Tero Lahtinen

Check in - mihin sitä tarvitaan?

90 viestiä aiheessa

Niin, kysymys oli jo otsikossa. Check in ei nähdäkseni tuo mitään lisäarvoa, miksi se pitää tehdä? Ei junaan, laivaan tai bussiinkaan tarvita mitään erillistä check in -proseduuria.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kysymys oli jo otsikossa. Check in ei nähdäkseni tuo mitään lisäarvoa, miksi se pitää tehdä? Ei junaan, laivaan tai bussiinkaan tarvita mitään erillistä check in -proseduuria.

 

 

Jaa mihin laivaan? Ainakin jokaiseen laivaan, jolla mina olen matkustanut viimeisen vuoden kuluessa olen joutunut tsekkaamaan sisaan -- matkustusasiakirjat on tarkistettu ja luottokortit vingutettu ennenkuin olen paassyt yhdellekaan laivalle. Sita ennen netissa olen viela tayttanyt kaikki matkustukseen liittyvat tiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kysymys oli jo otsikossa. Check in ei nähdäkseni tuo mitään lisäarvoa, miksi se pitää tehdä? Ei junaan, laivaan tai bussiinkaan tarvita mitään erillistä check in -proseduuria.

 

Sama kysymys tuli mieleen kun menin nyt 1. kerran Norwegianilla. Lipulla suoraan koneeseen kulkematta minkään check-inin kautta. Itseasiassa koko reissulla ei kysytty henkkareitakaan kertaakaan (HEL-ARN-HEL)

 

Aika kallista pitää tommonen järjestelmä pydessä ja tuhlaa maailman ihmisten aikaa ihan kauheasti. Ruottin lennolla internet korvasi hyvin ruokatarjoilun, sekin on siis alle 2h lennoilla aikamoisen turha.

 

Sinne meni loistokkuus, tervetuloa käytäntö ja arki

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa mihin laivaan? Ainakin jokaiseen laivaan, jolla mina olen matkustanut viimeisen vuoden kuluessa olen joutunut tsekkaamaan sisaan -- matkustusasiakirjat on tarkistettu ja luottokortit vingutettu ennenkuin olen paassyt yhdellekaan laivalle. Sita ennen netissa olen viela tayttanyt kaikki matkustukseen liittyvat tiedot.

 

Olet ensin jonottanut Check in -tiskille ja sitten erikseen lipun tarkistukseen? Tuskinpa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erinomainen kysymys, näitä pitäisi yhtiöissä kysyä useimmin.

Tuntui aika oudolta kun ensimmäisen kerran menin vuorokoneeseen pelkällä ajokortilla (kävin kyllä kysymässä Check innistä, että voinko todellakin mennä  :-[).

 

Tsekkaus netissä on jo pitkä askel tähän suuntaan.

 

Silloin kun mennään Schengen-maiden ulkopuolelle, lentoyhtiö on maksaa matkustajan rahtauksen takaisin lähtömaahan, jos henkilö yrittää luvatta maahan. Tässä kohdassa check in on parempi kuin se, että portilla asia tarkastetaan ja jono seisoo. Olen kokenut tämän kerran kun kerran Hki-Vantaalla matkaseuralaiseni oli viranomaisten tietojen mukaan jo Australiassa, vaikka fyysisesti seisoi vieressäni.  

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

edit: olin näköjään hidas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöiden pitää tietää, keitä koneessa on, matkustajalista pitää löytyä. Matkatavaroiden pitää kulkea omia väyliään turvatarkastusten ja kuormauksen vuoksi, ne pitää saada etukäteen sisään, jotta ne saadaan lastattua oikeisiin kontteihin, siirrettyä koneelle ja kirjattua tietojärjestelmiin. Koneen massa- ja painopistelaskelmat pitää pystyä tekemään ennen lähtöä.

 

Check in on tehty myös Timon mainitsemassa tapauksessa viimeistään hänen mennessään lähtöportista koneeseen. Check in tarkoittaa sisäänkirjausta.

 

Lipuntarkastuksessa saadaan matkustajalista.

Matkatavarat pitää jättää etukäteen jollekin tiskille, mutta ei kai siinä matkustajia tarvitse sisäänkirjata mihinkään?

Etukäteislaskelmiin luulisi voivan käyttää tietoa siitä, montako lippua ja paljonko rahtia on vuorolle myyty?

 

Ainoa ehkä suht. järkevä syy on tuo kaukolennolla matkustuskelpoisuuden kontrollointi, tosin senkin luulisi nykyään pystyvän tekemään ATK:lla automaattiseti etukäteen matkustajalistan (so. myytyjen lippujen) tietojen perusteella. Portilla sitten vain katsotaan, että passit on mukana.

 

 

Tulee mieleen kun vaihdoin rahaa pankissa vs. lentokentän rahanvaihtokojussa.

 

Pankissa proseduuri meni näin:

Mene alakertaan, jossa yksi virkailija laskee eurot, toinen virkailija seuraa vierestä. Sitten tarkistuslaskenta toisen virkailijan toimesta. Virkailija antaa tositteen saaduista rahoista. Pankille tehdään monta paperia. Kaikki leimataan leimasin paukkuen TÖMS TÖMS. Lappu kourassa haetaan vuoronumero yläkerran tiskille. Jonotetaan tiskille. Tiskillä tehdään lisää leimattuja papereita TÖMS TÖMS ja lopuksi annetaan dollareita.

 

Aikaa kuluu (ilman jonotuksia) 10 min. Pankissa työllistyy neljä henkilöä.

 

Rahanvaihtokoju:

Anna eurot virkailijalla. Virkailija laskee ne koneella (ehkä kahdesti) ja antaa dollareita.

 

Aikaa kuluu 1,5 min. Kojussa työllistyy yksi henkilö.

 

 

---> paljon maailmassa tehdään turhaa työtä... ehkä itse edes tajuamatta että turhaa hommaa tässä tehdään. Varmaan moni ajattelee check-in virkailijoidenkin tekevän tarpeellista työtä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taitavat nyt mennä ihmisiltä käsitteet sekaisin. Check in tarkoittaa lennolle sisäänkirjausta. Se voidaan tehdä erillisellä check in -tiskillä, netissä, lähtöportilla, ja mitä muita vaihtoehtoja lieneekään.

 

Ei, juuri erillinen sisäänkirjaus on turha, tehdään se sitten tiskillä, netissä, tekstarilla ja mitä muita vaihtoehtoja lieneekään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, juuri erillinen sisäänkirjaus on turha, tehdään se sitten tiskillä, netissä, tekstarilla ja mitä muita vaihtoehtoja lieneekään.

 

 

Päinvastoin, lentokoneen turvallisen operoinnin takia on tiedettävä matkustajien oikea lukumäärä, puhumattakaan että onnettomuustilanteessa pitäisi tietää ketä siellä koneessa on/oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi siltä tärkeältä check-in -virkailijalta saa ground handling puoli tärkeää tietoa jos joku matkustaja yllättäen ei olekaan lentokunnosa ja laukkua pitää alkaa kaivamaan pois. Siinä kun ollaan ajoissa ja tehokkaita niin säästetään rahaa muutaman checkarin vuosipalkan verran rahaa äkkiä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet ensin jonottanut Check in -tiskille ja sitten erikseen lipun tarkistukseen? Tuskinpa.

 

Sanottakoon nyt niin, etta esimerkiksi viimeisimmalla risteilyllani Celebrity Cruisesilla (Barcelona-Miami) taytin henkilotiedot netissa, tulostin boarding passia vastaavat paperit jo kotona. Barcelonan satamassa jatin matkalaukun portierille, naytin passin ja muut paperit turvatarkastuksessa, jonotin tsekkaukseen, jossa luottokorttiani hoylattiin ja vastineeksi sain laivan oman hytti/luottokortin (ei-EU-maiden kansalaisilta kerattiin passit pois tassa vaiheessa. Seuraava tilanne oli laivalla, jossa hyttikorttini rekisteroitiin aluksen tietojarjestelmaan ja minusta otettiin kuva, jotta langkongilla pystyvat satamakayntien aikana tunnistamaan, etta hyttikortti kuuluu oikealla matkustajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päinvastoin, lentokoneen turvallisen operoinnin takia on tiedettävä matkustajien oikea lukumäärä, puhumattakaan että onnettomuustilanteessa pitäisi tietää ketä siellä koneessa on/oli...

 

Lentoyhtiöllä ei tosiasiassa läheskään aina ole tietoa kuka koneessa oikeasti istuu. Euroopassa papereita ei juurikaan kysellä. Muutama viikko sitten lensin San Franciscosta Helsinkiin ilman minkäänlaista henkilöllisyyden kontrollia ennen Vantaata. Oi niitä aikoja kun passit leimattiin ihan oikeasti mennen-tullen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päinvastoin, lentokoneen turvallisen operoinnin takia on tiedettävä matkustajien oikea lukumäärä, puhumattakaan että onnettomuustilanteessa pitäisi tietää ketä siellä koneessa on/oli...

 

Ja edellisenä iltana tehty netti check-in auttaa tässä miten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi siltä tärkeältä check-in -virkailijalta saa ground handling puoli tärkeää tietoa jos joku matkustaja yllättäen ei olekaan lentokunnosa ja laukkua pitää alkaa kaivamaan pois. Siinä kun ollaan ajoissa ja tehokkaita niin säästetään rahaa muutaman checkarin vuosipalkan verran rahaa äkkiä ;)

 

Check-in virkailja kertoo, että tunti sitten tiskillä ollut Jukka on lentoa odotellessan juonut liikaa viunaa The Oak Barrelissa, eikä voi enää lentää? Aika meedio!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinpä ymmärsit, mutta niitä jo valmiiksi liian juopuneita sankareita on ihan riittävästi niin check-in tai turvarit voivat lentoyhtiölle tai gate-virkailijalle sen vinkin toimittaa varsin näppärästi ja nykypäivänä ihan varmasti enenevässä määrin tekevätkin ja ihan syystä.

 

Onko sulla joku ongelma henkilökohtaisessa palvelussa checkarin kanssa kun niin tökkii?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edellisenä iltana tehty netti check-in auttaa tässä miten?

 

En kyllä laske netissä tehtyä check-in:ksi. Tällöin check-in tehdään mielestäni portilla vaikka tuo nettikirjautuminen on nimetty check-in:ksi...

 

E: Veikkaa, että vaikka kuinka tekisit netissä "check-in":in, niin nimeäsi ei löydy lennon matkustajalistasta jos et ilmesty portille. (tai voi se löytyä, yliviivattuna)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöllä ei tosiasiassa läheskään aina ole tietoa kuka koneessa oikeasti istuu. Euroopassa papereita ei juurikaan kysellä. Muutama viikko sitten lensin San Franciscosta Helsinkiin ilman minkäänlaista henkilöllisyyden kontrollia ennen Vantaata. Oi niitä aikoja kun passit leimattiin ihan oikeasti mennen-tullen.

 

Tärkeämpi pointti oli lukumäärä. Tiedän hyvin itsekkin henkkareita vilauttamatta lentomatkustelleena, miten asiat ovat. Siksi kirjoitinkin että "pitäisi", konditionaalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinpä ymmärsit, mutta niitä jo valmiiksi liian juopuneita sankareita on ihan riittävästi niin check-in tai turvarit voivat lentoyhtiölle tai gate-virkailijalle sen vinkin toimittaa varsin näppärästi ja nykypäivänä ihan varmasti enenevässä määrin tekevätkin ja ihan syystä.

 

Onko sinulla faktatietoja tästä "Ihan riittävästi"? Siis tiedät, että Check in tiskien kustannukset ovat pienemmät kuin liian juopuneitten aiheuttamat kustannukset olisivat ilman Check-iniä? Ja että lentokunnon tarkistamiseen nimen omaan check-in on tarpeellinen, eikä vastaavaa tarkastusta pystytä tekemään edullisemmin muuten, esim. turvatarkistuksessa?

 

Onko sulla joku ongelma henkilökohtaisessa palvelussa checkarin kanssa kun niin tökkii?  ::)

 

Ei ole ongelmia. Ihmettelen vain Check-in:n tarpeellisuutta ja kyseenalaistan siksi esitettyjä puoltavia argumentteja.

 

Vaikka sinulta asia-argumentit loppuu, niin se ei indikoi sitä, että minulla olisi henkilökohtaisa ongelmia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä laske netissä tehtyä check-in:ksi. Tällöin check-in tehdään mielestäni portilla vaikka tuo nettikirjautuminen on nimetty check-in:ksi...

 

Noniin, nyt mitä hyötyä on tästä netti Check-in:stä. Miksi se tarvitaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt mitä hyötyä on tästä netti Check-in:stä. Miksi se tarvitaan?

 

No sen verran voin myöntää, että siinä tehtäneen "paperityöt" oikeasta Check-in:stä. Portilla tarvitsee enään tarkastaa, että boardari vastaa matkustajaa(henkkaria) ja hyväksyä matkustaja listalle. Ok, kuten tuossa ylempänä todettiin, joillain lennoilla tarkistetaan vain että boardari saapuu paikalle jonkun henkilön mukana, mutta tässäkin tapauksessa täyttyy tietämisvaatimus matkustajien lukumäärästä vaikka henkilöydestä ei varmistutakkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa mihin laivaan? Ainakin jokaiseen laivaan, jolla mina olen matkustanut viimeisen vuoden kuluessa olen joutunut tsekkaamaan sisaan -- matkustusasiakirjat on tarkistettu ja luottokortit vingutettu ennenkuin olen paassyt yhdellekaan laivalle.

 

Ainakin näille Tallinnaan ja Tukholmaan seilaaville paateille on päässyt ihan iloisesti ilman, että kukaan on kysellyt minkäänlaisia henkilöllisyystodistuksia. Jopa ennalta maksetut liput irtoavat yhdellä tulostetulla paperilapulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai käännetäänpä kysymys toisinpäin: kun matkustan bussilla Tampereelta Helsinkiin, niin mitä tärkeää ja tarpeellista jää puuttumaan, kun en edellisenä iltana vahvistakaan matkalle osallistumista tekstarilla, kuten silloin, jos lennän TMP -> HEL?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla faktatietoja tästä "Ihan riittävästi"? Siis tiedät, että Check in tiskien kustannukset ovat pienemmät kuin liian juopuneitten aiheuttamat kustannukset olisivat ilman Check-iniä? Ja että lentokunnon tarkistamiseen nimen omaan check-in on tarpeellinen, eikä vastaavaa tarkastusta pystytä tekemään edullisemmin muuten, esim. turvatarkistuksessa?

 

Ei ole ongelmia. Ihmettelen vain Check-in:n tarpeellisuutta ja kyseenalaistan siksi esitettyjä puoltavia argumentteja.

 

Vaikka sinulta asia-argumentit loppuu, niin se ei indikoi sitä, että minulla olisi henkilökohtaisa ongelmia.

 

 

Lähinnä pointti oli se, että samalla kun mahdollisesti liian päihtynyt henkilö tulee checkaukseen jättämään laukkunsa, vihjaa check-in - virkailija ensin ramppiin, että pitävät laukun sivussa (huomattava apu laukun paikantamisessa offloadaus-tilanteessa), ja sen jälkeen porttivirkailijalle (päätös lentokunnosta tapahtuu kuitenkin useimmiten vasta lähtöportilla). Jos laukku pääsee jo koneeseen lastattavaksi, tietää se monesti turhia viivästyksiä, slotin menetyksiä, jatkojen palamista jnejne. Kaikki lisäkuluja.

 

Esimerkiksi jos ensimmäinen havainto päihtyneestä matkustajasta tulisi vasta turvatarkastuksessa/portilla, on laukku lähes varmasti ehtinyt alas, jolloin sitä ei ajoissa saada paikannettua -> lisää töitä koneella, kun lastauksen lomassa pitää kaivaa jokin pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän Jari, että Check-in tarkistuksesta voi olla hyötyä liian juopuneitten matkustajien tapaksessa, mutta se on kuitenkin Check-in:n sivutuote, ei tarkoitus, eikö niin?

 

Itse Check-in:lle et sinäkään ole keksinyt todellista tarvetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Check-in on perinteisesti tarkoittanut matkustajan hyväksymistä lennolle. Lipun oastaminen ei siis ole tae siitä, että matkustaja pääsisi lennolle. Lähtöselvityksellä on haluttu:

 

- Todeta, että lipun ostanut matkustaja on tullut lentokentälle ja on oikeasti matkustamassa. Ennen itsepalvelulähtöselvityksen aikaa tämä oikeasti toimi. Nykyään vähän huonommin. Check-inin tekemällä matkustaja "ilmoittautuu" lennolle ja näin saadaan hyvissä ajoin tietoon lennon matkustajamäärä ja -jakauma. (Kerron myöhemmin miksi tämä on tärkeää)

- Todeta, että matkustajalla on voimassaoleva lippu. Vielä reilu viisi vuotta sitten paperiliput olivat "the juttu". Matkustajalla saattoi lukea lipussa (se paperinen/pahvinen lirpake) jotain ihan muuta kuin varauksessa (varausjärjestelmässä oleva tieto). Lähtöselvityksessä tarkistettiin, että matkustajan lippu kelpaa lennolle. E-lippujen myötä tämäkin asia on muuttunut sähköiseksi tarkastukseksi, joka hoidetaan missä milloinkin eri tavalla.

- Todeta, että samanniminen henkilö matkustaa kuin lipussa ja tarkistaa, että matkustajalla on kohteeseen kelpaavat matkustusasiakirjat. Kansainvälisessä liikenteessä kuljetusyhtiö on velvollinen tarkistamaan, että matkustajalla on kohteeseen kelpaavat matkustusasiakirjat (passi, viisumi, ym.). Moni valtio sakottaa kuljetusyhtiötä tuntuvasti jos rajatarkastuksessa todetaan matkustajan asiakirjojen olevan puutteelliset (esim. passi tai viisumi vanhentunut tai muuten epäkelpo)

- Todeta, että matkustajan ruuma- ja käsimatkatavara täyttävät määräykset ja lentoyhtiön säännöt ja ne voidaan hyväksyä lennolle.

 

Check-inillä on perinteisesti ollut, ja on edelleenkin tärkeä rooli koneen paino- ja tasapainolaskelmien kannalta. Check-inissä todetaan matkustajan sukupuoli, jotta laskelmat olisivat mahdollisimman tarkat. Kuulostaa ehkä asiaa tuntemattomalle absurdilta, mutta matkustajien paino määritellään keskiarvopainojen perusteella ja jo kymmenen matkustajan merkitseminen väärän "kategoriaan" saattaa tuoda satojen kilojen heiton painoissa. Joskus myös ruumaan menevän matkatavaran paino kirjataan check-inissä jotta laskelmat olisivat tarkemmat. Koneen massakeskipisteeseen pystytään check-inissä vaikuttamaan paikka-allokaatiolla. Matkustajien paino muodostaa usein ylivoimaisesti suurimman osan koneen hyötykuormasta painossa mitattuna. Lentokone on tasapainonsa suhteen aika "kiikkerä lauta" ja siksi matkustajien sijoittumisella on väliä.

 

Yleensä lento "sulkeutuu" lähtöselvityksen osalta noin puoli tuntia ennen lähtöä. Lähtöselvityksen sulkeuduttua saadaan hyvissä ajoin tietoon lennon matkustajamäärä ja -jakauma ja lähtöselvitetyn matkatavaran määrä. Jos huomataan jonkun näistä poikkeavan merkittävästi ennustetusta, voidaan vielä hyvissä ajoin muuttaa esim. kuormausta jotta päästäisiin painon ja tasapainon kannalta turvallisiin rajoihin.

 

Ilmailuala on muuttunut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana ja otsikossa esitettyä kysymystä on varmasti lentoyhtiöissä pohdittu. Uskoisin, että ainakin lyhemmillä lennoilla nykyinen itsepalvelulähtöselvitys on jonkinlainen siirtymävaihe, ja tulevaisuus on jotakuinkin mallia Norwegian, eli että matkatavaran jättö tapahtuu tiskeillä kuten ennen, mutta muuten "check-in" häviää käsitteenä, ja ennen sen yhteydessä hoidetut asiat tehdään portilla tai varauksen yhteydessä. Ns. "perinteisiltä" lentoyhtiöiltä tämä ei kuitenkaan tule tapahtumaan ihan käden käänteessä, sillä se vaatii isoja muutoksia niin toimintakulttuurissa kuin IT-järjestelmissäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ihan purematta niele tuota massakeskipistejuttua. Netissähän pystyy valitsemaan paikan etukäteen ja kun siitä otetaan lisämaksuakin, niin paikkoja ei ihan noin vain voi muutella. Tätä palveluahan eivät lentoyhtiöt voisi tarjota, jos matkustajien paikat pitäisi allokoida teknisistä syistä tietyllä tavalla.

Matkalaukkujen painon saa jättöpisteessä selville ihan yhtä hyvin kuin 'check-in' -tiskillä.

 

Matkustusasiakirjojen tarkistus on tähän asti oikeastaan ainoa pätevä syy, miksi jokin ennakkotarkistus tarvitaan.

 

Kun liput (matkustusoikeus) on myyty jollekin henkilölle ja henkiötiedot otettu tässä yhteydessä, niin sukupuolen tarkistaminen kuulostaa, kuten sanoit, absurdilta.

 

Kysessä on siis pääosin siis historiallinen jäänne, jota ei enää oikeasti yleensä tarvita.

 

Mutta näinhän se kehitys kehittyy, jotkut katsovat nykyistä toimintaa ennakkoluulottomasti, eliminoivat lisäarvoa tuottamattomat vaiheet ja ajavat pois markkinoilta ne, jotka eivät pysy kehityksessä mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään