Tero Lahtinen

Check in - mihin sitä tarvitaan?

90 viestiä aiheessa

Ns. "perinteisiltä" lentoyhtiöiltä tämä ei kuitenkaan tule tapahtumaan ihan käden käänteessä, sillä se vaatii isoja muutoksia niin toimintakulttuurissa kuin IT-järjestelmissäkin.

 

No nyt Finnairilla on ainakin systeemi, että ei tarvitse tehdä check-in:in suhteen itse mitään. Tulee vain tekstiviesti mutta ei tarvitse kuitata eikä noteerata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että ihmisille ei nyt ole aivan selviä kaikki käsitteet. Check-in eli lähtöselvitys on etukäteen tehtävä lennolle kirjautuminen. Sen aikana tarkistetaan, että matkustajalla on olemassa varaus, lippu, tarvittavat matkustusasiakirjat sekä muut erityistoiveet joko mukana itsellään tai järjestelmän profiilissa. Lähtöselvityksen voi tehdä tiskillä, automaatilla, tietokoneella tai tekstiviestillä. Boarding eli koneeseenotto on portilla tehtäväprosessi, jossa virkailija kirjaa markustajan menneen koneeseen.

 

Mihin lähtöselvitystä sitten tarvitaan? Hyvä kysymys! Jos matkustaa esimerkiksi juurikin Helsingistä Tukholmaan pelkällä käsimatkatavaralla, ei varmasti ule huomanneeksi lähtöselvityksen tarpeellisuutta. Lähtöselvitys on olennainen osa matkalle lähtöä. Siellä tiskillä kaikessa rauhassa katsotaan, että matkustusasiakirjat ovat kunnossa. Mikäli esimerkiksi lipputieto ei ole päivittynyt profiiliin, on ongelma huomattavasti tehokkaampaa korjata etukäteen tiskillä kuin koneeseenoton aikana. Kannattaa pitää mielessä, että boardingiin on virkailijalle varattu aikaa vain 10-20 minuuttia kohteesta (ei varaustilanteesta tai konetyypistä) riippuen.

 

Toisekseen jos matkustajalla on erityisiä toiveita, vaikkapa liikuntaeste, lähtöselvitys pitää huolen siitä, että avustus matkustajalle toteutuu, että tarvittavat tiedot menevät koneeseen miehistölle ja että transit- sekä määräasemat ovat tietoisia matkustajan avuntarpeesta ja avun laadusta. Lähtöselvityksen tarkoitus on myös profiloida matkustajia eri tavoin, olipa kyseessä mahdolliset matkustuskuntoon, asiakirjaongelmiin tai upgradeihin liittyvät yksityiskohdat.

 

Mielestäni suomenkielinen sana lähtöSELVITYS kuvaakin osuvasti tiskillä tehtävää työtä; on lähtöselvitysvirkailijan tehtävä hoitaa kaikki asiat kuntoon niin, että porttivirkailijan ei tarvitse käyttää kullankallista aikaansa ongelmien ratkaisuun. Kuriositeettina: lentoyhtiöillä on oma syykoodinsa erilaisille lähtöselvitysvirheille.

 

Eli ensi kerralla, kun matkustat, muista, että onnistunut lähtöselvitys on sujuvan matkan aloitus!

 

Happy landings!

Sape

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Todeta, että samanniminen henkilö matkustaa kuin lipussa ja tarkistaa, että matkustajalla on kohteeseen kelpaavat matkustusasiakirjat. Kansainvälisessä liikenteessä kuljetusyhtiö on velvollinen tarkistamaan, että matkustajalla on kohteeseen kelpaavat matkustusasiakirjat (passi, viisumi, ym.).

 

 

Kuten edellä jo kerran todettiinkin: tuo ei käytännössä juuri toteudu. Kävin viikolla reissun Hki-Kööpenhamina-Hki Finnairilla ilman että kukaan kummassakaan päässä oli kiinnostunut passista tms. henkilöllisyystodistuksista. Finnair ei siis oikeasti tietänyt, kuka koneessa lipullani istui.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt Finnairilla on ainakin systeemi, että ei tarvitse tehdä check-in:in suhteen itse mitään. Tulee vain tekstiviesti mutta ei tarvitse kuitata eikä noteerata.

 

Ilkka on tämän lukenut, mutta laitetaan muille tämä marraskuinen lehdistötiedote:

 

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnairilla maailman helpoin lähtöselvitys: teemme sen puolestasi

 

Finnairin asiakkaat saavat käyttöönsä maailman helpoimman lähtöselvityspalvelun 28.11. lähtien: Finnair tekee lähtöselvityksen asiakkaan puolesta ja laittaa tiedot siitä asiakkaan matkapuhelimeen. Puhelimeen tulevassa lähtöselvitysvahvistuksessa on istuinpaikan numero ja linkki mobiilitarkastuskorttiin.

 

Asiakas saa palvelun käyttöönsä ilmoittamalla matkapuhelinnumeron lentolipun oston yhteydessä. Kun matkapuhelinnumero on mukana Finnair Plus -profiilitiedoissa, palvelu on käytössä automaattisesti. Matkapuhelinnumero on hyvä antaa aina lentoa varatessa, sillä poikkeustilanteissa Finnair lähettää asiakkailleen tietoa tekstiviestein.

 

Finnair on tarjonnut mahdollisuuden lähtöselvitykseen tekstiviestillä jo vuodesta 2004 lähtien. Asiakas on tarkastanut Finnairilta saamansa tekstiviestissä olevat tiedot ja hyväksynyt lähtöselvityksen vastaamalla viestiin kirjaimella ”A”. Nyt vastausviestiäkään ei enää tarvitse muistaa lähettää, ja asiakkaat voivat keskittyä muihin matkavalmisteluihinsa. Mobiilipalvelut ovat olleet asiakkaidemme keskuudessa hyvin suosittuja.

 

Asiakas saa lähtöselvitysvahvistuksen ja tarkastuskortin matkapuhelimeen aamupäivällä lähteville lennoille edellisenä iltana klo 17–19 ja iltapäivällä lähteville lennoille noin kolme tuntia ennen koneen lähtöaikaa. Jos asiakas on jo itse tehnyt lähtöselvityksen, joko netissä tai mobiilisti, ei viestiä lähetetä. Lähtöselvityksen Finnairin lennoille voi tehdä 36 tuntia ennen lentoa.

 

Mikäli asiakas haluaa muuttaa istuinpaikkaa tai tehdä lähtöselvityksen mukana matkustaville henkilöille, sen voi tehdä helposti mobiilitarkastuskortissa olevan linkin kautta tai Finnairin nettisivuilla. Lentokentällä mobiilitarkastuskortti tulee avata ennen turvatarkastukseen siirtymistä ja se esitetään viranomaisille. Matkapuhelimessa täytyy olla toimiva internetyhteys linkin avaamiseen. Muussa tapauksessa tarvitaan paperinen tarkastuskortti, jonka voi noutaa Bag Drop -tiskiltä. Jos asiakkaalla on ruumaan menevää matkatavaraa, jätetään ne Bag Drop -tiskille normaalien lähtöselvitysaikojen puitteissa.

 

Maailman helpoin lähtöselvitys on tarjolla kaikille Suomesta lähteville Finnairin lennoille ja Flyben AY2000-sarjan reittilennoille sekä lähes kaikista Finnairin Euroopan reittikohteista lähteville Finnairin lennoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöllä ei tosiasiassa läheskään aina ole tietoa kuka koneessa oikeasti istuu. Euroopassa papereita ei juurikaan kysellä. Muutama viikko sitten lensin San Franciscosta Helsinkiin ilman minkäänlaista henkilöllisyyden kontrollia ennen Vantaata. Oi niitä aikoja kun passit leimattiin ihan oikeasti mennen-tullen.

 

SFO-HEL ilman henkilöllisyyden tarkastusta? Sanoisin, että puhut silkkaa pskaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Norwegian oli vielä helpompi. Ostin lipun ja sain boardarin kännyyn. Tosin kun vinkistä viisastuneena latasin iphoneen sen mobiilisovelluksen, se boardari blipattiin sieltä paluumatkalle ihan noin vaan.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten edellä jo kerran todettiinkin: tuo ei käytännössä juuri toteudu. Kävin viikolla reissun Hki-Kööpenhamina-Hki Finnairilla ilman että kukaan kummassakaan päässä oli kiinnostunut passista tms. henkilöllisyystodistuksista. Finnair ei siis oikeasti tietänyt, kuka koneessa lipullani istui.

 

 

Ajattele silleen että voit ottaa naapurin auton alle ja ajaa köpikseen ilman että kukaan tietää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattele silleen että voit ottaa naapurin auton alle ja ajaa köpikseen ilman että kukaan tietää ;)

 

Pöh, tosimiehet jatkaa Gibraltarille asti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi luoja..

Sitä kutsutaan Schengen-alueeksi. Voit körötellä ensin vaikka jäämerelle, sieltä Ruotsin läpi Saksaan, ja viettää vaikka kuukauden keski-euroopassa pitkin-poikin (pl. Sveitsi) ilman, että KUKAAN kysyy sinulta henkkarin henkkaria (jos et aja ratsiaan).

Mitä sitten?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Norwegian oli vielä helpompi. Ostin lipun ja sain boardarin kännyyn. Tosin kun vinkistä viisastuneena latasin iphoneen sen mobiilisovelluksen, se boardari blipattiin sieltä paluumatkalle ihan noin vaan.

 

t. Timo

 

 

Edelleenkin, se ei Norwegianilla ole boordari, vaan varausvahvistus. Lähtöselvitys ei siis ole tehty (toisin sanoen kukaan ei tiedä, että olet oikeasti tulossa lennolle). Jos sillä viivakoodillisella varausvahvistuksella tulee suoraan portille, piipatessa sinut lähtöselvitetään ja boordataan samalla kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SFO-HEL ilman henkilöllisyyden tarkastusta? Sanoisin, että puhut silkkaa pskaa.

 

Sano pois. Näin se kuitenkin meni. Maailma on ihmeellinen paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin, se ei Norwegianilla ole boordari, vaan varausvahvistus. Lähtöselvitys ei siis ole tehty (toisin sanoen kukaan ei tiedä, että olet oikeasti tulossa lennolle). Jos sillä viivakoodillisella varausvahvistuksella tulee suoraan portille, piipatessa sinut lähtöselvitetään ja boordataan samalla kertaa.

 

Hmm...no olen mä joskus ollut jo tsekannut netissä ja sitten jäänytkin pois lennolta syystä tai toisesta. Edelleen jää siis epäselväksi, mihin sitä erillistä check-iniä tarvitaan vai riittäisikö kaikilla tuo porttitoiminne. Paikan ostin 6 eurolla (tms.) etukäteen kuitenkin

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sano pois. Näin se kuitenkin meni. Maailma on ihmeellinen paikka.

 

Eli et näyttänyt edes TSA:lle henkkariasi ennen turvatarkastusta? Just niin varmaan joo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä kutsutaan Schengen-alueeksi. Voit körötellä ensin vaikka jäämerelle, sieltä Ruotsin läpi Saksaan, ja viettää vaikka kuukauden keski-euroopassa pitkin-poikin (pl. Sveitsi) ilman, että KUKAAN kysyy sinulta henkkarin henkkaria (jos et aja ratsiaan).

 

Ja Sveitsikin on nykyään Schengen-aluetta. Ja ennen Schengeniäkään rajalla ei kyllä koskaan ole mitään kysytty paitsi satunnaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli et näyttänyt edes TSA:lle henkkariasi ennen turvatarkastusta? Just niin varmaan joo.

 

Enpä en. Nyt on sinun vuorosi sanoa juupas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sano pois. Näin se kuitenkin meni. Maailma on ihmeellinen paikka.

 

En ole enää aikoihin päässyt edes turvatarkastukseen Jenkeissä näyttämättä passia TSAn goonille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...no olen mä joskus ollut jo tsekannut netissä ja sitten jäänytkin pois lennolta syystä tai toisesta. Edelleen jää siis epäselväksi, mihin sitä erillistä check-iniä tarvitaan vai riittäisikö kaikilla tuo porttitoiminne. Paikan ostin 6 eurolla (tms.) etukäteen kuitenkin

 

t. Timo

 

Check-in tehdään aina jollakin tavalla, ja aiemmin tässä ketjussa on jo perusteltu että miksi. Lue mm. Salon Antin seikkaperäinen postaus.

 

Kaikille ei käsitteet tunnu ole selviä, joten vielä kerran: "Erillisellä check-inillä" ilmeisesti viitataan ns. perinteiseen tiskichekkaukseen. Tiskichekkaushan ei nykyään monella yhtiöllä ole mitenkään pakollinen, voit hoitaa sen myös esim. netissä tai automaatilla. Norwegian tarjoaa pelkällä käsimatkatavaralla matkustavalle tämän direct to gate -vaihtoehdon Pohjoismaissa (Suomesta lennettäessä kaikki muut paitsi UK:n lennot).

 

http://www.norwegian.com/fi/matkapalvelut/travel-services-fi/direct-to-gate--palvelu/

 

Ja juu, tokihan lähtöselvityksen tekeminen ei ole vielä 100% tae että ilmestyt lennolle. Sinua kuitenkin osataan odottaa, toisin kuin silloin kun lähtöselvitystä ei ole tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ihan purematta niele tuota massakeskipistejuttua. Netissähän pystyy valitsemaan paikan etukäteen ja kun siitä otetaan lisämaksuakin, niin paikkoja ei ihan noin vain voi muutella. Tätä palveluahan eivät lentoyhtiöt voisi tarjota, jos matkustajien paikat pitäisi allokoida teknisistä syistä tietyllä tavalla.

Massakeskipisteeseen (CoG) vaikuttaa monta asiaa, joista matkustajien sijoittuminen on yksi. Yleensä on jopa niin, että matkustajien sijoittumista ei tarvitse koneen kuorman suunnittelussa huomioida vaan ruumien kuormaus mukautetaan sen mukaan.

 

Jos matkustajien paikkoihin kuitenkin täytyy CoG:n nimissä vaikuttaa, on käytännössä aina niitä matkustajia, joilla ei ole ostettua/etukäteen varattua istuinpaikkavarausta. Heidän paikkoihin pystyy vaikuttamaan. Lennon lastauksen suunnitteleva henkilö pystyy yleensä tarpeen vaatiessa blokkaamaan / rajoittamaan tietyn matkustamon osan paikkoja, jolloin itsepalvelulähtöselvityskään ei aiheuta suurempia ongelmia. Suurin osa matkustajakoneista on suunniteltu siten, että tasaisesti jakautuneella matkustajakuormalla ruumat ovat yleensä lastattavissa järkevästi. Toisinaan kuitenkin tulee ongelmia kun matkustajakuorma jakautuu epätasaisesti; voi olla, että esim. ruumasta joudutaan kokonaan jättämään kuormaa pois tai viimeisenä keinona siirtämään viime hetkellä matkustajien paikkoja.

 

Pointtini tässä asiassa ei ole se, että check-in olisi välttämätön prosessi lennon CoG:n optimoinnissa. Pointtini on, että jos kaikki paikat allokoitaisiin lähtöportilla ja vasta 10min ennen lähtöä huomattaisiin CoG:n olevan rajoista pihalla kuin lumiukko, olisi häslinki ja myöhästynyt lähtö todennäköinen. Paikkojen allokointi hyvissä ajoin auttaa ennakoimaan ja antaa hyvin pelivaraa esim. muuttaa lastausta.

 

Kun liput (matkustusoikeus) on myyty jollekin henkilölle ja henkiötiedot otettu tässä yhteydessä, niin sukupuolen tarkistaminen kuulostaa, kuten sanoit, absurdilta.

Nykyäänhän suurin osa varauksista tehdään netissä, ja kaikki lentoyhtiöt ja matkatoimistot kyllä osaavat netissä vaatia sitä. Eri asia on se, täyttävätkö kaikki matkustajat sitä oikein. Kaikki kun eivät edes osaa nimeään kirjoittaa. Entisaikaan kun varauksia tehtiin mm. puhelimitse, saattoi merkitty sukupuoli olla silloin tällöin päin prinkkalaa. Joku suomalainen nimi kun ei esim. alabambalaiselle matkatoimistovirkailijalle kerro juuri mitään sukupuolesta. Onpa nähty myös kokonaisia lentoja joissa merkityt sukupuolet puuttuvat tai ovat pyllyllään ja niitä on jouduttu lähtöselvityksessä korjailemaan.

 

Kuten edellä jo kerran todettiinkin: tuo ei käytännössä juuri toteudu. Kävin viikolla reissun Hki-Kööpenhamina-Hki Finnairilla ilman että kukaan kummassakaan päässä oli kiinnostunut passista tms. henkilöllisyystodistuksista. Finnair ei siis oikeasti tietänyt, kuka koneessa lipullani istui.

Juu kuten myös totesin, niin se maailma ja lentoliikenne muuttuu. Ennen passi/henkilöllisyys checkattiin lähtöselvityksessä ja portilla yhtiöllä kuin yhtiöllä. Syitä oli monia: Matkustusasiakirjojen tarkistaminen, matkatavaran kohdennus ja henkilöllisyyden tarkistus jotta tiedetään kuka matkustaa - pääasiassa kaupallisista syistä. Nyttemmin checkejä ei mm. muuttuneiden viranomaismääräysten takia ole aina pakko tehdä, joten trendi vaikuttaa olevan, että niistä luovutaan boardauksen tehokkuuden nimissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole enää aikoihin päässyt edes turvatarkastukseen Jenkeissä näyttämättä passia TSAn goonille...

 

Jup, henkkarit ex-US katsotaan vähintään kahdessa kohtaan. Yleisin on lähtöselvityksessä jolloin boardariin tulee DOCS OK merkintä, TSA:lle joka tapauksessa, ja lopulta boardauksessa jos tuota DOCS OK merkintää ei ole.

 

Se, että on lentänyt jenkeistä ilman että on näyttänyt henkkaria on a) mahdotonta ja vähintään b) todella typerää, sillä seuraavan entryn yhteydessä onnea vain ja menestystä CBP herrojen haastattelussa. Kannattaa pukea jotain kevyttä päälle jotka on sitten helppo riisua :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun Finnairin ja Finncomin kotimaan lennoilla ei tehty mitään erillistä lähtöselvitystä - käsimatkatavaroilla suoraan portille, matkatavarat toki jätettiin tiskille - eikä jaettu istumapaikkoja. Oli kone sitten Busa, MD, Emppu, Fokker, Atikka. Ja jotenkin he ne COG laskelmat tekivät. Saabeissa aikanaan oli toki yleistä, että jos matksutajia oli vähän niin kaikki takaosaan ja joskus oikein todella siirreltiin matkustajia, jotta CoG saatiin sallitulle alueelle. Isoissa koneissa en koskaan muista matkustajien siirtoja tehdyn.

 

Se, että kutsutaanko sitä portilla ilmoittautumista koneeseen noustessa check in toiminnaksi on semantiikkaa. Kyse kai nimenomaan on erillisestä check-in tapahtumasta, tarvitaanko sitä. Ja todistettu on että ei, todistajina sekä case Norwegian että Finnair.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun Finnairin ja Finncomin kotimaan lennoilla ei tehty mitään erillistä lähtöselvitystä - käsimatkatavaroilla suoraan portille, matkatavarat toki jätettiin tiskille - eikä jaettu istumapaikkoja. Oli kone sitten Busa, MD, Emppu, Fokker, Atikka. Ja jotenkin he ne COG laskelmat tekivät.

 

Sama käytäntöhän oli joku vuosi sitten Ryanairillakin, vai onko edelleenkin? Rahalla pääsi jopa etuilemaan jonossa, niin pääsi koneeseen ensimmäisten joukossa valitsemaan parhaat paikat.

 

Onko check-in:llä muuten merkitystä lippujen mahdollisten muutos- ja peruutusoikeuksien kannalta - voiko lippua vielä muuttaa kun check-in on tehty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jup, henkkarit ex-US katsotaan vähintään kahdessa kohtaan. Yleisin on lähtöselvityksessä jolloin boardariin tulee DOCS OK merkintä, TSA:lle joka tapauksessa, ja lopulta boardauksessa jos tuota DOCS OK merkintää ei ole.

 

Maailmassa on paljon asioita, joiden ei pitäisi olla mahdollista, mutta kun sopivasti sattuu henkilöstövajausta, resurssipulaa ja sairaslomia kohdille, niin niinpä vain yhtä ja toista pääsee seuloista läpi.

 

Esimerkiksi Britanniassa havahdutaan tämän tästä siihen, että maassa on jokin, usein satojen tuhansien ihmisten suuruinen, populaatio X, jolle maahantullessa olisi pitänyt tehdä tarkastukset Y, mutta onpa vain jäänyt tekemättä syystä Z. Sitten Daily Mail voi kauhistella maahanmuuttoviranomaisten leväperäisyyttä muutaman päivän ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän siitä ole kuin pari vuotta, kun Finnairin ja Finncomin kotimaan lennoilla ei tehty mitään erillistä lähtöselvitystä - käsimatkatavaroilla suoraan portille, matkatavarat toki jätettiin tiskille - eikä jaettu istumapaikkoja. Oli kone sitten Busa, MD, Emppu, Fokker, Atikka. Ja jotenkin he ne COG laskelmat tekivät. Saabeissa aikanaan oli toki yleistä, että jos matksutajia oli vähän niin kaikki takaosaan ja joskus oikein todella siirreltiin matkustajia, jotta CoG saatiin sallitulle alueelle. Isoissa koneissa en koskaan muista matkustajien siirtoja tehdyn.

 

Se, että kutsutaanko sitä portilla ilmoittautumista koneeseen noustessa check in toiminnaksi on semantiikkaa. Kyse kai nimenomaan on erillisestä check-in tapahtumasta, tarvitaanko sitä. Ja todistettu on että ei, todistajina sekä case Norwegian että Finnair.

Juu, kuten Elina totesi, Check-in tehdään aina jollain tavalla. Ennen kotimaanlennoilla tehtiin check-in ja boardaus portilla (järjestelmäteknisesti) samaan aikaan jos matkusti pelkällä käsimatkatavaralla.

 

Ajattelinkin, että joku yrittää torpata minut ottamalla free seatingin puheeksi. ;D Free seating on tässä mielessä siitä hyvä, että ihmisten luontaisen käyttäytymisen takia ongelmia ei yleensä tule. Jos kone on vaikkapa puolillaan, ihmiset osaavat kyllä itse jakautua tasaisesti ympäri konetta jotta saisivat itselleen tilaa. Jos on tarvetta muunlaiselle kuin tasaiselle jakaumalle, on matkustajien pääsyä tietyille matkustamon alueille rajoitettu jonkinlaisin estein (esim. laittamalla tarjottimet alas) tai kabiinihenkilökunnan ohjauksella. (Elävästä elämästä minulle tulee mieleen esimerkkejä MD-80:llä, A320:llä, A340:llä, ERJ145:lla ja Saabilla). Kun kaikki matkustajat ovat paikallaan, kabiinihenkilökunta laskee matkustajajakauman per "sectioni" (jokainen kone on jaettu useampaan sectioniin, esim rivit 1-10 section A, rivit 11-20 section B jne.) ja laskelmat tehdään näiden tietojen perusteella. Tässä on se huono puoli että laskelmat ovat hieman epätarkempia ja ja laskelmat voidaan tehdä loppuun vasta kun kaikki istuvat paikoillaan. Tähän kuluu se minuutti-pari ylimääräistä odottelua, mitä lentoyhtiöt eivät tietenkään halua. Jos tässä vaiheessa ilmenee, että lastausta tai matkustajien sijoittumista täytyy vielä muuttaa, kuluu aikaa sitäkin enemmän. Free seating on kyllä ihan jees tietyille lentoyhtiöille tietyntyyppisillä reiteillä, jos lennolla ei ole esim. erikoisruokia tai ennakkomyyntiä eikä aikataulunmukaiseen lähtöön tarvitse panostaa 120-prosenttisesti. Ryanair toimii edeleen tällä tavalla, muita isompia yhtiöitä ei kyllä tule mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jup, henkkarit ex-US katsotaan vähintään kahdessa kohtaan. Yleisin on lähtöselvityksessä jolloin boardariin tulee DOCS OK merkintä, TSA:lle joka tapauksessa, ja lopulta boardauksessa jos tuota DOCS OK merkintää ei ole.

 

Se, että on lentänyt jenkeistä ilman että on näyttänyt henkkaria on a) mahdotonta ja vähintään b) todella typerää, sillä seuraavan entryn yhteydessä onnea vain ja menestystä CBP herrojen haastattelussa. Kannattaa pukea jotain kevyttä päälle jotka on sitten helppo riisua :P

 

Enpä tunne Uncle Samin prosessia sen kummemmin. Lähtökohta tavallisen matkustajan tapauksessa kai kuitenkin on, että joku virkansa puolesta kysyy näitä dokumentteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ihan purematta niele tuota massakeskipistejuttua. Netissähän pystyy valitsemaan paikan etukäteen ja kun siitä otetaan lisämaksuakin, niin paikkoja ei ihan noin vain voi muutella. Tätä palveluahan eivät lentoyhtiöt voisi tarjota, jos matkustajien paikat pitäisi allokoida teknisistä syistä tietyllä tavalla.

 

Kaiman ansiokkaaseen vastaukseen lisänä, että kyllähän niitä paikkoja muutellaan jos tarve vaatii. Pyrkimys tähän ei liene ymmärrettävästi suuri, mutta mahdollisuus on. Käytännön tasolla homma toimii varmasti tuohon tyyliin, kuten kirjoitettu on eivätkä isot koneet ole kovin herkkiä pikku muutoksille. Rajat niillä toki kuitenkin on olemassa.

 

Jos slide sattuu vaikka puksahtamaan käännöllä auki, muuttuu kyseinen exit-pari vialliseksi noin minimivarustemielessä. Operaattori määrittää kullekin konetyypille ja konfiguraatiolle tiettyjä kaavoja käyttäen tässä tapauksessa blokattavat istuinpaikat. Ovet kun on sertifioitu tyyppinsä mukaan mahdollistamaan tietyn matkustajamäärän evakuointi. Tämä saattaa blokata helposti puolensataa penkkiä koneesta, joissakin tapauksissa enemmänkin. Ei auta yhtään, vaikka on kuin maksanut ylimääräisen kympin päästäkseen istumaan tietylle paikalle. Jos se sattuuu sijaitsemaan blokatulla alueella, ei onnistu.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään