Tarmo Kallio

Kaapeliverkon Conax CI+ moduulin ominaisuus

10 viestiä aiheessa

Minulla on Dilogin tuliterä moduuli. Onko näissä CI+ moduuleissa seuraava rajoite: Kun tallentaa salattua kanavaa, mitään toista salattua kanavaa ei voi katsoa samalla  :o  Ei kai se nyt näin voi olla !

Salaamatonta voi näköjään katsella. Ja jopa vapaita teräväpiirtokanavia.  Pystyykö moduuli käsittelemään vain yhtä salausta kerrallaan ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole tallentavaa teräväpiirtolaitetta mutta perinteinen usean virittimen digiboksi on, ja siinäkin (muistaakseni) toinen salatuista tallenteista purkautuu mutta toinen ei. Jos siis kahta salattua tallennan tai (toista) katson yhtäaikaa. Topfieldissä voi tosin jälkikäteen ottaa kopion siitä salatusta tallenteesta jolloin salaus purkautuu. Luulen että kyse ei ole niinkään moduulin ominaisuuksista vaan maksukortin ja/tai virittimien ominaisuuksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun vanha tallentava digipoksi on Topfield TF5100 PVRc HDMI. On ollut kyllä hyvä laite. Maksukortti menee suoraan laitteeseen ilman mitään moduleita. Kaksi viritintä.

Voi tallentaa vapaasti kahta salattua kanavaa samaan aikaan. Ja samalla katsoa kolmatta kanavaa. Kun tallentaa salattua kanavaa sekä salaamatonta kanavaa, voi silti katsoa jotain muuta salattua kanavaa.

Kaikki salatut tallenteet ovat katsottavissa, vaikka maksukortin ottaa pois.

Oli hyvä laite. Skaalaa kuvan 1080i muotoon. Valitettavasti laite on alkanut toimia vanhemmiten yhä huonommin. Nyt toimii, jos toimii. Pelkkä kylmäkäynnistys kestää 5-10 minuuttia !  Elektrolyyttikondensaattorit ovat kuivuneet. Jos vaihtaisi 19 konkkaa, niin laite olisi taas uudenveroinen. Aika on kumminkin mennyt eteenpäin. Nyt täytyy näkyä teräväpiirtoa. Paras laatu, mitä kaapeliverkossa näkyy on 1080i. Kuten yle HD. MTV3 HD on 720p. Lisäksi topparin 250Gt:n levy oli meille liian pieni. Se oli ääriään myöten täynnä lastenohjelmia. Noin 490 tallennusta  :)

Uudessa laitteessani on Teratavun sisäinen levy. Lisäksi voi tallentaa ulkoisille kiintolevyille, tai USB tikulle. On kaksi viritintä, tai oikeastaan neljä. Kun toimii sekä antenni / kaapeliverkoissa.

Kyselin valmistajalta ongelmasta. Sanoivat, että toinen viritin on CI+ versio. Ei molemmat. Lisäksi poksissa on vain yksi CI+ modulipaikka.

Voi tosin olla, että minun kaapelikortti on liian vanha. Kyselin sitä operaattorilta. Sovittiin, että käyn vaihtamassa kortin uuteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo CI+ modulin ja operaattorin välinen linkitys on jotenkin merkillinen. Eli joutuu soittamaan puhelimella 11 numeroisen koodin kaapelioperaattorille.

Jos ei ilmoita koodia, tai ei edes laita maksukorttia CI+ moduliin.  YLE HD näkyy silti. Ja hyvällä laadulla.

Ilman linkitystä vanhanaikaiset maksulliset SD kanavat eivät näy. Ei vaikka maksettu kortti on modulissa. Mikä järki siinä on ? Luulisi että ilman linkitystä ei näy maksulliset HD kanavat.

Tuo linkitys ei toiminut minulla ensimmäisellä soitolla operaattorille. Odotin 3 tuntia. Ei toiminut. Sitten vielä kaksi puhelua. Sitten toimi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Finnsat FH05-HDR tallentava HD-digiboksi, tuolla pystyy tallentamaan samanaikaisesti kolmea salattua HD-kanavaa ja katselemaan neljättä, tosin vain kahden kanavanipun sisältä (2 viritintä, tai oikeastaan neljä kun on antennivehkeetkin samassa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Conax modulin ohjelmiston pystyy näköjään päivittämään CI- valikosta. Mitä mahtaa tarkoittaa CAM videon koodimuunnos ?

Vaihtoehdot ovat automaattinen ja pois. Nyt se on minulla asennossa: Automaattinen

Minun digipoksi on siis Samsung STB-E7900N

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvitin tuota CI plus modulin salatun kanavan / toisen salatun kanavan katsomisen ongelmaa.  "Haitta" ei liity mitenkään HD tekniikkaan, tai maksuteräväpiirtokanavien näkymiseen.

syyt ovat elokuvayhtiöissä. Nykyinen CI plus moduli pystyy purkamaan ja uudelleensalaamaan kerralla vain yhden maksukanavan. Aivan sama onko kanava SD, tai HD teräväpiirtokanava .

Minun digipoksissa on siis paikka modulille. Voi laittaa minkä modulin tahansa jatkossa myöhemmin . Jos otan nykyisen CI+ modulin irti maksukortteineen digipoksista, voin sujauttaa sen esimerkiksi mihin tahansa kaapelikanavan HD  televisioon . Vaikka kaverin telkkariin. Kaikki kanavat avautuvat heti.

Oletuksena tietenkin sama kaapelioperaattori.

Ongelmani ei koske sellaisia digipokseja, joihin maksukortin voi laittaa suoraan. ( ilman korttimodulia)  Niillä pystyy katsomaan samaan aikaan maksukanavaa, kun tallentaa maksukanavaa.

Niissä on sisäinen linkittävä lukija. Ja koko digipoksin 11 numeroinen koodi on ilmoitettava operaattorille. Tuo poksin sisäinen lukija ei ole CI+ standardin mukainen.

Olen kumminkin tyytyväinen omaan poksiini. Pystyn elämään katselurajoitteen kanssa. Jatkossa voi tulla myyntiin  parempia salausmoduleita.  Vanhanaikaisen SD kuvan laatu on loistava. Puhumattakaan HD puolesta. Mietin muitakin HD pokseja, ennen ostopäätöstä. En tiennyt tuosta CI+ rajoitteesta ennen ostoa. Näitä vain modulipaikalla olevia HD pokseja ei ole paljon myynnissä vielä.

Olisin voinut palauttaa poksin 30 päivän kuluessa. Pidin laitteen  :)

Edit: Jos ostaisin vanhemman CI modulin (ilman +merkkiä ), niin pystyisin ehkä silloin tallentamaan salattua SD kanavaa ja katsomaan samalla toista salattua SD kanavaa. Silloin ei näkyisi mikään muu HD kanava, kuin YLE HD.  1080i, Dolby Digital.

En jaksa kokeilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Finnsat FH05-HDR tallentava HD-digiboksi, tuolla pystyy tallentamaan samanaikaisesti kolmea salattua HD-kanavaa ja katselemaan neljättä, tosin vain kahden kanavanipun sisältä (2 viritintä, tai oikeastaan neljä kun on antennivehkeetkin samassa).

Minä taistelin kauan Samsungin poksin kanssa. Kaksi kappaletta meni rikki. Samsungin tekninen tuki myönsi nyt viritinongelman.

Sain toki uuden kaupasta, kun ensimmäinen hajosi vähän yli viikon käytön jälkeen. Tämä jälkimmäinen yksilö on vielä käytössä. Kun on noin 500 Gb lastenohjelmia ja poksin langaton netti toimii.

Mitään kanavia ei tosin näy.

Tuo CI+ moduuli oli silti se varsinainen todellinen murheenkryyni. Se on ok televisiossa, mutta  EI monta kanavaa tallentavassa poksissa.

Nyt minullakin on tuo Finnsat FH05-HDR. Olisi pitänyt ostaa se heti alunperinkin.  :(  Finnsatin poksiin kaapelikortti laitetaan suoraan, ilman modulia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnsatin poksiin kaapelikortti laitetaan suoraan, ilman modulia.

Niinkö luulet :thmbup: Kyllä se siihen CI moduuliin laitetaan se vaan on valmiina tuon laitteen sisällä  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkö luulet :thmbup: Kyllä se siihen CI moduuliin laitetaan se vaan on valmiina tuon laitteen sisällä  ;)

Ei taatusti ole.  Finnsatin kansi on reijitetty, joten näkee suoraan piirilevylle. Maksukortti tulee suoraan piirilevyn ohjaimiin. Sirupuoli alaspäin  ;)

Nämä modulittomat poksit EIVÄT ole CI+ standardin mukaisia. Toiminta on täysin erilainen.  Vaativat kyllä tietenkin korttilinkityksen operaattorille. Finnsatin poksin pohjassa oleva 11 numeroinen koodi on ilmoitettava operaattorille. Vasta sitten maksukanavat avautuvat. Soitin yhden puhelun operaattorille ja Conax modulin linkitys vaihdettiin Finnsatin poksiin. Kesti noin 5 minuuttia. Ja kanavat avautuivat.

Poksista vielä. Vaikuttaa todella hyvältä. HDMI:n väritila oli oletuksena RGB. Parempi kuva tuli minun mielestä asetuksella: YCbCr .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään