Timo Hyvönen

Garmin-opastusmatskut nyt ladattavissa (oli: koulutusta huomenna klo 10)

46 viestiä aiheessa

Mä en ihan hahmota, että mitä tällä 1:500 000 ilmailukartalla ja sen olemassaololla tai käyttöasteella nyt mitataan? Monessa lentotoiminnan muodossa täysin turha tekele.

 

Tatu hyvä,

 

saanko auttaa sinua hahmottamaan?

Timon mukaan nyt keskustelun kontekstina on kevytilmailu. Ei IFR.

 

Ilmailussa keskeinen periaate on lentoturvallisuus.

Yksi keino sen lisäämiseksi on laite/varalaite -periaate.

Tarvitaan siis varmistuksia, redundanssia.  Se ei ole turhaa ja tarpeetonta edes VFR-lennolla.

Paperikartta varmistaa sen että GPS:n lakatessa toimimasta (osannet kuvitella useitakin syitä, miksi voi lakata) paperikartta ei lakaa toimimasta.

 

Tämän kirjoitettuani totesin, että sinä varmasti tiesit tämän kaiken jo kysyessäsi.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi itse asiassa kiinnostaa peltikoneet...

 

Osaatko antaa Peter (tai kuka muukin) valistuneen arvauksen,

a) kuinka monella matkalennolla kymmenestä GPS (joko Garmin tms tai iPad tms jossa ANP) on se ensisijainen suunnistusväline ja -menetelmä?

b) kuinka monella matkalennolla on AJAN TASALLA OLEVA paperinen 1:500 000 ilmailukartta mukana ja auki siitä kohtaa missä mennään?

 

Kysyn, kun en tiedä.  Vaikka jotain arvelenkin....

 

Timo

[/quote

 

 

Osaan.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan siis omasta puolestani.

 

Noin 11 lennolla 10:stä minulla on koneessani ILMAILUKÄYTTÖÖN HYVÄKSYTTY tai ainakin valmistettu GPS ensisijaisena suunnistusvälineenä.  Lennän matkalentoja IFR:ssä, usein valvotussa ilmatilassa, jossa tarkkuudelle ja tilannetietoisuudelle on (niin olen kuullut) suuremmat vaatimukset kuin VFR-lennolla.

 

Usein koneessani on samaan aikaan päällä 3 (ilmailu-) GPS:ää, joista 2 toimii samassa moodissa koneen sähköjärjestelmästä saatavalla energialla ja kolmas on kannettava, jossa akkuvarmistus.

Minulla on lisäksi iPad, jossa on Jeppesenin ylläpitämä, ajantasainen karttatietokanta, jossa on kaikki saatavilla olevat VFR- ja IFR-kenttäkartat, mukaanlukien vakiotulo- ja lähtöreitit ja reittikartta.  iPadissa käytän ulkoista GPS-modulia, koska minulla on aiemmin iPadin sisäinen GPS osoittautunut epäluotettavaksi.  iPad ei ole ensisijainen navigointiväline.

 

Sama Jeppesen FC-sovellus on myös Lenovo laptopissa.  (Laite/varalaite).  Lisäksi mukana on IFR enroute chart paperilla.  Valmiina käytettäväksi jos tarvitaan.  Vielä ei ole tarvittu.  iPadissa, samoin iPhonessa on ANP jossa Suomen 1:500 000 karttapohja.  Sitä voi vilauttaa matkustajille jotka kysyvät aika ajoin, missä ollaan.

 

EDIT: Niin, se paperinen VFR-kartta.  Sitä en tarvitse IFR:ssä. VFR-lennoilla sellainen on mukana.  Valmiina otettavaksi käyttöön.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihenkö tarvitaan nimenomaan 1:500000 ilmailukartta?

 

Ei tämä palsta olisi tämä palsta ilman Tatun nilitystä. :)  (Ystävällinen huomautus)

 

NO JUURI SIIHEN TARVITAAN. NIMENOMAAN.

 

Vallitsevan tavan mukaan (jota mm ramp-tarkastuksissa selvtetään) on se että koneessa on mukana ajan tasalla oleva kartta.

 

SIL liittokokouksessa mukana olleet muistanevat I. Aaltosen  kertomuksen siitä kuinka hän inventoi kaikki kotikerhonsa kartat ja heitti surutta roskiin ne vanhentuneet (jotka muistaakseni edustivat enemmistöä kaikista kartoista).  Tehkää te muutkin niin.

 

Ja tämän kirjoitettuani jään odottamaan ylivertaista oikaisua tietämättömyyteeni, alkaen sanoilla "Niinmuttakun".

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinmuttakun...

 

Parempi yksi kartta koneessa kuin se ainoa kartta roskiksessa...

Kun nyt tuntuu, että ketju on muuttunut (taas?) keskusteluksi kenellä on eniten härpäkkeitä.

Nimim. tänään matkaillut sormi kartalla kun yhdistyksen GPS ei löytänyt satelliitteja.

 

Mutta asiaan, Garmin etc. koulutuksessa tuntuu useasti, että vaikka teoriassa on käyty koulutuksessa läpi laitteen käyttö ja eri toiminnot, niin ongelmaksi muodostuu laitteen käyttöliittymä, jonka oppii vain itse ruuvaamalla.

Käsi ylös se, joka ei ole edes joskus painanut garminin kursoria enterin sijasta tai syöttänyt insert waypointia väärään väliin, puhumattakaan muista hankalammista asioista.

Kun mennään vielä yksi pykälä ylemmäs läsiohjaamoihin (dynon/g1000) tuo nappulatekniikka tulee aika vitaaliksi ihan peruslennon suorittamiseksi.

Tästä syystä olen kuullut että esim. Malmille ollaan hankkimassa ihan autenttista nappulasimulaattoria tähän tarkoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinmuttakun...

 

Parempi yksi kartta koneessa kuin se ainoa kartta roskiksessa...

Kun nyt tuntuu, että ketju on muuttunut (taas?) keskusteluksi kenellä on eniten härpäkkeitä.

Nimim. tänään matkaillut sormi kartalla kun yhdistyksen GPS ei löytänyt satelliitteja.

 

Mutta asiaan, Garmin etc. koulutuksessa tuntuu useasti, että vaikka teoriassa on käyty koulutuksessa läpi laitteen käyttö ja eri toiminnot, niin ongelmaksi muodostuu laitteen käyttöliittymä, jonka oppii vain itse ruuvaamalla.

Käsi ylös se, joka ei ole edes joskus painanut garminin kursoria enterin sijasta tai syöttänyt insert waypointia väärään väliin, puhumattakaan muista hankalammista asioista.

Kun mennään vielä yksi pykälä ylemmäs läsiohjaamoihin (dynon/g1000) tuo nappulatekniikka tulee aika vitaaliksi ihan peruslennon suorittamiseksi.

Tästä syystä olen kuullut että esim. Malmille ollaan hankkimassa ihan autenttista nappulasimulaattoria tähän tarkoitukseen.

 

Tunnen tuon tunteen.  Mulle on (myönnetään) vaikeuksia intuitiivisesti hiffata kuinka mun 495 toimii.  Varmaan pitää oppia pois 530:n tekniikoista.

Ja myönnän, ihan kaiken kysymäsi olen tehnyt.

Härpäkkeistä viis, niitä nyt on peltikoneissa luonnostaankin ruuvattu paneliin kiinni varsinkon jos on IFR:ää tarkoitus lentää (Se on se helpompi tapa edetä. VFR vaatii pal enemmän osaamista).

 

Kartta ja kompassi riittäisi mutta harva niihin pelkästään tyytyy.  Ja vanhemmiten laiskistuu. Usko pois, tiedän mistä puhun.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu hyvä,

 

saanko auttaa sinua hahmottamaan?

Timon mukaan nyt keskustelun kontekstina on kevytilmailu. Ei IFR.

 

Timo tosin sanoi että alkoi kiinnostaa peltikoneet, tulkitsin itse sen tarkoittavan yleisilmailua moottorilentokoneilla, en kevytilmailua. Siitä olen samaa mieltä, että IFR-lentotoimintaa tuskin tarkoitettiin.

 

Ilmailussa keskeinen periaate on lentoturvallisuus.

Yksi keino sen lisäämiseksi on laite/varalaite -periaate.

Tarvitaan siis varmistuksia, redundanssia.  Se ei ole turhaa ja tarpeetonta edes VFR-lennolla.

Paperikartta varmistaa sen että GPS:n lakatessa toimimasta (osannet kuvitella useitakin syitä, miksi voi lakata) paperikartta ei lakaa toimimasta.

 

Tämän kirjoitettuani totesin, että sinä varmasti tiesit tämän kaiken jo kysyessäsi.

 

Olen samaa mieltä, että varalaiteidea on kannatettava, ja paperikartta voi hyvin toimia sellaisena varalaitteena. En kuitenkaan koe minkäänlaiseksi ongelmaksi sitä, että esimerkiksi vesilentotoimintaa harjoitetaan käyttäen varalaitteena toimintaan paremmin soveltuvaa karttaa, kuin 1:500k ANC-karttaa. Toki on tiedettävä edelleen, missä ilmatilarajat ja ilmailulle vaaralliset alueet sijaitsevat, mutta tähänkin on muita vaihtoehtoja kuin se ANC-kartta.

 

Lisäksi korostettiin kyseisen kartan auki pitämistä siitä kohdasta, jossa nyt mennään. Miksi sen on oltava auki siitä kohtaa? Siksikö, että tilannetietoisuus paikasta perustuu vain siihen, että paikkaa kokoajan aktiivisesti seurataan kyseisestä kartasta?

 

Viimeksi kun itse lensin (VFR-lentoa), minulla oli kyllä se 1:500k kartta mukana, mutta ei esillä. Usein se tulee kaivettua esiin ihan vain mielenkiinnon vuoksi jokin tietyn paikan tunnistamiseksi ilmasta, mutta en ole kokenut, että minun olisi jotenkin vaikea löytää itseäni siltä karttapohjalta, jos lennän normaalissa matkalentokorkeudessa. Huonossa säässä lentäessä paikallistaminen voi toki olla huomattavan haastavaa, jos referenssinä käytettävä maan tai veden pinta näkyy vain juuri ja juuri.

 

RAMP-tarkastuksiin liittyen:

- OPS M1-21 ei edellytä yksityislentotoiminnassa karttoja

- OPS M2-1 edellyttää, että ilma-aluksessa on oltava "ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat aiotun lennon reittiä ja kaikkia niitä reittejä varten, joita voidaan odottaa käytettävän, jos reittiä joudutaan lennon aikana muuttamaan"

 

ps. varalaitteena oleva android tablet voi hajota. varalaitteena oleva paperikartta voi vahingossa lentää ohjaamosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo tosin sanoi että alkoi kiinnostaa peltikoneet, tulkitsin itse sen tarkoittavan yleisilmailua moottorilentokoneilla, en kevytilmailua. Siitä olen samaa mieltä, että IFR-lentotoimintaa tuskin tarkoitettiin.

 

Olen samaa mieltä, että varalaiteidea on kannatettava, ja paperikartta voi hyvin toimia sellaisena varalaitteena. En kuitenkaan koe minkäänlaiseksi ongelmaksi sitä, että esimerkiksi vesilentotoimintaa harjoitetaan käyttäen varalaitteena toimintaan paremmin soveltuvaa karttaa, kuin 1:500k ANC-karttaa. Toki on tiedettävä edelleen, missä ilmatilarajat ja ilmailulle vaaralliset alueet sijaitsevat, mutta tähänkin on muita vaihtoehtoja kuin se ANC-kartta.

 

Lisäksi korostettiin kyseisen kartan auki pitämistä siitä kohdasta, jossa nyt mennään. Miksi sen on oltava auki siitä kohtaa? Siksikö, että tilannetietoisuus paikasta perustuu vain siihen, että paikkaa kokoajan aktiivisesti seurataan kyseisestä kartasta?

 

Viimeksi kun itse lensin (VFR-lentoa), minulla oli kyllä se 1:500k kartta mukana, mutta ei esillä. Usein se tulee kaivettua esiin ihan vain mielenkiinnon vuoksi jokin tietyn paikan tunnistamiseksi ilmasta, mutta en ole kokenut, että minun olisi jotenkin vaikea löytää itseäni siltä karttapohjalta, jos lennän normaalissa matkalentokorkeudessa. Huonossa säässä lentäessä paikallistaminen voi toki olla huomattavan haastavaa, jos referenssinä käytettävä maan tai veden pinta näkyy vain juuri ja juuri.

 

RAMP-tarkastuksiin liittyen:

- OPS M1-21 ei edellytä yksityislentotoiminnassa karttoja

- OPS M2-1 edellyttää, että ilma-aluksessa on oltava "ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat aiotun lennon reittiä ja kaikkia niitä reittejä varten, joita voidaan odottaa käytettävän, jos reittiä joudutaan lennon aikana muuttamaan"

 

ps. varalaitteena oleva android tablet voi hajota. varalaitteena oleva paperikartta voi vahingossa lentää ohjaamosta.

 

Kiitos. Hetken olinkin jo huolissani.

Mutta olet sinä elossa edelleen.

Uskollisena tyylillesi, erikoistapauksiin vedoten kumoat yleisimmät sovellukset.

Etä se pilkun n***iminen voikin tuottaa mielihyvää.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskollisena tyylillesi, erikoistapauksiin vedoten kumoat yleisimmät sovellukset.

 

Siis onko se erikoistapaus, että lennän pyöräkoneella VFR-lentoa sen verran tilannetietoisena, etten koe että minulla tarvitsisi olla ANC-kartta kokoajan holleilla avattuna oikeasta kohdasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko se erikoistapaus, että lennän pyöräkoneella VFR-lentoa sen verran tilannetietoisena, etten koe että minulla tarvitsisi olla ANC-kartta kokoajan holleilla avattuna oikeasta kohdasta?

 

On. Se on hyvin erikoista se. :)

Meillä on se ero, että minä tiedän ilmailusta vielä sen verran vähän, en osaa ulkoa ilmatilan rajoja ja lentokokemuksenikin on vähäinen. Siksi minulle lentäminen on joka keran suuri seikkailu johon tarvitsen tarkastuslistaa, karttaa, gepsua ja ties mitä apuvälinettä. Varmaan vielä opaskoirankin ja vökoisen kepin aikanaan.

 

Te muut osaatte sen verran enemmän ja ennen kaikkea tiedätte miten asiat ovat.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa siis Hyvinkäälle keskiviikkona kouluttautumaan peruskäytössä! Vielä mahtuu neljä mukaan.

 

t. Timo

 

P.S. Tänään lensin pelkällä kartalla, kompanssilla ja Volksloggerin kompassisuuntatiedoilla. Pääsin n. 150 km ja sitten tuuli loppui. And the rest is history.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa siis Hyvinkäälle keskiviikkona kouluttautumaan peruskäytössä! Vielä mahtuu neljä mukaan.

 

t. Timo

 

P.S. Tänään lensin pelkällä kartalla, kompanssilla ja Volksloggerin kompassisuuntatiedoilla. Pääsin n. 150 km ja sitten tuuli loppui. And the rest is history.

 

Siis aluksi olit hyvällä tuulella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis aluksi olit hyvällä tuulella?

Oikeastaan koko reissun ajan olin tosi hyvällä tuulella, varsinkin siinä 4,6m/s keskinostossa mutta lentäjäkaverinoutajien tultua varsinkin.

 

Vastaus on tavalliselle kansalle hyvin toimiva - "pellolle piti mennä kun tuuli loppui"

 

Parkkeeraa sit keskiviikkona siihen kakkoshallin päähän niin muut pääsevät liikkumaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on se ero, että minä tiedän ilmailusta vielä sen verran vähän, en osaa ulkoa ilmatilan rajoja ja lentokokemuksenikin on vähäinen. Siksi minulle lentäminen on joka keran suuri seikkailu johon tarvitsen tarkastuslistaa, karttaa, gepsua ja ties mitä apuvälinettä. Varmaan vielä opaskoirankin ja vökoisen kepin aikanaan.

 

En sanonut, että lentäisin ilman mitään karttaa. Pointti on se, että käytän suunnistukseen normaalisti digitaalisia karttoja, tästä syystä ANC-kartta oikeasta kohdasta avattuna ei jatkuvasti ole esillä lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Hetken olinkin jo huolissani.

Mutta olet sinä elossa edelleen.

Uskollisena tyylillesi, erikoistapauksiin vedoten kumoat yleisimmät sovellukset.

Etä se pilkun n***iminen voikin tuottaa mielihyvää.

 

 

Peter

 

 

Tatu pitää jalat maassa.  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuus oli tänään,

 

mainio sessio, parikymmentä ihmistä ja useampi Garmini auttoivat näpelöimään monenlaisia toiminnallisuuksia ja tapauksia. Nyt muistan - painamalla ENTER vaihtuu detaljitaso ruudulla. Täydellinenhän tuo parin tunnin esittely ei ole, mutta toivottavasti se rohkaisee ihmisiä käyttämään ja tutustumaan Garminiin.

 

Kiitos osallistujille! Oli hieno lentää takaisin tyynessä aurinkoisessa, ai että oli nättiä!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo, tuon Garminin käsigepsin saa muuten sarjakaapelilla kiinni pc:hen ja Flight Simulatoriin, sitä voisi pohtia joskus. Mun mielestä meillä on MIKissä jopa piuha, sitä voisi joskus tehdä vaikka semmoisen treenin että lentäisi kerhon simulla ja samalla pohtisi miten sitä härpäkettä kannattaisi missäkin tilanteessa käyttää. Vähän sama mitä meillä on ajatuksena tuon uuden koneen Garminin kanssa tehdä, kuivaharjoittelut maassa niin saa koneessa enemmän opetuksista irti.

 

Onko niissä garmineissa muuten datat miten päivitettyjä? Kun lennetään VFR:ää yksi mitä itse mietin on päivitellä niitä aina kun ilmailukartatkin muuttuvat, niin pysyy ilmatilat ym synkassa todellisuuden kanssa. Muutenhan noista saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä, jos lentää gepsin kartan mukaan eikä kartta ole ajan tasalla.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetäänkö peltikoneissa kuin paljon noita x95-x96-sarjalaisia (196, 296, 496?)? Katottiin kyllä koulutuksen jälkeen, miten nuo saa USB-piuhalla suoraan Google Earthiin importoitavaksi, aika näppärää.

 

Datathan päivittää aina laitteen omistaja, yleensä kerho tai lentsikan omistaja. Ainakin tuo HyIK:n 496 oli päivitetty pari päivää ennen koulutusta. Päivitystilanteesta huolimatta laite kyllä näyttää aina sen nykyisen sijainnin, tietenkin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetäänkö peltikoneissa kuin paljon noita x95-x96-sarjalaisia (196, 296, 496?)?

296 Garminia löytyy aika monesta koneesta. Lentopelastusseura jakoi kyseisen laitteen kaikkiin palo-sar koneisiin jo vuosia sitten ja lienee nuo mainitsemasi laitteet melkein kaikissa peltikoneissa. (mutua)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

296 Garminia löytyy aika monesta koneesta. Lentopelastusseura jakoi kyseisen laitteen kaikkiin palo-sar koneisiin jo vuosia sitten ja lienee nuo mainitsemasi laitteet melkein kaikissa peltikoneissa. (mutua)

 

... ja lopuissa on kiinteästi asennettuja BRNAV-hyväksyttyjä, etunenässä Garmin 430/530 jotka sisältävät myös COM-radion, VOR:in, ILS:in jne.  Ja jotka ovat usein kytketyt myös koneen automaattiohjausjärjestelmään.

 

 

Välimaastoon osuu Garminin malli AERA joka eroaa tuosta valtavirrasta.  Ja Garmin 695, jossa on erilainen käyttöliittymä kuin muissa x95-laitteissa, muistuttaa enemmän x30 -sarjaa.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään