Timo Hyvönen

Lentokoulutuksen lento-osan sisältö ja erot?

54 viestiä aiheessa

Osaisiko joku asian taustoittamiseksi kertoa UPL/GPL/MGPL -opettajien opettajakoulutuksen sisällöstä, kokemusvaatimuksista yms. verrattuna FI(A)-kurssiin?

 

FI(A)-opettajien kohdalla jo monta on Suomessa vallinnut tilanne, missä laajalti tunnustettu, mutta ehkäpä pääasiassa ääneen lausumaton käsitys on ollut ehkä hieman sen suuntainen, että lennonopettajaksi on ryhdytty monesti aavistuksen niukalla kokemuksella (tyypillisesti siis CPL IR/ME -lentokoulutus höystettynä ATPL-teorioilla). Se onko tälle käsitykselle miten paljon todellisuuspohjaa tai onko käsitystä tukevia asioita näkynyt esim. lentäjäksi opiskelevien oppimistuloksissa en oikein osaa sanoa.

 

Oman näppituntumani perusteella aiheesta korostaisin aika paljon yksittäisten koulutusorganisaatioden roolia siinä millaista opettamista ja oppimista saadaan aikaiseksi taustaltaan vaihtelevalla opettajajengillä.

 

Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäkin hämäävintä on mielestäni se, että 1 nm on ymmärtääkseni n. 1,85 kilometriä -> 300 nm*1,85 km/nm = 555 km, jossa on jo 15 km ero tuohon 540 kilometriin?

 

Hehheh, on kyllä varsinainen virhe. Olisi mielenkiintoista päästä selvittämään tuo alkuperä. Ainoa peruste mitä voisin keksiä tulee päättämisjärjestyksestä. Olisiko mahdollista että ensin on määritelty kilometrimittainen qualifier 540km, ja tämän jälkeen laskettu se merimaileiksi 540km / 1,852 = 291,6nm. Tässä joku laiska pykälänvääntäjä on virheellisesti pyöristänyt 291nm -> 300nm ja virhe on valmis. Tämä siis yksi skenaario, jota en usko koska ilmailussa yleisesti käytettävä mittayksikkö on kuitenkin nm.

 

Mikähän olisi viranomaisen tulkinta niinsanotussa pilkunn**sinta tapauksessa, eli tilanteessa jossa oppilas on lentänyt < 300nm mutta > 540km qualifierin? Eiköhän se kuitenkin läpi menisi :).

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Osaisiko joku asian taustoittamiseksi kertoa UPL/GPL/MGPL -opettajien opettajakoulutuksen sisällöstä, kokemusvaatimuksista yms. verrattuna FI(A)-kurssiin?

 

Kokemusvaatimukset nyt lienee aika simppeli taski selvittää kenen tahansa.

 

GPL/UPL-kouluttajalta vaaditaan 18 vuoden ikää, lupakirja on pitänyt olla vähintään 2 vuotta ja tiimaa kertyä vähintään 100 tuntia, josta vähintään 70 tuntia päällikkönä. Matkustajankuljetusoikeus on oltava. Harjoittelijana koulutetaan 2 oppilasta.

 

FI(A):ssa on sama ikäraja. Lupakirjan olemassaoloajasta ennen kelpuutusta ei ole säädetty, kurssin aloittamiseksi tiimaa pitää PPL-miehellä olla vähintään 200 tuntia josta vähintään 150 tuntia päällikkönä, jos hakijalla on CPL/ATPL, ei tuntimääriä katsota lukuunottamatta sitä, että SEP-koneella kaikkien on lupakirjaan katsomatta pitänyt lentää yhteensä vähintään 30 tuntia. Mittarilentokoulutusta pitää olla vähintään 10 tuntia kasassa. Matkalentokokemusta vähintään 20 tuntia, ja sitten tuo 300 nm matkalento kahdelle kentälle pysähtymiseen asti. Lisäksi hakijan on täytettävä ansiolentäjän teoriakoulutusvaatimukset, eli käytännössä tarkoittaa sitä, että PPL-lupakirjallisen on käytävä tekemässä CPL-teoriakokeet viranomaisella. Ennen kurssin alkua suoritetaan myös arviointilento, jolla selvitetään, ovatko hakijan taidot riittävät kurssin suorittamiseen.

 

(molempiin liittyy vielä jotain tarkempia vaatimuksia viimeaikaisesta tiimasta, mutta en katsonut niiden kirjoittamisen olevan olennaista asian kannalta)

 

 

Hehheh, on kyllä varsinainen virhe. Olisi mielenkiintoista päästä selvittämään tuo alkuperä. Ainoa peruste mitä voisin keksiä tulee päättämisjärjestyksestä. Olisiko mahdollista että ensin on määritelty kilometrimittainen qualifier 540km, ja tämän jälkeen laskettu se merimaileiksi 540km / 1,852 = 291,6nm

 

Mailit on tosiaan suluissa jar-fcl:ssä (ainakin sen suomalaisessa käännöksessä). Toisaalta ne sattuvat olemaan tuossa tuollaisia jämptejä tasalukuja, 150 ja 300 nm, kun taas kilometrit ovat vähemmän tasaisia lukuja. Stetson-Harrison menetelmällä päätyisi siihen, että ensin olisi ollut kuitenkin mailit ja sitten kilometrit. Yksi tapa jolla virheen saisi tietysti aikaan olisi 270 km -> nm = 145,788 -> pyöristys 150, ja sen jälkeen on todettu, että kun 540 on tuplat 270:sta niin mailitkin tulee tuplata 150 -> 300...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä ns. bottom line kuuluu: Pitäisikö UPL-koulutuksen minimejä lisätä? Onko sille mitään erityisiä perusteita ettei UPL:ssä opeteta muunmuassa matkalentosuunnistusta kovin paljon? Vai opetetaanko, mutta se ei vain tule keskustelussa esiin?

Opetetaan. Koulutuksen kuuluu väh. 5 tuntia matkalentoja, josta ainakin yksi >=150km yksinmatkalento. Vaatimukset löytyvät PEL M2-70:istä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään