Artur Gajewski

Lentosuunnitelman teko

18 viestiä aiheessa

Hei,

 

Pitäisi tässä hiukan kerrata noita lentokoulussa yli kymmenen vuotta sitten opittuja asioita ja yksi niistä on lentosuunnitelman teko.

 

Jeesatkaa hiukan meikäläistä. Eli True Course on se mikä kartalla on saatu suunta. True Heading on True Course -/+ tuulen vaikutus ja tämän jälkeen vielä korjataan Magnetic Variation jolloin saadaan se suunta johon nokka osoitetaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käyttämä muistisääntö ja varmaan monessa koulussakin opetettu TVMDC = True -> Variation -> Magnetic -> Deviation -> Course. Tähän vielä lisäät sen jo mainitsemasi tuulen niin ei pitäisi mennä vikaan. Jotta vielä muistaisit TVMDC:n käytä muistisääntönä esim. "TV Makes Dumb Children". Tästä on olemassa myös härskimpiä muistisääntöjä! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Pitäisi tässä hiukan kerrata noita lentokoulussa yli kymmenen vuotta sitten opittuja asioita ja yksi niistä on lentosuunnitelman teko.

 

Jeesatkaa hiukan meikäläistä. Eli True Course on se mikä kartalla on saatu suunta. True Heading on True Course -/+ tuulen vaikutus ja tämän jälkeen vielä korjataan Magnetic Variation jolloin saadaan se suunta johon nokka osoitetaan?

 

 

 

Periaatteessa näin.  Viimeinen muuttuja tässä yhtälössä on sitten vielä kompassin eksymä (deviation) joka tulee ottaa huomioon lopullista ohjaussuuntaa valittaessa.  Sitä ei tosin merkitä operatiiviseen lentosuunnitelmaan.  magneetisen kompassin yhteydessä on eksymätaulukko, joka on laadittu kun kompassi on huollon yhteydessä kompensoitu.

 

[ attachment removed / expired ]

Eksymätaulukko.

 

Esimerkki

 

True Heading  360

Eranto/Variation 7 astetta E

Magnetic Heading (360 - 7) 353

Tuulikorjaus, esim. RIGHT (+) 25 astetta

Magnetic Course (353 + 25) = 018

Eksymä -10

Course to Steer  008

 

Käytännön lentotoiminnassa riittää kun tiedät magneetttisen suunnan, lennät sinne päin rukkaskurssilla ja sen jälkeen etsit sellaisen tuulikorjauksen että pysyt reitiviivalla.

Tai että tallennat reitin GPS:ään, huolehdit että näytöllä on esitettyinä sekä DTK (Desired Track) ja TRK (Track) ja pidät Trackin samana kuin DTK.

 

Esimerkiksi näin.  DTK --> TRK

[ attachment removed / expired ]

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkeistä. Itse jotenkin olen kiinnostunut enempi manuaalisesta hommasta ja jättää noi GPS:t ja flight computer -taskulaskimet pois ja käyttää vain pahvikiekkoa ja heikkoa matikkapäätä :)

 

Itse suoritin jenkeissä PPL:n, mutta kumma miten nämä hommat unohtuu vuosien jälkeen. Kiva kokeilla kotona taas plaanin vääntöä kun on tuo E6B kiekko, viivoitin sekä Suomen kartat joilla palautella fiiliksiä vuosien takaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkeistä. Itse jotenkin olen kiinnostunut enempi manuaalisesta hommasta ja jättää noi GPS:t ja flight computer -taskulaskimet pois ja käyttää vain pahvikiekkoa ja heikkoa matikkapäätä :)

 

Itse suoritin jenkeissä PPL:n, mutta kumma miten nämä hommat unohtuu vuosien jälkeen. Kiva kokeilla kotona taas plaanin vääntöä kun on tuo E6B kiekko, viivoitin sekä Suomen kartat joilla palautella fiiliksiä vuosien takaa.

 

 

Ihan miten vaan.

Muuten, kun olet lähdössä lentoon ja asetat hyrräkompassin kiitotien suuntaan niin siin sulla on oikea magneettinen suunta, eikä tarvitse siinä vaiheessa välittää eksymätaulukosta.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti, mutta eikös tuo ole sillä edellytyksellä että nokka osoittaa suoraan kiitoradan suuntaan eikä esimerkiksi 2 astetta vinoon suhteessa kiitorataan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muuten, kun olet lähdössä lentoon ja asetat hyrräkompassin kiitotien suuntaan niin siin sulla on oikea magneettinen suunta, eikä tarvitse siinä vaiheessa välittää eksymätaulukosta.

 

Peter

Jos esimerkiksi Jyväskylässä asettaa suuntahyrrän kiitotien 30 suuntaan on se jo valmiiksi viisi astetta vinossa,oikea magneettinen suunta on 305. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos esimerkiksi Jyväskylässä asettaa suuntahyrrän kiitotien 30 suuntaan on se jo valmiiksi viisi astetta vinossa,oikea magneettinen suunta on 305. ;)

Noinhan se menee.Kiitotiet kun on nimetty lähimpään kymmeneen asteeseen ja kyllähän se tuohon "rukkastuntumaan" toki riittää. Lisäyksenä vielä,että kiitoteitä 13 - 31 ei missään pitäisi tulla vastaan,eli tuolla kohtaa poikkeama on vieläkin suurempi! (Toki jollain korpikentällä olen tavannut nuo kiitotiet,en vain muista missä !)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos esimerkiksi Jyväskylässä asettaa suuntahyrrän kiitotien 30 suuntaan on se jo valmiiksi viisi astetta vinossa,oikea magneettinen suunta on 305. ;)

 

Oletan että lentäjällä on mukanaan lentopaikan kartta. Siinä kun on merkitty myös kiitotien tarkka suunta asteen tarkkuudella.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotiet kun on nimetty lähimpään kymmeneen asteeseen

 

Oulussa 12 (114) ja 30 (294). Miksi se ei ole 11-29? Onko tähän joku looginen selitys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa 12 (114) ja 30 (294). Miksi se ei ole 11-29? Onko tähän joku looginen selitys?

Varmahan en ole asiasta, mutta mahtaisiko erannolla olla osaa tähänkin? Erantohan tunnetusti vaihtelee ajan kuluessa, joten kiitotien tarkka magneettinen suunta tekee samoin. On siis mahdollista, että kun kiitotie on "nimetty", on kiitotien magneettinen suunta ollut jotain muuta kuin tällä hetkellä.

 

Liitteenä asiaa selventävä kuva:

Earth_Magnetic_Field_Declination_from_1590_to_1990.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noinhan se menee.Kiitotiet kun on nimetty lähimpään kymmeneen asteeseen ja kyllähän se tuohon "rukkastuntumaan" toki riittää. Lisäyksenä vielä,että kiitoteitä 13 - 31 ei missään pitäisi tulla vastaan,eli tuolla kohtaa poikkeama on vieläkin suurempi! (Toki jollain korpikentällä olen tavannut nuo kiitotiet,en vain muista missä !)

Sitten korjataan ihan pikkasen,eli sen verran että jopa JFK:n pääkiitotie(yksi maailman pisimmistä) sattuu olemaan 13-31! Lisäksi googlettamalla jo selviää,että myös muualta eri kentiltä,euroopastakin, löytyy tuo rwy.

  Lieneekö pelkästään meillä vaan laitettu sulkulistalle.Tuota kohtaahan on perusteltu väärinymmärrysten välttämisellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan että lentäjällä on mukanaan lentopaikan kartta. Siinä kun on merkitty myös kiitotien tarkka suunta asteen tarkkuudella.

 

Peter

 

Just noin Peter.  Eikä tuo eranto muutu joka minuutin välein  ;D

Eksymä voi muuttua, jos ohjaussuunta vaihtelee. Mutta No panic, lennämmehän MOS:n mukaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä kertauksena:

TLS, saadaan kartalta plotterilla.

TKK saadaan laskemalla kun huomioidaan tuulikorjauskulma, ,siten saadaan TOS.

Eranto saadaan kartan käyrästöstä ja näin saadaan gyroon MOS.

Kun huomioidaan magneettisen kompassin eksymä ja saadaan KOS, jos lennetään pelkällä "munakompassilla"  ;D

 

Helppoa kuin heinän teko, kun lennetään GYRON avulla MOSSIA ja korjataan  MOSSIA, jotta pyritään reitillä.

Nyt emme eksy, tai sitten lennonjohtaja käskee korjaamaan MOS;ia jotta pysyt reitillä.  ;D kun lennämme IFR:ää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten korjataan ihan pikkasen,eli sen verran että jopa JFK:n pääkiitotie(yksi maailman pisimmistä) sattuu olemaan 13-31! Lisäksi googlettamalla jo selviää,että myös muualta eri kentiltä,euroopastakin, löytyy tuo rwy.

  Lieneekö pelkästään meillä vaan laitettu sulkulistalle.Tuota kohtaahan on perusteltu väärinymmärrysten välttämisellä.

 

Suomalaiset ovat vissiin kovia ymmärtämään väärin. Mites nuo lentopinnat sitten? Pitäisi kai lakata käyttämästä sellaisia kuin 120, 210, 130, 310, 140, 410 jne. Kellonajatkin menevät äkkiä sekaisin. Oliko se nyt yks viis vai viis yks...?  :( Finnairillahan ei ole J-päätteisiä rekkareita lenzikoissa. Kuulemma I ja J menevät helposti sekaisin. Minusta India ja Juliett on ollut aina melko helppo erottaa toisistaan. No jos ei aina, niin 80-luvulta saakka nyt kuitenkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset ovat vissiin kovia ymmärtämään väärin. Mites nuo lentopinnat sitten? Pitäisi kai lakata käyttämästä sellaisia kuin 120, 210, 130, 310, 140, 410 jne. Kellonajatkin menevät äkkiä sekaisin. Oliko se nyt yks viis vai viis yks...?  :( Finnairillahan ei ole J-päätteisiä rekkareita lenzikoissa. Kuulemma I ja J menevät helposti sekaisin. Minusta India ja Juliett on ollut aina melko helppo erottaa toisistaan. No jos ei aina, niin 80-luvulta saakka nyt kuitenkin.

Niinpäs! Noihin kummallisuuksiin törmää jopa ilmailusäädöksissä! Muuten,onkohan ainoa valtakunnassa,tuo Lestijärven sodanaikainen kenttä,käytöstä poistettu,sieltä löytyy kiitotie 13-31! http://www.netikka.net/vlpcommon/layouts/vertical/vertical_index.php?hname=paulisalo&page=ord&mid=5

  Edit: menee jo ilmailuhistorian puolelle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään