Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 Yllätyinpä iloisesti, kun Qatar Airways ilmoitti että reissuni DOH-DXB -legin QR118 lennolle oli kalusto vaihtunut A321:stä B787-8:ksi. Qatar Airways ajaa 20.11. - 31.12. välillä ensimmäiset DreamLinerinsä sisään tällä lyhyellä reitillä, seuraavaksi on kai luvassa Lontoo. Ekat kuvat koneista päivänvalossa on napattu kännykkäkameralla, koska en huomannut pitää kunnon kameraa valmiina Dohan kentän bussissa. Osuin Dohaan sopivasti vesisateen aikana (tapahtuu n. kolmena päivänä vuodessa), joten pisaroitakin vielä ikkunassa. Toinen kahdesta kentällä päivällä olleesta DreamLinerista, A7-BCB [ attachment removed / expired ] Illan menopeli, A7-BCL [ attachment removed / expired ] Dohan uuden kentän valmistumisaika siirtyy jatkuvasti, joten edelleen kaikille QR:n lennoille kuljetaan Dohan vanhalla kentällä portaita pitkin remote standeilta. [ attachment removed / expired ] Turistiluokan matkustamoa. Äkkiseltään ei hirveästi eronnut aiemmista Qatar Airwaysin laajarunkokoneista, joilla olen lentänyt (A340, B777). Ledivalaistus vaihtaa väriään matkan eri aikoina erilaisin purppuran ja violetin sävyin. [ attachment removed / expired ] Matkustajia oli sen verran vähän, että pääsin vaihtamaan exitrow -paikalle, vaikka tuota ei ennalta saanutkaan varattua. Qatar Airwaysin Oryx-viihdejärjestelmä on varsin kattava, mm. täyspitkiä elokuvia löytyy satoja. Tässä koneessa oli myös kännykkä- ja WiFi-yhteydet tarjolla lennon aikana, joskin jäi testaamatta maksumuuria pidemmälle. [ attachment removed / expired ] DreamLinerissä on uusittu ovien hätäavausmekanismi täysin. Nyt ovenavaus tapahtuu vain yhtä isoa kampea vääntämällä. [ attachment removed / expired ] Lennon laskeuduttua Dubaihin kurkistus bisnesluokan puolelle. Yritin saada upgradea pisteillä ennen lentoa, mutta olivat sitä mieltä että paikkoja ei ole saatavilla, vaikka koko bisnespuoli oli tyhjänä. Syyksi paljastui se, että lentoyhtiö möi tällä reitillä (tai lennolla) bisneksen ykkösluokkana. [ attachment removed / expired ] Qatar Airwaysin uudet bisnesluokan penkit näyttävät varsin viihtyisiltä. Kilpailee varmastikin parhaan uuden bisnespenkin sarjassa yhdessä Cathay Pacificin ja Swissin kanssa. [ attachment removed / expired ] Lennon lähtöä odotellessa portilla minulle tuli juttelemaan (kameran räpellyksen perusteella) joku paikallinen konebongari, joka kertoi jo aamulla lentäneensä toisella Qatarilaisen DreamLinerilla Dohan suuntaan ja palaavansa nyt toisella koneyksilöllä Dubaihin. Mainitsi myös kurkkaavansa ohjaamoon lennon jälkeen, joten painelin sitten perässä. Kyseinen heppu oli ilmeisesti melko tuttu lentoyhtiön porukalle, päätellen siitä miten morjesteli miehistöä keulaan marssiessaan. Miehistö kertoili lyhyesti, että kone on varsin mukava lentää, siirtymä B777:sta on todella helppo ja Qatarilla eivät odota ihmeempiä ongelmia, koska muut B787-operaattorit ovat jo kohdanneet pahimmat lastentaudit. [ attachment removed / expired ] Yleisesti kone vaikutti varsin mukavalta peliltä matkustamiseen. Mitään kovin dramaattista eroa esim. lentomelun suhteen en itse havainnut. Eiköhän näitä lähitulevaisuudessa nähdä enemmänkin vähän siellä sun täällä, joten käykää toki muutkin testaamassa ja muodostamassa mielipiteenne! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 Mukava setti tuosta koneesta. Näitä kyseisestä koneesta voisi tulla lisää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 siistin näkönen peli, mutta eikö tollanen diskovalaistus ole ehkä huono idea. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 Saisiko kuvatekstit kuvien yläpuolelle palstan tapaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 Siis ovet aukee samalla tavalla kuin hieman yli 40v vanhassa Jumbossa. Sama chydeema löytyy ainakin 757, 737, 727 ja 707 koneissa. Vanhassa vara parempi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 En ole niin paljoa Boeingin laajarunkokoneilla lentänyt kuin Airbusin, mutta muistelen kyllä että mitään noin isoa kampea ei ole missään aiemmassa koneessa näkynyt. Pienempiä vipuja toki. Edit: pikaisen googlettelun perusteella näyttäisi siltä, että triplaseiskassa oli jo samanlaiset vivut. Enpä huomannut kiinnittää tähän huomiota, kun koneella viimeksi lensin. Mikä itse asiassa tapahtui tämän vuoden elokuussa EgyptAirilla. Hätäuloskäyntien avausmekanismien erot jäivät sikäli mieleen, että istuin DXB-FRA lennon Lufthansan A340-600:n exitrow-paikalla, jossa lentoemäntä kävi tenttaamassa oven avausproseduurit ennen koneen nousua. Vieressä istunutta vanhempaa herraa tämä ei erityisesti miellyttänyt, hän halusi vain nukkua eikä opetella turhanaikaisia ohjeita ulkoa... Kuvatekstien sijoittelu korjattu kaiman pyynnöstä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2012 noh mulla alkaa oleen joku päälle 7000 tuntia Bojoingeissa. Kyllä ne löytyy ainakin noista tyypeistä mitkä mainitsin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2012 Miten vertaisit lentomelua A380? Se on ainakin merkittävästi hiljaisempi, kuin muut laajarunkopulkat, ja Boeingmiehethän ovat sanoneet, että 787 pitäisi olla myös hiljaisempi kuin edeltäjänsä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2012 noh mulla alkaa oleen joku päälle 7000 tuntia Bojoingeissa. Kyllä ne löytyy ainakin noista tyypeistä mitkä mainitsin. No systeemi on lähtökohtaisesti samantapainen, mutta kahva on kuitenkin käytännössä ovessa kiinni eikä tolleen puolen metrin varren päässä Toivon mukaan ovat vähän käyttäjäystävällisemmät kuin vaikkapa 757:ssa. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2012 Miten vertaisit lentomelua A380? Se on ainakin merkittävästi hiljaisempi, kuin muut laajarunkopulkat, ja Boeingmiehethän ovat sanoneet, että 787 pitäisi olla myös hiljaisempi kuin edeltäjänsä. Täytyy myöntää, etten itse huomannut kauhean merkittävää eroa sen pahemmin A380:ssa kuin tässä B787:ssa muihin nykyisiin laajarunkoihin verrattuna. Toisaalta istun kyllä itse koneessa yleensä joko melunpoistavat aktiivikuulokkeet korvilla tai nukkuessa tulpat korvissa - jos ei lentokoneen, niin muiden matkustajien aiheuttamien häiriöäänten vuoksi. Pitäisi varmaan joskus olla sellainen reissu, jossa vaihtaa suoraan esim. B787:sta A330:een, niin pääsisi kunnolla vertailemaan kun on erot tuoreessa muistissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2012 Siis ovet aukee samalla tavalla kuin hieman yli 40v vanhassa Jumbossa. Sama chydeema löytyy ainakin 757, 737, 727 ja 707 koneissa. Vanhassa vara parempi. Terveisiä Seattlesta B787 tyyppikurssilta, Kuten Janne mainitsikin ei tossa ovessa juuri mitään ihmeellistä ole, hyvin lähellä esim B777:n ovea. Ero noihin aiemmin mainittuihin tyyppeihin on kuitenkin siinä, että ovi aukeaa melkolailla suoraan ulospäin ja sen ei tarvitse aueta aluksi niin paljon sisäänpäin kuten vanhemmissa bojoissa, joten se on helppo käyttää. Kahvasta avataan ja suljetaan kuten kaikissa koneissa oli hätä tai ei.. B787:n rahtiovet onkin sitten eri juttu, ne eroaa aika paljon aikaisemmista koneista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2012 B787:n rahtiovet onkin sitten eri juttu, ne eroaa aika paljon aikaisemmista koneista. Nyt rupesikin kiinnostamaan että millä tavalla? Ovatko sähkökäyttöisiä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2012 Nyt rupesikin kiinnostamaan että millä tavalla? Ovatko sähkökäyttöisiä? Molemmilla päärahtiovilla on oma hydraulic power pack, mikä on erillään koneen muista hydraulijärjestelmistä. Siis oma säiliö ja sähkömoottori joka painestaa järjestelmän ja avaa ja sulkee oven. En ole muissa koneissa vastaavaan järjestelmään ennen törmännyt. Näin siis lyhyesti ilmaistuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2012 Molemmilla päärahtiovilla on oma hydraulic power pack, mikä on erillään koneen muista hydraulijärjestelmistä. Siis oma säiliö ja sähkömoottori joka painestaa järjestelmän ja avaa ja sulkee oven. En ole muissa koneissa vastaavaan järjestelmään ennen törmännyt. Näin siis lyhyesti ilmaistuna. Eli siis muissa koneissa missä on tuo hydraulinen rahtiovi niin tulee koneen omasta hydrauliikkajärjestelmästä? Mites sitten jos koneesta ei saada hydrauliikkaan paineita? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 15, 2012 Eli siis muissa koneissa missä on tuo hydraulinen rahtiovi niin tulee koneen omasta hydrauliikkajärjestelmästä? Mites sitten jos koneesta ei saada hydrauliikkaan paineita? Esimerkiksi bussissa käsipumpulla ovi auki... On muuten hidasta. Bussin rahtiovet kyllä muuten toimii omien kokemuksieni mukaan hyvin, ainoa ongelma on jos keltaisen järjestelmän sähköpumppu on rikki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla