Kalervo Lukkari

Suomalaiset työehdot ulotetaan Norwegianin virolaiseen henkilöstöön

9 viestiä aiheessa

Norjalaisyhtiön virolaiset lentoemännät ja stuertit siirtyvät ruotsalaisen vuokrafirman listoille ja alkavat saada suomalaisen sopimuksen mukaista palkkaa. Virolaisten työpaikkoja se näyttää kuitenkin vähentävän.

 

Norjalainen lentoyhtiö Air Norwegian lakkaa vuoden loppuun mennessä palkkaamasta työvoimaa virolaisen henkilöstöyrityksen kautta, kertovat virolaislehdet.

 

http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_tyoehdot_ulotetaan_air_norwegianin_virolaiseen_henkilostoon/6398256

 

ja viroksi:

http://www.epl.ee/news/majandus/norra-lennufirma-lopetab-lepingu-eesti-toojoufirmaga.d?id=65339322

 

 

 

 

EDIT: Ei lainata koko uutista, vaan pelkkä siteeraus /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat lievästi sanottuna suuruudenhulluja aluehallintovirastossa. Liekö pissi nousut virkamiehen päähän vai onko kyseessä maatamme riivaava yleinen idioottimaisuus?

 

Lainatakseni aluehallintovirastoa:

 

 

Taustalla on Suomen aluehallintovirasto näkemys, jonka mukaan kaikkea Suomessa tehtävää työtä - myös työskentelyä Suomessa lähtevissä ja sinne tulevissa lentokoneissa - koskevat suomalainen työehdot.

 

 

Samalla periaatteella esim Kiina, Intia tai vaikka Egypti voisivat vaatia näistä maista lähteviä ja saapuvia koneita että niissä tehtäviä töitä koskemaan em maiden työehdot. Olisi hauska nähdä kuinka monta vapaaehtoista löytyisi nostamaan kiinalaisen förstin liksaa jolla ei pitkälle pötkitä  ;D

 

Ainoa joka näistä hölmöilyistä hyötyy on lyhyellä tähtäimellä viranomainen ja siihen se jää. Pidemmällä tähtäimellä suomi hinnoittelee itsenä ulos kaikesta ja pian Suomeen ei tulla ei laivoilla ei lentokoneilla eikä millään siinä pelossa että hölmölässä lätkitään jollain verolla, määräyksellä, maksuilla tai paikallisen sopimuksen noudattamisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat lievästi sanottuna suuruudenhulluja aluehallintovirastossa. Liekö pissi nousut virkamiehen päähän vai onko kyseessä maatamme riivaava yleinen idioottimaisuus?

 

Lainatakseni aluehallintovirastoa:

 

 

Taustalla on Suomen aluehallintovirasto näkemys, jonka mukaan kaikkea Suomessa tehtävää työtä - myös työskentelyä Suomessa lähtevissä ja sinne tulevissa lentokoneissa - koskevat suomalainen työehdot.

 

 

Samalla periaatteella esim Kiina, Intia tai vaikka Egypti voisivat vaatia näistä maista lähteviä ja saapuvia koneita että niissä tehtäviä töitä koskemaan em maiden työehdot. Olisi hauska nähdä kuinka monta vapaaehtoista löytyisi nostamaan kiinalaisen förstin liksaa jolla ei pitkälle pötkitä  ;D

 

Ainoa joka näistä hölmöilyistä hyötyy on lyhyellä tähtäimellä viranomainen ja siihen se jää. Pidemmällä tähtäimellä suomi hinnoittelee itsenä ulos kaikesta ja pian Suomeen ei tulla ei laivoilla ei lentokoneilla eikä millään siinä pelossa että hölmölässä lätkitään jollain verolla, määräyksellä, maksuilla tai paikallisen sopimuksen noudattamisella.

 

Viranomaisen kielenkäytössä tuo Suomesta lähtevä ja tuleva tarkoittaa sellaista lentoa, jossa koneen ja miehistön lähtö- ja tulopaikka, jossa heidän työaikansa alkaa ja päättyy (=base) on Suomessa, joten ihan pelkäämäsi suuruisesta hulluudesta ei ole kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus oli jotain puhetta että EU:n tasolla olisi tulossa direktiivi joka määrittelisi asian samoilla linjoilla mitä nyt aluehallintovirasto on määritellyt. Tietenkin LCC:t olivat penseitä ideaa kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU on määritellyt sosiaaliturvan määräytymisen koti-basen mukaan, ei työehtosopimuksen sisältöä tai sitä että työnantajayhtiön kuuluisi noudattaa base-maan työehtosopimusta. Otetaan esim irlantilainen halpayhtiö joka ottaa sopimuksella Suomalaisen lentäjän Maltalaisen välitysfirman kautta basena ensin Espanja sitten Englanti ja lopuksi Saksa. Pitäisikö sopimuksen sisältöä muuttaa joka kerta kun base muuttuu? Toisaalta voidaan antaa valtionvallan tapaan keskisormea EU-määräyksille niiltä osin kun niitä ei haluta noudattaa. Suomi nimittäin valitsee rahallisesti (Siis ei kansalaisille) itselleen parhaimman tavan noudattaa pykäliä. Esimerkkinä tuontiautojen verotus, tuleva dieselverotus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TES johtunee siitä että Suomessa on olemassa kabiinin yleissitova sopimus... Ja koska nyt viranomaisen päätöksellä pitää base ko. tapauksessa olla Suomessa, tulee soveltaa ko, yleissitovaa sopparia. Pilottipuolellahan vastaavaa sopimusta ei ole.

 

...näin äkkiseltään ajateltuna.

 

(mutta miksi siirtyvät virolaiselta vuokrafirmalta ruotsalaiselle, who knows...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään