Antti Niska

Lentäjänä halpalentoyhtiössä

141 viestiä aiheessa

Bussikuskille pitää maksaa kelvollista ja kilpailukykyistä bussikuskin palkkaa.

:thmbup:

 

Olen myös ihmetellyt tuota MSL-ketjua... Syömäänkö sinne mennään? Itse tosin vain noita lyhyitä lennellyt, joten ei ole ollut pakottavaa tarvetta ruokailuun koneessa.

Turha gloria pois kehojen siirtämisestä. Ei tuo ilmateitse tapahtuva siirto juurikaan eroa maanpäälisestä tai vesitse tapahtuvasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup:

 

Olen myös ihmetellyt tuota MSL-ketjua... Syömäänkö sinne mennään? Itse tosin vain noita lyhyitä lennellyt, joten ei ole ollut pakottavaa tarvetta ruokailuun koneessa.

Turha gloria pois kehojen siirtämisestä. Ei tuo ilmateitse tapahtuva siirto juurikaan eroa maanpäälisestä tai vesitse tapahtuvasta.

 

En voisi olla asiasta enemmän eri mieltä. Maanpäällinen ja merenkulku on dynamiikaltaan hyvin erilaista kuin lentäminen. Liian monta seikkaa tähän lueteltavaksi vaikka yhtymäkohtia onkin, se suurin: vastuu ihmishengistä ja miljoonien arvoisista laitteista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikilla oli kivaa, lentäjiä pokkuroitiin eikä ollut sellaisia karmivia henkisiä ongelmia niinkuin sillä tämän ketjun alussa siteeratulla Lordilla joka kauhukseen joutui matkustamaan niinkuin nykyään kaikki muutkin työkseen matkustavat joutuvat.

 

Bussikuskille pitää maksaa kelvollista ja kilpailukykyistä bussikuskin palkkaa.

 

Kaikin puolin aika säälittävä raaputus. Ei ehkä perisuomalaisen kateuden kerma mutta aika hyvä näytös siitä.

 

Lentäjä ei ole bussikuski eikä tästä työstä makseta bussikuskin liksaa. Eurooppalaisissa halpayhtiössä jotka menettävät lentäjiä muualle päivittäin jopa useita päivässä palkat eivät ole försteille kohdallaan mutta esim päällikölle maksetaan 5 numeroinen luku kouraan kuukaudessa, siinä kelpo palkka johon sopii kateellisten takertua.

 

Et tainnut lukea koko kertomusta tai englannin taitosi eivät riitä sisäistämään kertomusta? Kuinka moni näistä " Kaikista muista töikseen matkustavista" joutuu käyttämään vapaapäivänsä matkustamiseen? Ei liene montaa. Kuinka moni joutuu käyttämään vapaapäivänsä opiskeluun ja kurssien käymiseen yhtiön jättäessä koulutuspäivät pois työlistasta?

 

Kannataa ainakin lukea se teksti kunnolla ettei tee itsestään täysinhölmön näköistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurooppalaisissa halpayhtiössä jotka menettävät lentäjiä muualle päivittäin jopa useita päivässä palkat eivät ole försteille kohdallaan mutta esim päällikölle maksetaan 5 numeroinen luku kouraan kuukaudessa, siinä kelpo palkka johon sopii kateellisten takertua.

 

Janne kiteytti asiaa varsin hyvin. Aloittelevalla perämiehellä on varmasti kurja liksa suhteessa virkaikänsä yläpäässä olevaan kippariin. Se, onko se kohtuullista, on taas asia erikseen. Eli jos perämies tienaa viidesosan vieressä istuvaan kaveriinsa nähden äkkiseltään samankaltaisesta työstä, niin syö varmasti miestä kun opintolaina rasittaa lisäksi niskassa.

 

Ja yhdyn kyllä Janneen myös kommentissa tietämättömyydestä verratessa eri töiden luonnetta. Merikapteenina ja innokkaana harrastelijana tääällä ilmailun saralla kuin myös busseja ja kuorma-autoja ajaneena (ja melkein HKL:n spårakuskina olleena), niin kyllä lentäminen vaatii aika paljon enemmän kuin yksikään muista edellä mainituista. Laiva on yllättävän helppo kapine kuitenkin verrattuna koneeseen. Ja riskit ovat aivan toista luokkaa ihmishengelle ellei käyttäjät ole muuten vaan imbesillejä (Estonia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et tainnut lukea koko kertomusta tai englannin taitosi eivät riitä sisäistämään kertomusta?

Laitanpa sen siinä tapauksessa Google Translateen. Latinaa sensijaan osaan sen verran, että voin todeta sinun ottaneen (taas) käyttöön menetelmän nimeltä 'Argumentum ad Hominem'. Tämä on valittettavan suosittu menetelmä tapauksissa jossa asia-argumentit loppuvat kesken.

 

Kuinka moni näistä " Kaikista muista töikseen matkustavista" joutuu käyttämään vapaapäivänsä matkustamiseen? Ei liene montaa.

Hahhah! Luuletko tosiaan että se Frankfurtin tai Brysselin yökoneella Hesaan matkaava liikemiesporukka saa noilta matka-ajoiltaan palkkaa? Tai se vastaava porukka joka lähtee sunnuntaina Hesasta kohti kaukoitää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahhah! Luuletko tosiaan että se Frankfurtin tai Brysselin yökoneella Hesaan matkaava liikemiesporukka saa noilta matka-ajoiltaan palkkaa? Tai se vastaava porukka joka lähtee sunnuntaina Hesasta kohti kaukoitää?

 

Miksi työmatkan ajaksi palkanmaksu katkeaisi?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi työmatkan ajaksi palkanmaksu katkeaisi?  :o

 

Yleensä noille herroille ei makseta matka-ajasta tai ylitöistä, vaan palkka on laskettu sen mukaan ettei lisiä enää tarvita :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niemisen aikaisempia posteja lukiessani, kirjoitusten taso, tapa kirjoittaa on hyvin selvä, ja tuli "Taas" esiin tässäkin kirjoituksessa. Mitä latinaan tulee, sinuun sopii Dare pondus idonea fumo. Latina taipuu se melkein 100% varmuudella paremmin kuin sinulta kuten selkeästi Englantikin. Mulla on parempaakin tekemistä kun käydä nettiväittelyä asiasta mitään ymmärtämättömän tyypin kanssa. Osaltani Niemisen kommenttien puinti loppuu tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi työmatkan ajaksi palkanmaksu katkeaisi?  :o

 

Entisellä työnantajallani, jos olit tittelillä "johtaja", matka-ajat eivät olleet palkallista aikaa - eivätkä oikeuttaneet tuntimääriä vastaaviin vapaisiin. Näin on käytäntö todella monessa firmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luuletko tosiaan että se Frankfurtin tai Brysselin yökoneella Hesaan matkaava liikemiesporukka saa noilta matka-ajoiltaan palkkaa? Tai se vastaava porukka joka lähtee sunnuntaina Hesasta kohti kaukoitää?

 

Noista hommista on omakohtaista kokemusta kymmenisen vuotta ja kyllä, palkkaa maksetaan noistakin menemättä yksityiskohtiin. Ja ammatinvalintakysymys eli jos ei tarjolla olevat ehdot miellytä niin kannattaa tehdä jotain muuta.

 

Sanoisin myös, että noissa hommissa olevat keskimäärin arvostavat ammattilaiset jotka heitä kuskaavat korkealle, sekä kabiinin että cockpitin puolella ja myös muualla palveluketjussa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latina taipuu se melkein 100% varmuudella paremmin kuin sinulta kuten selkeästi Englantikin.

 

ROMANES EUNT DOMUS?

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisellä työnantajallani, jos olit tittelillä "johtaja", matka-ajat eivät olleet palkallista aikaa - eivätkä oikeuttaneet tuntimääriä vastaaviin vapaisiin. Näin on käytäntö todella monessa firmassa.

 

Kuten Erkki kirjoittaa, käytännöt vaihtelevat. Edellisellä työnantajallani (jonka keksiminen ei liene vaikeaa) korvattiin jokainen omalla ajalla työmatkaan käytetty tunti vastaavalla vapaalla - vielä noin 5v sitten ja sitä aiemmin. Sittemmin matkustussääntöjä rukattiin ja työmatkaan käytettyä omaa aikaa ei enää saanutkaan täysmääräisenä takaisin, vaan lentokentillä ja taivaalla piti viettää omaa vapaa-aikaansa. Nykyinen työnantaja taas ei korvaa työmatkoihin käytettyä aikaa lainkaan. Jos maanantaiaamuna alkaa kurssi jossain muussa maassa, niin käytät oman sunnuntain vapaapäiväsi siirtyessäsi kurssipaikalle. Niin ja titteli ei todellakaan ole johtaja, vaan ihan rivimies.

 

Ilkka taas ei ehkä yrittäjänä laske työtuntejaan samaan tapaan kuin perusduunari, joiden työsopparissa yleensä sovitaan minkä verran työtunteja esim. työpäivään, -viikkoon tai -kuukauteen kuuluu ja mikä palkka näistä tunneista maksetaan. Silloin saattaa kokea erikoisena, jos työnantaja vaatii palkatta tekemään tätä sovittua enemmän esim. juurikin siirtymällä paikasta A paikkaan B omalla ajalla...

 

Mutta kuten aina: ammatinvalintakysymys. Eli Pertun sanoin, jos ehdot ei miellytä, niin on sentään vapaus valita jotain muuta.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan matkustaa halvemmalla! Kilpailu tekee autuaaksi! Hyvin kilpailtu markkina on terve!

 

Lieveilmiöinä tietty voi tulla jotain jupinaa ohjaamon puolelta ja muulta henkilökunnalta, mutta ainakin päästiin halavalla!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahinko, ettei tuo airberlinin "palkandumppausosaston"  ;) nimiin kirjoitettu pamfletti ole englanniksi, jotta se aukeaisi useammille. Vaikka todennäköisesti laskelmat pitävät koko lailla paikkansa, mutta yhtiön virallinen kirjoitus se ei ole.

 

Opintovelan takaisinmaksu tuossa laskelmassa saattaa - huom. saattaa - heittää eniten. Velkaa maksetaan 825 €/kk kolmentoista vuoden ajan ja lopulta on siis maksettu takaisinpäin yhteensä 128700 € ja ollaan sujut. Jos kouluttaudutaan esim. Patrialla hintaan 110000 € ja rahoitetaan opiskelu Suomesta irtoavalla lainalla, niin paljonko siitä ollaan lopulta maksettu pankille takaisin?

 

Muut kulut realistisia? Asunto 34 neliötä 400 €/kk, halpa? Auto ja vakuutus (firman edellytys) 245 €/kk? Loss of licence-vakuutus, maksaako 160 €/kk?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka taas ei ehkä yrittäjänä laske työtuntejaan samaan tapaan kuin perusduunari, joiden työsopparissa yleensä sovitaan minkä verran työtunteja esim. työpäivään, -viikkoon tai -kuukauteen kuuluu ja mikä palkka näistä tunneista maksetaan. Silloin saattaa kokea erikoisena, jos työnantaja vaatii palkatta tekemään tätä sovittua enemmän esim. juurikin siirtymällä paikasta A paikkaan B omalla ajalla...

 

Kyllä. Näin yrittäjänä kun palkkaa (jos sellaiseen on oikeutettu) ei makseta työaikakirjanpidon mukaan, niin ihmettelee miksi joku palkka/työsuhteessa vapaa-aikaansa uhraisi lähtemällä työasioille maailmalle.  :o

 

Olen minäkin joskus töissä ollut.  :laugh: Ja jos eteen olisi tullut tilanne että olisi pyydetty omalla vapaa-ajalla lähtemään työasioihin eikä tästä olisi hyvikettä kuukausiliksassa, niin olisin joutunut toteamaan esimiehelle, että teettää ne harmaan talouden hommat jollain muulla tai maksaa ihan suoraselkäisesti palkan työajasta eikä harrasta mitään venkoilua.

 

Näistä palkattomista pimeistä hommistahan (ylityöt joista ei makseta, tunti tunnista jne.) on paljon ollut juttua ja niin kauan kun työmarkkinoilla on ns. pelko päällä, niin niin kauan aina löytyy näitä hämärien hommien tekijöitä. Ja omaa palkkaansahan siinä laskee jos hommailee ilman korvausta työnantajan asioilla.

 

Siitä lähdetään että työajasta ja työtehtävien hoidosta maksetaan (sovittu) palkka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muut kulut realistisia? Asunto 34 neliötä 400 €/kk, halpa? Auto ja vakuutus (firman edellytys) 245 €/kk? Loss of licence-vakuutus, maksaako 160 €/kk?

 

 

34 neliötä Saksassa esim Frankfurtissa voi irrota hyvinkin tuohon hintaan. Riippuu miten haluaa elää. Auto ja vakuutus Saksassa samoin voi lähteä. 160€ lupakirjavakuutukseen voi riittää. Itselläni 150 USD kuussa ja lisineen tulee johonkin 180€ per kk. Luonnollisesti ei Suolessa verovähennyksen alainen mutta jos luvat lähtee niin saatava raha taatusti on veronalaista tuloa.

 

Joo aika kohdallaan noi laskelmat on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Näin yrittäjänä kun palkkaa (jos sellaiseen on oikeutettu) ei makseta työaikakirjanpidon mukaan, niin ihmettelee miksi joku palkka/työsuhteessa vapaa-aikaansa uhraisi lähtemällä työasioille maailmalle.  :o

Siitä lähdetään että työajasta ja työtehtävien hoidosta maksetaan (sovittu) palkka.

 

Kaikella kunnioituksella Janne ja Ilkka, mutta kumpikaan teistä ei ilmeisesti tiedä ns. valkokaulusduunarin työkäytännöistä yhtään mitään. Töitä tehdään kelloon ja kalenteriin katsomatta juuri silloin kun tarve vaatii. Konttorilla, asiakkaalla, kentällä, toimistolla, kotona, koneessa, hotellissa, ..., missä vain. Saahan siitä korvauksen, kuka isomman - kuka pienemmän, mutta eivät lentäjät nyt tsiisus sentään ainoita ole jotka ovat duuniensa kanssa naimisissa enemmän kuin puolisonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisellä työnantajallani, jos olit tittelillä "johtaja", matka-ajat eivät olleet palkallista aikaa - eivätkä oikeuttaneet tuntimääriä vastaaviin vapaisiin. Näin on käytäntö todella monessa firmassa.

 

Ei tuohon mitään "johtaja" titteliä edellytetä; eiköhän se ole monessa toimihenkilösopimuksessa suunnilleen noin. Esim. jos itsellä on joku yhden päivän palaveri Euroopassa, lähtö aamulla kukonlaulun aikaan, takaisin kotona joskus puoliltaöin, aikaisemmin ainoa lisäkorvaus kuukausipalkkaan oli normaalit päivärahat. Nykyään on joku marginaalinen korvaus matkustusajalta, sekään ei muistaakseni koske matkoja koulutukseen. Tuntipalkkaisilla työntekijöillä taitaa olla sellaisia sopimuksia, että saavat täyden palkan matkustusajalta.

 

Tervetuloa maan pinnalle niin Ilkka kuin muutkin lentäjät!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella Janne ja Ilkka, mutta kumpikaan teistä ei ilmeisesti tiedä ns. valkokaulusduunarin työkäytännöistä yhtään mitään. Töitä tehdään kelloon ja kalenteriin katsomatta juuri silloin kun tarve vaatii. Konttorilla, asiakkaalla, kentällä, toimistolla, kotona, koneessa, hotellissa, ..., missä vain. Saahan siitä korvauksen, kuka isomman - kuka pienemmän, mutta eivät lentäjät nyt tsiisus sentään ainoita ole jotka ovat duuniensa kanssa naimisissa enemmän kuin puolisonsa.

 

No juuri tätä tarkoitin. Minulla meni vain siinä pieleen, että en osannut kunnioittaa Herra Kapteenia; joten sillä samalla pillastumisella tuli myös asiantunteva analyysi kielitaidostani ja kateellisuuden asteestani jne. Kaikella sillä laaja-alaisella sivistyksellä ja osaamisella minkä liikennelentäjän 18kk koulutuksella saa.

 

Vir sapit qui pauca loquitur.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korpille sama juttu. Kaikella kunnioituksella. Ihan yhtä paljon kuin te oletatte minun ymmärrtävän valkokauluskuviousta tässä maassa, on teidän suurimman osan ymmärrys liikennelentäjän työstä yhtälailla vajavainen ja puutteellinen. Jälleen kerran laitetaan tämä tähän: Halpayhtiön lentäjän tai liikennelentäjän ammatti ei ole vertailukelpoinen esim neuvottelevan virkamiehen tai myyntipäällikön että vastaavan kanssa.

 

Kun asiaa yritää valaista, saa amatöörigolffareilta ja hiihdonopettajilta todella  asiantuntevaa kritiikkiä kuinka on Lordi ja sitä ja tätä. Hyvin erikoista että aloittaa omalta osaltaan keskustelun v.ittuilemalla ja provosoimalla. No osa täällä netissä kukkoilevista on tosielämän täysi nolla joten kai se pitää ymmärtää että jossain pitää päästä esiintymään kun elävässä elämässä ei rahkeet riitä. Jälleen kerran ihmetyttää että miksi viitsin tänne edelleen kirjoittaa. Täytyy varmaan pitää taukoa että luotokuvaajat voivat olla onnellisia.

 

Ero liikennelentäjän ammattiin halpayhtiössä tai muissa yhtiöissä  verrattuna teihin ns muihin työntekijöihin matkustamiseen ja työn tekoon on yhdeltä kohdalta huomattava. Liikennelentäjän työtä koskevat muiden lakien lisäksi EASA/JAR ja muut paikalliset ilmailumääräykset että lait. Nämä pykälät määrittelevät kuinka paljon töitä saa tehdä block hours ja duty hours muodossa. Näiden lisäksi tulee  mukaan siirtoja autoilla, junilla ja busseilla, herätyksen ja pick upin välinen aika joita ei lasketa työaikaan jne. Näiltä osin varmaan merenkulkijat että ammattiautoilijat ovat aika lailla samassa tilanteessa.

Jos asut muualla kuin missä sinulla on base, omavalintaisesti, matkat ja siirtymiset ovat sinun omalla ajallasi. Tätä on itse tullut tehtyä vuosia. Mutta jos yhtiö haluaa sinut toiselle baselle esim viikon ajaksi ja edellyttää siirtoa vapaapäivänä, silloin rikotaan ilmailumääräyksiä etenkin jos lepoaika ei ennen seuraavaa työtehtävää ole riittävän pitkä. Halpayhtiöiden tapaan kuuluu kiertää määräyksiä tällä tavalla ja esim kohdallani nämä siirtymiset jätettiin laittamatta työaikakirjanpitoon. Sama koskee yhtiön organisoimaa koulutusta. Kaikki ovat ns dutya ja ne kuuluu laskea työaikaan mukaan. Halpayhtiössä edellytetään että nämä viranomaisten vaatimat kausikurssit esim LVO, CRM ja vastaavat tehdään vapaapäivänä. Jälleen määräyksiä rikotaan.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kaikella sillä laaja-alaisella sivistyksellä ja osaamisella minkä liikennelentäjän 18kk koulutuksella saa.

 

Tätä mä olen aina ihmetellyt että miten koulutuksen pituus vaikuttaa tai pitäisi vaikuttaa sivistykseen ja palkkaan?

 

Offtopic ohi...

 

 

Edit: Sitaatti lainaustageihin, jotta tiedetään ketä lainataan. / IP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä 18kk hieman itsekin ihmettelin samoin että miten se on sivistyksen mitta. Omalta osaltani koulutus on vienyt vuosia. Tyyppikurssit joita on kymmenkunta, TRI, CRMI, LT, Traning the Trainer jne opettajakurssit, QA ja SAFA koulutus että alan erityiskurssit. Lisäksi löytyy ilmailuun täysin liittymättömät yliopistotason kuviot. Niin ja maailman mannut kulkeneena se vanha kunnon "Siperia opettaa" kurssi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En voisi olla asiasta enemmän eri mieltä. Maanpäällinen ja merenkulku on dynamiikaltaan hyvin erilaista kuin lentäminen. Liian monta seikkaa tähän lueteltavaksi vaikka yhtymäkohtia onkin, se suurin: vastuu ihmishengistä ja miljoonien arvoisista laitteista.

 

Kaikella kunnioituksella, mutta eikö vaikkapa Oasis-luokan risteilijän kapteenilla ole vastuuta 900 miljoonan euron järjestelmäkokonaisuudesta tai 6000 ihmishengestä? Entäpä TGV-junan kuljettajalla 500-800 hengestä ja kymmenien miljoonien laitteistosta?

 

Onko ihan pakko nostaa omaa statusta dissaamalla muita rautaisia ammattilaisia? Ja ei, en todellakaan ole kateellinen yhdellekään kovaa duunia puskevalla ammattilaiselle, päin vastoin olen varsin huolestunut työehtojen kiertämisestä alalla kuin alalla. Toki sopimuksia voidaan järkeistää ja tuottavuutta kasvattaa, minkä lisäksi pitää ottaa huomioon kuinka maailma on muuttunut, mutta usein tämä on valitettavan yksipuolista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään