Matti Härmälä

Osa Lentohuolto Oy:n historiaa

6 viestiä aiheessa

Olin kesät 1963-64 Outokumpu Oy:n palveluksessa ollessani malminetsintälennoilla suunnistajana. Kaksikonesysteemissä edellälentävävässä vastaanotinkoneessa olivat

kaikki vastaanottolaitteet, joita suunnistaja myös hoiti. Vastaanotinkoneeksi oli vuokrattu Lentohuollon Aero Commander A 500, OH-ACA ja takana ajavaksi lähetinkoneeksi

Cessna 195, OH-CSE. Commanderin pilottina oli Lentohuollon päälentäjä Paavo Torkkola, sodanaikainen kaukopartiolentäjä, Cessnalla ei ollut vakinaista pilottia, vaan sitä

ajoivat lähinnä kai kesälomillaan (kun piti saada tiimaa), eniten Olli Riekki, Helsingin Poliisilaitoksen komisario ja Jorma Ahjolinna, paremmin kai tunnettu lempinimellä "Pikku

lietso". Myös mainio mekaanikkomme Pauli Saarenpää tarttui Cessnan sauvaan, ellei muita ollut. Koneet tulivat yleensä Vapun aikoihin Joensuuhun, Onttolan kentälle, toimme

mittauslaitteet autolla kentälle, asensimme kaikki paikoilleen ja siitä se alkoi. Lensimme noina kesinä  Onttolan, Oulun, Kemin, Rovaniemen ja Ivalon kentiltä. Paljonhan noina

kesinä kaikenlaista tuli koettua, mutta niistä ehkä myöhemmin, jos joitakin kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku oli laittanut niin upean kuvan käytössämme olleesta Eckosta, että koetampa muistella vähän lisää. Kyllä Cessnalla oli kolmaskin vakituisempi kuski Riekin Ollin ja

"Ahjon" lisäksi. Etunimi saattoi olla Raimo, sukunimeä en kyllä muista, töissä muistaakseni Malmilla lennonjohtajana. Samoilla kentillä kanssamme pyöri toisiakin Lentohuol-

lon Cessnoja, ainakin CSB ja CSS. Bravon kuskin nimi saattoi olla Pihlajamäki, tai jotain sinnepäin, muistan paremmin kaverin "tunnuslauseen",jota hän jatkuvasti hoki; pullo

punaista Buzoleeta. Sierran puikoissa taisi olla Hietamäki, sotalentäjiä hänkin. Samoilta kentiltä operoi myöskin Geologinen Tutkimuslaitos, koneenaan Karhumäen veljesten

Lockheed Lodestar OH-KLU, (muistinkohan oikein), jonka kansa tunsi paremmin nimellä Kultakuokka. Kuokkaa ajoi Karhumäki Airwaysin legendaarinen kippari Kauko Aapro.

Tutkimuslaitos pystyi operoimaan yksikonesysteemillä, koska Kuokka suurempine tehoineen kantoi hyvin sekä lähetin- että vastaanotinlaitteet. Kuokassa oli 1200 hv meidän

Commanderimme 500 vastaan. Myös Lentohuollon päämekaanikko Arska Karlsson poikkesi jokusia kertoja meitä moikkaamassa. Arskahan toimi noihin aikoihin Hyvonin man-

nekiinina, häntä kuvattiin Malmilla koneen tasolla seisomassa verhonaan pelkät Hyvonin pitkät kalsarit "Hyvon yllä hyv´on olla. Ehkä joskus taas lisää.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hienoa aikaa tuolla Malmilla, kun nuo Lentohuollon veteraanit kävivät usein juttelemassa luonani "Kyymannin tiskillä":

mm. Lauri  Pekuri, Lars Ullner, "Kalsari"-Arska Karlsson, Seppo Mäkelä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään