Esa Harju

Kausikortit 2013

18 viestiä aiheessa

Finavia on tänään tehnyt päätöksen 1.7 jälkeisten kausikorttien myynnistä. En vielä löytänyt asiasta tietoa Finavian sivuilta, mutta varmaankin se sinne tulee. Kirjoitin lyhyesti aiheesta www.smll.fi sivuille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, mulle tuli lasku laskeutumismaksuista Finavialta ajalta 1.4.-8.4.. Mulle kyllä myytiin viime vuanna elokuussa Pirkkalassa vuaren lappu.

Ei liene mun vika. Enkä aatellu maksaa tuata laskua. Saas nähä miten tässä käy kun vänkään käyrään. Viä ei tiä, mut pian selviää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, mulle tuli lasku laskeutumismaksuista Finavialta ajalta 1.4.-8.4.. Mulle kyllä myytiin viime vuanna elokuussa Pirkkalassa vuaren lappu.

Ei liene mun vika. Enkä aatellu maksaa tuata laskua. Saas nähä miten tässä käy kun vänkään käyrään. Viä ei tiä, mut pian selviää.

 

Tsekkaa ekaksi oma kausikorttitositteesi ja sen päivämäärät. Sitten vain viesti tai soitto Finavian laskutukseen. Hoituvat yleensä helposti, jos on virheellinen lasku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Finavian kanssa pääsi hyvään yhteisymmärrykseen, kun heille lähetin kopion kausikortista. Virheellisen kausikortin oli kuitenkin myynyt heidän työntekijänsä, jota ei ollut ilmeisesti kunnolla perehdytetty uusiin ohjeisiin.

Olen tähän asti ostanut kausikortin aina vuodeksi kerrallaan ja tämä muutos yllätti täysin.

 

Edelleenkin Finaviasta ja asian hoidosta heidän puoleltaan jäi positiivinen loppumaku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttisin NYT kausikortin seuraavaksi 4 kk:ksi.  Ajattelin ostaa ensin 2 kk ja sitten heinäkuun puolivälissä toiset 2 kk.  Viimeinen tarvis on n. 10.09.  Finavialla neuvottiin ostamaan nyt 2 kk:n kortti, joka olisi voimassa 1,5 kk ja sitten 3 kk:n kortti, josta voisin käyttää vain 2,5 kk.  Siis 4 kk:n tarpeeseen 5 kk:n kortit. 

 

Olin lukevinani Finavian tiedotteesta jostain "harrastajaystävällisyydestä".  Se tarkoitti ilmeisesti vain uutta tapaa ystävystyä harrastajan lompakon kanssa.   Minkälainen S...nan k..pää siellä näitä muutoksia suunnittelee.  Jos siellä jollakin olisi edes rusinan kokoiset aivot siellä k:n seassa, niin tämmönen muutos olisi tehty talvella.  Tai sitten tarkoitus on vain rahastaa tälläkin. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttisin NYT kausikortin seuraavaksi 4 kk:ksi.  Ajattelin ostaa ensin 2 kk ja sitten heinäkuun puolivälissä toiset 2 kk.  Viimeinen tarvis on n. 10.09.  Finavialla neuvottiin ostamaan nyt 2 kk:n kortti, joka olisi voimassa 1,5 kk ja sitten 3 kk:n kortti, josta voisin käyttää vain 2,5 kk.  Siis 4 kk:n tarpeeseen 5 kk:n kortit. 

 

Olin lukevinani Finavian tiedotteesta jostain "harrastajaystävällisyydestä".  Se tarkoitti ilmeisesti vain uutta tapaa ystävystyä harrastajan lompakon kanssa.   Minkälainen S...nan k..pää siellä näitä muutoksia suunnittelee.  Jos siellä jollakin olisi edes rusinan kokoiset aivot siellä k:n seassa, niin tämmönen muutos olisi tehty talvella.  Tai sitten tarkoitus on vain rahastaa tälläkin. 

 

 

 

Harrasteilmailun ja Finavian (kaupallisesta) suhteesta voinen jakaa sen kokemuksen, että sen paremmin yksittäinen harrasteilmailija kuin harrasteilmailun järjestö(t)kään eivät koe itseään Finavian kanssa tasaveroisiksi neuvottelukumppaneiksi. Onhan selvää että harrasteilmailu kokonaisuutena on pieni murunen siitä liiketoiminnan volyymista, mitä esim Finnair ja Kaukoitä edustavat. Siksi kai pienille toimijoille lähinnä ilmoitetaan, mitä kulloinkin on päätetty. Money talks. 

 

Olisi toivottavaa, että Finaviassa ymmärrettäisiin että Finavian perspektiivissä pienikin maksujen korotus saattaa olla suurissa kustannuspaineissa toimivalle harrasteilmailulle kuin kohtalon isku. 

 

Finavia osuvasti ilmoittaakin toimintakertomuksessaan, että ”Palveluissa erottaudutaan asiakaskokemuksella ja suomalaisuudella”.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia osuvasti ilmoittaakin toimintakertomuksessaan, että ”Palveluissa erottaudutaan asiakaskokemuksella ja suomalaisuudella”.

 

Peter

 

Mitähän tuokin tarkoittanee suomeksi ?

Finavian asiakaskokemuksen mukaan yleisilmailuasiakkaita voi kusettaa kausikorttiasioissa mieten tahtoo,se on sitä suomalaisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan vieläkään kuullut mitään 1.7 jälkeen voimassaolevista kausikorteista? 

Onkohan tämä Finavian v..lu jotakin kostoa harrastajille esim. ilmatilaloukkauksista tai ....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan vieläkään kuullut mitään 1.7 jälkeen voimassaolevista kausikorteista? 

Onkohan tämä Finavian v..lu jotakin kostoa harrastajille esim. ilmatilaloukkauksista tai ....

 

 

30.4. on julkaistu uusi käytäntö.

 

1.7.2013 alkaen saa kausikortteja 1,2,3 ja 6 kk ajalle. 1.1.2014 alkaen saa myös 12 kk kausikortin.

Ammattimaisessa käytössä (kaupallinen lentokoulutus, lentotyö) oleville koneille kausikortin hinta nousi 25 %.  Harrasteilmailulla hinta säilyi ymmärtääkseni ennallaan.

 

Finavia tulee julkaisemaan asian kotisivuillaan tuota pikaa.

 

Peter

 

EDIT:

 

PS

Finavia julkaisi 30.4.2013 uuden kausikorttihinnastonsa, jossa ns. ammattimaisen ilmailun (lue: kaupallisten lentokoulujen ja lentotyön tekijöiden) kausikorttimaksuja korotetaan 25 %:lla.

Päätöksen liitteenä on myös ”Ohje lentoaseman pitäjän hinnoittelupäätöstä koskevan erimielisyyden ilmoittamiseksi valvovalle viranomaiselle”.  Finavia lausuu, että ”Lentoaseman käyttäjä voi saattaa lentoaseman pitäjän hinnoittelupäätöstä koskevan erimielisyyden Trafin käsiteltäväksi.”

 

Mutta Kuka olikaan lentoaseman käyttäjä? Ne lentokoulut ja lentotyön tekijät joita korotus koskee, eivät ole lain (Laki lentoasemaverkosta ja maksuista)  tarkoittamia lentoaseman käyttäjiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tämä outback-huru-ukkojen lentoasemaverkosto alkaa olla jo aika tiheä. 

Toisena onnena on Finnavian tornien aukiolojen lyheneminen. 

Pitäkööt p...t tunkkisa, eiku korttisa. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS

Finavia julkaisi 30.4.2013 uuden kausikorttihinnastonsa, jossa ns. ammattimaisen ilmailun (lue: kaupallisten lentokoulujen ja lentotyön tekijöiden) kausikorttimaksuja korotetaan 25 %:lla.

Päätöksen liitteenä on myös ”Ohje lentoaseman pitäjän hinnoittelupäätöstä koskevan erimielisyyden ilmoittamiseksi valvovalle viranomaiselle”.  Finavia lausuu, että ”Lentoaseman käyttäjä voi saattaa lentoaseman pitäjän hinnoittelupäätöstä koskevan erimielisyyden Trafin käsiteltäväksi.”

 

Mutta Kuka olikaan lentoaseman käyttäjä? Ne lentokoulut ja lentotyön tekijät joita korotus koskee, eivät ole lain (Laki lentoasemaverkosta ja maksuista)  tarkoittamia lentoaseman käyttäjiä.

 

Kuulostaapa haastavalta. Kiinnostavaa nähdä miten tässä tullaan onnistumaan. Onko jossakin jo ihan julkista tietoa siitä millä tavoin hinnanalennukset laskeutumismaksujen ja/tai kausikorttien osalta tulevat kohdistumaan? Millaista hintaa täytyy maksaa esim. jos elinkeinonharjoittaja vuokraa lentokonetta vain ja ainoastaan yksityislentäjien omiin tarkoituksiinsa suorittamaan lentotoimintaan? Entä jos aatteellisen yhdistyksen omistamaa lentokonetta käytetään lentokoulutustoimintaan, jota harjoitetaan osin tai kokonaan elinkeinotoimintana?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoistahan tämä on.

 

Lähetin kausikorttitilauksen Finavialle viime perjantaina.  Voimassaoloaika alkoi tilauspäivästä ja päättymisaika oli syksymmällä.  Sain seuraavan sähköpostiviestin:

 

"Hei,

huomioittehan, että [tilaamanne] kausikortti päättyy 30.6.2013.

 

http://www.finavia.fi/C/lomakkeet-kausikortit/kausikortti

 

Uuden kausikortin voi tilata alkavaksi 1.7.2013 ja siitä syyskuulle asti kestäväksi.

Kausikortti uudistuksen vuoksi tämän hetkiset kausikortti tilaukset päättyvät 30.6.2013.

Kausikortti kuitenkin edelleen edullinen vaihtoehto, varsinkin jos lentotapahtumia on paljon.

 

Ystävällisin terveisin,

 

xxxxxx xxxxxxx

Liikennelaskuttaja"

 

Eli pitänee maksaa tyhjästä tilaamalla 2 kk kausikortti joka on voimassa puolet toukokuusta ja koko kesäkuun.

 

Tiedustelin perjantaina Finavian johtaja Joni Sundelinilta (mies kausikorttiuudistuksen takana) millaisen kausikortin tarvitsen koneelle jota pidän "kaupallisesti" vuokrattavana ja jota vuokraajat käyttävät omaan lukuunsa harrasteilmailuun.

 

Sundelinin kanta oli asiassa selvä; tämä kone ei tarvitse "ammatti-ilmailun" kausikortia vaan perinteinen harrasteilmailun kortti riittää.

 

Peter

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaapi olla, että Finavia on vielä ihmeissään tuon siitä, kuka lentää minkäkinlaista lentoa ja millaisella kortilla.

 

Ensivuoden alusta tuo kaupallisen kortin hinta tulee nousemaan "reilusti", mutta sitä ei vielä kukaan ainakaan Finavian ulkopuolella tiedä kuinka paljon. Harrastajakorttiin on tulossa vain "pieniä indeksikorotuksia".

 

Näen tämän uudistuksen epäonnistuneeksi ensinnäkin siksi, että selvää rajaa ei ole olemassa Finavian haluamalle toimintamuodon erottelulle, koska "ammattimaista konetta" voidaan käyttää myös harrasteilmailuun. Vielä suurempi ongelma on se, millä perusteella EFHF:n kausikortin hintaa ei vieläkään korjattu samalle viivalle kuin se oli ennen parempina aikoina, eli samaksi kuin vaikka EFTP, EFKU, EFOU, EFKI. Perusteena ei voi olla EFHF:n palvelutaso (ATS3), koska se on pienempi kuin esimerkiksi EFTP:llä (ATS2). Vakavaksi asian tekee myös se, että koneenomistajia rankaistaan asuinpaikan mukaan, koska konettaan EFHF:llä säilyttävät maksavat n. 2,5 kertaisen hinnan palvelusta verrattuna esimerkiksi EFTP:lle.

Finavia ei saa millään opilla yleis/harrasilmailua muodostamaan edes nollatulosta, vaikka hintoja kuinka nostetaan, vaan jonkin asteinen subventio asiassa tulee aina olemaan.

 

Mielenkiintoista on myös historia ennen Finaviaa, kuinka kentät ja pitäjät olivat "yhteistä omaisuutta" ja sitten hommasta tehtiin liikelaitos.

Liikelaitoksista valtion maksuperustelaki kertoo 1§:ssä "Tämä laki ei koske valtion liikelaitoksia eikä valtion rahastoja, ellei rahastoista toisin säädetä. Tämä laki ei koske myöskään virastoja ja laitoksia, joiden maksullinen toiminta on ennen tämän lain voimaantuloa lailla säädetty järjestettäväksi liikeperiaatteiden mukaan."

Eli periaatteessa Finavia saa käyttää mielivaltaa määrätessään maksuja, mutta mitä sitten sanoo tulkinnat monopoliaseman väärinkäytöstä ym. vastaavat jutut. Uskon, että Finavia ymmärtää tilanteen ja tulee vielä uudistamaan hinnoittelua, jotta korjauksia ei tarvitsisi tehdään minkään oikeuden päätöksien pakottamana sakkojen kera.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen keskustellut asiasta Finavian viestitäjohtajan Mikko Saariahon kanssa, joka tänään on ystävällisesti antanut melko laajan selonteon Finavain perspektiivistä.

 

Muutama poiminta Saariahon kirjeestä.

 

"Osana Finavian yhteiskuntavastuuta ja yhteiskunnallista palvelutehtävää Finavia mahdollistaa yleisilmailulle kattavat palvelut eri puolilla Suomea. Finavia tukee yleisilmailua vuosittain merkittävällä summalla mahdollistaessaan yleisilmailun ns. kausikorttihinnoittelulla, josta saatavat tulot jäävät oleellisesti alle yleisilmailun Finavialle aiheuttamien kustannusten. Yleisilmailu on siis Finavialle voimakkaasti alikatteellista. Finavia tukee näin suomalaista yleisilmailua vuosittain varovaisesti arvioidenkin sadoilla tuhansilla euroilla. "

 

"Finavia ei kohtele Malmin lentoasemaa eri tavoin kuin muitakaan lentoasemiaan. Tosi asia on kuitenkin se, että Malmilla yleisilmailu muodostaa käytännössä lähes koko liikenteen, kun esimerkiksi Kuopiossa merkittävä osa liikenteestä on kaupallista liikennettä ja valtionilmailua. Tästä seuraavat taloudelliset realiteetit sekä lentoasemapalveluiden kysyntärakenne vaikuttavat tarjottuun palvelutasoon. Muiden lentoasemien aukiolon ja palveluiden ollessa mitoitettu säännöllisen lentoliikenteen tarpeiden mukaisesti Malmin lentoasemaa ylläpidetään lähes yksinomaan yleisilmailun tarpeita varten. Tämän johdosta yleisilmailun kannettavaksi on Malmilla allokoitu suurempi osa Finavian tuottamien palveluiden tuotantokustannuksista kuin niillä lentoasemilla, joilla perushintainen kausikortti on voimassa. Malmilla yleisilmailun kausikorttitulot ovat siis merkittävämmässä roolissa lentoaseman tulovirrasta kuin esimerkiksi Kuopiossa, jossa lentoaseman ylläpito toteutetaan ennen kaikkea kaupalliselta liikenteeltä saatavilla tuloilla. Huolimatta erilaisesta kausikorttihinnoittelusta Malmilla Finavia tukee vuosittain merkittävällä summalla yleisilmailijoita kattamalla lentoaseman merkittävät tappiot muulla liiketoiminnallaan.

 

Finavia haluaa omalta osaltaan edistää suomalaista ilmailukulttuuria ja mahdollistaa harrasteilmailua myös tulevaisuudessa. Osana Finavian yhteiskuntavastuuta ja yhteiskunnallista palvelutehtävää Finavia mahdollistaa yleisilmailulle kattavat palvelut eri puolilla Suomea. Finavia tukee yleisilmailua vuosittain merkittävällä summalla mahdollistaessaan yleisilmailun ns. kausikorttihinnoittelulla, josta saatavat tulot jäävät oleellisesti alle yleisilmailun Finavialle aiheuttamien kustannusten."

 

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään