Jani Salo

jonnet ei muista_lentoliput ennen internettiä

24 viestiä aiheessa

Moi.

 

Löysin porukoilta wanhoja reissusta jääneitä 1990-luvun lentolippuja. Tuo oli siis aika jolloin lentolippuja ei saanut ostettua muutamalla hiiren klikkauksella netistä vaan lentoliput ostettiin old-school tyyliin matkatoimistosta tai lentoyhtiön toimistosta. Isäni oli vuosina 1988-1992 ympäristöministeriön kehitysapuhommissa Mosambikissa, Afrikassa jonne myös muu perhe pääsi sitten mukaan. Tuona aikana tulikin sitten reissattua porukoitten mukana lomamatkoilla ja työmatkoilla melkoisesti. Mutsi oli heittämässä näitä lentolipunjämiä roskikseen mutta onneksi ehdin väliin ja sain pelastettua ne.

 

Suomalaisilla oli Zimbabwessa oma luottomatkatoimisto Mitchell Cotts Travel jonne lähetettiin telexillä matkalippupyyntö ja itse liput tulivat sitten noin kuukauden päästä kuriirilla Mosambikiin.

 

Ensimmäisenä esittelyssä kesälomareissu suomeen joka meni muutaman mutkan kautta.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Perus setti lennoille oli yleensä British Airwayssin siivellä HEL-LHR-HRE-HRE-LHR-HEL

[ attachment removed / expired ]

 

Mosambikissa oli 1990-luvun alussa käynnissä sisällissota ja sisäisiä reittilentoja ei ollut ollenkaan. Jos halusi Nacalasta lentää pääkaupunkiin Maputoon, piti se tehdä Hararen tai Johannesburgin kautta.

[ attachment removed / expired ]

 

Kesälomalla vuonna 1991 tuli sitten vähän pidempi koukkaus Mosambikista, Portugalin ja Espanjan kautta Suomeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Talvilomalla 1991 tulikin sitten elämäni pisin reissu reitityksellä: Harare-Johannesburg-Rio de Janeiro-New York-Indianapolis-New York-Helsinki-Lontoo-Harare

[ attachment removed / expired ]

 

Harmi kun tuohon aikaan ei keräilty maileja  :P

 

Kyllä se vaan nykyään on helppoa ostella lentolippuja ja lähteä reissuun kuin silloin parikymmentä vuotta sitten.

 

P.S. toivottavasti kuvista saa selvää...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, niin se vain aika muuttuu. Muistot heräsivät omalla kohdallanikin oikeastaan tuossa vaiheessa, kun näin viimeisessä kuvassa nuo punaväri-kopiot matkustajan kappaleista. Samanlaisia lippuvihkoläystäkkeitä taitaa olla vielä omankin arkistolaatikon pohjalla.

Nykyään nuo itsetulostetut A4-kopiot lipuista ovat kyllä aika tunnearvottomia -vuosienkin päästä, jos hengissä säilyvät perillepääsyä pitempään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lipuista muistui mieleen että matka piti vahvistaa puhelinsoitolla, telexillä tai käymällä lipputoimistossa 72 tuntia ennen ko lentoa. Muistan vanhempien vahvistelleen matkoja pitkin maailmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki tuo vahvistaminen käsittääkseni taisi koskea vain joitakin "p-läpi" :P alueita. :-\

 

Niin no, niinkin myöhään kuin 2003 keväällä piti Nev Jorkista Amsterdamiin lentäessä soitella KLM:n toimistoon ja vahvistaa paluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuussa (kuluvaa vuotta!) toteutin pitkäaikaisen haaveeni käymällä Bora Boralla ja Air Tahiti Nui ilmoitti webbisaitillaan, että lennot pitää vahvistaa soittamalla aspan puhelinnumeroon. Oli aika yllätys, että tämmöistä vielä vaaditaan, mutta mikäs siinä sitten. Edellisen kerran vastaavaan operaatioon jouduttiin vanhempieni kanssa, kun lennettiin Air Francella vuonna -89. No, oli Air Tahitilla sentään www-sivut ja e-liput, että askel kohti nykypäivää on jo otettu. ;)

 

Toinen erikoinen piirre heidän systeemeissään oli istuinpaikkojen valinta. Lähestymällä yhtiötä erikseen sähköpostilla sain valittua itselleni ja tyttöystävälleni jakkarat, webbisivujen kautta moinen ei ollut mahdollista. Ehdotin mailissa muutamia mulle sopivia paikkoja heti siitä bisnesverhon takaa ja saatiin mennen tullen paikat 12A/B. Oma lukunsa oli myös check-in:in toimivuus Papeeten kentällä, sillä ihan heti en keksi miten yhden A340:n tsekkaukseen saadaan kulumaan yli kaksi tuntia, etenkin kun tiskejä oli auki varmaan joku 6 tai 7...tai no, onhan se mahdollista, kun jono ei ekan tunnin aikana liikkunut kuin muutaman metrin. :P

 

Myös se oli aika erikoista, että sain ruumaan menevään laukkuuni Priority-tägin ilmeisesti siksi, kun laukussani oli Emiratesin logolla oleva nimilappu. :laugh: Varmaan luulivat sen olevan joku kultakortti tms...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan toi lippujen vahvistamiskäytäntö muuttunut aika lailla. KLM:llä 1997 kanssa vaativat soittamaan lipputoimistoon 72h ennen lentoa Minneapolis - Amsterdam legillä. Toista se on nykyään kun Norpalla voi pelkillä käsimatkatavaroilla matkustettaessa juosta suoraan portille ilman chekkausta...

 

Harmi vaan kun noitten lippujen kanta-osat alkavat haalistua, ovat kuitenkin aika hyvin säilyneet porukoitten vintillä kirjekuoressa 20 vuotta.

 

Laittakaa vaan muutkin niitä kuvia jos sattuu wanhoja lippuja olemaan vielä tallella.

 

edit: niin ja tuo matkalipun kanta-osa piti näyttää passin ja boardingpassin kanssa kun astui koneeseen...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin ja tuo matkalipun kanta-osa piti näyttää passin ja boardingpassin kanssa kun astui koneeseen...

Eikös siitä lipusta joku "lehti" pistetty boardarin "taskuun"? Alkaa tuo muisti jo pätkimään ettei ole enää varma asioista :(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Talvilomalla 1991 tulikin sitten elämäni pisin reissu reitityksellä: Harare-Johannesburg-Rio de Janeiro-New York-Indianapolis-New York-Helsinki-Lontoo-Harare

 

Melkoisia reitityksiä! :)

 

Kuinkas kuvio toimi käytännössä kun noin monta liikkuvaa osaa, pysyivätkö matkalaukut mukana, myöhästymisiä yms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoisia reitityksiä! :)

 

Kuinkas kuvio toimi käytännössä kun noin monta liikkuvaa osaa, pysyivätkö matkalaukut mukana, myöhästymisiä yms?

 

Näissä kaikissa oli muutaman päivän stop-over joten laukut otettiin aina ulos koneesta.

Kaverit asu Indianapoliksessa jossa oltiin pari päivää ja kummisetä asui New Yorkissa jossa myöskin muutama päivä.

 

Ainoa myöhästyminen oli legillä Johannesburg-Cape Town-Rio de Janeiro jossa Varigin DC-10 oli pari päivää huollossa ja Varig kustansi 5* hotellin Johannesburgissa.

 

Tästä reissusta jäi erityisesti se mieleen (itse olin 10v. silloin), että törmättiin erääseen perhetuttuun keskellä täpötäyttä Copacabanan uimarantaa Rio de Janeirossa. Tämä kaveri oli noin 30v ja hänellä oli matkaseurana kaksi oikein nättiä Varigin lentoemoa. Illalla käytiin sitten ravintelissa syömässä ja mukana oli hänen Argentinalainen lääkäri "tyttöystävä"  ;D ... vaimo odotti lasten kanssa New Yorkissa.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa myöhästyminen oli legillä Johannesburg-Cape Town-Varig jossa Varigin DC-10 oli pari päivää huollossa ja Varig kustansi 5* hotellin Johannesburgissa.

 

 

Missäpäin maailmaa on Varig? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1976 lähdettiin IL-18 lennolle tällaisella lipulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja ajankuvaa lienee myös nämä matkatoimiston ohjeet ennen matkaa Ibizalle 1978.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja ajankuvaa lienee myös nämä matkatoimiston ohjeet ennen matkaa Ibizalle 1978.

 

 

Aika paljon on maailma vuodesta 1978 muuttunut, mutta lentokenttäbussi on edelleen 615 ja kertalippukin melkein saman hintainen, silloin 4,20 ja nykyään 4,50    ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennöikös tuolloinkin Finskin bussia Pohjolan Liikenne?

 

Pikaisesti googlettelin tätä aihetta. Ennen Pohjolan Liikennettä Finnairin busseja on operoinut Posti. Liikenne on jossain vaiheessa siirtynyt postilta Pohjolan Liikenteelle. Tämän keskustelun mukaan vielä 1977 posti on hoidellut liikennettä.

 

http://jlf.fi/f27/5533-finnairin-tilaajavari/

 

 

Tuossahan se dokumentissa mainittiin että oli Sirolan liikenne Oy.

 

Sirola ei ajanut Finnairin busseja, vaan linjaa 615.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti googlettelin tätä aihetta. Ennen Pohjolan Liikennettä Finnairin busseja on operoinut Posti. Liikenne on jossain vaiheessa siirtynyt postilta Pohjolan Liikenteelle. Tämän keskustelun mukaan vielä 1977 posti on hoidellut liikennettä.

 

Sirola ei ajanut Finnairin busseja, vaan linjaa 615.

Anteeksi häröilyni. Ajattelin että tarkoitettiin sitä kenttäbussia joka lähti siitä rautatieaseman länsipuolelta. En kyllä todellakaan muista kuka oli 1984 liikennöitsijänä ja oliko reittiliikenteen bussi vai alihankintana hommattu. Menikös tuo niin että Postin autot meni kaikki Pohjolan liikenteelle jossain vaiheessa? Jostain nuoruusvuosilta tuollainen jäänyt mieleen, en tiedä onko sinnepäinkään paikkansapitävää.

 

Luulen ettei Finnairilla ole koskaan ollut linja-autolle liikennelupaa (viisammat saa tietenkin oikaista).

 

Viime aikoina ei ole Suomessa tullut noilla julkisilla kauheasti matkusteltua. Bussilla ja junalla mennyt Suomessa viimeksi 1997. Köpiksessä koitin viime kesänä linja-autoa ja totesin että voi taas pitää 15 vuotta taukoa. Ei vaan ole mun juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menikös tuo niin että Postin autot meni kaikki Pohjolan liikenteelle jossain vaiheessa? Jostain nuoruusvuosilta tuollainen jäänyt mieleen, en tiedä onko sinnepäinkään paikkansapitävää.

 

Ei. Postin keltaiset linja-autot yhtiöitettiin vuonna 1996 Gold Line OY:ksi. 1999 Gold Linen osakekanta myytiin Koiviston Auto Oy:lle.

 

Pohjolan Liikenne on edelleen olemassa ja kuuluu VR-konserniin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Postin keltaiset linja-autot yhtiöitettiin vuonna 1996 Gold Line OY:ksi. 1999 Gold Linen osakekanta myytiin Koiviston Auto Oy:lle.

 

Pohjolan Liikenne on edelleen olemassa ja kuuluu VR-konserniin.

Kuten ilmaisinkin, niin tuo oli hatara muistikuva ja siis virheellinen. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun oppi heti uutta. Olisi tuo Gold Line pitänyt muistaa, sitä en tiennytkään että meni Koiviston Autolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti googlettelin tätä aihetta. Ennen Pohjolan Liikennettä Finnairin busseja on operoinut Posti. Liikenne on jossain vaiheessa siirtynyt postilta Pohjolan Liikenteelle. Tämän keskustelun mukaan vielä 1977 posti on hoidellut liikennettä.

 

http://jlf.fi/f27/5533-finnairin-tilaajavari/

 

 

Ja minun pitäisi kai tämmöinenkin fakta kyllä tietää/muistaa kun ko. yhtiössä olen töissäkin... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään