainen tilanne viikon päällä -> Helsingissa hukuttiin lumeen kun lunta tuli noin viikko enemmän ja vähemmän yhtäjaksoisesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen lämpötila ero aiheuttaa jo lumisateen . vuosi tai kaksi sitten taisi olla tuollainen tilanne viikon päällä -> Helsingissa hukuttiin lumeen kun lunta tuli noin viikko enemmän ja vähemmän yhtäjaksoisesti

 

Siltähän se näyttää nytkin! Onneksi lähden huomenaamulla Ruotsiin evakkoon (ekan kerran Norwegianilla, saa nähdä kuin toimii).

 

Snorkkelit esiin!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään