Antti Niska

Lentäjänä halpalentoyhtiössä

141 viestiä aiheessa

Eräs alalla oleva epäili kertojan olevan vakituisessa työsuhteessa koska tarinassa ei mainita sanallakaan vuokrapilottien pätkätyösuhteiden vaikutuksista. Samaan hengenvetoon totesi, että hyvä kun hepun vatsavaivat alkoi vasta kipparina...

Samalla tavalla keikkamekaanikot (niitä on paljon) juoksevat ympäri maailmaa agenttien tarjoamien lyhyiden työsuhteiden perässä.

Hyvä kun jaksavat painaa "rakkaudesta lajiin" ja tekevät matkustamisesta turvallista, huolimatta siitä että matkustajat haluavat EFHK:lta euroopaan ja takaisin  Vantaa-Porvoo taksimatkan hinnalla. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs alalla oleva epäili kertojan olevan vakituisessa työsuhteessa koska tarinassa ei mainita sanallakaan vuokrapilottien pätkätyösuhteiden vaikutuksista. Samaan hengenvetoon totesi, että hyvä kun hepun vatsavaivat alkoi vasta kipparina...

Muistanet Petri kun JAL teki aikoinaan tutkimuksen Kippareittensa sairauspoissaoloista.

Sairauspoissaolot lisääntyivät 60% kun kelit huononenivat.

Malmilla aikoinaan vierailleen YOKO-ilmalaivan kippari oli hyvä/huono esimerkki liian vaativan tehtävän aiheuttamasta stressistä. Kippari sekos täysin mm. muusta liikenteestä.

Good-yearin kipparit olivat ihan toista maata

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malmilla aikoinaan vierailleen YOKO-ilmalaivan kippari oli hyvä/huono esimerkki liian vaativan tehtävän aiheuttamasta stressistä. Kippari sekos täysin mm. muusta liikenteestä.

Joo-o, hepun hermot meinasivat tosiaan kärähtää kun se italialainen RWY09 länsipäähän paikoitettu parikymmenkoneinen mopu/ultraporukka vinkui väen väkisin tuulen takia starttia 09:ltä, 09:lle G itäpuolelle pysäköidyn yläosaltaan lennonjohtotornin korkuisen ilmalaivan yli.

Ei suostuttu ja taidettiin varoiksi ajattaa kuorma- auto heti risteyksen itäpuolelle poikittain ettei kenellekään tulisi kiusausta omaehtoisiin provokatoristisiin päätöksiin. Jos huutoäänestys ja elekieli olisi primäärinen päätöksentekoväline pulja olisi varmasti startannut 09:ltä.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo-o, hepun hermot meinasivat tosiaan kärähtää kun se italialainen RWY09 länsipäähän paikoitettu parikymmenkoneinen mopu/ultraporukka vinkui väen väkisin tuulen takia starttia 09:ltä, 09:lle G itäpuolelle pysäköidyn yläosaltaan lennonjohtotornin korkuisen ilmalaivan yli.

Ei suostuttu ja taidettiin varoiksi ajattaa kuorma- auto heti risteyksen itäpuolelle poikittain ettei kenellekään tulisi kiusausta omaehtoisiin provokatoristisiin päätöksiin. Jos huutoäänestys ja elekieli olisi primäärinen päätöksentekoväline pulja olisi varmasti startannut 09:ltä.  ::)

Muistan tapauksen kun lensin silloin Grobilla tyyppilentoa ensi kertaa lennonopettajani kanssa. Tuo porukka, jossa mm. oli tuttavani Hollannista, lähti sitten sovitusti meidän kanssa Hyvinkäälle. Toki olisi ollut mukavampaa jos tuo ilmalaiva olisi jo aiemmin viety kiitotietä tukkimasta vaikka sinne romulaanille asti ankkuriin. Sehän makasi siinä tolpassa viikkokaupalla. Mopuilla startti vastatuuleen olisi ollut paras mahdollinen tapa. Kaikki kuitenkin pärjäsivät hyvin. Kysymys: Miten sille ilmalaivakuskille tämä asia kuului?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ryhmähän oli monikansallinen eikä siinä ollut yhtään ultraa. Sen sijaan Malmilla oli kyseisille konetyypeille äärimmäisen ikävät tuuliolosuhteet niin suunnan, voimakkuuden kuin puuskaisuudenkin suhteen. Minusta hieman turhan voimakas kannanotto tuo "väen väkisin vinkuminen". Kyseessä kun oli pohjimmiltaan pyrkimys turvalliseen lentotoimintaan. Pohjimmainen ajatus tais kuitenkin olla, että tartteeko sen vekottimen ihan tosiaan blokata koko kiitotie. Sehän haittasi kyllä paikallisten toimintaa ihan omiksi tarpeiksi.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se melkoinen älämölö oli. Olisi sekin keskustelu voitaa jossakin muualla kuin taajuudella.  Itse en olisi millään mopulla (MGPL vuodesta 1983) edes kuvitellut starttia 09:ltä siinä tilanteessa.

Ilmalaivan päällikkö luonnollisesti oli herkkänä kun muutama heko ja pikkukone oli uteliaisuuttaan lentänyt lähialueella ja parkissa aika liki ilmalaivaa. Kippari vastaa aluksestaan- myös maassa. Eivät kait vieläkään ole oikein tottuneet lentämiseen samalle portille vastakkain samoilla korkeuksilla tuolla keski euroopassa...

Ilmalaiva tarvitsee parkkiinsa halkaisijaltaan 2x oman pituutensa mittaisen pyöreän estevapaan alueen, ellei sitten pääse jonnekin halliin.

Tätä herkkua saataneen jossakin päin suomea lisää tulevina vuosina eli nettikirjoittelu lienee taattu myös jatkossa.

Tämä tästä, menee off topic...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ryhmähän oli monikansallinen eikä siinä ollut yhtään ultraa. Sen sijaan Malmilla oli kyseisille konetyypeille äärimmäisen ikävät tuuliolosuhteet niin suunnan, voimakkuuden kuin puuskaisuudenkin suhteen. Minusta hieman turhan voimakas kannanotto tuo "väen väkisin vinkuminen". Kyseessä kun oli pohjimmiltaan pyrkimys turvalliseen lentotoimintaan. Pohjimmainen ajatus tais kuitenkin olla, että tartteeko sen vekottimen ihan tosiaan blokata koko kiitotie. Sehän haittasi kyllä paikallisten toimintaa ihan omiksi tarpeiksi.

-A-

Kyllä se Yokoson kipparikin vinkui , myös lennonjohtajille ja muille lentäjille, ihan kiusaksi asti. Vai olisikos vinkuminen tullut vatshaavastaan, ilme oli hänellä sen oloinen. Johan lehdistökin ihmetteli ,mksi se Yokoso ei lähde Malmilta minnekään.

Samoin nuo matkalentäjät olivat jatkuvasti äänessä vaatimuksineen , oli  lennonjohtajilla (myös Petrillä) kestämistä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omat kokemukseni halpayhtiössä lentämisestä on just sitä. Huono palkka, h.elvetisti duunia ja kaikesta saa maksaa kiitos vaan. Yhtiöt myös muuttelevat työsopimuksen ehtoja oman mielensä mukaan ja tekevät muutenkin mitä lystäävät.

Long-haul Jumbolla taas viimeiset pari vuotta eikä tähän low-cost rumbaan saa takaisin ei sitten millään ilveellä, ei vaikka maksaisivat kullassa ja kiloissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Janne kun jaat meille omia kokemuksiasi. En varmaan ole väärässä kun väitän, että ilmailuala on tällä hetkellä melkoisessa murroksessa. Kilpailu kulujen karsimisesta alkaa mielestäni mennä  jo totaalisesti yli. Yhtiö toisensa perään yrittää ajaa työsuhteitaan ns. RYR-malliin ja hakea tällä tavalla kustannussäästöjä. Minusta tämä on äärimmäisen huolestuttavaa. Lisäksi näyttää siltä, että erilaiset Pay-To-Fly järjestelyt ovat melkeinpä ainoa tapa päästä Euroopassa töihin. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta jos nyt massoista puhutaan. Jos ajatellaan sitä poloista työntekijää, jolla on 150k € velkaa opinnoista ja palkka jää reilusti alle 3k euroa kuukaudessa, niin morjess! Työnantaja vie sinua 100-0, kuin pässiä narussa, mitä tulee työaikoihin, työsopimukseen tai oikeastaan mihin tahansa. Kynnys avata suu ja puolustautua on valtavan suuri kun tiedät työsuhteesi roikkuvan hiuskarvan varassa. Jokainen meistä tietää mitä pitkittynyt stressi tekee ihmiselle. Missä menee raja? Onko työhyvinvointi muuttunut pysyvästi työpahoinvoinniksi? Itse olen ajatellut asian niin, että kun aikansa sitä sontaa sitten jaksaa, lopussa kiitos seisoo. Hankitaan aluksi riittävä kokemus ja sen jälkeen kipparina on hieman helpompaa. Tuo alkuun linkkaamani juttu kertoi kuitenkin jotain aivan muuta. Onko muutos pysyvä?

Erilaiset vuokratyötä tarjoavat yritykset näyttävät tulleen jäädäkseen myös lentotyön piiriin. Iso osa piloteista tekee hommia myös itsenäisinä yrittäjinä. Olisi mielenkiintoista tietää millaiset vaikutukset tällä on lentoturvallisuudelle. Työhyvinvointia ja jaksamista se ei ainakaan lisää... En näe, että on mahdollista kouluttaa yhtion sisäisiä menetelmiä, saavuttaa riittävää turvallisuuskulttuuria tai pitää huolta riittävästä koulutustasosta vuokrapiloteilla jos työsuhteet ovat jatkuvasti lyhyitä ja henkilöstö vaihtuu koko ajan. Kaikki elää kvartaalitaloudessa ja jotenkin tuntuu siltä, että asioita ei edes haluta suunnitella pitemmellä kuin huomiseen. Toki pienille yrityksille vuokratyövoiman käyttö on elinehto, mutta yleensä liikenneluokan koneita operoiville yrityksille se on lähinnä osa henkilöstöpolitiikkaa ja tapa hakea kustannussäästöjä, ei niinkään elintehto.

Mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Onko vanhanmallinen työsuhde tullut tiensä päähän?

Olen itse lentänyt yksityisyrittäjänä viimeiset kolme vuotta ja onnistunut löytämään hyvät yhteistyökumppanit, onneksi. Suurimmalle osalle lentäjistä tämä ei sopisi, ei sitten yhtään. Tunnen useita lentäjiä, jotka ovat ajaneet itsensä täysin loppuun yrittäessään hankkia elantonsa yrittäjänä tai erilaisissa keikkahommissa. Kaikki nuoria, hyväkuntoisia ja tervejärkisiä kavereita. On pelottavaa ajatella, että tulevaisuudessa näin tultaisiin toimimaan ihan yleisesti.

Minua harmittaa, että en voi kirjoittaa tätä tänne anonyymisti. Mitäs jos joku tulevaisuuden potentiaalinen työnantaja lukeekin tämän jutun. Olenko nyt leimattu ns. hankalaksi henkilöksi? "Tuota kaveria ei voi ottaa töihin, koska on riski sehän saattaa avata suunsa ja vaatia jotain" Onko tämän päivän lentäjä vain vikisevä hiiri vai oman arvonsa tunteva ammattilainen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos asiallisesti esitetty kritisointi ja oman mielipiteensä ilmaiseminen aiheuttaa potkut, tai ehkä jopa työsuhteen menetyksen ennenkuin se alkaakaan niin ehkäpä se on parempi juuri niin. Henk koht ainakin funtsin asian näin. Ehkä sitä osui johonkin kun kalikka älähti...

Itseään ei kuitenkaan kannata myydä ihan mihin tahansa tai millä hinnalla hyvänsä. Nuorena, tai virkaiältään tuoreena joutuu touhuamaan ja jaksaakin touhuta kaikenlaista johon ei enää myöhemmin suostuisi mutta se menee taas siihen "oppirahat on maksettava"-kategoriaan.

Toivottavasti ihmiset uskaltavat avata suunsa jatkossakin ja painaa jarrua jos meno näyttää äityvän liian villiksi. Palstoilla asioiden vatvominen muuten kuin yleisellä tasolla ei toki ole asiallista, näissä kun tarinat jäävät lähes aina yksipuolisiksi. Ajatuksien ja näkökantojen kannaltahan nämä ovat oivia paikkoja vaikka bomot näitä kyttäisivätkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jakaa mielellään. Isoja päätöksiä alalle ryhtyminen. Tuo kertomus oli kuin omaa tekstiä. Samanlaisia päiviä oli violetin ja vaaleanpunaisten koneiden puikoissa jos ei joka viikko niin ainakin useamman kerran kuukaudessa. Samoin poliisit kävivät hakemassa muutaman kerran kuussa yhteistyökyvyttömiä asennesaneeraukseen. Kaikin puolin aivan loistava homma. Jos tunteja halusi niin niitä tulee 900 vuodessa ja joku 50-65 lentoa per kuukausi. Nuorelle kaverille jolla paksu lompakko aivan loistava tapa kerätä tunteja. Sellaisella parin tonnin kuukausiliksalla pitääkin olla pätäkkää joko isillä tai itsellään se ei nimittäin ole halpaa lystiä asustella edes itäisessä Euroopassa jos haluaa länsimaalaista tasoa. Siitä sitten bondi pois palkasta ja lainan maksu. Ei jää montaa egeä millä keulia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin poliisit kävivät hakemassa muutaman kerran kuussa yhteistyökyvyttömiä asennesaneeraukseen.

Nyt en tajunnut? Mitä siis tapahtui?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poliisit koneella useamman kerran kuukaudessa suuren osan asiakaskunnasta ollessa kyvyttömiä käyttäytymään kuten paikka vaatii eli häkki heilu. Laitoin juuri lentopäiväkirjan ajan tasalle ja parin vuoden aikana soittelin poliiseja vastaan keskimäärin 2 kertaa kuussa. Kaiken muun lisäksi siis asiakkaat aiheuttivat huomattavaa haittaa. Selviskö?

Vanhan sanonnan mukaan: Pay peanuts, get monkeys. Lipun hinnan monesti ollessa alhaisempi kuin ilman lämpötila, ei voi odottaa osalta asiakaskunnastaan kovinkaan paljoa. Meitä on moneen junaan ja jotkut joutaisivat jäädä asemalle. Suhteessa näitä konflikteja huomattavasti enemmän kuin ei halpayhtiöissä. Hinta kai seuloo sen ikävimmän materiaalin pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kollegat olivatkin eittämättä parasta halpayhtiössä lentämisessä. Hyviä tyyppejä on kaikkialla mutta tuollaisissa lafkoissa se kenen kanssa tekee duunia on iso merkitys siinä että millainen päivä tai viikko on edessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatkan Jannen kanssa samoilla linjoilla. Henkilökunnan taso näissä "huonommissa" yhtiöissä vaihtelee huomattavan paljon. Joukkoon mahtuu aina jokunen mulkero ja urputtaja. Enemmistö on kuitenkin sekä ammattitaidoltaan että luonteeltaan niin priimaa, etten ole eläissäni parempaa nähnyt. Tämä koskee niin lentäjiä kuin mekaanikkojakin. Johtuu varmasti siitä, että ainoastaan oma osaavuus on kriteerinä sille, että leipää on pöydässä seuraavanakin vuonna. Ei ole olemassa ammattiyhdistystä puolustamassa yksilöä ja sen työpaikkaa. Toiseksi työpaikan vaihtotilanteessa maine aina kiirii kaverin edellä ja hyvillä on aina kysyntää. Vaikka valtaosa lentäjien ja mekaanikojen työnantajista tarjoaa vain contractorsopimuksia, ei sitä tarvitse kauheasti pelätä. On niitä hyviäkin työnantajia tässä joukossa ja ainahan voi vaihtaa parempaan kun on itse hyvä. Suomalaisella luonteella ja luterilaisen puritaanisuuden muovaamalla työmoraalilla on loppupeleissä erinomainen maine maailmalla.       

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis oletteko te tosissanne? Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että teillä on hyvät palkat ja että minä olen alipalkattu työssäni, mutta nyt oma - kuukaudesta riippuen - 6400-9300 euron bruttohaarukka alkaakin tuntua kohtuulliselta - varsinkin kun mun opiskelu ei maksanut muuta kuin opintotuen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Halpayhtiön perämiehen palkkalaskelmaa... Ja tämä firma ei edes maksa niitä huonoimpia liksoja kuten vaaleanpunainen bussifirma.

[ attachment removed / expired ]

Käteen siis jää... ei mitään. Takkiin tulee hieman yli 31 euroa kuussa. Eli pitää aika hyvin olla pätäkkää jemmassa että pärjää ja rahat riittävät tän harrastuksen ylläpitämiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johan tuossa aikoinaan kirjoitti purjelentäjän pikkupoika kouluaineessaan.

Kun kasvan isoksi, niin minusta tulee Lentäjä, koska silloin saa aina maata auringossa, syödä suklaata ja katsella kauniita tyttöjä  :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis oletteko te tosissanne? Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että teillä on hyvät palkat ja että minä olen alipalkattu työssäni, mutta nyt oma - kuukaudesta riippuen - 6400-9300 euron bruttohaarukka alkaakin tuntua kohtuulliselta - varsinkin kun mun opiskelu ei maksanut muuta kuin opintotuen...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi  Toivottavasti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, en yrittänyt olla sarkastinen. Minulla vaan on ollut käsitys, että ilmailualalla perämiehen palkka on parempi kuin merenkulkualalla. Olen ollut käsityksessä, että lähtöpalkka esim. Finnairilla olisi ollut jossain 2500-3000 egen luokassa mihin tulee erinäisiä lisiä ja korvauksia jossain 20-30 prosentin luokassa. Ja nyt eläkkeelle jäänyt ystäväni, joka lensi MD-11 kipparina, tienasi jossain 150 000 euron haarukassa vuodessa. Näin ollen olen kyllä hämmästynyt, koska jos yksityisesti kouluttautuen papereiden hankkiminen maksaa about 150 000 euroa ja alku-ura, ties kuinka monta vuotta pitäisi tehdä duunii aikaisemmissa kuvatuilla palkoilla ja työehdoilla niin huh huh... Ja mä olin oikeasti siinä käsityksessä että oma alani on perseellään...

Ja en voi olla sarkastinen senkään takia, koska omalla alalla perusperämiehen liksat ei ole häävejä. Itsellänihän on palkka haitarin yläpään palkka mikä vääristää vertailua... Ja minunkin palkka on paljon riippuvainen siitä, olenko maissa vai laivalla 24/7 kuukaudessa.

Oman alani palkat vertailuksi linkin takaa. Huomioikaa, että ne ovat lähtökohtaisesti tilanteessa, missä kaveri on töissä puolet vuodesta ja vapaalla saman verran. Koska nykyään harva varustamo antaa viettää vuosilomia vaan sen sijaan maksavat ne rahassa, niin nuo peruspalkat kun kertoo x 13 niin päästään lähelle totuutta ilman ylitöitä. Ylitöitä sitten tulee miten tulee... Esim. safety perämiehenä ro-ro matkustaja-aluksessa niitä tuli minulle 70 tunnin sopimuksen päälle noin 400-500 euroa kuukausi. Palvelusvuosien perusteella kaverit saa maksimissaan 30 prosenttia ikä-/kokemuslisää. Sitten on tietysti luotsauskorvauksia jne lisiä ja joillain kavereilla muitenkin sopimuksen ulkopuolisia diilejä ja bonuksia.

http://www.seacommand.fi/media/Ulkomaanliikenteen%20palkat%201.3.2012_1.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä yhdessä vaiheessa mietin alan vaihtoa, mutta juteltuani merenkulun ammattilaisten kanssa, ei se ruoho siellä sen vihreämpää ole kun täällä. Lienee joka alalla millä kirjanpitäjät ovat päässeet kiinni valtaan ja ensimmäisenä työnään tiputtavat palkkoja, Kiinassa tosin palkat alkavat olla aika kovia eikä niitä voi verrata eurooppalaisten palkkoihin. Siellä siis seuraavan 10v tulevaisuus. Voikin oikeastaan kutsua uudeksi Persianlahdeksi, siellä kun aikoinaan maksettiin maailman parhaat liksat piloteille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän tämä menee, niinkuin kuuluukin mennä. Joskus aikanaan ala oli suljettu ja säädelty, asiakkaat maksoivat ne kaikki kulut mitkä toimittajat (lentoyhtiöt) ikinä keksivät, kun ei ollut vaihtoehtoa jos piti mennä. Jaettiin maksimi kuviteltavissa oleva tuotantokustannus lennetyillä maileilla, ja kas: siinäpä sopiva lipunhinta. Kaikilla oli kivaa, lentäjiä pokkuroitiin eikä ollut sellaisia karmivia henkisiä ongelmia niinkuin sillä tämän ketjun alussa siteeratulla Lordilla joka kauhukseen joutui matkustamaan niinkuin nykyään kaikki muutkin työkseen matkustavat joutuvat. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että jos otetaan ala johon on jo ainakin 10 viimeisen vuoden aikana tupannut enemmän väkeä koulutukseen (ja hölmöt vielä itse maksaneet 100k+ siitä) kun alalla on työntekijöille tarvetta, niin pakkohan sen on johtaa tilanteeseen jossa palkat rapautuvat. Sitä sanotaan kysynnän ja tarjonnan laiksi. Liian hyvälle päästetyt alan ammattiliitot ovat pystyneet jarruttamaan tätä kehitystä joitakin vuosia, mutta näitä aikoja murros on esissä. Liian monta kalliisti koulutettua lentäjää ajaa taksia ja heittää laukkuja rampissa, tai on kokonaan työttömänä. Aika lähellä on se aika ettei heillä enää riitä solidaarisuus niille tovereille jotka puolustavat jaloja etujaan ja oikeuttaan hotellien koenukkumiskomiteaan. Lentokoneen ajaminen muuttuu gloriasta tavalliseksi työksi, johon toki kuuluu tietyt vaatimukset. Niinkuin kuuluu opettajalle, sähköasentajalle ja bussikuskillekin.

Bussikuskille pitää maksaa kelvollista ja kilpailukykyistä bussikuskin palkkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään