Juho Leinonen

Suurta osaa Suomen lentokentistä uhkaa yksityistäminen tai sulkeminen.

61 viestiä aiheessa

No niinku mitä v....a. Kentäthän on jo yksityistetty Finavia Oyj:lle (olkoonkin omistajana valtio), jännä nähdä, miten niitä yksityistetään tuosta vielä lisää..

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin puolella lentokenttien omistusta on jo jaettu useille eri toimijoille?  Näin käyttökustannukset yleisilmailijallekin voivat nyt Ruotsissa olla erilaisia, omistajasta riippuen? Ehkä tämä on nyt tulossa Suomeenkin?  Meillä vain liikenne on vielä harvempaa, kuin naapumaassamme, mikä antaa haasteita lentokenttien kustannuksista vastaaville?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo ulkomaan reititys laitettaisi kulkemaan esimerkiksi Lappeenrannan kautta, niin kyseinen kenttä tuottaisi todennäköisesti "hiukan" parempaa tulosta kuin aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo ulkomaan reititys laitettaisi kulkemaan esimerkiksi Lappeenrannan kautta, niin kyseinen kenttä tuottaisi todennäköisesti "hiukan" parempaa tulosta kuin aikaisemmin.

 

Mikä ihmeen "ulkomaan reititys"? Kuka laittaisi kulkemaan? Valtakunnanjohtaja Kekkonen?

 

Tämä on vapaa maa ja nyt eletään liberaalia aikaa, kyllä lentoyhtiöt saavat (laajennetun) EU:n sisällä lennättää matkustajia ihan niin kuin haluavat. Jos joku yhtiö olisi nähnyt potentiaalia siinä että hubi pystytettäisiin Lappeenrantaan niin varmaan se olisi pystytettykin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä nyt mikään mielipideasia ole, hiukan oinastelinkin että joillakin karvat nousevat pystyyn.

 

Siis - jos esimerkiksi Tukholmasta, Göteborgista, Berliinistä, Rovaniemeltä, Vaasasta, jne tulee Finnairille kyytiläisiä kaukoidän matkalle, niin hehän maksavat siitä Finnairille ja Finnair edelleen Finavialle. Jos nämä jatkolennot lähtisivät vaikka nyt sitten Kuusamosta, niin Kuusamon kentän pitäjä saisi kentän käytöstä tuloja. Kun lähes kaikkien kenttien pitäjäksi on aikanaan luotu tuo nykyinen yhtiö, niin mielestäni on väärin, että tuo yhtiö järjestelee liikenteen mahdollisimman tuottoisaksi ja saneeraa siinä sivussa tuon maakuntien kenttien ylläpidosta koituvan rasitteen. Tähän näkökulmaan perustuen Vantaan tuloilla kuuluukin rahoittaa muiden kenttien toimintaa tai jos esimerkin mukaisen Kuusamon kentän tuotto olisi merkittävä ja muut kentät tekisivät tappiota, niin olisi oikein, että Kuusamon tuloilla rahoitettaisiin niitä kenttiä, joille liikennettä ei ole järjestetty ja jotka kuitenkin on velvoitettu ylläpidettäviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs ne matkustajat, jotka ovat tulossa Helsinkiin? Siksi toiseksi en oikein usko esim. Kuusamon/Lappeenrannan  kentän kiitotien riittävän, esim. kiitotien osalta A330/A340 koneille. Tiedän, että tämä ei ole uskon asia, mutta en onnistunut löytämään A330/A340-koneiden kiitotievaatimuksia

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan paljon lie pienenee EFTP matkustajamäärätkin Ryanairin reittisupistusten vuoksi tulevana vuonna?

Vieläköhän pysyy yli tuon rajapyykiksi mainitun 300 000 matkustajan, Ryanair on kuitenkin melko merkittävä EFTP käyttäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lähes kaikkien kenttien pitäjäksi on aikanaan luotu tuo nykyinen yhtiö, niin mielestäni on väärin, että tuo yhtiö järjestelee liikenteen mahdollisimman tuottoisaksi ja saneeraa siinä sivussa tuon maakuntien kenttien ylläpidosta koituvan rasitteen. Tähän näkökulmaan perustuen Vantaan tuloilla kuuluukin rahoittaa muiden kenttien toimintaa tai jos esimerkin mukaisen Kuusamon kentän tuotto olisi merkittävä ja muut kentät tekisivät tappiota, niin olisi oikein, että Kuusamon tuloilla rahoitettaisiin niitä kenttiä, joille liikennettä ei ole järjestetty ja jotka kuitenkin on velvoitettu ylläpidettäviksi.

Mutta maailma muuttuu. Kun maakuntakenttien ympärillä asuu koko ajan vähemmän lentopalveluita käyttäviä, ei niiden ylläpitokaan helsinki-vantaan tuloilla ole enää järkevää. Maakuntakenttien ylläpito tarkoittaa kalliimpia lentokenttämaksuja helsinki-vantaalle, jotka Finnair joutuu siirtämään lentolippujen hintoihin (tai tekemään tappiota). Tämä puolestaan vaikeuttaa Finnairin kilpailua Aasian lentomatkustajista. Onko silloin järkevää uhrata Finnairin kansainvälinen kilpailukyky (ja työpaikat) että saadaan ylläpidettyä hiljeneviä maakuntakenttiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta maailma muuttuu. Kun maakuntakenttien ympärillä asuu koko ajan vähemmän lentopalveluita käyttäviä, ei niiden ylläpitokaan helsinki-vantaan tuloilla ole enää järkevää. Maakuntakenttien ylläpito tarkoittaa kalliimpia lentokenttämaksuja helsinki-vantaalle, jotka Finnair joutuu siirtämään lentolippujen hintoihin (tai tekemään tappiota). Tämä puolestaan vaikeuttaa Finnairin kilpailua Aasian lentomatkustajista. Onko silloin järkevää uhrata Finnairin kansainvälinen kilpailukyky (ja työpaikat) että saadaan ylläpidettyä hiljeneviä maakuntakenttiä?

 

Niim, siinäpä kysymys aluepolitiikan perustalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi toiseksi en oikein usko esim. Kuusamon/Lappeenrannan  kentän kiitotien riittävän, esim. kiitotien osalta A330/A340 koneille. Tiedän, että tämä ei ole uskon asia, mutta en onnistunut löytämään A330/A340-koneiden kiitotievaatimuksia

 

Olisko pikkuisen asenteellisuutta edellä....  ;D

 

A330 AIRPLANE CHARACTERISTICS FOR AIRPORT PLANNING

 

Alkuperäisessä uutisessa, joka taitaa olla Talouselämän lähteenä, Finavian toimitusjohtaja esittää mallia, jossa

 

Lakkautettaville kentille yhteydet säilyisivät, tosin matkustus tapahtuisi busseilla tai junilla, joilla olisi lennon numero.

 

Eli näiltä kentiltä olisi yhteys toimintaansa jatkavalle kentälle - > isompi volyymi -> kaupallisia palveluita lentokentälle -> parempi kannattavuus

 

Liikenneneuvos Lassi Hilska liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, etteivät matka-ajat kentälle saa olla kohtuuttoman pitkiä.

- Sanoisin, että pari tuntiakin on vielä ihan kohtuullinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta maailma muuttuu. Kun maakuntakenttien ympärillä asuu koko ajan vähemmän lentopalveluita käyttäviä, ei niiden ylläpitokaan helsinki-vantaan tuloilla ole enää järkevää. Maakuntakenttien ylläpito tarkoittaa kalliimpia lentokenttämaksuja helsinki-vantaalle, jotka Finnair joutuu siirtämään lentolippujen hintoihin (tai tekemään tappiota). Tämä puolestaan vaikeuttaa Finnairin kilpailua Aasian lentomatkustajista. Onko silloin järkevää uhrata Finnairin kansainvälinen kilpailukyky (ja työpaikat) että saadaan ylläpidettyä hiljeneviä maakuntakenttiä?

 

Niin, voi siis kysyä, että kuinka paljon Vantaan kuluista Oulu ja Tampere maksaa ja miksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, voi siis kysyä, että kuinka paljon Vantaan kuluista Oulu ja Tampere maksaa ja miksi.

 

Seuraavaksi voitaisiin yksityistää tieverkko ja ruveta samalla tavalla katsomaan hieman tarkemmin sitä kannattavuutta... Jo ennen sitäkin voidaan kysyä, että miksi etelästä tehdään tulonsiirtoja pohjoiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi voitaisiin yksityistää tieverkko ja ruveta samalla tavalla katsomaan hieman tarkemmin sitä kannattavuutta... Jo ennen sitäkin voidaan kysyä, että miksi etelästä tehdään tulonsiirtoja pohjoiseen?

 

Eiköhän ne tulonsiirrot ole toiseen suuntaan - taidetaan pohjosen valtionverovaroilla ylläpitää aikamoista hallintokoneistoa ja työpaikkamassaa, joka taas tuo kunnalisveroja Helsinkiin.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne tulonsiirrot ole toiseen suuntaan - taidetaan pohjosen valtionverovaroilla ylläpitää aikamoista hallintokoneistoa ja työpaikkamassaa, joka taas tuo kunnalisveroja Helsinkiin.

 

-J

 

Maakuntakenttien hallintokoneistostako te puhutte? Vrt. otsikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi voitaisiin yksityistää tieverkko ja ruveta samalla tavalla katsomaan hieman tarkemmin sitä kannattavuutta... Jo ennen sitäkin voidaan kysyä, että miksi etelästä tehdään tulonsiirtoja pohjoiseen?

 

Onko tässä Tatun käsitys Suomen maantieteestä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä Tatun käsitys Suomen maantieteestä?

 

Harvoin repeän, mutta nyt sitä ei voinut välttää  ;D

edit: En kysymyksen vaan tuon kartan vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne tulonsiirrot ole toiseen suuntaan - taidetaan pohjosen valtionverovaroilla ylläpitää aikamoista hallintokoneistoa ja työpaikkamassaa, joka taas tuo kunnalisveroja Helsinkiin.

 

Aivan. Hyvin tienaavat 700 000 Pohjois-Suomessa (p-pohjanmaa, kainuu, lappi) asuvaa rahoittavat toiminnan muussa Suomessa. He edustavat muuten 13 %:ia väestöstä, ja alle 10 % valtion veronkannosta henkilöverotuksen osalta. Onkin selvää, että nimenomaan heidän verovaroillaan maksetaan palkka suomen n. 110 000 yleishallinnon virkamiehelle. Vai onko sittenkään?

 

Lisäksi vaadin, että Helsinki-Vantaan lentokenttä on lopetettava. Todellisuudessa kaikki tietävät, että sitähän myös subventoidaan Pohjoisen rahoilla.

 

Onko tässä Tatun käsitys Suomen maantieteestä?

 

Veikkaan ennemmin, että siinä on Juhan käsitys, koska tuntuu siltä, että Juha laskee Pohjois-Suomeen kuulumaan vähän enemmän kuin siihen todellisuudessa kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän lakkauteta kaikki kentät ja rakennetaan Humppilaan jä Kärkölään kokonaan uudet kentät.

 

:thmbup:

 

Joo ja Kuhmon kentälle asfaltti ja rautatie Iivantiiraan

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja Kuhmon kentälle asfaltti ja rautatie Iivantiiraan

 

t. Timo

 

Niin teemme ja rahat juomme. Alkoikin jo lipsua asialinjalta tämä ketju. Hyvä kun päästiin taas asiaan.

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinku mitä v....a. Kentäthän on jo yksityistetty Finavia Oyj:lle (olkoonkin omistajana valtio), jännä nähdä, miten niitä yksityistetään tuosta vielä lisää..

 

Mikkeliä hallinnoi Mikkelin kaupunki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään