Jari Vanhatupa

Luontokokemuksia ilman kameraa

46 viestiä aiheessa

Ottaisiko tälläinen ketju tuulta alleen? Monesti tulee tuolla arjen tiimellyksessä nähtyä kaikenlaista mielenkiintoista luonnon tapahtumaa. Kameraa ei tietenkään ole mukana ja monesti tapahtumat ovat niin nopeatempoisia, ettei kameraa olisi välttämättä edes ehtinyt käyttääkään.

Tähän ketjuun olisi tarkoitus kirjoitella juuri näistä tilanteista. Valokuvia ei tosiaankaan ole tarkoitus laittaa. Poikkeuksena ehkä tapahtumapaikalta otettu selventävä yleiskuva, vai tarvitaanko sitäkään?

Ketjun aloittaja tempaisee tässä ensimmäisen tekstin: :)

Eilen aamuyöllä lehdenjakoreissulla tuli taas nähtyä Kettu! Eläin oli pitkän kerrostalon pihassa ja ilmeisesti siinä seuraili rusakon jälkiä. Otus pysähtyi tuijottelemaan minua ja lehtikuormaani. Päätin siinä sitten ryhtyä lähestymään kettua. Laiskasti se siirtyi pienen metsikön puolelle ja vilkaisi vielä taakseen, että meinaako tuo kömpelö paksukainen tosiaan tulla kohti.

Rupesin siinä sitten miettimään ketun rauhallisuuden syytä. Tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti se oli minut nähnyt jo ties kuinka monena yönä tuolla kerrostalo alueella ja tiesi suunnilleen mitä puuhailen, vaaraton ja hidas paksukainen jota ei kannata kummemmin noteerata.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten olin sisällä kotona, kun kuului normaalia kovempi? fasaanin?? rääkäisy. En siihen enempää kiinnittänyt huomiota, mutta kun kohtapuoliin menin muuten ulos, näin nurtsilla noin 15m päässä itsestäni ja 5m talon päädystä  ison petolinnun. Ja se oli jonkun karvakasan kimpussa. Kävelin lähemmäksi ja pääsin 6-7m päähän kun tuo peto lähti lentoon. Se ei tainnut tietää että olin kanssa vaaraton ja hidas paksukainen ;D. Menin siihen paikalle katsomaan, niin siinähän oli fasaanikukon raato.  Menin sisälle ja vähän ajan päästä uudestaan ulos. Taas oli sama birdie lounastamassa, nyt se jo aikaisemmin lähti lentoon kun sitä uusiksi lähestyin.  Katsoin silloin siinä välissä varmaan mika se oikein oli ja kanahaukkahan se siinä oli päästänyt fasaanista ilmat pihalle. Nyt oli jo fasaanikin puoliksi syöty. Seuraavana päivänä ei ollut kuin muutama höyhen enää paikalla, jollekin oli kelvannut, tai ainakin pois jämät vienyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonkin näitä, tältä päivää, olin peuramettällä passissa sähkölinjalla, kaksi peuraa juoksee suoraan minua päin, kiväärttipyssy paikalleen ja samalla havaitsen että tyhmyyksissäni oli linssi muurautunut umpeen lumesta eli en pysty tähtäilemään, täällä nimittäin tullut sellainen 10-15 senttiä tuota valkoista turhuutta.Ei isosti harmita koska en metsästä elääkseni, luontokokemus tuokin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja kanahaukkahan se siinä oli päästänyt fasaanista ilmat pihalle.

Komea ilmestys tuo kanahaukka, tosin harmittavan harvoin sellaisen pääsee näkemään. Muistaakseni kolme kertaa olen nähnyt koko elon aikana, yhden kerran pääsin oikein kiikareilla katsomaan. Voisihan niitä ehkä nähdä mikäli tuolla metsissä ja erämaissa liikkuisi enemmän kuten nuorempana paljon tein mutta nyt vanhempana on metsään meneminen alkanut pelottaa.

Eipä silti kyllä metsien komeita lintuja tulee nähtyä aina silloin tällöin. Loka/Marraskuun hujakoilla näin tuolla samaisella lehdenjakopiirilläni varhain aamusta huuhkajan. Samoja rusakkoja se ilmeisesti havitteli kuin tuo edellä kerrottu kettukin, rusakkoja tuolla alueella nimittäin tuntuu riittävän. Tänäänkin säikähdin yhtä joka singahti muutaman metrin päästä ohi.

Tuo huuhkaja lähti lentoon erään kuusen latvasta ja olihan sillä kokoa, erikoinen näky kerrassaan,  iso kuin merikotka. Huuhkajan äänen olen muutaman kerran kuullut mutta tämä oli ensimmäinen näköhavainto jonka kirjasinkin sitten havaintovihkoon. Se oli 149:säs havaittu lintulaji. Senverran niitä on tullut kevyellä "sivutoimisella" kiinnostuksella nähtyä.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli treffit pari kesää sitten kalan kanssa :)

Mielenkiintoiseksi asian teki, että korkeutta oli noin kilometri ja silti mentiin kalan kanssa puljassa useampikin minuutti.

Asiaan ehkä vaikutti hieman kalasääski, joka piteli sitä kynsissään kun kierrettiin samassa termiikissä.

Sinänsä harmitti, ettei kameraa ollut mukana, tosin sittenhän juttu ei olisi kelvannut tähän ketjuun. ;)

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli treffit pari kesää sitten kalan kanssa :)

Mielenkiintoiseksi asian teki, että korkeutta oli noin kilometri ja silti mentiin kalan kanssa puljassa useampikin minuutti.

Asiaan ehkä vaikutti hieman kalasääski, joka piteli sitä kynsissään kun kierrettiin samassa termiikissä.

Sinänsä harmitti, ettei kameraa ollut mukana, tosin sittenhän juttu ei olisi kelvannut tähän ketjuun. ;)

hannu

Sääski vai sääksi? Piti oikein tarkistaa mutta eihän tuosta juuri tullut hullua hurskaammaksi. ::)

Sääksi on kalasääsken synonyymi, nimi, joka on yhä säilynyt monissa suomalaisissa paikannimissä (Sääksmäki, Sääksjärvi), vaikka itse lintu olisi jo aika päiviä sitten kadonnut paikkakunnalta. Yleiseen käyttöön vakiintunut kalasääski lienee painovirhe, joten olisi johdonmukaisempaa ja suositeltavaa puhua ja kirjoittaa kalasääksestä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sääksi eli kalasääski. Kalasääski luettiin aiemmin sääksien heimon (Pandionidae) ainoaksi lajiksi, mutta uudemman luokittelun mukaan se kuuluu haukkojen heimoon omassa Pandioninae-alaheimossaan.

Voi kutsua kummalla nimellä haluaa.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Ari tuossa mainitsi, pelkästään sääksi ja jos tuo kala halutaan mukaan silloin kalasääski.Näin ainakin lintukirjoissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä tulikin kielioppiluontokokemus ;)

hannu

Joo niin tuli eikä vieläkään ollu kameraa  :laugh:

Ehkä se tosiaan kulkee molemmilla nimillä mutta oli sen verran hyvä saivare etten malttanut olla käyttämättä......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä tuo linnun kanssa puljassa lentäminen on mielenkiintoinen juttu. Tämä kun on ilmailufoorumi niin kysynpä arvoisilta lentäjiltä, että tapahtuukos tuommoista siellä ilmassa useinkin, että niinkuin linnun kanssa lennetään vierekkäin?

Eräs lentäjäystäväni kertoi, että hän oli kerran lentänyt variksen kanssa rinta/rinnan. Varis oli kuulemma välillä kurkkinut olkansa yli moottorikoneella lentävää ystävääni. Pahuuttaan hän oli koittanut ohjata variksen päälle mutta se oli kuulemma ollut mahdotonta, sillä Varis oli väistänyt koneen ketterästi ja leikiten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä taitaa olla niin, että varisten lentonopeus matalampi, kuin on ns. moottorikoneiden sakkausnopeus. Eipä taida pystyä varisten kanssa lentämään mitään puljalentoa. Ultrien kanssa sitten hieman eri juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä tuo linnun kanssa puljassa lentäminen on mielenkiintoinen juttu. Tämä kun on ilmailufoorumi niin kysynpä arvoisilta lentäjiltä, että tapahtuukos tuommoista siellä ilmassa useinkin, että niinkuin linnun kanssa lennetään vierekkäin?

Tuo vierekkäin on hiukan paljon sanottu, mutta selkeästi näköetäisyydellä. Meillä nostoväellä (purtsikat ja liitimet) noita tapahtuu usein. Siis lähes aina (ei läheskään joka nostossa, mutta JOS niin lähes aina) se tapahtuu nostossa, joita on tullut jaettua monenkin eri näköisen "ammattilaisen" kanssa. Ovatten varsin usein (kumma kyllä) hyvässä nostossa, joten niitä ihan etsiskeleekin silmillään...

Joskus urani alkuaikoina lähdin seuraamaan hanhiparvea ja pääsin jo aika lähelle (luokkaa 20 metriä), mutta sitten ne tekivät väistöliikkeen ja pääsivät karkuun. Tämä siis ihan liidossa. Hienosti näki kuinka johtolintu väisti ja muut vain seurasivat (osin tosi sekaisena) puljana.

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä taitaa olla niin, että varisten lentonopeus matalampi, kuin on ns. moottorikoneiden sakkausnopeus. Eipä taida pystyä varisten kanssa lentämään mitään puljalentoa. Ultrien kanssa sitten hieman eri juttu.

Heh, kyseessä taisi olla ahdettu varis. Eipä tullult silloin kysyttyä, että millä koneella hän oli tuolloin matkassa. Yleensä ne lentojutut koskivat joko hänen Meta-Sokol L-40:tä tai Austeria. Siitä tuo "Moottorikoneella lentävä"

Todellisuudessa saattoi olla joku muukin kone, pitänee kysyä häneltä tarkemmin kun ollaan seuraavan kerran yhteyksissä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Metsästäjäliiton sivuilta poimin Tavi 40 m/s, Sorsa 30 samaten sepelkyyhky, hanhi noin 25m/s, nämä siis mitattuja huippuja.

Tosin näillä linnuilla tuo lentokorkeus hanhia lukuunottamatta melko per*e maata viistäen, muistaakseni lueskelin että 10.000 on havaittu jotain enytmuista lintuja, olisko jotain kondomikotkia vai hanhia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

muistaakseni lueskelin että 10.000 on havaittu jotain enytmuista lintuja, olisko jotain kondomikotkia vai hanhia.

Arne, eivät ne ole kondomihanhia vaan kondoorihanhia. :-\

Nopeista linnuista puheenollen, kerronpa hieman lintuhavainnostani numero 131.   Olin Sulvan Söderfjärdenillä, siellä  isolla peltoaukealla bongaamassa lintuja.

Samaan aikaan siellä oli myös eräs pro-sarjan bongari joka lyöttäytyi seuraani. Äkkiä hän tempaisi kiikarin salaman-nopeasti esiin ja sanoi jonkin latinankielisen linnun nimen. Hetken aikaa siinä sitten katselin ja ihmettelin, että mitä . . kunnes ylitseni suhahti voimakkain siiveniskuin jokin isompi haukka!

Kun tilanne rauhoittui ja meni ohi niin kysyin: mikäs se mahtoi olla? No, muutohaukkahan se oli!

Kyllähän se aikamoinen . . vieläkin muistan selvästi miten se lensi, se oli aivankuin . . kuin . . "kone"  . . "robotti" tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tässä menee sekasin kun tuota merikotkaa päivittäin katselee, lähes.

Eipä tänä vuonna ainakaan vielä penskoja ole näkyny, ei tosin toistakaan, huolestunu olen koska harjoituttavat nuita penskoja joka syystalvi tässä kulmilla.Niitäpä lentää osavia katselisi pidempäänkin, ite kun ei osaa lentää, koneen kyydissä tosin voi olla. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhtenä päivänä tuli rusakko täyttä kyytiä vastaan pyörätiellä. Kaukaa mutkan takaa tuli pitkin pyörätietä ja jatkoi vielä kun olin jo ohi siitä. Muuta liikettä ei ollut lähistöllä kuin minä autolla. Kai se oli hiffanut, että siinä voi paljon sujuvammin painella kuin jossain ryteikön keskellä. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus näiden rusakkojen kanssa on käynyt niin, että kun olen aamuyöllä siellä lehdenjakopiirillä pysähtynyt lukemaan jakolistaa ja rusakko sattuu juuri silloin tulemään jostain puskan takaa esiin, niin tapaan silloin jähmettyä liikkumattomaksi.

Tällöin rusakko ei tajua, että siinähän seisoo ihminen ja otus menee ihan rauhassa ohi parin metrin päästä luullen minua pihakoristeeksi.

Vanhemmat rusakot jotka ovat nähneet minut kymmeniä, ehkä jopa satoja kertoja saattavat myös tulla yllättävänkin kesyn oloisiksi.

Ne päästävät melko lähelle ja laiskasti pomppivat vain hieman sivummalle tarkkailemaan hölmöä lehdenjakopuuhaani. Sensijaan nuoret rusakot pakenevat aivan hullun lailla niin kovaa kuin pääsevät, aivankuin minä olisin joku haukka tai vastaava. Silloin tulee aina mieleen, että: "idiootti . . hellitä nyt vähän"

:D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhemmat rusakot jotka ovat nähneet minut kymmeniä, ehkä jopa satoja kertoja saattavat myös tulla yllättävänkin kesyn oloisiksi.

Ne päästävät melko lähelle ja laiskasti pomppivat vain hieman sivummalle tarkkailemaan hölmöä lehdenjakopuuhaani.

Tänään tuli pimeässä metsässä valkohäntäpeura joen uomasta yllättäen vastaan. Ensin lähti loikkimaan karkuun, mutta pysähtyi vähän matkan päähän tarkkailemaan tilannetta pitkäksi aikaa. Sitten lähti vasta jatkamaan matkaansa, kun otin askeleen lähemmäksi. Luulin sen jo menneen menojaan ja sanoin jotain mukana olleelle veljelleni, kun taas erottui valkoinen pomppiva häntä hakkuuaukean reunasta n. 100 metrin päästä. Se oli vielä jäänyt sinne katselemaan meitä. :)

Vikkeliä otuksia, 2-3 metrin loikkaa veti jäljistä kasottuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervapääsky lensi ikkunasta sisään! Siis juuri se iso sirpinmuoroinen lintu. Kolmannen kerroksen WC-ikkuna oli kokonaan auki, aukko on noin puoli metriä kanttiinsa. Siitäpä lintu sitten lensi sisään ja teki kaarroksen eteisen käytävän päässä tehden hallitun laskun olohuoneen lattialle ja siitä sitten sohvan alle piiloon.

Hetken asiaa pohdittuani avasin parvekkeen oven ja parvekelasit ammolleen ja kävin hakemassa pyyheliinan jonka sisään ajattelin linnun pyydystää. Lähestyin lintua varovasti jolloin se levitti jäykät siipensä ja alkoi räpytellä siirtyen keittiön puolelle. Siihen se jäi sitten siivet leveällä tarkkailemaan tilannetta.

Nehän sanovat, ettei tervapääsky pääse lähtemään maasta lentoon mutta kyllä se vaan pääsee! Lintu alkoi räpyttää jäykkiä siipiään ja nousi kuin hissi ahtaan keittiön katonrajaan, teki sitten kierroksen keittiössä ja suuntasi avoimesta parvekken ovesta ulos vapauteen!

Huh olihan kokemus! Vaistomaisesti sitä vaan suojautuu ja menee kyykkyyn kun tuommoinen lentää asunnossa. :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikanaan sotavaltion töissä ollessa tuli eräänä yönä ajettua pöllökolari, lensi tielle ilmeisesti päästäisen perässä mutta otti yhteen Lada Nivan karjapuskurin kanssa.

No ei auttanut kuin pysähtyä katsomaan kuinka kävi.

Raadolta näytti joten takakontista pahviloota ja ruumista sinne, mutta mokoma ei ollutkaan kuollut vaan juuri kun oli joutumassa lootaan hyppäs pystyyn ja lennähti läheisen puun oksalle.

Heilui oksalla sen näköisenä että saattaa olla aivotärähdys ja päänsärky aamulla.

En tunnistanut mikä pöllö oli mutta melko kookas, ehkä polveen asti minua oli siinä heiluessaan.

Apa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään