Kirjoitettu Joulukuu 9, 2004 Malmilta Jatkosodassa toiminut suomalainen lentäjä väittää, että kiitoradan päähän upposi Messerschmitt Bf109 ja että se on siellä yhä hautautuneena. Löytyykö asiasta lisätietoa ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 9, 2004 Moi! Tuollaisesta en ole kuullut mutta yksi mersu yritti Malmilla hangaariin kun ovet olivat kiinni.Koneesta jäi runko varaosiksi! Tässä jotain juttua: http://pelastamalmi.org/fi/luettavaa/suosta1.html T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Moi! Tässä vielä tukea sille että tämä juttu olisi legendaa.Ja mersu minkä mekaanikot tärväsivät oli MT-211.Tietysti on mahdollista että MT-233,MT-224,MT-408 voisi olla se kone??? http://kotisivu.mtv3.fi/thilakari/faf_mersut.htm T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Kone joka karkasi mekatsujen käsistä ja törmäsi Malmin hallin oveen, on tuttu tapaus. Ei sillä ole mitään yhteyttä Bf 109:ään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Siis tuota.. BF-109:llä ei ole mitään yhteyttä Bf-109:iin? Mina ei ymmarra... ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Kone joka karkasi mekatsujen käsistä ja törmäsi Malmin hallin oveen, on tuttu tapaus. Ei sillä ole mitään yhteyttä Bf 109:ään. MT-211 werk nr 14752 10.04.1943 Got away from mechanics while starting up and run halfway through Malmi hangar door. Wasn't repaired. Niin kyllä tämä on Me109G2 ja täytyypä onkia se kuvakin jostain! T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Siis tuota.. BF-109:llä ei ole mitään yhteyttä Bf-109:iin? Mina ei ymmarra... ??? Siis että se siihen oveen rullattu kone ei ollut Bf-109... Olikos se Italian ihme, eli Fiat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Siis että se siihen oveen rullattu kone ei ollut Bf-109... Olikos se Italian ihme, eli Fiat? Sehän oli MT-211 elikkäs Mersu kuten Harri on tuossa aiemmin sanonut.. Edit: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=32212;start=msg316172#msg316172 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 No eiköhän tuo nyt mersu ollut. http://kotisivu.mtv3.fi/thilakari/faf_mersut.htm EDIT: Eli Messerschmitt Bf109 hyvinkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Sehän oli MT-211 elikkäs Mersu kuten Harri on tuossa aiemmin sanonut.. Edit: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=32212;start=msg316172#msg316172 Ahaa, oli menny tuo sitten ohi tuo jatko... Muistin vaan se Fiatin tuolta toisesta threadista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Tarkoittikohan Klaus, että MT-211:llä ei ollut mitään yhteyttä tähän BF109:ään. Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Tuota, en tiedä oikein varmaa tietoa, mutta minulle kertoi Malmin kenttäpäivystäjä joka avasi hallin ovea että siihen olisi törmännyt Fiat, jonka kaasuvivut toimivat "väärinpäin" verrattuna muihin vastaaviin koneisiin, ja saman tarinan kertoi myös Lasse Palomäki-vainaa. Olisiko mahdollista että siihen hallin oveen olisi törmännyt KAKSIKIN konetta? Sota-aikanahan oli sitä hässäkkää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Tuota, en tiedä oikein varmaa tietoa, mutta minulle kertoi Malmin kenttäpäivystäjä joka avasi hallin ovea että siihen olisi törmännyt Fiat, jonka kaasuvivut toimivat "väärinpäin" verrattuna muihin vastaaviin koneisiin, ja saman tarinan kertoi myös Lasse Palomäki-vainaa. Olisiko mahdollista että siihen hallin oveen olisi törmännyt KAKSIKIN konetta? Sota-aikanahan oli sitä hässäkkää... Mahdollista kyllä, itse näin kuvan muutama päivä sitten jossa MT-211 oli surkeassa kunnossa hangaarin ovilla.Hitto kun en sitäkään saittia laittanut ylös!! T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=32212;start=msg316172#msg316172 on se MT kuva. Tuo Fiat erehdys on ilmeisesti lähtöisin siitä, että kyseinen mekaanikko oli ollut Fiat mekaanikko. Erehdyksessä sitten heitti kaasun täysille, kun muisti Fiateista väärinpäin. Lisäksi hän painoi sauvassa ollutta tykkien liipaisiaa, jossa on Fiatissa samassa kohtaa jarru... Näin kerrotaan useissakin eri lähteissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=32212;start=msg316172#msg316172 on se MT kuva. Tuo Fiat erehdys on ilmeisesti lähtöisin siitä, että kyseinen mekaanikko oli ollut Fiat mekaanikko. Erehdyksessä sitten heitti kaasun täysille, kun muisti Fiateista väärinpäin. Lisäksi hän painoi sauvassa ollutta tykkien liipaisiaa, jossa on Fiatissa samassa kohtaa jarru... Näin kerrotaan useissakin eri lähteissä. Kiitos varsinkin linkistä missä tuo kuva oli!Luulin jo että kaali on sekoamassa ja olen nähnyt omiani T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Siis tuota.. BF-109:llä ei ole mitään yhteyttä Bf-109:iin? Mina ei ymmarra... ??? Käsitykseni mukaan, ja Malmin "perimätiedon" mukaan (vrt. Lasse P, Paavo G, Olli R, ym) Gustav ei törmännyt oveen vaan se oli Torinon autotehtaan sivutuote . Eli: Fiatilla ei ole yhteyttä radan päässä lepäävään (väitettyyn) Bf 109:ään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Käsitykseni mukaan, ja Malmin "perimätiedon" mukaan (vrt. Lasse P, Paavo G, Olli R, ym) Gustav ei törmännyt oveen vaan se oli Torinon autotehtaan sivutuote . Eli: Fiatilla ei ole yhteyttä radan päässä lepäävään (väitettyyn) Bf 109:ään. Niinkuin tuolta antamastani linkistä ilmeni muutama(3)Me109 tuhoutui Malmilla jatkosodan aikoihin!Tuskin siellä mitään koko konetta on,niittejä ym alumiinin kappaleita varmaan voi löytyä??? T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Valtonen,Luftwaffen pohjoinen sivusta: 18.6.1944 FW 190A,musta 12,5./JG54;tuhoutui Malmin kentän lähellä huonon sään takia,Uffz Herbert Koller hyppäsi varjolla. Ja Valtosen kirjasta Lento-osasto Kuhlmey voitte sivulta 124 lukea Kollerin kertomuksen tapahtumista."...palokunta tulikin muutamassa minuutissa paikalle-etäisyyttä kentälle oli vain 200m." Ei siis Mersu vaan Focke-Wulf. T.Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Menee edelleen varsinaisen aiheen ohi, mutta oliko se nyt Mersu-mekaanikko, joka ruttasi Fiatin, vai Fiat-mekaanikko, joka ruttasi Mersun? Vai peräti kaksi erillistä tapausta? Kummallakin versiolla kun tuntuu olevan kannattajansta ja jopa ihan "perimätietona" kulkevia muistoja. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Menee edelleen varsinaisen aiheen ohi, mutta oliko se nyt Mersu-mekaanikko, joka ruttasi Fiatin, vai Fiat-mekaanikko, joka ruttasi Mersun? Vai peräti kaksi erillistä tapausta? Kummallakin versiolla kun tuntuu olevan kannattajansta ja jopa ihan "perimätietona" kulkevia muistoja. ??? Toinen tapaus - Mersu katkesi kärjestä... Joo, se oli mekaanikon vika. Se oli Fiateista tullut mekaanikko ja siinä kaasu oli päinvastoin kuin mersussa. Mitä enemmän veti sitä enemmän tuli kierroksia. Ihan inhimillinen erehdys. http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Pokela.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2004 Tuota, en tiedä oikein varmaa tietoa, mutta minulle kertoi Malmin kenttäpäivystäjä joka avasi hallin ovea että siihen olisi törmännyt Fiat, jonka kaasuvivut toimivat "väärinpäin" verrattuna muihin vastaaviin koneisiin, ja saman tarinan kertoi myös Lasse Palomäki-vainaa. Olisiko mahdollista että siihen hallin oveen olisi törmännyt KAKSIKIN konetta? Sota-aikanahan oli sitä hässäkkää... Tällä ei nyt ole mitään tekemistä otsikon aiheen kanssa, mutta Fiateja on rikottu Malmilla seuraavasti: FA-1, 4.6.42 sivutuulilaskussa vaser teline petti ja kone meni ympäri FA-14, 22.3.42 FA-19 rullasi vasempaan siipeen kiinni FA-17, 22.2.43 jarrut eivät pitäneet Malmin liukkaalla kiitotiellä ja kone suistui ojaan FA-19, 22.3.42 rullasi FA-14 päälle, 20.7,42 laskussa meni vasen teline sisään FA-28, 2.6.42 lasku hämärissä, kone meni ojaan ja telineet murtuivat FA-29, 21.2.42 kaartoi laskussa ja meni lumibvallin yli selälleen FA-33, 12.4.42 kaartoi laskussa vasemmalle, oikea teline murtui Tulipahan mieleen vielä tuosta koneesta baanan päässä - todennäköisesti se oli FW 190, mutta asiaahan voisi kysyä Hannu Valtoselta. Valtonen käyttää kirjoissaan Matti Salosen koosteita Luftwaffen konemenetyksistä ja niissä on piinallisen tarkasti lueteltu yksityiskohdat. Tietääkseni yhtään suomalaista mersua sinne ei ole upotettu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2004 Niin, 90-luvulla kenttäpäivystäjältä ja Lasse P:ltä saadut, ilmeisesti suusta-suuhun-menetelmällä perimätietona välitetyt muistot asiasta, joka tapahtui 50 vuotta aikaisemmin, voivat toki olla virheellisiä. Sensijaan Olli R, joka oli itsekin sodassa ässänä, olisi ehkä voinut muistaa tarkemmin. En enempää osaa sanoa. Tuo oveen törmänneen Mersun kuva toki on aikamoisen vakuuttava ja lienee paras mahdollinen todiste siitä, että oveen törmäsi Mersu eikä Fiat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2004 http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Pokela.html Nämä vanhojen partojen jutut ovat kyllä mannaa luettavaa: "ja siellä se joutui väistämään ja meni yli rajanopeuden. Lähti korkeusperäsimet taivaalle. Ja hän meni yhteen kaivoon kannaksella. Sieltä se sitten kerättiin. Tuolla on se on nyt Askolan hautausmaalla sankarihaudassa." Tuolla VirtualPilots sivuilla kannattaa kyllä vierailla jos vähänkään on kiinnostunut Suomen WWII ilmavoimista!! Ja liittymällä jäseneksi saa vielä paljon bonusta,itselläni on esim. alkuperäinen Suomalainen Me109G käyttöohje printattuna!! T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2004 Ja liittymällä jäseneksi saa vielä paljon bonusta,itselläni on esim. alkuperäinen Suomalainen Me109G käyttöohje printattuna!! + Lähiaikoina on tulossa lisää tavaraa, eikä jäsenyys maksa paljon, 15 e / vuosi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2004 koosteita Luftwaffen konemenetyksistä ja niissä on piinallisen tarkasti lueteltu yksityiskohdat. Tietääkseni yhtään suomalaista mersua sinne ei ole upotettu. Olen samaa mieltä ja niiden Malmilla tuhoutuneiden mersujen rekkarit on ylhäällä(kts. tämä thread!) Joten uskoisin että threadin alussa esitetty kysymys on legendaa eikä mitenkään sidoksissa tosiasioiden kanssa!! T:Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla